Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako muitakin Ylen jatkuvat kielioppivirheet?

Vierailija
22.11.2017 |

Yleisradion sisältöä seuratessani olen pannut merkille, että siellä on jatkuvasti erilaisia kielioppivirheitä. Luulisi toimittajien osaavan kirjoittaa suomen kieltä oikein.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee hermo iltiksen toimittajien kirjoituksiin. Uutinen on maailman ainoa asia, jossa en itse tahtoisi nähdä mitään mukahauskaa "huumoria" tai perkele yhtäkään kirjoitusvirhettä. Mutta joka ikisestä uutisesta löytyy vähintään yksi virhe. Tai jos on käynyt niin yliluonnollisesti, ettei uutisessa olisikaan ainuttakaan kirjoitusvirhettä, niin jutussa esiintyvän henkilön nimi on väärin tai tapahtumapaikka vähän sinnepäin. Aina lopussa on info, että juttua on muokattu kerran jos toisenkin. MIKSI SITÄ TEKSTIÄ EI VOI LUKEA AIVOJEN KANSSA ENNEN JULKAISUA.

Vierailija
22/27 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan lakkaa ihmettelemästä, mistä kaikesta ihmiset jaksavatkin ahdistua.

Ehkä mieluummin turhautuminen on kuvaava. Eikä se ole vain YLE. Kyllä siellä Suami tekee maaleja selostuksessa muillakin kanavilla.

Hirveetä kuunnella. Meillä on kaunis kieli ja tuolla teeveessä se vääntyy sellaiseksi leveäksi laiksaksi, kun kuulostaa siltä, että eivät viitsi artikuloida vaan vedetään silleen leveesti jenkkityylillä. Ihan fiksut ihmiset. Ammattipuhujat.

Olisi kyllä petrattavaaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus virheistä tulee ihan huvittaviakin, kuten----> nain kun pitäisi kirjoittaa näin.

Vierailija
24/27 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, että rektiovirheitä vasta onkin, kun ei monilla ole nykyään enää luontaista kielitajua?

Vierailija
25/27 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vasta löytö. Aamukahvin aikaan oli yksi kielipoliisi pohtimassa sarkasmia ja eiku-sanan käyttöä, nyt lounaalla löydän kokonaisen (oikeinkirjoitustaidostaan huolimatta työttömän?) kielikellokatraan kiistelemässä keskenään mikä pahiten pielessä suomen kielen käytössä (ja mitä ne kielioppisäännöt olikaan). Jatkakaa, lähinnä vain harmittaa kun ne kivat ketjut joita voisi selailla ja aivoja lepuuttaa tauolla painuu kuin kivet listoilla unohduksiin ennen kuin nihin kerkeää vastata. Nuo kruunut on hyvä tapa pitää niitä pinnalla, saisi tulla lisääkin kruunuja positiivisiin ja tärkeisiin ketjuihin. Ja sitten nämä ah niin positiiviset ja rakentavat ketjut joiden sisältö herättää yölläkin asiaa miettimään... Eiku.

Vierailija
26/27 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit tekee kyllä paljon virheitä epikriiseissään, sen olen kyllä huomannut.

Vierailija
27/27 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee hermo iltiksen toimittajien kirjoituksiin. Uutinen on maailman ainoa asia, jossa en itse tahtoisi nähdä mitään mukahauskaa "huumoria" tai perkele yhtäkään kirjoitusvirhettä. Mutta joka ikisestä uutisesta löytyy vähintään yksi virhe. Tai jos on käynyt niin yliluonnollisesti, ettei uutisessa olisikaan ainuttakaan kirjoitusvirhettä, niin jutussa esiintyvän henkilön nimi on väärin tai tapahtumapaikka vähän sinnepäin. Aina lopussa on info, että juttua on muokattu kerran jos toisenkin. MIKSI SITÄ TEKSTIÄ EI VOI LUKEA AIVOJEN KANSSA ENNEN JULKAISUA.

Kun olisikin aina verkkouutisessa tieto, että sitä on muokattu, jos on. Mutta esim. Hesari nolaa kommentoijia jatkuvasti siten, että muokkaa uutista infoamatta siitä. Myöhemmät lukijat solvaavat sitten ekoja kommentoijia idiooteiksi, jotka eivät ole lukeneet juttua kunnolla, "kun sehän sanotaan siinä tekstissä". No ei sanottu siinä vaiheessa kun ekan kerran luki ja kommentoi.

Huonoa journalismia mielestäni muokata juttua ilman muokkausinfoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän