Kannattaako erota, jos mies ei ole puoleen vuoteen halunnut seksiä?
Kommentit (61)
Seksin määrä on harvoin vakio pitkässä liitossa. Seksuaalisen halukkuuden määrä vaihtelee hyvinkin voimakkaasti vuosien mittaan. Ihminen ei ole kone ja häneen ja hänen haluunsa vaikuttavat monet asiat stressistä työuupumukseen tai taloudellisiin huoliin jne. Pitkässä suhteessa mukaan tulee myös vanheneminen, seksuaalisen halukkuuden väheneminen ja usein myös ihan vain seksiin kyllästyminen.
Mikään ongelmaksi koettu ei ratkea vain odottamalla, vaan tarvitaan avointa kommunikointia. Seksuaalisuudesta puhuminen on joskus todella vaikeaa, koska asia on hyvin herkkä ja intiimi. On myös vaikea myöntää toiselle, että oma kyvykkyys ja halukkuus ovatkin haavoittuvaisia. On myös hyvin vaikea puhua rakastamalleen ihmiselle siitä, että seksi kyllästyttää. Puhuminen on kuitenkin ainut tie siihen, että toinen voi ymmärtää ja tilanteelle voidaan yhdessä tehdä jotain. Seksi ja rakkaus kun eivät ole sama asia, vaikka palstalla niin väitetään.
Voihan ihminen luulla, että kun halu väliaikaisesti hiipuu, rakkaus on loppu ja sitten siirrytään vain seuraavan kumppanin rinnalle. Mielenkiinto pysyy taas vähän aikaa yllä ja sitä voi pitää rakkautena. Sen sijaan jos jäisikin sen ensimmäisen kumppanin rinnalle ja katsastaisi miten asiat muuttuvat kun oikeasti yhdessä rakastaen pohditaan asioita ja etsitään ratkaisuja. Sitä on todellinen rakkaus ja välittäminen. Tämä tietenkin vaatii sen, että kummaltakin löytyy tahtoa. Jos toinen vain vetäytyy erilleen puolisostaan, yksin ei kukaan voi korjata liiton ongelmia ja peli on menetetty.
Olin jännisexäni kanssa yli 20v. Vahdoin kilttiin mieheen, jolta sain onnetonta seksiä pari ekaa kk. Nyt mennyt 4v ilman kohta. Jännikseni kanssa seksiä oli aina 2-3 krt viikossa läpi koko suhteen. Nyt kyllä kaduttaa. Pelkään, etten löydä enää ketään tässä iässä:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei vain pidä minua haluttavana enää, ennemmin vetää käteen. Ap
Jos hän ei oikeasti pidä sinua haluttavana nyt, ei tilanne tule tuosta muuttumaan. Itse en olisi suhteessa ihmiseen, joka ei halua minua, mutta ihmisillä on omat prioriteettinsa.
Kuinka pitkässä suhteessa olet (ollut)? Oletko itse halunnut kumppaniasi jatkuvasti?
Kymmenen vuotta. Ja halusin toista koko suhteen ajan. Itse asiassa pidän häntä edelleenkin hyvin haluttavana, vaikka emme ole olleet yhdessä pariin vuoteen.
Mutta sen pidemmästä suhteesta sinulla ei siis kokemusta ole.
Ei ole. Mutta jos lakkaisin haluamasta kumppaniani, eroaisin joka tapauksessa, joten asialla ei ole suurta merkitystä. Minä en ole parisuhteessa jakaakseni arkea, kasvattaakseni lapsia tai saadakseni seuraa vaan ihan muista syistä.
Vaan mistä muista syistä?
Täällä on joskus kritisoitu, että miksi ihmeessä vanhojen ihmisten pitäisi/heidän ei kuuluisi harrastaa seksiä .
No, nyt sitten ei seksiä (muka ) tarvitse harrastaa nuorempanakaan.
Onko siis lopputulema niin, että seksi kuuluu vain siihen alkuhuumaan, ei enää parisuhteeseen eikä vanhuuteen.
Aika karu näkökulma...minun mielestä.
Jos mies/nainen ei tosiaan ole enää kiinnostunut toisesta seksuaalisesti, niin se kyllä syö itsetuntoa.
Älä anna mennä asian liian pitkälle, ettet ala uskoa, ettei sinua kukaan muukaan halua, se ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi käsittää miten seksi on tärkeempää ku perhe? Että pitäisi heti erota jos ei saa? Eli olen erossa lapsista, mutta hei, saanpahan ainakin seksiä? Ja pah. Yritän lapsillekin opettaa, että aina ei saa mitä haluaa. Ja elämässä on myös pettymyksiä. Mutta edelleenkään en alkukantaisten himojen anna määrätä elämääni. Priorisoin muut asiat tärkeimmiksi. Olen selvästi vähemmistössä joten kivittäkää vaan :)
Ja mitä jos kumppani sairastuu vakavasti ja seksi on mahdotonta? Ero vaan että saa taas seksiä?!?
Jos ei ole seksiä, ei ole rakkauttakaan, miehen ja naisen välistä. Seksittömyys todistaa että kumppani ei rakasta, eikä välitä. Paitsi jos kyseessä olisi sairaus, fyysinen kyvyttömyys, se ei todistaisi rakkauden poissaolosta.
Tosin aika paha sairaus saisi olla, seksiähän voi kyllä harrastaa vaikka toisen vehkeet ei toimi.
Paskapuhetta!
Sinä et ole koskaan tainnut rakastella tai saanut kunnon orgasmia? Sinulla ei ole mitään hajua siitä minkälaista on aito oikea rakkaus, se mikä näytetään niin psyykkisesti kuin fyysisesti.
Noin minäkin sinun iässäsi ajattelin.
No minä olen jo mummoikäinen, 43v :)
Miksi haluaisin olla sellaisen kanssa joka ei halua minua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde eroaa muista ihmissuhteista siinä että siinä on seksiä eli rakastelua. Seksi on fyysistä rakkautta. Jos parisuhteessa ei ole seksiä sen takia että toinen osapuoli ei halua sitä, kysehän on siitä että hän ei rakasta enää puolisoaan, eli seksi jonkun muun kanssa kyllä kävisi.
Ei ole mitään järkeä pitää kulissiliittoa yllä ihmisen kanssa joka ei rakasta eikä välitäkään, paljon järkevämpää olisi asua vaikka jonkun sukulaisen kanssa tai hyvän ystävän. Lapsille ei tee hyvää ottaa oppia epäaidosta parisuhteesta, ja muutenkin ilmapiiri on varmasti vähintään pinnan alla kireä. Meillä kaikilla on vain tämä yksi elämä ja sekin surkean lyhyt, miksi ihmeessä se pitäisi tuhlata ihmisen kanssa joka ei rakasta kun voisi etsiä sellaisen joka rakastaa, jonka kanssa voisi viettää vanhuudenkin? Lapset on kaikista huonoin tekosyy, samoin asuntolaina.
Paskapuhetta. Koskaan ei ole mulla missään suhteessa ollut tätä määrää rakkautta, vaikka seksiä ei juuri ole. Siksi jään.
Jaa vaikka miehesi on sanonut ettei halua sinua enää? Muita toki haluaa koska seksuaalisuus on tallella? Mutta te olette niiiin hyviä ystäviä? Sun seksuaalisuus saa mennä jo hautaan?
Vierailija kirjoitti:
Lasten takia?
No jos olet joku puskarömpsä karvakinttu niin en yhtään ihmettele....
Vierailija kirjoitti:
Seksin määrä on harvoin vakio pitkässä liitossa. Seksuaalisen halukkuuden määrä vaihtelee hyvinkin voimakkaasti vuosien mittaan. Ihminen ei ole kone ja häneen ja hänen haluunsa vaikuttavat monet asiat stressistä työuupumukseen tai taloudellisiin huoliin jne. Pitkässä suhteessa mukaan tulee myös vanheneminen, seksuaalisen halukkuuden väheneminen ja usein myös ihan vain seksiin kyllästyminen.
Mikään ongelmaksi koettu ei ratkea vain odottamalla, vaan tarvitaan avointa kommunikointia. Seksuaalisuudesta puhuminen on joskus todella vaikeaa, koska asia on hyvin herkkä ja intiimi. On myös vaikea myöntää toiselle, että oma kyvykkyys ja halukkuus ovatkin haavoittuvaisia. On myös hyvin vaikea puhua rakastamalleen ihmiselle siitä, että seksi kyllästyttää. Puhuminen on kuitenkin ainut tie siihen, että toinen voi ymmärtää ja tilanteelle voidaan yhdessä tehdä jotain. Seksi ja rakkaus kun eivät ole sama asia, vaikka palstalla niin väitetään.
Voihan ihminen luulla, että kun halu väliaikaisesti hiipuu, rakkaus on loppu ja sitten siirrytään vain seuraavan kumppanin rinnalle. Mielenkiinto pysyy taas vähän aikaa yllä ja sitä voi pitää rakkautena. Sen sijaan jos jäisikin sen ensimmäisen kumppanin rinnalle ja katsastaisi miten asiat muuttuvat kun oikeasti yhdessä rakastaen pohditaan asioita ja etsitään ratkaisuja. Sitä on todellinen rakkaus ja välittäminen. Tämä tietenkin vaatii sen, että kummaltakin löytyy tahtoa. Jos toinen vain vetäytyy erilleen puolisostaan, yksin ei kukaan voi korjata liiton ongelmia ja peli on menetetty.
No vaikka seksi ja rakkaus on yhteenkuuluva asia, ei se tarkoita sitä etteikö joskus ole hiljaisempia kausia, sekä rakkaudessa että seksissä. Se on täysin eri asia kuin se että toinen sanoo että en halua SINUA enää, SINÄ et ole mielestäni seksuaalisesti haluttava tai viehättävä enää. Se tarkoittaa sitä, että rakkaus on kuollut, halu on kuollut, ei halua enää haluta, eikä näin ollen halua sitä mitenkään korjata, ainoa tapa harrastaa seksiä on tehdä sitä jonkun muun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten takia?
Lasten takia juuri pitää erota. Lapset eivät voi hyvin jos vanhemmat eivät voi hyvin. Lapset oppivat aina esimerkin kautta myös ihmissuhteista, jos vanhemmat eivät rakasta toisiaan, lapset eivät osaa omissa parisuhteissaan rakastaa, menevät yhteen jonkun teeskentelijän kanssa tai teeskentelevät itse, luulevat että se on normaalia.
Kuten jo edellä on sanottu, vanhempien parisuhde on lasten koti. Jos koti on rikki, se ei ole sopiva kasvuympäristö.
Ja kuka lapsi oikeasti haluaisi vanhempiensä kärvistelevän yhdessä vaikka rakkautta ei ole, vaikka jossain olisi uusi puoliso molemmille olemassa jonka kanssa he voisivat saada rakkaussuhteen loppuelämäkseen? En minä ainakaan.
Autatko miestäsi perheen elättämisessä? Kannatko osasi urakehityksestä ja taloudellisesta vastuusta niin, ettei mies tunne olevansa yksin? Mies saattaa olla masentunut tai väsynyt, ja pahinta mitä vaimo voi tehdä on painostaa seksin erolla uhkailemalla.
Vierailija kirjoitti:
Autatko miestäsi perheen elättämisessä? Kannatko osasi urakehityksestä ja taloudellisesta vastuusta niin, ettei mies tunne olevansa yksin? Mies saattaa olla masentunut tai väsynyt, ja pahinta mitä vaimo voi tehdä on painostaa seksin erolla uhkailemalla.
Tienaan saman verran kuin mies. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde eroaa muista ihmissuhteista siinä että siinä on seksiä eli rakastelua. Seksi on fyysistä rakkautta. Jos parisuhteessa ei ole seksiä sen takia että toinen osapuoli ei halua sitä, kysehän on siitä että hän ei rakasta enää puolisoaan, eli seksi jonkun muun kanssa kyllä kävisi.
Ei ole mitään järkeä pitää kulissiliittoa yllä ihmisen kanssa joka ei rakasta eikä välitäkään, paljon järkevämpää olisi asua vaikka jonkun sukulaisen kanssa tai hyvän ystävän. Lapsille ei tee hyvää ottaa oppia epäaidosta parisuhteesta, ja muutenkin ilmapiiri on varmasti vähintään pinnan alla kireä. Meillä kaikilla on vain tämä yksi elämä ja sekin surkean lyhyt, miksi ihmeessä se pitäisi tuhlata ihmisen kanssa joka ei rakasta kun voisi etsiä sellaisen joka rakastaa, jonka kanssa voisi viettää vanhuudenkin? Lapset on kaikista huonoin tekosyy, samoin asuntolaina.
Paskapuhetta. Koskaan ei ole mulla missään suhteessa ollut tätä määrää rakkautta, vaikka seksiä ei juuri ole. Siksi jään.
Tuollainen rakkaus voi olla erittäin antoisaa, mutta ei sen varaan toimivaa parisuhdetta rakenneta. Tai en itse ainakaan rakentaisi. Ystävyyssuhteet ovat sitten asia erikseen.
Mitä sellaisella rakkaudella tekee, joka ei näy haluamisena?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuvat kuin seksi olisi jotain mitä tulee elämässä aina olemaan ja jota ilman muka rakkaus loppuu tai rakkaus ei ole minkään arvoista. Jossain vaiheessa pariskunnilta loppuu seksi, jos elävät yhdessä riittävän pitkään. Siihenkin tilanteeseen on varauduttava, että seksi ei enää jossain vaiheessa kiinnosta tai onnistu. Rakkaus voi silti olla aivan voimissaan, vaikka vehkeet eivät enää pelitäkään.
Itse en enää oikein jaksa uskoa siihen, että seksin määrä olisi pitkässä suhteessa vaihteleva. Omassa suhteessa se tasaisesti väheni (miehen haluttomuuden vuoksi, jota hän ei oikein itse tunnustanut ongelmaksi) ja lopulta loppui kokonaan, kun päätin etten enää tehdä aloitetta siihen yhteen kertaan n. joka kolmas kuukausi mihin miehellä riitti haluja. Yli vuoden täydellisen seksittömyyden jälkeen mies vielä kehtasi väittää, että seksi oli loppunut minun aloitteestani?!...
Miehellä jopa oli sellainen asenne, että seksi "luonnostaan" vähenee liiton kestäessä. No ehkä 70-vuotiailla, mutta ei nyt sentään alle 40-vuotiaana.
Emme me kuitenkaan seksittömyyden takia eronneet, vaan suhteessa oli muita isoja ongelmia. Kyllä se seksittömyys kuitenkin heijasteli muita ongelmia. Lapsia liitossa ei ollut.
Niin ja ennen kuin joku ehtii sanoa, en lihonut tai rupsahtanut liiton aikana, pikemminkin hoikistuin ja treenasin. Ja molemmat kävimme töissä ja maksoimme kaiken puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuvat kuin seksi olisi jotain mitä tulee elämässä aina olemaan ja jota ilman muka rakkaus loppuu tai rakkaus ei ole minkään arvoista. Jossain vaiheessa pariskunnilta loppuu seksi, jos elävät yhdessä riittävän pitkään. Siihenkin tilanteeseen on varauduttava, että seksi ei enää jossain vaiheessa kiinnosta tai onnistu. Rakkaus voi silti olla aivan voimissaan, vaikka vehkeet eivät enää pelitäkään.
Seksiäkin voi olla, vaikka toisen vehkeet ei pelitä.
Tarkentava kysymys: Mistä liitosta sinä nyt eroat? Ymmärrän, että hoitelet etäsuhdetta ja näin ollen "miestä" tai suhdetta ei ole.