Iäkkäänä yliopistoon opiskelemaan?
Tekisi mieli hakea opiskelemaan hoitotieteitä, mutta kun ikää on jo 49-vuotta. Onko enää mitään järkeä satsata tuollaiseen koulutukseen... Teen töitä sote-alalla, joten olisi omaan työhön lisäarvoa tuolla koulutuksella, mutta mietityttää, että kannattaako ja onko siellä ketään yhtä vanhaa opiskelijaa :D
Kommentit (26)
Niin, viet sitten paikan nuoremmalta, jos pääset sisään. Nuorella olisi vielä uraa enemmän edessä ja voisi hyödyntää maisterin tutkintoa ihan eri tavalla kuin vanhempi henkilö. Etkö voisi käydä jotain kursseja tai opiskella avoimessa joitain osioita työsi ohessa? Kyllä sellaistakin voi työssään sitten hyödyntää. Ja tosiaan eipä taida kovin montaa viiskymppistä olla hoitotieteitä opiskelemassa. Useimmat opiskelijat ovat valmistuneet terveydenhuollon ammattiin, tehneet muutaman vuoden töitä ja sitten siinä kolmikymppisinä hankkivat maisterin paperit jne.
Riippuu varmaan paljon alasta. Itse menin päivittämään kielitaitoani 43-vuotiaana, oli siellä joku toinenkin samanikäinen. Huomasi kyllä nuorista ettei heillä ole kovin sitä surullisen kuuluisaa elämänkokemusta, mutta ei saa ruveta heitä siitä päsmäröimään, ihan hyvin menee jos ei liikaa auo suutaan.
Mitä väliä sillä iällä on? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan olevasi "iäkäs"? Menepä tosiaan joskus yliopiston luennolle ja hämmästy. Et ole läheskään vanhin. Ja kyllä, ne luennot ovat kaikille avoimia.
Luennot kaikille avoimia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä iällä on? En ymmärrä.
Olen samaa mieltä, lakatkaa keskittymästä iän numeroihin ja eläkää elämäänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä iällä on? En ymmärrä.
Olen samaa mieltä, lakatkaa keskittymästä iän numeroihin ja eläkää elämäänne.
Näyttäähänt tuo jollekin olevan ongelma tässäkin ketjussa...
Vierailija kirjoitti:
Niin, viet sitten paikan nuoremmalta, jos pääset sisään. Nuorella olisi vielä uraa enemmän edessä ja voisi hyödyntää maisterin tutkintoa ihan eri tavalla kuin vanhempi henkilö. Etkö voisi käydä jotain kursseja tai opiskella avoimessa joitain osioita työsi ohessa? Kyllä sellaistakin voi työssään sitten hyödyntää. Ja tosiaan eipä taida kovin montaa viiskymppistä olla hoitotieteitä opiskelemassa. Useimmat opiskelijat ovat valmistuneet terveydenhuollon ammattiin, tehneet muutaman vuoden töitä ja sitten siinä kolmikymppisinä hankkivat maisterin paperit jne.
Se olisi nuoremman omaa heikkoutta , jos ei pystyisi saavuttamaan omilla ansioillaan yliopistopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan olevasi "iäkäs"? Menepä tosiaan joskus yliopiston luennolle ja hämmästy. Et ole läheskään vanhin. Ja kyllä, ne luennot ovat kaikille avoimia.
Luennot kaikille avoimia?
Etkö tiennyt? Vain seminaarit ja jotkut harvat kurssit ja harjoitukset ovat sellaisia, joille on rajoitettu osallistujamäärä ja pitää ilmoittautua ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Niin, viet sitten paikan nuoremmalta, jos pääset sisään. Nuorella olisi vielä uraa enemmän edessä ja voisi hyödyntää maisterin tutkintoa ihan eri tavalla kuin vanhempi henkilö. Etkö voisi käydä jotain kursseja tai opiskella avoimessa joitain osioita työsi ohessa? Kyllä sellaistakin voi työssään sitten hyödyntää. Ja tosiaan eipä taida kovin montaa viiskymppistä olla hoitotieteitä opiskelemassa. Useimmat opiskelijat ovat valmistuneet terveydenhuollon ammattiin, tehneet muutaman vuoden töitä ja sitten siinä kolmikymppisinä hankkivat maisterin paperit jne.
Voi hitsit. Koska tämä raja mielestäsi täyttyy, ettei saa enää kouluttautua? Mä kun luulin, että sitä omaa ammattitaitoa nimenomaa päivitetään kouluttautumalla. Oletko vähän daiju? Huomaa, ethä olet sosiaali- ja terveysalalta kun on tuollainen asenne ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan paljon alasta. Itse menin päivittämään kielitaitoani 43-vuotiaana, oli siellä joku toinenkin samanikäinen. Huomasi kyllä nuorista ettei heillä ole kovin sitä surullisen kuuluisaa elämänkokemusta, mutta ei saa ruveta heitä siitä päsmäröimään, ihan hyvin menee jos ei liikaa auo suutaan.
Itse saman ikäinen ja lähdin hakemaan tietojenkäsittelyn paperipätevyyttä, että voin vielä edetä urallani. Vanhimmasta päästä olen luennoilla ja ryhmätöitä tehdessä elämänkokemuksen puuttumisen nuoremmilta tosiaan huomaa, mutta sen kanssa pystyy elämään, vaikka joskus kyllä tuntee itsensä vähän täti-ihmiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan olevasi "iäkäs"? Menepä tosiaan joskus yliopiston luennolle ja hämmästy. Et ole läheskään vanhin. Ja kyllä, ne luennot ovat kaikille avoimia.
Luennot kaikille avoimia?
Luennot on lakisääteisesti kaikille avoimia, mutta ilman opiskeluoikeutta et voi saada arvosanoja, osallistua "labroihin" eli harjoituksiin, eikä kukaan tarkasta palautuksiasi (= et voi palauttaa tehtäviä mihinkään) jne. Siis vain luennot ovat avoimia, ei opiskelu
Iällä ei ole merkitystä. Vain sillä on merkitystä haluatko opiskella ja oppia lisää. Ei kannata tuntea sääliä nuorempia kohtaan. Jos saat opiskelupaikan niin olet ansainnut sen. Vanhempi opiskelija on yleensä parempi opiskelija kuin nuoremmat elämänkokemuksensa ja opiskelutahtonsa takia. Myös opettajat tietävät tämän ja opettavat vanhempaa porukkaa mielellään. Olin itsekin aikuiskoulutuksessa jossain vaiheessa vaikka minulla oli jo entisestään DI-tutkinto. Opettajat rakastivat kouluttaa kokeneita insinöörejä ja kyllä me opiskelijatkin huomasimme, että koulutus toimi kaikin puolin kiitettävästi erään tunnetun ja suuren AMK:n toimesta Suomen Manchesterissä.
Vierailija kirjoitti:
Iällä ei ole merkitystä. Vain sillä on merkitystä haluatko opiskella ja oppia lisää. Ei kannata tuntea sääliä nuorempia kohtaan. Jos saat opiskelupaikan niin olet ansainnut sen. Vanhempi opiskelija on yleensä parempi opiskelija kuin nuoremmat elämänkokemuksensa ja opiskelutahtonsa takia. Myös opettajat tietävät tämän ja opettavat vanhempaa porukkaa mielellään. Olin itsekin aikuiskoulutuksessa jossain vaiheessa vaikka minulla oli jo entisestään DI-tutkinto. Opettajat rakastivat kouluttaa kokeneita insinöörejä ja kyllä me opiskelijatkin huomasimme, että koulutus toimi kaikin puolin kiitettävästi erään tunnetun ja suuren AMK:n toimesta Suomen Manchesterissä.
Täydennyskoulutus onkin nimenomaan tarkoitettu niille, joilla tutkinto on jo taskussa. Toki opettajat "rakastavat" opettaa aikuisia, mutta ei se tarkoita, etteivätkö he "rakastaisi" opettaa myös nuoria. Opettajalle jokainen opiskelija, joka kuuntelee, keskustelee ja vastaanottaa oppia on aarre, iästä tai koulutuksesta riippumatta.
Maisteria maisterin perään tehtailevat ikuiset opiskelijat ovat todella niitä, jotka vievät paikkoja sellaiselta, joka tekee ensimmäistä tutkintoaan. Täydennyskoulutukset ja jatko-opinnot on oma lukunsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iällä ei ole merkitystä. Vain sillä on merkitystä haluatko opiskella ja oppia lisää. Ei kannata tuntea sääliä nuorempia kohtaan. Jos saat opiskelupaikan niin olet ansainnut sen. Vanhempi opiskelija on yleensä parempi opiskelija kuin nuoremmat elämänkokemuksensa ja opiskelutahtonsa takia. Myös opettajat tietävät tämän ja opettavat vanhempaa porukkaa mielellään. Olin itsekin aikuiskoulutuksessa jossain vaiheessa vaikka minulla oli jo entisestään DI-tutkinto. Opettajat rakastivat kouluttaa kokeneita insinöörejä ja kyllä me opiskelijatkin huomasimme, että koulutus toimi kaikin puolin kiitettävästi erään tunnetun ja suuren AMK:n toimesta Suomen Manchesterissä.
Täydennyskoulutus onkin nimenomaan tarkoitettu niille, joilla tutkinto on jo taskussa. Toki opettajat "rakastavat" opettaa aikuisia, mutta ei se tarkoita, etteivätkö he "rakastaisi" opettaa myös nuoria. Opettajalle jokainen opiskelija, joka kuuntelee, keskustelee ja vastaanottaa oppia on aarre, iästä tai koulutuksesta riippumatta.
Maisteria maisterin perään tehtailevat ikuiset opiskelijat ovat todella niitä, jotka vievät paikkoja sellaiselta, joka tekee ensimmäistä tutkintoaan. Täydennyskoulutukset ja jatko-opinnot on oma lukunsa
Sanottakoon vielä, että kyse ei ollut täydennyskoulutuksesta vaan toisen alan insinöörin tutkinnosta. Vain parhaat valittiin pääsykokeen perusteella ja kurssi oli täynnä 40-50 insinöörejä ja dippainssejä. Haku oli suosittu ja avoin mutta nuoret eivät saaneet pisteitä pääsykokeista koska me kokeneet laskimme lähes kaikki pääsykoetehtävät oikein :)
Kyllä 50-vuotias hoitotieteiden opiskelija on jo tosi vanha. Mitä ihmettä tekisit maisterin papereilla?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 50-vuotias hoitotieteiden opiskelija on jo tosi vanha. Mitä ihmettä tekisit maisterin papereilla?
Mietipä sitä siinä vaiheessa, kun tajuat, että pääset itse aikaisintaan 80-vuotiaana eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iällä ei ole merkitystä. Vain sillä on merkitystä haluatko opiskella ja oppia lisää. Ei kannata tuntea sääliä nuorempia kohtaan. Jos saat opiskelupaikan niin olet ansainnut sen. Vanhempi opiskelija on yleensä parempi opiskelija kuin nuoremmat elämänkokemuksensa ja opiskelutahtonsa takia. Myös opettajat tietävät tämän ja opettavat vanhempaa porukkaa mielellään. Olin itsekin aikuiskoulutuksessa jossain vaiheessa vaikka minulla oli jo entisestään DI-tutkinto. Opettajat rakastivat kouluttaa kokeneita insinöörejä ja kyllä me opiskelijatkin huomasimme, että koulutus toimi kaikin puolin kiitettävästi erään tunnetun ja suuren AMK:n toimesta Suomen Manchesterissä.
Täydennyskoulutus onkin nimenomaan tarkoitettu niille, joilla tutkinto on jo taskussa. Toki opettajat "rakastavat" opettaa aikuisia, mutta ei se tarkoita, etteivätkö he "rakastaisi" opettaa myös nuoria. Opettajalle jokainen opiskelija, joka kuuntelee, keskustelee ja vastaanottaa oppia on aarre, iästä tai koulutuksesta riippumatta.
Maisteria maisterin perään tehtailevat ikuiset opiskelijat ovat todella niitä, jotka vievät paikkoja sellaiselta, joka tekee ensimmäistä tutkintoaan. Täydennyskoulutukset ja jatko-opinnot on oma lukunsa
Sanottakoon vielä, että kyse ei ollut täydennyskoulutuksesta vaan toisen alan insinöörin tutkinnosta. Vain parhaat valittiin pääsykokeen perusteella ja kurssi oli täynnä 40-50 insinöörejä ja dippainssejä. Haku oli suosittu ja avoin mutta nuoret eivät saaneet pisteitä pääsykokeista koska me kokeneet laskimme lähes kaikki pääsykoetehtävät oikein :)
Ja mitä sinä sait tuosta toisesta tutkinnosta? Jos puhutaan konkreettisesta hyödystä? Jos kerran osasit jo kaiken? Pätevyyden *tuilla nuoremmille uransa alussa oleville hakijoille ja opiskelijoille?
Ilman muuta voit hakea. Korkeakouluissa on monen ikäisiä opiskelijoita ja sulla vielä lähes 20 vuotta eläkeikäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iällä ei ole merkitystä. Vain sillä on merkitystä haluatko opiskella ja oppia lisää. Ei kannata tuntea sääliä nuorempia kohtaan. Jos saat opiskelupaikan niin olet ansainnut sen. Vanhempi opiskelija on yleensä parempi opiskelija kuin nuoremmat elämänkokemuksensa ja opiskelutahtonsa takia. Myös opettajat tietävät tämän ja opettavat vanhempaa porukkaa mielellään. Olin itsekin aikuiskoulutuksessa jossain vaiheessa vaikka minulla oli jo entisestään DI-tutkinto. Opettajat rakastivat kouluttaa kokeneita insinöörejä ja kyllä me opiskelijatkin huomasimme, että koulutus toimi kaikin puolin kiitettävästi erään tunnetun ja suuren AMK:n toimesta Suomen Manchesterissä.
Täydennyskoulutus onkin nimenomaan tarkoitettu niille, joilla tutkinto on jo taskussa. Toki opettajat "rakastavat" opettaa aikuisia, mutta ei se tarkoita, etteivätkö he "rakastaisi" opettaa myös nuoria. Opettajalle jokainen opiskelija, joka kuuntelee, keskustelee ja vastaanottaa oppia on aarre, iästä tai koulutuksesta riippumatta.
Maisteria maisterin perään tehtailevat ikuiset opiskelijat ovat todella niitä, jotka vievät paikkoja sellaiselta, joka tekee ensimmäistä tutkintoaan. Täydennyskoulutukset ja jatko-opinnot on oma lukunsa
Sanottakoon vielä, että kyse ei ollut täydennyskoulutuksesta vaan toisen alan insinöörin tutkinnosta. Vain parhaat valittiin pääsykokeen perusteella ja kurssi oli täynnä 40-50 insinöörejä ja dippainssejä. Haku oli suosittu ja avoin mutta nuoret eivät saaneet pisteitä pääsykokeista koska me kokeneet laskimme lähes kaikki pääsykoetehtävät oikein :)
Ja mitä sinä sait tuosta toisesta tutkinnosta? Jos puhutaan konkreettisesta hyödystä? Jos kerran osasit jo kaiken? Pätevyyden *tuilla nuoremmille uransa alussa oleville hakijoille ja opiskelijoille?
En väittänyt osaavani kaikkea. Sain oikeuden johtaa sähköalan yritystä ja olla sähköturvallisuuspäällikkö. Sain luvan olla sähköalan yrittäjä ja luoda työpaikkoja yritykseen uunituoreille sähköalan ihmisille. Voin kertoa, että tämä ei onnistu heti nuoremmilta vaikka heillä olisi paperit kädessä.
Luuletko tosiaan olevasi "iäkäs"? Menepä tosiaan joskus yliopiston luennolle ja hämmästy. Et ole läheskään vanhin. Ja kyllä, ne luennot ovat kaikille avoimia.