Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka koet, jos lääkäri toteaa sinua punnitsematta,

Vierailija
20.11.2017 |

että sinulla on ylipainoa.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän näkee faktat, sinä norsu kun et uskalla edes peiliin katsoa.

Vierailija
2/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sen näkee ilman vaakaakin että ylipainoa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sillä on silmät

Vierailija
4/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Jos liittyy hoitoon jotenkin, muuten loukkaava kommentti.

Vierailija
5/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sen itsekin, noin 100 kg painavana lyhyenä naisena, joten enpä koe mitenkään ihmeelliseksi. Faktahan se on että olen läski.

Vierailija
6/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harvoin siinä punnita tarvitsee, että selvän ylipainon huomaa. Olisiko sinusta asia eri, jos lääkäri olisi ensin pyytänyt sinua nousemaan vaa'alle ja vasta sitten todennut ilmeisen?

Vierailija
7/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lääkärini väitti minun olevan sopusuhtaisen näköinen, vaikka painan noin 10 kg yli bmi 25:n. Sanoi, ettei mun tarvitse laihduttaa, vaikka nimenomaan kysyin apua laihduttamiseen. No se oli vanha ja melko hörhö muutenkin.

Vierailija
8/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystarkastuksessa todettuna ihan ookoo, kaupan kassajonossa ei niinkään.

Vierailija
9/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lääkärini väitti minun olevan sopusuhtaisen näköinen, vaikka painan noin 10 kg yli bmi 25:n. Sanoi, ettei mun tarvitse laihduttaa, vaikka nimenomaan kysyin apua laihduttamiseen. No se oli vanha ja melko hörhö muutenkin.

Mulle on sitten taas teininä sanottu bmi:n ollessa 20 että kannattaisi vähän katsoa mitä suuhunsa pistää, kun painoa oli (ja pituutta myös) tullut lyhyessä ajassa reilusti lisää :))) no minäpä katsoin, syömishäiriöön saakka.

Vierailija
10/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista apua lääkäri voi antaa lievään ylipainoon? Eikö terveydenhoitaja tai ravintoterapeutti olisi parempi kohde kysyä apua? Lääketieteelliset menetelmät kai vain sairaalloisen ylipainoisille (mahalaukun ohitus jne).

Vierailija
11/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Jos liittyy hoitoon jotenkin, muuten loukkaava kommentti.

Ylipainon toteaminen ei kyllä lääkäriltä ole koskaan loukkaavaa, sen enempää kuin vaikkapa korkean verenpaineen mainitseminen. Paino on olennainen osa terveyttä.

Vierailija
12/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette siitä, että lääkäri pyytää huomattavan ylipainoista ihmistä vaa'alle, ja kun kyseinen ihminen ei halua nousta vaa'alle mutta sanoo, että ylipainoa on n. 30 kg, lääkäri vaatimalla vaatii nähdä tarkan painon?

Ei se terveys siitä riipu, onko ylipainoa 28 kg vai 32 kg.

Vierailija
13/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sitten taas teininä sanottu bmi:n ollessa 20 että kannattaisi vähän katsoa mitä suuhunsa pistää, kun painoa oli (ja pituutta myös) tullut lyhyessä ajassa reilusti lisää :))) no minäpä katsoin, syömishäiriöön saakka.

Jos olikin huolissaan että menee alipainon puolelle? Nimittäin minullekin huomautettiin samassa bmi:ssä että pitäisi syödä vähän ravitsevammin.

Vierailija
14/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoisemman kuvan saan, kuin vaakaa tuijottavasta. Esim. itse olin miltei koko teini-iän samassa painossa (kuukautiset alkoi ja pituuskasvu loppui jo ala-asteen lopussa), urheiluharrastuksen vuoksi oli lihasmassaa, mutta näytin tavallisen hoikalta / normaalilta vaikka BMI 24, esim. vaatekoko oli S, vyötärönympärys 65 cm jne. Kouluterkkari ei koskaan kommentoinut painoani (elämäntapani olivat tiedossa), mutta yhtenä vuonna vuositarkastuksen piti joku nuori harjoittelijatyttö. Hän sanoi painostani (vaikka se oli kilon vähemmän kuin edellisenä vuonna), että painosi on päässyt aikalailla yläkanttiin, ja alkoi saarnata terveellisestä ruoasta, liikunnasta jne. No syömishäiriöhän tuon jälkeen sitten puhkesi, mutta ei nyt mennä siihen. Kuvista tuolta ajalta joka tapauksessa näen, että laihdutuksen tarvetta ei todellakaan olisi lääketieteellisistä syistä ollut. Joka tapauksessa, kyllä ammattitaitoinen lääkäri näkee, onko rasvaa liikaa, ei siinä vaakoja tarvita. Painon seuraaminen tietysti on potilaalle itselleen hyväksi, että tietää, missä mennään, ja voi suhteuttaa nykyisen painonsa johonkin aiempaan.

Vierailija
15/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette siitä, että lääkäri pyytää huomattavan ylipainoista ihmistä vaa'alle, ja kun kyseinen ihminen ei halua nousta vaa'alle mutta sanoo, että ylipainoa on n. 30 kg, lääkäri vaatimalla vaatii nähdä tarkan painon?

Ei kaikkii kotivaakoihin ole luottaminen ja lääkäri haluaa tietysti nähdä lukeman omin silmin, et olisi eka potilas joka kaunistelee painoaan reilusti alemmas.

Vierailija
16/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen näkee punnitsemattakin.

Itselleni tuli melkoinen silmien avaus, kun kaverini kuoli ylipainosta johtuviin liitännäissairauksiin. Hän oli alle 50-vuotias ja ylipainoa noin 30 kg. Että sellaistakin sattuu, vaikka kaikki väittävätkin olevansa terveitä vaikka painoa on. Niiden sisäelimien tilaa kun ei niin vaan näe.

Vierailija
17/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkii kotivaakoihin ole luottaminen ja lääkäri haluaa tietysti nähdä lukeman omin silmin, et olisi eka potilas joka kaunistelee painoaan reilusti alemmas.

Lääkärin pitäisi osata tehdä oikea arvio jo ulkonäön perusteella. Kyllähän noin iso ylipaino näkyy, ei sitä voi kaunistella.

Vierailija
18/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista apua lääkäri voi antaa lievään ylipainoon? Eikö terveydenhoitaja tai ravintoterapeutti olisi parempi kohde kysyä apua? Lääketieteelliset menetelmät kai vain sairaalloisen ylipainoisille (mahalaukun ohitus jne).

No oishan se esim. voinut kertoa ruokavaliosta ja liikunnasta, ei sillä etten niistä jo tietäisi... Tai ohjata ravintoterapeutille yms. Onko lääkärin eettisesti oikein sanoa ylipainoiselle, että näyttää spusuhtaisekta eikä tarvitse laihduttaa, kun ylipaino kuitenkin lisää riskejä sairastua?

Vierailija
19/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ylipainoa 25kg, painoindeksiin 25. Koskaan ei lääkäri ole syyllistäväsi painoani kommentoinut, hassua kyllä kun kipeästä polvestani löytyi kuluma, itse masentuneena totesin että kun on tota ylipainoakin, kuivakka (niin käytökseltään kuin kropaltaan) lääkäri totesi ettei sitä niin kauheasti ole. Ei kyllä edes kysynyt painoa, mutta kun on tissiä, persettä ja reittä jää ilmesisesti maha vähän niiden varjoon ja sitä lääkäri tuijotti.

Vierailija
20/45 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isoa ylipainoa voi kaunistella tai valehdella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan