Ei helvetti tässä ole järkeä, käymällä töissä kolme pvä/vko jää miltei saman verran käteen kuin eläisi toimeentulotuella. Miksi kävisin töissä?
Jos työ olisi motivoivaa ja koulutusta vastaavaa niin voisi olla eri asia, mutta on puuduttavaa ja raskasta, pienipalkkaista hanttihommaa.
Kertokaa yksikin hyvä syy, miksi jatkaisin mieluummin kannattamattomasti töissä käymistä kuin eläisin tuilla. Tukia tulee kuussa yht. noin 1000e ja palkkaa 1080-1150e bruttona (3-4 pvä/vko). Asumistuki ja tt. Opiskelen samalla avoimessa yo:ssa ja työkkäri päätti, että päätoimista, joten työttömyysetuuksia en saa.
En ole siis loppuelämäksi jäämässä tuille, mutta ehkä voisin kerrankin nauttia täydestä vapaudesta ja tulevasta talvesta. Voisi opiskella rauhassa, harrastaa ja levätä, kesäksi töihin.
Luterilainen etiikka ja eläkkeen kertyminen ei käy nyt syiksi.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
En ole siis loppuelämäksi jäämässä tuille
Jos olet ihan varma, että työttömyysjakson jälkeen saat töitä, niin siitä vaan. Jos et pääsekään, niin älä tule tänne sitten valittamaan, kun olet minimirahoilla ja työkkäri velvoittaa sinut johonkin epämieluisaan paikkaan.
Työssäkäyvänä olet aina enemmän oman itsesi valtias kuin toisten rahoittamana.
t: työtön
Saat työkokemusta ja verkostoja työelämään. ERITTÄIN olennaista työnsaannin kannalta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Saat työkokemusta ja verkostoja työelämään. ERITTÄIN olennaista työnsaannin kannalta nykyään.
Riippuu aika paljon mitä työtä tekee. Matapalkkatöissä yleensä ei noita saa.
Asutko yksin? Miten saat asua niin kalliissa asunnossa että as tukea (joka max 80 % vuokrasta) saat 500 e?
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on meillä suomessa tiedetty, ettei työtä tekemällä kukaan rikastu, mutta kunhan saisi sen kaiken välttämättömimmän hankittua.
Miksi Sinun kannattaa mieluummin käydä töissä kuin maata kotona? JOS joskus valmistut ja haet sitä juuri sinulle sopivaa hyväpalkkaista työtä, eikä Sinulla ole yhtään työtodistusta ja sillä toisella hakijalla on... mitä luulet, kumman työntekijän (sinut vai sen toisen hakijan, jolla on työkokemusta) työantaja mieluummin palkkaa?
Onhan mulla nyt yhtään työtodistusta, ei tämä ole eka ja ainoa työ, mitä mulla on ollut tai tulee olemaan. Ja sanoin jo, että ei todellakaan ole loppuelämäksi tarkoitus jäädä.
Ehdin vielä töitä hakea ja tehdä, mutta koska tämä työ itsessään on todella syvältä ja kannattamatonta työn määrään ja rasittavuuteen nähden, ajattelin nyt muutaman kuukauden elämästäni vaan olla ja keskittyä kiinnostavampiin asioihin.
Saat kuitenkin työkokemusta, joka helpottaa sitten vakituisen työpåaikan saantia. Mieluummin ne työnantajat ihmisen palkkaavat, jolla on kokemusta työnteosta ja ehkä jopa hyvät suositukset, kuin sellaisen, joka on istunut kotona vuositolkulla. Ja luulisi, että on päääkopallekin terveellistä tehdä jotain rahan eteen ja päästä pois kotioloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on meillä suomessa tiedetty, ettei työtä tekemällä kukaan rikastu, mutta kunhan saisi sen kaiken välttämättömimmän hankittua.
Miksi Sinun kannattaa mieluummin käydä töissä kuin maata kotona? JOS joskus valmistut ja haet sitä juuri sinulle sopivaa hyväpalkkaista työtä, eikä Sinulla ole yhtään työtodistusta ja sillä toisella hakijalla on... mitä luulet, kumman työntekijän (sinut vai sen toisen hakijan, jolla on työkokemusta) työantaja mieluummin palkkaa?
Onhan mulla nyt yhtään työtodistusta, ei tämä ole eka ja ainoa työ, mitä mulla on ollut tai tulee olemaan. Ja sanoin jo, että ei todellakaan ole loppuelämäksi tarkoitus jäädä.
Ehdin vielä töitä hakea ja tehdä, mutta koska tämä työ itsessään on todella syvältä ja kannattamatonta työn määrään ja rasittavuuteen nähden, ajattelin nyt muutaman kuukauden elämästäni vaan olla ja keskittyä kiinnostavampiin asioihin.
Ja lisäyksenä: koulutustani vaativaa työtä hakiessa näistä täysin eri toimialan hanttihommista ei ole yhtään mitään hyötyä. Vaikka kuka yrittäisi uskotella mitä.
Kävisikö syyksi se, että palkkatyössä tienaat itse rahasi, mutta tuet maksatat muilla?
Jos tarpeeksi moni ajattelisi kuten sinä, nousisi veroprosentti yli 90:n, ja jokainen vähänkin järkevä muuttaisi maasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Saat kuitenkin työkokemusta, joka helpottaa sitten vakituisen työpåaikan saantia. Mieluummin ne työnantajat ihmisen palkkaavat, jolla on kokemusta työnteosta ja ehkä jopa hyvät suositukset, kuin sellaisen, joka on istunut kotona vuositolkulla. Ja luulisi, että on päääkopallekin terveellistä tehdä jotain rahan eteen ja päästä pois kotioloista.
Se, että mä olen tiskannut ravintolan keittiössä, siivonnut tai seisonut ravintolan narikassa ei kyllä kiinnosta yhtään työnantajaa, joka rekrytoi esim. ohjelmoijaa. Silloin merkkaa se, mitä mä osaan sillä toimialalla tehdä. Ei muu. Todennäköisemmin ottavat töihin sen, joka on käyttänyt aikansa vaikka uuden ohjelmointikielen opiskeluun niillä sossun tuilla kuin sen, joka on sen jättänyt opettelematta ja mieluummin tiskannut.
Eihän sitä kotiin tarvitse jäädä nököttämäön vaikka ei töissä kävisikään. Silloinhan nimenomaan on aikaa tehdä kaikkea virkistävää ja mukavaa, aivoja stimuloivaa. Kuten urheilla ja lukea, nähdä ystäviä ja käydä kulttuuritapahtumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäyksenä: koulutustani vaativaa työtä hakiessa näistä täysin eri toimialan hanttihommista ei ole yhtään mitään hyötyä. Vaikka kuka yrittäisi uskotella mitä.
Kyllä muuten on. Ihan sama, mitä itsellesi uskottelet.
Mietipä tilannetta työnantajan näkökulmasta. Olet palkkaamassa uutta työntekijää ja sinulla on loppusuoralla kaksi vaihtoehtoa 1) ihminen, joka on elänyt tuilla koko opiskeluaikansa, koska on halunnut mitä ilmeisimmin "nauttia täydestä vapaudesta ja tulevasta talvesta, opiskellut rauhassa, harrastanut ja levännyt" tai 2) ihminen, joka on opintojensa ohessa käynyt töissä ja ahkeroinut ja ansainnut itse oman elantonsa. Aika helposti tuossa alkaa miettiä, kuinka motivoitunut henkilö 1 oikeasti on työntekoon, etenkin, jos tulee vaikeampia aikoja ja tylsempiä työtehtäviä jossain vaiheessa eteen, jos vapaa-aika, lepääminen ja harrastukset ovat ennenkin olleet kiinnostampia. Kun taas henkilöstä 2 tietää, että on valmis tekemään töitä, vaikkei aina olisikaan niin kivaa. Kumman luulet saavan paikan?
Vierailija kirjoitti:
Se tuo sisältöä elämään,mitä moni kaipaa.
Niin, tuohan se p*sk*duunikin sisältöä elämään, se sisältö vain on p*sk**... :D
Cv, eläke, työterveys, mahd. ansiosidonnainen tulevaisuudessa.
Kyllä minusta tärkein asia että olet itse tienannut ne rahasi.Minulla ainakin on niin korkea kynnys hakea yhteiskunnan tukia, että ilman muuta kävisin töissä vaikka saisin saman rahan tukien muodossa.Nämä on sellaisia periaatteellisia kysymyksiä ja en ole rikasta perheestä vaan ihan työläisperheen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Kävisikö syyksi se, että palkkatyössä tienaat itse rahasi, mutta tuet maksatat muilla?
Jos tarpeeksi moni ajattelisi kuten sinä, nousisi veroprosentti yli 90:n, ja jokainen vähänkin järkevä muuttaisi maasta pois.
Ikävä kyllä tuo näkökulma ei tuo mulle yhtään lisää motivaatiota. Päin vastoin, alkaa vaan vituttaa rankemmin, kun tajuaa että koko touhussa ei todellakaan ole järkeä.
Saan semmoset 700e 2 viikossa ja melkein täysillä tunneilla. Sun mielestä 1000e 3 päivässä on vähän. OK. Kannattaisko vähän arvostaa tota palkkaasi =)
Vierailija kirjoitti:
Cv, eläke, työterveys, mahd. ansiosidonnainen tulevaisuudessa.
Mikä työterveys osa-aikaisella nollatuntilaisella? Cv:n kannalta ihan se ja sama, kun ei liippaa läheltäkään niitä töitä, joihin pyrin. Eläkkeitä ei täällä ole enää kukaan maksamassa, kun olen siinä iässä.
Sosiaalinen elämä sekä verkostoituminen, työkokemuksen kertyminen ja samalla mahdollisen valmistumisen jälkeen alaa vastaavan työn työnantajalle siten näyttämisen, että et pelkää tehdä töitä.
Ja vaikka siksi että mua ei hirveästi nappais makuuttaa työntekoon sopivaa ihmistä mun rahoillani vaan siksi et "se on niin ja niin tosi rankkaa hei". Sä olet vielä maksupuolella ja velkaa mulle. Mä oon maksanut verorahoja kolmattakymmenettä vuotta, enkä halua tuhlata niitä vellihousuille joista ei eläjiksi ole.
siivooja tantta kirjoitti:
Saan semmoset 700e 2 viikossa ja melkein täysillä tunneilla. Sun mielestä 1000e 3 päivässä on vähän. OK. Kannattaisko vähän arvostaa tota palkkaasi =)
No sulla on kyllä jo aika kurja liksa sitten jos miltei täysillä tunneilla noin huono palkka. Mitä ihmettä teet työksesi? Entä onko työsi jotain, mikä on kutsumus, kun jaksat motivoitua täysiin tunteihin tuolla palkalla?
Kaikki työ ei Suomessa kannata. Se vaan on fakta. Apn kannattaa varmaan keskittyä niihin opintoihin ennemmin että pääsee joskus työhön joka kannattaa.
Polkisimme paikoillamme, jos jokainen ajattelisi, ettei tuosta jää kuin vähän enemmän käteen. Palkankorotukset pyydettäisiin lisävapaa-aikana, ei rahana.