Miksi jotkut ihmiset puhuvat joko itsestään tai muista ihmisistä? Eli mistään asiasta ei voi keskustella?
Olettavatko he että muut ovat niin kiinnostuneita heidän asioista että täytyy kertoa ihan kaikki?
Kommentit (12)
Minäkeskeiselle ihmiselle asioista puhuminen on vierasta. Omasta minästä ja ihmisistä, jotka liittyvät omaan minään, muodostavat puheen perustan.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin sinä, joka keskustelet nyt täällä muista ihmisistä?
Ap. Mutta en puhu omista asioista. Ymmärrätkö? Et taida.
Oma muijja puhuu vaan töistä, ei jaksa lopettaa edes lomallaan.
Työväenluokalle tyypillinen tapa. Välillä on hauska seurata sukutapaamisissa miten saman keskustelun sisällä on työväenluokkainen ihmisiin kohdistuva keskustelu ja keskiluokkainen ilmiöihin ja ideoihin osuva keskustelu.
Mistä tässä saa puhua? En itsestäni, en omasta rakkaasta lapsestani ei, suvusta, ei naapureista, eikä rakkaasta puolisostanikaan sanaakaan. Jos puhun naapurimaan johtajasta olen p*tinisti, toisesta taas leimataan trumpistiksi. Olen päättänyt etten kulje sellaisessa seurassa, jossa en saa puhua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Mutta en puhu omista asioista. Ymmärrätkö? Et taida.
Sinä itse aloitit ketjun puhumalla muista ihmisistä, sen sijaan että olisi esittänyt mistä sitten tulisi puhua.
Mistä sitten tulisi keskustella, jos kerran ei ihmisistä?
Joka härjillä ajaa, se härjistä puhuu.
Ap, mistä aiheesta toivoisit keskustelua? Siis sellaista, jossa ei puhuta ihmisistä. Ja toivotko tuon tyyppistä keskustelua täällä palstalla vaiko omassa elämässäsi?
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten tulisi keskustella, jos kerran ei ihmisistä?
Keskustele vaikka siitä mikä Kubrickin elokuvista on suosikkisi tai tähtitieteen uusimmista tutkimuksista tai italialaisen keittiön alueellisista piirteistä. Aiheita löytyy muitakin kuin Kärsämäellä asuvan Nanni-tädin terveyshuolet.
Vierailija kirjoitti:
Työväenluokalle tyypillinen tapa. Välillä on hauska seurata sukutapaamisissa miten saman keskustelun sisällä on työväenluokkainen ihmisiin kohdistuva keskustelu ja keskiluokkainen ilmiöihin ja ideoihin osuva keskustelu.
Marxilainen luokkateoria on puppua.