Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä teitä alkoi ahdistaa ja pelottaa Suomen vanhusten kohtalo, eli tajusitte, että itse tulette kärsimään samasta hoidon puutteesta

Vierailija
19.11.2017 |

Olen keski-ikäinen ja on jo hirveät paniikkihäiriöt tuosta kun Suomessa jätetään heikko ja puolustuskyvytön ihminen täysi heitteille.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoito tässä maassa on häpeällistä. Toki on hyviä yksiköitä, mutta kun vanhana ja heikkona ei välttämättä pysty itse valitsemaan sitä, missä viimeiset viikkonsa viettää... Itse en ymmärrä, miksei esim. hyvin toimivien saattokotien, kuten vaikka Pirkanmaan hoitokoti, toimintaideaa vaan monisteta kymmenkertaiseksi, niin että kaikilla olisi mahdollisuus kuolla säädyllisesti.

Vierailija
22/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54v eikä ahdista. Sairastan diabetesta ja siinä vaiheessa kun olen vielä tolkuissani mutta seuraavaksi on edessä heitteille joutuminen, piikitän reilun yliannoksen insuliinia ja se on siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten. Toinen vanhemmistani sairastui ja joutui hoitokotiin. Säilytyspaikkoja ne on. :(

N38

Nykyään säilytetään vanhus yksinään yksiössään. Hoitokoti oli lottovoitto tuohon nähden.

Vierailija
24/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydätte tyttäriänne auttamaan elämänne ehtoossa samalla tavalla kun te autatte äitejänne nyt.

No eihän heidän pidä auttaa! Vanhempien pitää pitää huolta lapsista, koska vanhemmat ovat syypäitä niiden olemassaoloon. Toisin päin ei toimi. Lapset eivät ole pyytäneet syntyä tänne. Lasten ei tarvitse olla ikuisessa kiitollisuuden velassa siitä, että vanhemmat ovat vaivautuneet nussimaan ilman ehkäisyä.

Vierailija
25/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion ottaa omaisuuden suojavakuutuksen, niin ettei hoitokoti vedä tiliäni tyhjäksi vaan laskuttaa minimin mukaan. Se on mahdollista, samaa olen suositellut äidillenikin ( ja aion huolehtia että se myös otetaan ), joka tulee tarvitsemaan erityishoitoa eikä ehkä sopeudu normivanhainkotiin. Näin rahaa jää vaikka äkilliseen leikkaukseen pääsyyn varmistamiseen tai johonkin säätiön/yksityisen hoitopaikan talossa asumiseen.

Haluaisin asumisyksikköön, jossa voi siirtyä osastolta toiselle tavallisesta asumisesta jalat edellä-puolelle. Joku muu kokkaisi, siivouksen ulkoistaisin. Jo nuorempana jokin senioritalo, jossa olisi samanikäistä seuraa, kuntosali ja kampaamo kelpaisi.

Enkä ole juppi vaan tavallinen ja aika pienipalkkainen. Haluan vain nauttia elämästä sitten ja niin kauan kuin voin.

Vierailija
26/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun laitoshoitopaikat täällä lakkautettiin ja vanhukset hoidetaan lähinnä kotihoidossa.Palveluasumiseen ei pääse kuin todella huonokuntoisena.Vanhukset säilötään koteihinsa ja kotihoito käy siellä piipahtamassa useita kertoja päivässä.Olen nähnyt mitä se valitettavasti on.

Vierailija
27/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydätte tyttäriänne auttamaan elämänne ehtoossa samalla tavalla kun te autatte äitejänne nyt.

Pyytää tytärtään auttamaan elämänsä ehtoossa vaikka kohteli omia vanhempiaan ilkeästä ja tytärtään aina kaltoin. Näin meillä.

Vierailija
28/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parhaamme me, tai useimmat meistä, teemme jokainen työpäivä. Tokihan se olisi vielä kliffampaa jos voisi viedä vuoteeseen hoidettavat Särkkikseen joka päivä. Piffaatko?

Vierailija
29/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä tule olemaan hätäpäivää! Geelikuninkaat tulevat Välimeren poikki ja tiskaavat perseemme kiiltäviksi.

Vierailija
30/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 45 ja kyllä asia on minua vaivannut jo muutaman vuoden. Nyt juuri luin jutun siitä, miten muistisairaat vanhukset järjettömissä vainoharhoissaan lyövät, raapivat ja potkivat hoitajia ja sylkevät päälle. Osa heistä on laitoksessa nimenomaan siksi, etteivät omaiset enää pärjänneet aggressiivisen vanhuksen kanssa.

Itse en halua koskaan joutua tuollaiseen tilaan, sillä jos en ole enää järjissäni, ei elämällä ole minulle arvoa eikä merkitystä. Toivon todella, että siihen mennessä on otettu käyttöön avustettu itsemurha tai eutanasia, josta voin itse määrätä hoitotestamentilla siinä vaiheessa, kun vielä pystyn päättämään asioistani.

Vierailija
31/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. En halua olla hoidettavana ja toivon nopeata loppua. Vaikka sitten hoidon puutteesseen.

m62v

Vierailija
32/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pyyhkii pyllysi, kun olet vanha? Rajakit herätkää!

Vierailija
33/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän heidän pidä auttaa! Vanhempien pitää pitää huolta lapsista, koska vanhemmat ovat syypäitä niiden olemassaoloon. Toisin päin ei toimi. Lapset eivät ole pyytäneet syntyä tänne. Lasten ei tarvitse olla ikuisessa kiitollisuuden velassa siitä, että vanhemmat ovat vaivautuneet nussimaan ilman ehkäisyä.

Kyllä minä ainakin mielelläni autan äitiäni, joka myös on auttanut minua mm. hoitamaan omia lapsiani. En yksinkertaisesti kehtaisi olla auttamatta.

Vierailija
34/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaessani dementoituneiden omaisten asioita. Alkoi n. 20 v. sitten.

Mulla ei ole nuorempia hoitamassa, jos täytyy huolehtia että on riittävästi ja oikeita lääkkeitä sitten aikanaan.

Vierailija
35/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitteillejättö vai eutanasia, kas siinä pulma.

Vierailija
36/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ikävuosina18-23 (joo nuorena murehdin jo näitä asioita 😂) pelko vanhuutta kohtaan ja just tota että jätetään heitteille. Nyt olen 25v ja en pelkää yhtään koska se on turhaa. Mulla ei ole suvussa dementiaa ja lääketiede kehittynee niin että dementia ja muut vanhuuden vaivat ei vaivaa enää ihmisiä sitten aikanaan kun olen tosi vanha.

Lisäksi uskon että kaikilla ihmisillä on jokin siru asennettuna silloin kun minä olen vanha. Sen avulla ihmistä voidaan tarkkailla jos vaikka jollain on se dementia ja siru näyttää että tämä ihminen nyt lähti harhailemaan johonkin metsään et nyt se pitää hakea pois sieltä.

Vierailija
37/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän alkoi huolettaa siinä vaiheessa kun tajusin, että pyrkimys on siirtyä kokonaan kotihoitoon. Parempi olisi panostaa ryhmäasumiseen.

Vierailija
38/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisenä. Silloin tajusin, ettei ole itsestään selvää, että joku vaippani vaihtaa ja sopan suuhuni lusikoi. Sen jälkeen olen tehnyt ahkerasti töitä, säästänyt ja sijoittanut. Nyt tilanne alkaa näyttää jo aika turvalliselta.

Vierailija
39/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaitsin äitini saattohoidossa: kärsi kivuista, juotava jugurtti tai kiisseli jätetty pöydälle, jota ei pystynyt edes käsiinsä ottamaan, vaipat repinyt pois, tuskaisuus, valitus. Oli kyllä järkyttävä tajuta, mitä vanhusten huolto on tänä päivänä. Puhutaan eutanasian sallimisesta, käytännössä se on jo käytössä. Vanhusten annetaan kuolla hoidon puutteeseen.

Vierailija
40/46 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin näin tv:sta jostain ulkomailta esimerkillisen vanhusten hoitokodin. Vanhukset asuivat kotonaan omissa asunnoissaan ja saivat liikkua laajalla alueella ulkonakin kun muistaakseni alue oli aidattu tms.Ainaki palvelee muistisairaita ja muistisairaudet ovat yhä yleisempi sairaus kun ikää tulee. Silti ei pitäisi kahlita neljän seinän sisälle.

Esimerkki vanhusten kotiyhteisö oli kuin pieni kylä. Kaikenlaisia oheispalveluja oli saatavilla ja oliko peräti drinkkibaarikin..

Vanhusten hoito on suurten haasteiden edessä ja arvokas vanhuus pitäisi taata.