Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei helvetti tässä ole järkeä, käymällä töissä kolme pvä/vko jää miltei saman verran käteen kuin eläisi toimeentulotuella. Miksi kävisin töissä?

Vierailija
20.11.2017 |

Jos työ olisi motivoivaa ja koulutusta vastaavaa niin voisi olla eri asia, mutta on puuduttavaa ja raskasta, pienipalkkaista hanttihommaa.

Kertokaa yksikin hyvä syy, miksi jatkaisin mieluummin kannattamattomasti töissä käymistä kuin eläisin tuilla. Tukia tulee kuussa yht. noin 1000e ja palkkaa 1080-1150e bruttona (3-4 pvä/vko). Asumistuki ja tt. Opiskelen samalla avoimessa yo:ssa ja työkkäri päätti, että päätoimista, joten työttömyysetuuksia en saa.

En ole siis loppuelämäksi jäämässä tuille, mutta ehkä voisin kerrankin nauttia täydestä vapaudesta ja tulevasta talvesta. Voisi opiskella rauhassa, harrastaa ja levätä, kesäksi töihin.

Luterilainen etiikka ja eläkkeen kertyminen ei käy nyt syiksi.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siivooja tantta kirjoitti:

Saan semmoset 700e 2 viikossa ja melkein täysillä tunneilla. Sun mielestä 1000e 3 päivässä on vähän. OK. Kannattaisko vähän arvostaa tota palkkaasi =)

No sulla on kyllä jo aika kurja liksa sitten jos miltei täysillä tunneilla noin huono palkka. Mitä ihmettä teet työksesi? Entä onko työsi jotain, mikä on kutsumus, kun jaksat motivoitua täysiin tunteihin tuolla palkalla?

Minä sain vielä vähemmän kahdessa viikossa. Kahvilatyö (josta piti olla jossain ketjussa kiitollinen). Tunteja 90/ kolme viikkoa. Sellaista kuin täysi aikainen ei ole vielä tullut vastaan. Vaikka tulisi niin ei tuolla palkalla sekään nostaisi motivaatiota.

Nyt olen kotona hoitamassa lasta kun laskettiin että päivähoitomaksujen jälkeen ei jäisi minun palkasta käteen paljon enempää kuin mitä nyt saan tukia.

Ihan sama mä täällä koitetaan peuyelöa niin ei työ kaikille ole kannattavaa ja syynä ei ole mitkään tuet vaan alhainen palkka.

Vierailija
42/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan semmoset 700e 2 viikossa ja melkein täysillä tunneilla. Sun mielestä 1000e 3 päivässä on vähän. OK. Kannattaisko vähän arvostaa tota palkkaasi =)

Mä ainakin ymmärsin tän niin että tekemällä kuulauden ajan 3 päivää viikossa saa kuukaudessa tonnin. Ei siis että tekemällä kolme päivää töitä sais tonnin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sulla on kyllä jo aika kurja liksa sitten jos miltei täysillä tunneilla noin huono palkka. Mitä ihmettä teet työksesi? Entä onko työsi jotain, mikä on kutsumus, kun jaksat motivoitua täysiin tunteihin tuolla palkalla?

Olen siivoojana toimistorakennuksessa. Tykkään työstäni =) en tiedä kouluttaudunko tulevaisuudessa vielä. Amis tutkinto löytyy, tosin en ole tehnyt päiväkään niitä hommia ja olen nyt 22v.

Mielummin olen siivoojana kuin nostelen tukia ja stressaan työnhausta yms.

Vierailija
44/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jaksako puhua eläkkeen kerryttämisestä näissä tapauksissa :D   Se ei kuulkaa merkkaa käytännössä yhtikäs mitään, oletko 6kk tukien varassa vai hanttihommissa 1100€/kk palkalla. Tuollainen summa taitaa kerryttää eläkettä jotain pari euroa/kk :D

Vierailija
45/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cv, eläke, työterveys, mahd. ansiosidonnainen tulevaisuudessa.

Mikä työterveys osa-aikaisella nollatuntilaisella? Cv:n kannalta ihan se ja sama, kun ei liippaa läheltäkään niitä töitä, joihin pyrin. Eläkkeitä ei täällä ole enää kukaan maksamassa, kun olen siinä iässä.

Sitten kulut kuriin ja kerämään ITSE itselle sitä  eläkettä.

Vierailija
46/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se on meillä suomessa tiedetty, ettei työtä tekemällä kukaan rikastu, mutta kunhan saisi sen kaiken välttämättömimmän hankittua.

Miksi Sinun kannattaa mieluummin käydä töissä kuin maata kotona? JOS joskus valmistut ja haet sitä juuri sinulle sopivaa hyväpalkkaista työtä, eikä Sinulla ole yhtään työtodistusta ja sillä toisella hakijalla on... mitä luulet, kumman työntekijän (sinut vai sen toisen hakijan, jolla on työkokemusta) työantaja mieluummin palkkaa?

Onhan mulla nyt yhtään työtodistusta, ei tämä ole eka ja ainoa työ, mitä mulla on ollut tai tulee olemaan. Ja sanoin jo, että ei todellakaan ole loppuelämäksi tarkoitus jäädä.

Ehdin vielä töitä hakea ja tehdä, mutta koska tämä työ itsessään on todella syvältä ja kannattamatonta työn määrään ja rasittavuuteen nähden, ajattelin nyt muutaman kuukauden elämästäni vaan olla ja keskittyä kiinnostavampiin asioihin.

Ja lisäyksenä: koulutustani vaativaa työtä hakiessa näistä täysin eri toimialan hanttihommista ei ole yhtään mitään hyötyä. Vaikka kuka yrittäisi uskotella mitä.

Kyllä muuten on. Ihan sama, mitä itsellesi uskottelet. 

Mietipä tilannetta työnantajan näkökulmasta. Olet palkkaamassa uutta työntekijää ja sinulla on loppusuoralla kaksi vaihtoehtoa 1) ihminen, joka on elänyt tuilla koko opiskeluaikansa, koska on halunnut mitä ilmeisimmin "nauttia täydestä vapaudesta ja tulevasta talvesta,  opiskellut rauhassa, harrastanut ja levännyt" tai 2) ihminen, joka on opintojensa ohessa käynyt töissä ja ahkeroinut ja ansainnut itse oman elantonsa. Aika helposti tuossa alkaa miettiä, kuinka motivoitunut henkilö 1 oikeasti on työntekoon, etenkin, jos tulee vaikeampia aikoja ja tylsempiä työtehtäviä jossain vaiheessa eteen, jos vapaa-aika, lepääminen ja harrastukset ovat ennenkin olleet kiinnostampia. Kun taas henkilöstä 2 tietää, että on valmis tekemään töitä, vaikkei aina olisikaan niin kivaa. Kumman luulet saavan paikan?

Tämä on osittain ehkä totta ja osittain ei. Riippunee toimilastakin. Eri aloilla eri asiat merkkasvat rekrytoinnissa ja osaamisen näyttämisessä.

It-alalla työnantaja usein arvostaa heittämällä enemmän sitä, joka on keskittynyt työstämään olennaista osaamistaan ja opetellut alan uusimpia asioita, vaikka sitten tuilla, kuin sitä, joka on "tuhlannut" potentiaalista oppimisaikaansa työn kannalta täysin epäolennaisissa hanttihommissa.

Ja se, jolla on ollut aikaa harrastaa sitä tekniikkaa, on luonnollisesti myös osaavampi kuin se hanttihommissa käynyt. Olettaen, että nämä kaksi henkilöä ovat samoilla voimavaroilla ja motivaatiolla varustettuja.Tästä on ollut alan työntekijöiden kanssa niin monesti puhetta. Että kannattaa keskittyä opiskeluaikana opiskeluun. Toki oman alan töitä kannattaa tehdä, se onkin eri asia.

Nörttihommissa se harrastuneisuus ja vapaa-ajan puuhailu kertoo monesti enemmän motivaatiosta.

Ja sitten vielä erikseen akateeminen maailma. Jos tutkijan uralle haluaa, niin mieluummin käyttää kaiken tarmonsa olennaiseen tuella ja vaikka lainalla. Ei ole oikeasti silloin väliä oletko siivonnut rappukäytäviä.

Entä lääkärit? Ei taida karvankaan vertaa olla väliä, oletko tiskannut otsa hiessä joskus opiskeluaikana. Aivan muut asiat rekrytoinnin perusteina.

Vierailija
47/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vielä vähemmän kahdessa viikossa. Kahvilatyö (josta piti olla jossain ketjussa kiitollinen). Tunteja 90/ kolme viikkoa. Sellaista kuin täysi aikainen ei ole vielä tullut vastaan. Vaikka tulisi niin ei tuolla palkalla sekään nostaisi motivaatiota.

Nyt olen kotona hoitamassa lasta kun laskettiin että päivähoitomaksujen jälkeen ei jäisi minun palkasta käteen paljon enempää kuin mitä nyt saan tukia.

Ihan sama mä täällä koitetaan peuyelöa niin ei työ kaikille ole kannattavaa ja syynä ei ole mitkään tuet vaan alhainen palkka.

Se muutamakin kymppi kuussa enemmän käteen töitä tehdessä on vuodessa monta sataa. Mut joo, tolla logiikalla ei varmaan työnteko kannata, jep jep.

Vierailija
48/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää jaksako puhua eläkkeen kerryttämisestä näissä tapauksissa :D   Se ei kuulkaa merkkaa käytännössä yhtikäs mitään, oletko 6kk tukien varassa vai hanttihommissa 1100€/kk palkalla. Tuollainen summa taitaa kerryttää eläkettä jotain pari euroa/kk :D

Eläke kertyy 1.5 % palkasta eli 1100 bruttopalkasta kertyy eläkettä 15 euroa. (Elinaikakerroin leikkaa tuota n.10 % joten 13-14 euroa kertyy eläkettä. Todella vähän, kyllä, mutta toisaalta ajattelen niin, että sekin on plusssaa siinä vaiheessa kun kaikki työvuodet lasketaan yhteen.

Vierailija
49/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke kertyy vasta 23v jälkeen

Vierailija
50/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et jäisi saman tien loppuelämäksesi toimeentulotuelle? Tonnilla pärjää jo ihan mukavasti, jää vapaa-aikaa omille asioille ja olo on pirteämpi kun ei tarvitse fyysisesti rasittaa itseään.

Ei pätenyt ainakaan mun tapauksessa. Aluksihan se oli tosi kivaa kun sai nukkua pitkään ja tehdä mitä vaan ikinä halusi, mutta lopulta se jopa masensi. Kaverit töissä ja opiskelivat, itse olin aika paljon lopulta yksin. Huomasin että 3 päivää töissä olemalla se aktivoi mua mukavasti, olin paljon pirteämpi ja tuli semmonen "luonnollinen" väsymys ja niitä vapaapäiviä arvosti enemmän

Vierailija
51/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke kertyy vasta 23v jälkeen

Nuoremmille (muistaakseni 1981 tai jälkeen syntyneille) eläke kertyy jo 18-vuotiaasta lähtien.

Ei koske meitä vanhempia.

Vierailija
52/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi näyttää cv:ssä paremmalta, olet ollut työttömänä vai edes osa-aika työssä?

Vierailija
53/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se työn kannattavuus muodostuu monesta asiasta.

Mä saisin tukia yhteensä noin 1100e/kk ja nyt kun käyn osa-aikatyössä myöskin noin neljänä päivänä viikossa (noin 8h/pvä) ja saan noin 1080-1100e/kk. Tuntipalkkani siinä vajaat 9e eli aika huono. En ole oikeutettu soviteltuihin työttömyyskorvauksiin, kun olen opiskelija ja tukikuukaudetkin loppu joten tuo on ainoa tulo.

Mua motivoi se, että työni on harrastukseni, jota rakastan ja jonka parissa näen ystäviäni myös päivittäin. Ja mulle maksetaan vielä tuosta hauskanpidosta! Tekisin tuota ilmaiseksikin. Työni antaa elämääni niin paljon sisältöä.

Puhtaasti taloudellisesti ajatellen jään jopa "häviölle" ja ei tosiaan kannata.

Tilanne olisi kuitenkin toinen, jos työskentelisin samalla palkalla ja yhtä paljon vaikka siivoojana. Silloin voisi olla, että ei olisi kannattavaa käydä töissä, sillä työ itsessään ei anna mitään, raskasta, ja sama raha tulee käymättä töissä.

Raskailla ja ei niin kiinnostavilla matalapalkka-aloilla tuo osa-aikatyö ei ihan oikeasti kannata. Siihen menee ihan liikaa voimia verrattuna korvaukseen. En yhtään ihmettele ettei työ kelpaa, kun on hetken kokeillut. Palkkoja pitäisi saada ylemmäs.

Ravintola-alallahan työnantajat tuskailevat miten vaikeaa on saada sitoutunutta ja motivoitunutta työvoimaa. En yhtään ihmettele.

Vierailija
54/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se muutamakin kymppi kuussa enemmän käteen töitä tehdessä on vuodessa monta sataa. Mut joo, tolla logiikalla ei varmaan työnteko kannata, jep jep.

Ei se muuta kymppi niin paljon lämmitä että laittaisin lasta sen takia hoitoon ja olisin itse 5-6 päivää viikosta töissä. Pidän lapsiani ja omaa aikaani arvokkaampana eli ei työ kannata.

Vierailija
55/55 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, se työn kannattavuus muodostuu monesta asiasta.

Mä saisin tukia yhteensä noin 1100e/kk ja nyt kun käyn osa-aikatyössä myöskin noin neljänä päivänä viikossa (noin 8h/pvä) ja saan noin 1080-1100e/kk. Tuntipalkkani siinä vajaat 9e eli aika huono. En ole oikeutettu soviteltuihin työttömyyskorvauksiin, kun olen opiskelija ja tukikuukaudetkin loppu joten tuo on ainoa tulo.

Mua motivoi se, että työni on harrastukseni, jota rakastan ja jonka parissa näen ystäviäni myös päivittäin. Ja mulle maksetaan vielä tuosta hauskanpidosta! Tekisin tuota ilmaiseksikin. Työni antaa elämääni niin paljon sisältöä.

Puhtaasti taloudellisesti ajatellen jään jopa "häviölle" ja ei tosiaan kannata.

Tilanne olisi kuitenkin toinen, jos työskentelisin samalla palkalla ja yhtä paljon vaikka siivoojana. Silloin voisi olla, että ei olisi kannattavaa käydä töissä, sillä työ itsessään ei anna mitään, raskasta, ja sama raha tulee käymättä töissä.

Raskailla ja ei niin kiinnostavilla matalapalkka-aloilla tuo osa-aikatyö ei ihan oikeasti kannata. Siihen menee ihan liikaa voimia verrattuna korvaukseen. En yhtään ihmettele ettei työ kelpaa, kun on hetken kokeillut. Palkkoja pitäisi saada ylemmäs.

Ravintola-alallahan työnantajat tuskailevat miten vaikeaa on saada sitoutunutta ja motivoitunutta työvoimaa. En yhtään ihmettele.

Kaupanala myös minne ei kannata mennä. Kohta muuten huomaat istuvat jouluaattona Prisman kassalla muutaman euron iltalisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän