Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia teette? Kaipaisin jotain vaihtelua hoitolasten ruokalistaan..

Vierailija
19.11.2017 |

Näitä aloituksia lienee ollut täällä ennenkin. Olen perhepäivähoitaja ja tuntuu, että ruokalistassa pyörii aina vaan samat ruoat sekä välipalat. Erityisesti ruokiin kaipaisin vinkkejä ja vaihtelua. Väli- ja aamupalojakin saa toki ehdottaa.

Olen googletellut ja sitä kautta löytänyt jotain uutta, joskaan kaikki eivät ole jääneet tämän hetken ruokalistaan, koska osa ollut sellaisia, että itse ja yksi hoitolapsi tykännyt, muut vaan närppineet, joten vähän turha tehdä. Kyseiset ohjeet on kyllä tallella, että voi kokeilla, kun jossain vaiheessa ryhmä vaihtuu.

Kiitän jo etukäteen, jos joku viitsii laittaa ruokien nimiä, ehkä jopa ohjeen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chipstersin lohipullat maistuvat lapsille muusin kera. Risoton teen puuroriisiin, pysyy pientenkin lusikassa. Parhaiten maittaa broilerin jauhelihasta tehtynä. Kotitekoinen italianpata on pop. Perunasoselaatikko, "jättiläisen lihapulla" alias lihamureke. Kalamurekepihvit. (Tehosekoittimeen seitiä, mikrossa pehmitettyä purjoa, suolaa, valkopippuria, currya, muna ja vähän jauhoja sekä tuorejuustoa, makuna vaikka aurinkokuivattu tomaatti)

Possu- tai kana-riisipannu eli possua tai kanaa suikaleena, sipulia, valkosipulia, porkkanaa, paprikaa, tomaattipyrettä, riisiä ja mausteita)

Paikallislehdessä voi olla lounasravintoloiden listoja, hyviä vinkkejä.

Välipalat ovat ikuinen pulma. Viikolla kokeilin tarjota kaura-omenapaistosta vaihteluksi.

Vierailija
2/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla miettimistä helpottaa sekin, että perusrunko on vakio. Yksi keittopäivä viikossa, yksi kalapäivä. Vaikka neljä kala- ja keittovaihtoehtoa vie aika pitkälle. Kalakeittoviikolla tietty pitää keksiä vielä joku ruokalaji lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaukset uppoavat paremmin tehtynä pelkkään perunasuikaleeseen peruna-sipulisekoituksen sijaan. Pakastesipuli on kai lapsista kitkerää. Ostettuna perunasuikalepussi on kalliimpi kuin sipulinen versio, mutta ruoka menee lasten vatsoihin, mikä on tärkeää. Ja ainahan voi suikaloida perunat itse, jos löytyy välineet helpottamaan hommaa.

Lindströminpihvitkin menivät varsin hyvin, oli oikein yllätys.

Vierailija
4/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät voileivät, pikku pizzat esimerkiksi terveelliset vaihtoehdot joissa pohja korvattu vaikkapa kukkakaalilla, hedelmä tai marjarahka, vispipuuro, kiisselit.. Et kertonut mitä nuo aina tekemäsi ruuat ovat, joten vaikea ehdottaa uutta.

Vierailija
5/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto (lapset rakastavat!)

Minestronekeitto

Papupata

Chili con carne

Vierailija
6/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tortillajutut yleensä maistuvat lapsille, kunhan eivät ole liian mausteisia. Näistä löytyy monia ohjeita. Voit joko tehdä vuuallisen juustolla kuorrutettuja wrappeja uunissa kerralla, tai sitten tehdä kastikkeen/täytteen ja latoa pöytään niin että jokainen voi ottaa itse (tai laittaa lapsille valmiiksi, jos lapset pieniä).

Uuniversiot esim. tähän tyyliin:

https://www.hellapoliisi.fi/broileri-ja-kanaruoat/broileri-wrapit/

Pöydässä täytettävät tällä mallilla:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/taytetyt-tortillat

Nämä ovat siksi hyviä, että täytteitä voi varioida sen mukaan, mistä ruokailijat tykkää. Voi olla jauhelihaa tai kanaa. Jopa kalasta voi kokeilla. Mausteita voi olla enemmän tai vähemmän. Voi olla homejuustoa tai ananasta, tai voi olla tavallista juustoa tai pekonia. Voi olla maustamatonta smetanaa tai kermaviiliä, tai voi olla dippikastike. Kaikkea salsasta suolakurkkuihin voi kokeilla, jos tietää, että on joku juttu mistä muksut tykkää. Yleensä näihin saa kuitenkin lapsillekin ainakin kurkkua ja vähän salaattia kasvikseksi ujutettua, vaikka esim. sipuli ei niin maistuisikaan.

Vierailija
7/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yksi kalapäivä, yksi keittopäivä ja yksi kasvispäivä (ei vege). Näillä saa hyvän rungon. Esim ensi viikko:

Ap: Ohrauunipuuro ja mustikoita

Lounas: Lihaperunsoselaatikko

Vp: Aamupuurosta rieskasia ja mustikkamaitoa

Riisihiutalepuuroa, hilloa

Kasvissosekeittoa

Ruispitsasia ( ruispala, tomaattia ja pala mozzarellaa uuniin hetkeksi)

Mannapuuroa ja herukkakiisseliä

Lohikiusaus

Marjarahkaa

Vispipuuro herukoista

Kanakeitto

Porkkanariisipiirakoita ja hedelmä

Kaurapuuro ja mustikoita

Kinkkupasta

Kolmioleipä (itse tehty) ja mustikkamaitoa.

Salaattia ja juureksia lounaalla, leipääkin saa. Sen huomannut että kananmuna kelpaa harvalle lapselle pinaattikeiton kanssa mutta reajuusto käy kaikille :) mustikkamaito on suurta herkkua ja sitä on aina perjantaina. Välipalat tehdään yhdessä lasten kanssa ja kolmioleipäkin on perjantaiherkku. Itse valitaan ainekset leipään pöydästä ja kolmioksi leikkaaminen on huippua :D

Vierailija
8/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen usein ison erän pieniä pasteijoita välipalaksi pakkaseen. 

Täytteenä kasviksia, tonnikalaa, lohta ja jauhelihaa. Tykkäävät kovasti. 

Eiväthän ne kovin terveellisiä ole, mutta täyttäviä ja maittavia. Kun muuten ruoka on ravinto-opillisesti oikeaa, niin näitä pari kertaa viikossa. Sokerisia välipaloja käytän vähän, mutta pienet marjapiirakat ovat myös lasten suosikkeja. Joka välipalalla tuorepala eli esim. porkkana- tai kurkkutikkuja, kirsikkatomaattejam, hedelmäpala ym. 

Vierailija
9/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet grahamlihapiirakat uppoavat hyvin, nakkisämpylät, pienet hampurilaiset eli itse tehdyt pikkusämpylät ja pienet jauheliha- tai kasvispihvit. 

Välillä ihan vain voileipiä: juustoa, kinkkua ja kurkku- ja tomaattiviipaleita ja jogurttia. 

Välipaloissa minulla on lyhyempi kierto kuin pääruuassa, jossa pyrin pitämään ainakin kuuden viikon välin. 

Vierailija
10/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala, riisi, parsakaali ja hollandaises kastike.

Lapset ei kaipaa vaihtelua, mutta omaksi iloksi sitä voi tietenkin tehdä, se siinä on kyllä varmaa että suurin osa lapsista närppii ruokaa jota ei ole ennen syönyt joten monta kertaa samaa tarjolle kunnes tottuu.

Kokkikartanon kanapasta on hyvää itsetehtynä ja valmiina ostettunakin. Me on katsottu aineet tuotesisällöstä ja tehty itse.

Kukkakaali ja parsakaali on mun suosikkeja ruuanlaitossa.

Jos omat lapset olis hoidossa toivoisin terveellistä ruokaa, paljon kasviksia (vaikka nirsoilisi, eihön ne opi jollei maistele)

Välipaloina on hyvät sellaset sekalautaset johon voi laittaa pähkinää, viinirypälettä, porkkanaa, mandariinii, kohmeisia suomalaisia marjoja, juustoa.

Eihän noi tietty kauheasti vatsaa täyty mutta maistuupahan ruoka eikä tule täytettyä vatsaa ravintiköyhällä ravinnolla. Laatu korvaa määrän.

Halvemmalla ja helpommalla tietty tulee kun antaa vaan leipää, kiisseliä, jogurttia ja pullaa.

Vierailija
11/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olisi auttanut asiaa, jos olisit jo aluksi luetellut niitä, mitä tähän saakka olet tehnyt. Tosiaan asiaa auttaa peruslista, jossa olisi viikottain samat aineet vaihtelevassa muodossa. Esimerkiksi broileri, possu, kala, jauheliha, veri- tai maksaruoka, muu liha. Toiseksi ottaisin erilaisia ruokia viikottain: keittoa, kiusausta, uunipataa, riisi tai pastaruoka, kastike jollakin lisäkkeellä. 

Vierailija
12/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli tosiaan hiukan suppea sen suhteen mitä tällä hetkellä on.

Ruokien suhteen pyrin siihen, että kerran viikossa keitto, uuniruoka, riisiä, pastaa, kastike. Lisäks pyrin siihen, että kalaa on kerran viikossa (joskus kaksi), kanaa, possua, jauhelihaa. Makkara/nakkiruokia joskus, ei joka viikko.

Lisäks kasviksia/juureksia (kausituotteita, koska edullisempia, joskus kalliimpaakin) tarjoan paljon ja esim. kiusauksissa/laatikkoruoissa on perunan lisäksi myös kasviksia ja nämä jostain syystä uppoaa paremmin kun pelkkää perunaa sisältävät.

Ruokina siis ihan perus makaronilaatikko, erilaiset kiusaukset, kastikkeet, risotto, keitto, perunamuusi (variaationa seassa välillä pinaattia tai bataattia, nämäkin uppoo). Itsetehty italianpata menee, mutta valmispussista tehty ei, parempi ehkä näin.

Lapset ei varmaankaan sitä vaihtelua kaipaa, tämä on enemmänkin itselle, kun tuntuu, että aina vaan ne samat ruoat pyörii, vaikka niissä toki mm. eri kasviksia onkin.

Punajuuri on semmonen, mikä ei tälle lapsiryhmälle uppoa, ei lihapullissa tai pihveissä, pelkästään tai ruoan seassa.

ap

Vierailija
13/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelikala

Uunilohi

Jauhelihakeitto

Makkarakeitto

Lihapullat

Pinaattiletut

Pinaattikeitto

Bataattikookoskeitto

Lihamureke

Kanapasta

Lohipasta

Kaalilaatikko

Välipalalle juurespaloja, vispipuuroa, rahkaa, pannaria, hedelmäsalaattia, jugurttia....

Se, että joku ei jostain tykkää ei ole musta heti riittävä syy hylätä koko ruokaa pois listoilta.

Vierailija
14/15 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mantelikala

Uunilohi

Jauhelihakeitto

Makkarakeitto

Lihapullat

Pinaattiletut

Pinaattikeitto

Bataattikookoskeitto

Lihamureke

Kanapasta

Lohipasta

Kaalilaatikko

Välipalalle juurespaloja, vispipuuroa, rahkaa, pannaria, hedelmäsalaattia, jugurttia....

Se, että joku ei jostain tykkää ei ole musta heti riittävä syy hylätä koko ruokaa pois listoilta.

Täydennetään vielä, etten ole mitään uutta ruokaa tai väli/aamupalaa heti hylännyt, vaikkei se olis lapsille maistunut. Mutta jos useammankin tarjoamisen jälkeen kyseinen ruoka/aamu/välipala ei uppoa kun korkeintaan yhdelle niin en näe järkeä sitä antaa kyseiselle lapsiryhmälle. Menee rahaa turhan paljon hukkaan.

ap

Vierailija
15/15 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo varsinaisesti tehny uusia ruokia, mutta tullut tavaksi soseuttaa ruokien sekaan kasviksia. Ne ei kokonaisina uppoa, mutta soseutettuna, kun eivät näy niin menevät kun huomaamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi