Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennusteen mukaan tänä vuonna syntyneen ikäluokan koko on alle 48 000

Vierailija
19.11.2017 |

Mitä ajatuksia syntyvyyden romahdus herättää? Eläkkeet jää maksamatta ja ei riitä hoitajia vanhuksille jne.

Kommentit (236)

Vierailija
41/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
42/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on siinä, etteivät nuoret naiset tee lapsia, vaan lykkäävät ja pitkittävät lapsentekoa. Lapset tulee tehdä nuorena. Jos on syntynyt ennen vuotta 2000, niin pitäisi alkaa jo vakavasti suunnitella lastentekoa. Ennen vuotta 1995 syntyneillä alkaa olla jo kiire ja kiire on sitä kovempi, mitä kauempana oma syntymävuosi tuosta on.

Metsään mennään siinä ja pahasti, kun tämä yhteiskunta painottaa, että pitää kouluttautua, pitää viettää nuoruutta, rellestää, harrastaa ja matkustaa. Todellisuudessa omat lapset antavat elämään sisältöä paljon enemmän. Sitäpaitsi esim. sitä matkustelua voi tehdä sitten nelikymppisenä, kun on lapset jo tullut kasvatettua.

Yhteiskunnan kulttuuria ja arvoja pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että ihmiset alkaisivat haluamaan ja arvostamaan lastentekoa huomattavasti nuoremmalla iällä, kuin mikä se ikä nykyisellään on. Totta hitossa se lapsiluku jää pieneksi, jos lastentekoa aletaan ensimmäistä kertaa edes AJATTELEMAAN joskus kolmekymppisenä tai kenties vasta senkin jälkeen.

Kolmenkympin kahta puolen on hyvä vaihe tehdä lapsia, nelikymppisten lähetyessäkään ei vielä myöhäistä jos raskautuu. Alle 25 vuotiaana ei kenenkään kannattaisi tehdä, ei henkisistä eikä taloudellisista syistä. Sitä matkustelua ja elämänkokemusta kannattaa hankkia ennen kuin tekee lapset, hyötyä lasten kasvatuksessa kun on luonnetta kasvattanut ennen lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tuhoaa itsensä.

Kun nyt syntyvä pieni ikäluokka tulee aikanaan hedelmälliseen ikään, heidän jälkipolvensa jää taas pienemmäksi koska heitä on vähän lisääntymässä. Ja niin edelleen. Lopulta koittaa tilanne jossa viimeiset ihmiset ovat +80 ja lajimme sukupuutto on käsillä.

Itse en näet usko, että ihmisiä aletaan ikinä kasvattaa 'tynnyreissä' vaikka se teknisesti olisi mahdollistakin.

Niinpä. Tuon kokoisen ikäluokan jäljiltä syntyy 15000-18000 lasta joskus 2040-luvun alussa. Eivät kykene täyttämään työpaikkoja eivätkä armeijan rivejä.

Vierailija
44/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin mielelläni lapsia, ja kohta minun täytyisi niitä alkaa toden teolla yrittää tehdä, mutta mieheni, joka on minua vuotta vanhempi, ei halua vielä lapsia. Hän haluaa matkustella. Itse olen vielä myös opiskelija, mutta pian valmistun. Minusta ensimmäinen lapsi olisi hyvä tehdä ennen kuin nainen täyttää 30, koska sen jälkeen se voi vaikeutua koko ajan. Minulla ei ole sisaruksia mutta naispuolisia serkkuja on, kaikki minua vanhempia, eikä yhdelläkään ole lapsia. Serkut ovat 29, 32 (2 kpl) ja 34 v.

N26

Eli mies haluaa lapsia joskus? No teet sillein että ehkäisy "petti" ja kävi tämmönen ihana pikku vahinko 😏😂😊

Vierailija
45/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 30v enkä oo saanut mitään urantapaista rakennettua, joten olis vähän huono paikka tehdä lapsia. Odottelen vielä 4-5 vuotta ja sit saa lapsi(a) tulla jos on enää tullakseen - jos ei tule niin ei haittaa.

Vierailija
46/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhutaan naisten lapsenteosta. Ei kai kukaan neitseestä synny. Minulle on useampi mies antanut ymmärtää että olen kiva kaveri mutta eivät halua muuta. Jos pakotetaan lapsentekoon niin kai valtio sitten hoitaa myös aviomiehen. En tee lapsia avoliittoon. En usko että kukaan tekee lapsia että saataisiin veronmaksajia. Siihen on muut syyt.

Vierailija
47/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on siinä, etteivät nuoret naiset tee lapsia, vaan lykkäävät ja pitkittävät lapsentekoa. Lapset tulee tehdä nuorena. Jos on syntynyt ennen vuotta 2000, niin pitäisi alkaa jo vakavasti suunnitella lastentekoa. Ennen vuotta 1995 syntyneillä alkaa olla jo kiire ja kiire on sitä kovempi, mitä kauempana oma syntymävuosi tuosta on.

Metsään mennään siinä ja pahasti, kun tämä yhteiskunta painottaa, että pitää kouluttautua, pitää viettää nuoruutta, rellestää, harrastaa ja matkustaa. Todellisuudessa omat lapset antavat elämään sisältöä paljon enemmän. Sitäpaitsi esim. sitä matkustelua voi tehdä sitten nelikymppisenä, kun on lapset jo tullut kasvatettua.

Yhteiskunnan kulttuuria ja arvoja pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että ihmiset alkaisivat haluamaan ja arvostamaan lastentekoa huomattavasti nuoremmalla iällä, kuin mikä se ikä nykyisellään on. Totta hitossa se lapsiluku jää pieneksi, jos lastentekoa aletaan ensimmäistä kertaa edes AJATTELEMAAN joskus kolmekymppisenä tai kenties vasta senkin jälkeen.

Niin älytön kommentti. Että jo teinien pitäisi ajatella vain lapsentekoa? Entäpä jos ei vaan halua lapsia? Pitääkö niitä silti tehdä oman ja niiden lasten mielenterveyden kustannuksella?

Miten oikeasti edes kävisi jos jokainen täysi-ikäinen alkaisi heti lisääntyä? Kuka tekisi työt ja kuka maksaa kulut?

Mutta se mitä eniten ajattelen tämän kommentin kirjoittajasta, niin painu sinne metsään mistä olet tullutkin tämän tietosi jakamaan.

Vierailija
48/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato palstan kätilökin mönkinyt kolostaan tekemään aloituksen pitkästä aikaa 😂😂😂

Älä huoli, etköhän sä sen duunis saa pidettyä vielä muutaman vuoden.

Vierailija
49/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen pari heti kun sektio tulee valinnaiseksi synnytystavaksi ilman mitään jankutuksia.

Vierailija
50/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on yli 7 miljardia ihmistä. Olen pikemminkin huolissani siitä että sama trendi kuin Suomessa ei leviä tarpeeksi nopeasti kaikkiin maihin.

Sama trendi kuin Suomessa on kaikissa maailman maissa. Ja lähes jokaisessa mustan Afrikan ulkopuolella hedelmällisyysluku on jo väestön vähenemisen kohdalla tai melkein.

Vierailija
51/236 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Haikara tuo taas 30 000 etelän hedelmää lapsipulaa paikkaamaan.

Vierailija
52/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä ei ole nytkään kaikille joten hyvä juttu.

Kumma argumentti, aivan kuin ihmisen olemassaolon oikeuttaisi työnteko.

Itse uskon, että roboteilla, digitalisaatiolla yms. tullaan tekemään työt suurelta osin, tuottavuus on hyvä, verorahoja kertyy, kansalaispalkka toteutuu, ihmiset voivat tehdä kaikkea hyödyllistä, kuten hoitaa perheenjäseniään, toimia yhteisöissään, kohentaa ympäristöä jne. Maailma tietyllä tavalla paranee.

Vierailija
53/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee lapsia sillä ajatuksella että pyöräytetäänpä pari veronmaksajaa?

Tuskin kukaan mutta yhteiskunnallisia ongelmia tulee alhaisesta syntyvyydestä

Ongelmia tulee vasta sitten jos muutoksiin (esim. laskeva syntyvyys) ei varauduta eikä tehdä tarpeellisia muutoksia.

Meillä on kuulemma tälläkin hetkellä varaa elättää ns. ideologisia työttömiä. Tulevaisuudessa ehkä ja toivottavasti ei.

Vierailija
54/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kriittinen raja Suomen väkiluvulle, että esim. Venäjä päättää ottaa alueen haltuunsa?

Matala syntyvyys on toki Venäjälläkin ongelmana, mutta siellä tehdään kovasti töitä sen lisäämiseksi ja joitain rohkaisevia tuloksia on saatukin. Ajatellaan siis skenaario, jossa he onnistuvat tässä ja Suomi jatkaa luisuaan.

Kun väkiluku on alle 3 miljoonaa niin katsovatko puolustuskyvyn olevan niin heikko, että on rationaalista toimia vaikkei tarvetta maa-alueelle sinänsä olisikaan "mutta miks ei".

Virossa on 1 miljoonaa asukasta ja saavat olla rauhassa

Viro onkin NATOn jäsen. Aika heikoilla olisivat Baltian maat ilman tätä jäsenyyttä.

No, meillähän on kuulemma VIP Optio jäsenyyteen heti kun se halutaan.

Vierailija
55/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloerojen kasvu on ollut poliittisena tavoitteena jo tovin ja varsin hyvin siinä on jo onnistuttukin. Ja jatkoa seuraa.

Nyt kun (tutkimusten mukaan) erityisesti pienituloiset hankkivat vähemmän lapsia tästä sinänsä järkevästä ratkaisusta nostetaan poru ja valitus...

Ihmiset tekevät täällä päätoimista ansiotyötä 8-9 euron tuntiliksoilla....joka sekin on kuulemma aivan liikaa ja pois johtotason ansioista. Ja lapsia vielä pitäisi tehdä lisää? Tehkää ja lisääntykää siellä kokkariporukoissanne. EVVK.

Vierailija
56/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee lapsia sillä ajatuksella että pyöräytetäänpä pari veronmaksajaa?

Mutta  aika moni ajattelee elämän jatkumista ja sehän on periaatteessa sama asia.

Vierailija
57/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32, ja hyvin monella ikätovereillani on sama tilanne: nainen olisi kyllä valmis perustamaan sen perheen, mutta mies empii. Silti julkisessa keskustelussa nostetaan aina miehet esiin.

Vierailija
58/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 32, ja hyvin monella ikätovereillani on sama tilanne: nainen olisi kyllä valmis perustamaan sen perheen, mutta mies empii. Silti julkisessa keskustelussa nostetaan aina miehet esiin.

Äh, siis naiset nostetaan esiin.

Vierailija
59/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeampi syntyvyys pitäisi yllä myös työpaikkojen määrää ja loisi kasvua.

Tällä hetkellä parhaiten Suomessa menestyvät ne alueet, joilla tehdään eniten lapsia, eli Pohjanmaan rannikkoseutu. Isot perheet luovat kysyntää, ne luovat paineita kovalle työnteolle ja yritteliäisyydelle. Uusia yrityksiä, tehokasta ja motivoitunutta työvoimaa, rakentamista, kysyntää palveluille. Kasvavat lapsiperheet tarvitsevat kaikkea mahdollista hyvästä ruuasta vaatteisiin, leluihin, tilaviin omakotitaloihin, sähköön, veteen, palveluihin asti. Vanhemmat tekevät töitä, maksavat veroja, verovaroilla kustannetaan lasten koulut ja päivähoito. Isolta osalta myös Pohjois-Pohjanmaa, Oulun seutu, on ollut kasvussa juuri sen vuoksi, että lapsiperheiden iso määrä on lisännyt kulutusta ja luonut paineita kehittymiselle ja kasvulle.

Siellä missä lapsia ei synny, paikallistalous näivettyy totaalisesti. Eläkeläiset eivät osta juuri mitään, eivät rakenna mitään, ja usein lähtevät pitkiksi ajoiksi etelään, joten eläkkeistäkään ei jää Suomeen kuin osa. Ilmaisten palvelujen vaatijoina eläkeläiset sen sijaan ovat mestareita. Ne seudut, joille syntyy lapsia vain vähän tai ei ollenkaan, ovat kaikin puolin tuhoon tuomittuja. Niihin paikoihin ei kukaan kaipaa, vanhat ja keski-ikäiset jotka alueella asuvat, sammuttavat valot. Paikallistaloutta ei enää oikeastaan edes ole, kirkonkylien viimeisetkin ruokakaupat sulkevat ovensa ja peruspalveluja vailla olevia taajamia syntyy Suomeen. Lopulta kehitys etenee jopa pikkukaupunkeihin asti, syntyy huonosti voivia aavekaupunkeja, joissa iso osa kaupungista on autio, jopa kokonaisia omakotitalolähiöitä saattaa jäädä autioiksi. Vanhat rintamamiestaloalueet muuttuvat käytännössä asumattomiksi ja puretaan, kun kukaan ei halua pitää näitä taloja yllä edes nostalgia- tai pistäytymistarkoituksessa.

Vierailija
60/236 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys ja vanhemmuus on nykyään niin holhottua, suorittavaa ja ahdistavaa, ettei mikään ihme etteivät nuoret naiset halua lisääntyä. 

On kodinkoneet ja tekniikat, juu, mutta se pirunmoinen kyttäyskulttuuri alkaa jo neuvolassa. Pitää syödä tietyllä tavalla, näyttää oikealta, mahan pitää olla oikean kokoinen. 

Lapsi syntyy ja kasvaa, sen kanssa on ihan yksin. Pitää olla tietyllä kellonlyömällä leikkipuistossa, olla tietyllä tavalla sosiaalinen ja käyttää tietyn merkin ulkoiluvaatteita.

Koulussa kyttäys jo kontrollointi on jo aivan infernaalista. Mikäli vanhempi ja lapsi ei ole kuin se kausaalikäyrän normi, on taatusti suurennuslasin alla. 

Suomessa arvostetaan edelleen kulisseja, materiaa, ja tolkutonta suorittamista. Jos on erilainen ihminen, luova, herkkä tai taiteellinen, saa taatusti kärsiä. Niin vanhempi kuin lapsi. 

Ihmettelen suuresti heitä, jotka kestävät paineiden alla ja hommaavat ison perheen. Kuinka te kestätte?