Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentopelkoiset, miten olette uskaltaneet lentää kaukolentoja?

Vierailija
19.11.2017 |

Pelkään lentämistä, minkä takia matkailu esim. Usaan jäänee haaveeksi. Miten muut lentopelkoiset ovat uskaltaneet? Kokemuksia!

Kommentit (38)

1/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lennän paljon työkseni ja siltikään ei ole lentopelko kokonaan väistynyt. En niinkään pelkää nousuja tai laskuja, vaan siellä lentokorkeudessa turbulensseja ja suunnilleen jotain pientäkin tärinää. Syke on tapissa ja kädet hikisenä melkein koko lennon ajan.

Duunimatkoilla ei paljoa kysellä, haluanko lentää vai en. Työnkuva on muuten mielekästä, joten siedän tuon lentopelon ja onneksi pelko ei ole niin voimakas, että jäisi lennot väliin.

Vakuuttelen itselleni kovasti, että kyseessä on kuitenkin "vain" irrationaalinen pelko.

https://blog.finnair.com/2009/06/11/lentopelko/

Itseäni on auttanut jonkin verran myös tuo lentokapteenin kirjoittama blogiteksti.

Vierailija
2/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni auttoi kun tajusin kuinka plajon lentoja lähtee ja tulee isoille lentokentille. Mene katsomaan aikatauluja ja huomaat että koneita tulee ja menee viiden minuutin välein. Eikä ikinä käy mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelkoni on lähtenyt lentämälle ja saamalla hyviä kokemuksia lentämisestä, kun muutamat pitkätkin lennot ovat olleet todella tasaista ja menneet hyvin. Itse pelkään eniten juurikin matkan aikana olevaa turbulenssia, en niinkään nousua tai laskua ellei satu olemaan kovinkin heitteistä menoa. Pitkää matkaa lennetään isoilla koneilla, joissa turbulenssikaan ei tunnu niin voimakkaasti. Pahimmat kokemukset itsellä on Helsinki-Riika ja Helsinki-Tukholma väleiltä, joissa pienet koneet ja lennetään matalalla, myrskyinen heitteinen sää jolloin kone heiluu puolelta toiselle melko rajustikin.

Kannattaa katsoa flight tradarista jonkun ison kentän kohdalla (esim. Hongkong) kuinka paljon sinnekin laskeutuu ja lähtee koneita ja yleisesti ottaen kaikki menee hyvin.

Vierailija
4/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flightradar24.com antaa suhteellisuudentajua.

Vierailija
6/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei oo vastannu ap:n kysymykseen.

Vierailija
7/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei oo vastannu ap:n kysymykseen.

Itseasiassa kaikki muut ovat vastanneet ap:n kysymykseen, paitsi sinä. Vastaajat ovat käsitelleet omaa lentopelkoaan hakemalla tietoa aiheesta (Finnairin blogi), miettineet onnettomuuksien todennäköisyyttä (flightradar ja onnistuneet lennot)...

Vierailija
8/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa istumapaikka koneen keskeltä.

Kuukausi sitten oltiin Miamissa ja meillä oli mennen tullen paikat koneen keskeltä, joten en vahingossakaan päässyt näkemään ikkunasta ulos. Jostain kumman syystä tämä.auttoi kovaan lentopelkooni. Menomatkalla nousu hieman jänniitti, mutta paluulento ei enää ollenkaan

Yleensä olen jännittänyt lentoja jo viikkokausia etukäteen, mutta nyt meni ihme pelotta ja oikeasti aiemmin ollut kamala kammo. Pulssikin tykyttänyt pitkälti toista sataa.

Vierailija
9/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin lentämällä Islannin kautta, yksittäinen lento jää lyhyemmäksi. Lisäksi siedätys auttaa, olen lentänyt viime aikoina niin paljon, että en enää oikeastaan ole lentopelkoinen.

Vierailija
10/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lennän kotimaassa, mutta nimenomaan Atlantin ylitys kammottaa. Eikös se Air Francen kone tippunut Atlanttiin, kun jotkut anturit jääty. Ja lentäjien viimeiset sanat on youtubessa. Ap

Vierailija
11/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minun lentopelko on tullut yhdellä kamalalla lennolla, ennen sitä tykkäsin lentämisestä ja olen lentänyt paljon. Olen sen kamalan lennonkin jälkeen pakottanut itseni monta kertaa lentämään, mutta jokainen lentokerta lisää ja pahentaa pelkoani entisestään (vaikka suurin osa lennoista sen jälkeen on ollut hyviä lentoja ilman mitään turbulensseja tms). 

Vierailija
12/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä lennän kotimaassa, mutta nimenomaan Atlantin ylitys kammottaa. Eikös se Air Francen kone tippunut Atlanttiin, kun jotkut anturit jääty. Ja lentäjien viimeiset sanat on youtubessa. Ap

Islannin kautta lennettäessä ei olla meren päällä kovin pitkiä pätkiä.

Mutta jäätymisestä, kaikki koneet nousevat niin ylös, että lämpötila on jotain -50 astetta riippumatta siitä missä ollaan. Eivätkä ne siellä jäädy, joten sitä ei tarvitse pelätä.

Vierailija
13/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jäätyivät anturit ja kine tippui. Ap

Vierailija
14/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jäätyivät anturit ja kine tippui. Ap

Ota huomioon, että lentoalalla harvoin samasta syystä johtuvat onnettomuudet toistuu. Kun tulee joku koneen tippuminen, niin se tutkitaan huolella, ja jos syy putoamiseen löytyy niin kaikilta lentoyhtiöiltä aletaan vaatia tietyt uudenlaiset turvatoimenpiteet/lisälaitteet, jotta tuo syy ei voisi toistua. 

Vierailija
15/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Valitsen jonkin muun matkustustavan

2) Koska kaukolennoilla 1) ei ole mielekästä, rauhoitan itseni lääkkeillä välinpitämättömäksi. Vittumaista se on silti, mutta paniikki ei pääse nousemaan.

Vierailija
18/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi mahdollisuus ap:lla on kuolla kotiinsa tai liikenteessä maanteillä.

Vierailija
19/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavat lääkkeet ja huomion kiinnittäminen muihin asioihin, leffat ja musiikki. Noin niinku konkteettisina keinoina.

Tilastollisesti harvoin mitään sattuu. Ainakin kun lentää turvallisilla lentoyhtiöillä. Afrikkalaiset, romanialaiset, venäläiset lentoyhtiöt pannassa. Tosin aina ei voi valita esim. työmatkoilla ja silloin kyllä hieman pelottaa välillä. Mutta rauhoittavat toimii.

Lohdutuksena myös se, että jos kone tippuu niin se on varma ja nopea loppu. Ellei sit tapahdu case Hudson-joki tyyppistä ihmepelastumista.

Onnettomuustilanteessa katosta tipahtaa eteesi maski, josta saat imettyä hyvin pääsi sekaisin ja olet päihtyneessä ja rauhallisessa tilassa ennen kuin kone tuhoutuu.

Vierailija
20/38 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole työn vuoksi pakko lentää, niin muutakaan pakkoa ei ole, eikä se työkään ole pakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan