Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinit! Mitä tarkoittaa se apinahymiö, jolla kädet silmien päällä? Myötähäpeää?

Vierailija
19.11.2017 |

Mitä tämä kyseinen hymiö useimmiten tarkoittaa vastaanottajalle? Näyttää pahasti myötähäpeältä. Olenko oikeassa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on "voi ei!" -hymiö.

Vierailija
2/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä se tarkoittaa? Miksi laitatte sen? (Ei tarvii olla teini)

Vierailija
5/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin tarkoittaa, ettei näe pahaa. En tiedä onko emojina merkitys eri. Käytän sitä yleensä kun puhun sarkastisesti itsestäni.

Vierailija
6/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”En ois halunnut nähdä tätä/liikaa informaatiota”. Kommentti ei välttämättä tarkoita vastaanottajaa, vaan pikemminkin sitä siaa, josta on puhuttu.

Vierailija
7/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙈

Vierailija
8/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinaemoji tuntuu olevan teinien lisäksi myös nuorten aikuisten n. 18-21v viljelemä, kun taas omanikäiseni (24v) tai vanhemmat eivät sitä enää käytä niin paljoa.

Aloitin viime syksynä yliopiston, ja pääosin muut opiskelijat vuosikurssillani ovat 96 ja 97-syntyneitä. Hämmennyin, kun ollaan esim. ryhmätöihin liittyen kommunikoitu WhatsApilla, ja osa opiskelijoista tuntuu käyttävän kyseistä apinaa ihan epäloogisesti suunnilleen joka yhteydessä. Itsekin siis käytän, mutta aika harvoin ja "voi ei!"-tyylisesti. Sen sijaan opiskelukavereideni kommunikointi on luokkaa "Käviskö jos suunnitellaan ryhmätyötä huomenna ysiltä🙈" tai "Kävin lisäämässä mun lähteet tonne lähdeluettoloon🙈"

Tunnen itseni välillä ihan ikälopuksi koska en esimerkiksi ymmärrä tuon apinan käyttötarkoitusta 4-5 vuotta nuoremmilla.

Vierailija
9/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut käyttää tiettyä emojia koska ne vain tykkää miltä se näyttää, välittämättä pahemmin alkuperäisestä käyttötarkoituksesta. Tai siitä muovautuu niille 'tavaramerkki'. Onhan niitä tutkimuksiakin tehty, että jo ihan perusnauruhymiö tarkoittaa eri ihmisten ja eri ikäluokkien välillä eri asioita ja voidaan käyttää eri asiayhteyksissä.

Mutta ne kolme apinaemojia tulee alunperin see no evil, speak no evil, hear no evil -jutusta.

Vierailija
10/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen oppinut sen käytön noin 5-8vuotta nuoremmilta luokkakavereiltani kun aloitin AMK-opinnot viime vuonna. Sitä käytetään juuri lähinnä sellaisissa voi ei- tyylisissä kohdissa, tai kun on esim tehnyt itse jotain hölmöä tai pitää itseään hölmönä kun ei ymmärtänyt jotain, tai jos pitää jotain opettajaa hölmönä tmv. Nykyään käytän sitä itsekin kokoajan koska pidän siitä, se sopii hyvin moneen tilanteeseen. Itse olen siis 28-vuotias. 

Vierailija
11/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo apinahymiöt on suosikkejani. Olen 32. Ei elämä ole niin vakavaa, että pitäisi ärsyyntyä tai huolestua hymiöistä. Käytän silmiä peittävää apinaa juuri tuohon "voi ei" -tarkoitukseen tai jos olen tehnyt jotain hölmöä. Tai vaikka jos näin lanka- ja neulomisfriikkinä olen ostanut taas ihania lankoja ja laitan kuvan muille lankafriikeille nettiin. Että tuli taas ostettua liikaa lankoja. 

Vierailija
12/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vielä jatkaa. Unohtui sanoa, että minulle tuo apina on vähän sellainen leikkisä ja humoristinenkin. Jotain noloa tai hölmöä on tapahtunut, mutta en ota sitä niin vakavasti. 

Vierailija
13/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä nuo emojit kun kukaan ei enää ymmärrä mistä puhutaan ja mitä tarkoitetaan, joo näitä lisää! Voisin itsekin ryhtyä keksimään omia sanoja.

Vierailija
14/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Three wise monkeys on VAPAAMUURAREITTEN valaan ja maailmaan liittyvä juttu!

Vierailija
15/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme apinaa on ikivanha juttu: ei puhuta pahaa, ei nähdä pahaa, ei kuulla pahaa.

Niistähän on jos jonkinlaisia patsaitakin.

Vierailija
16/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whats Appissahan (ja puhelimen näppäimistön omissa) on ihan selvä facepalm-emoji, siis tämä 🤦‍♀️

Vierailija
17/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eri emojiille varmaan loputtomasti käyttötarkoituksia, ei elämä ole noin vakavaa :D Käytän tuota apinaa esimerkiksi silloin kun haluan "piiloutua", eli vähän kuin livenä sanoisi jotain ja olisi epävarma sen jälkeen. Kädet suun edessä, jos on sanonut jotain typerää tai jos jokin haisee pahalta. Kädet korvilla, jos jutellaan esimerkiksi siitä miten kauhea häly on tai miten joku idiootti naapuri soittaa huonoa musiikkia yötä päivää.

N18

Vierailija
18/18 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin tarkoitus on ollut tuo "see no evil", mutta monet käyttää sitä nolostumisen ilmaisuna eli periaatteessa väärin. Tai no, jos väärä käyttö on vakiintunut tapa ja huomattavasti yleisempää kuin oikea käyttö, niin onko se silloin enää väärin ollenkaan? Ehkä muutaman vuoden päästä jossain emojisanakirjassa lukee tuon merkin kohdalla, että alkuperäinen merkitys oli "ei näe pahaa", mutta väärinymmärrysten vuoksi vakiintuneeksi merkitykseksi on muodostunut huvittunut nolostuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi