Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko koulu rajoittaa 2 luokan oppilaan pyöräilyä, laki?

Vierailija
10.04.2006 |

Kevään edistyessä on lapset voisivat mennä kouluun pyörällä. Voiko oppilaitos rajata oikeutta pyöräilyyn vain tiettyjen luokkien oppilaisiin.

Onko tästä olemassa lakia ?

Onko vakuutukset koulumatkojen ajaksi voimassa jos sattuisi pyöräilyonnettomuus ?

Kertokaa käytäntöjä eri puolilta suomea.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin kurkkaamaan minkälaista keskustelua aloitukseni aiheutti.

Asialla on puoltajansa ja vastustajansa niin kuin kaikilla asioilla tuppaa olemaan.

Minun täytyy keväisin perustella mielestäni järkevää pukeutumista, ettei lapset juokse ulkona t-paidassa silloin kun on lämmintä mutta kuitenkin vielä lunta maassa. Olen kertonut että meillä tehdään näin ja kaikissa perheissä on omat säännöt asioihin ja hyvin asia on sisäistetty. Saman mallin toivon koskevan tätä pyöräilyäkin että kukin perhe ratkaisee asian keskuudessaan. Asiaa tulee miettiä lapsen kehitystaso huomioiden kykeneekö hahmottamaan ympäristöään ja noudattaako liikennesääntöjä, liikenneolot - asuinpaikkakunnan koko, koulureitin turvallisuus - onko kevyenliikenteen väylä yms.

Lähetin rehtorille asiasta päivällä sähköpostia ja totesin että jos on ehdoton kielto niin silloin ei lapsi mene kouluun pyörällä mutta jos asia on perheen päätettävissä niin sitten pyöräilee. Ymmärtääkseni kaupungin taholta ei ole asiasta tehty ohjeistusta.

Asiaa pitää pohtia ilman tunnekuohua järjellä.

Vierailija
2/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun alotin kouluni, meidän kouluun sai pyörällä kulkea vasta kolmas- tai neljäsluokkalaiset. (yli 20 vuotta sitten) Kouluni kävin Tren lähikunnassa.

Mielestäni tuo rajoitus on erinomainen, eikä sitä vastaan kannattaisi purnata. Koulu ajattelee lasten turvallisutta. Pieni lapsi pyörän päällä on aina vaarallisempi kuin jalankulkijana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni koulumatkat eivät ole koulun vastuulla, vaan ihan omalla (vanhempien) vastuulla koululainen pyöräilee koulumatkansa.

Meidän koulussa on sovittu että pyörällä voi alkaa kulkea koulussa 2. luokan keväällä. En näe mitään syytä olla noudattamatta koulun sääntöjä, enkä halua lapsellekaan opettaa että vaikka ope sanoo näin niin äitipäs antaa luvan.

Vierailija
4/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulumatka on koulun vakuutuksen piiriin menevä aika, eli jos koulu ei salli pyöräilyä, ja joku silti pyräilee, niin koulu on vapautettu vastuusta.

Vierailija
5/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapsi on nyt kakkosella ja on alkuvuodesta syntynyt. Ajattelen että ikä ja lapsen kehitystaso olisi sopiva mittari milloin pyöräilyn voi aloittaa.

Ykkösluokkalaista en laskisi pyörällä mutta näin kakkosen keväällä tekisi mieli antaa lupa kulkea pyörällä. Reitti on kevyenliikenteen väylä ja yksi alikulkutunneli on reitillä. Reitti on turvallinen.

Lisäksi lapset käyttävät aina kypärää ja itsekin olen tuon tavan opetellut.

Itse aikoinani kuljin jo ykkösellä pyörällä eikä ollut kypärää.

Vierailija
6/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekää ei estä onnettomuuksia juuri jäi 4-luokkalainen auton alle..

Ihan älyvapaata laittaa pyörällä kouluun noin pientä! Itse harkitsen nyt syksyllä kun lapsi menee 4-luokalle, mutta uskon, etten anna sittenkään, koska koulumatka on vajaa 1km sen jaksaa kyllä kävelläkin!

Vierailija
7/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ja koulun säännöt kyykkyyn. Sillä tavalla taataan lapsen kouluhalukkuus, opintomenestys ja myöhempi menestys työelämässä. Yhteiset säännöt romukoppaan, minä, minä, minä, minä ensin.

Vierailija
8/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja sekää ei estä onnettomuuksia juuri jäi 4-luokkalainen auton alle..

Ihan älyvapaata laittaa pyörällä kouluun noin pientä! Itse harkitsen nyt syksyllä kun lapsi menee 4-luokalle, mutta uskon, etten anna sittenkään, koska koulumatka on vajaa 1km sen jaksaa kyllä kävelläkin!

Vierailija
9/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hysteerikko

Vierailija
10/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran on kevyen liikenteen väylä ja alikulkutunneli.

Kantakaupungissa ei pitäisi aikuisenkaan pyöräillä... mutta jos ei ole koulumatkalla yhtään tien ylitystä ja reitti muutenkin turvallinen, niin kyllä silloin 2. luokalainen osaa jo pyöräillä.

Vierailija
11/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä kouluun saa tulla 3 luokasta ylöspäin. Koulu voi rajoittaa oppilaiden kouluun tuloa pyörällä, koska koulu vastaa oppialden koulumatkojen turvallisuudesta.

Vierailija
12/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä asia on mielestäni sellainen joka kuuluu kodin päätösvaltaan.

Vierailija
13/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toisaalta mielipitesi, mutta joskus on yhteisen hyvän nimissä parempi noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Mitä muut lapset sanovat, jos yksi lapsista saa pyöräillä? Ja millaisen mallin oma lapsesi saa koulun ja kodin suhteista? Jos tätä sääntöä ei tarvitse noudattaa, miksi lapsesi noudattaisi koulussa muitakaan yhteisiä sääntöjä? Se ei ole lopulta lapsen etu, että kävelette nyt koulun auktoriteetin yli. Teillä on toki valtaa tehdä se, mutta koulussa ajatellaan (aina) lapsen etua. Mutta koulun tai opettajien uhmaamisella riistät koulun auktoriteettia. Ja ilman sitä on hyviä tuloksia vaikea saada aikaan...

Vierailija
14/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoulussa oli ettei kukaan (=1-2. luokkalaiset) kulje pyörällä ja isommassa koulussa sama raja )=1-2. luokkalaiset). Ja mistä koulun vakuutuksesta puhutte? Täällä ei koululla ainakaan ole vakuutusta. Juuri minulle näin kerrottiin, kun oma lapsi loukkaantui koulun pihalla. Toki se aika on koulun vastuulla, mutta vakuutusta ei ole: hoitavat mitä pakko on.

Vierailija
15/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörällä

Pyörällä kouluun tulo on sallittua 3.-6. luokkien oppilaille. Kirjallisen luvan siihen antaa oppilaan huoltaja. Lupa on toimitettava opettajalle.

Koulun pihalla ei ajeta polkupyörällä. Pyöräiltäessä kypärän käyttö on pakollista.

Ja oma lapsi ei tule tuonne ikinä pyöräilemään, toinen pyöräillyt kyllä omaan kouluun, mutta matka on ihan erilainen.

Vierailija
16/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä esimerkiksi on ihan pelkkää kevyen liikenteen väylää koko koulumatka. Pihasta pääsee ihan koulun pihaan saakka, eikä tarvitse ylittää yhtään tietä ilman alikulkutunnelia. Matkaa on alle kilometri, joten sen voi kävelläkin, mutta ihan kivaa olisi pyöräilläkin. Hyvin harvalla koulupiirimme oppilaalla on tienylityksiä koulumatkallaan, koska molemmilla puolilla teitä on pyörätiet ja alikulkutunneleita on rakennettu runsaasti. Tienylityksiä tarvitsevistakin useimmat saavat ylittää tien alueella, joka on omakotitaloaluetta ja nopeusrajoitus on 30 km/h, jota jopa kohtalaisesti noudatetaan.

Silti eka- ja tokaluokkalaiset eivät saa pyöräillä kouluun, koska se on niin vaarallista. Samat lapset pyöräilevät sitten koulun jälkeen keskenään samoja reittejä ja jopa pyöräteitä pitkin kirjastoon ja harrastuksiin. Ymmärrän tosi hyvin, että Helsingin kantakaupungissa ei kannata antaa lasten pyöräillä. Ymmärrän myös tosi hyvin, jos jonkun lapsi on motorisesti sen verran kehittymättömämpi, ettei hänen kannata antaa pyöräillä vielä alle 9-vuotiaana. Tämä on kuitenkin minun mielestäni perheen sisäinen päätös, eikä sen pitäisi olla kategorisesti kiellettyä koulussa.

Me noudatamme tässä koulun sääntöjä, vaikka meidän alueen vanhemmat ovatkin miettineet, että ottaisivat kouluun vielä kerran yhteyttä tämän asian tiimoilta.

Ensi syksynä onkin sitten eskarilainen menossa päiväkotiin ja tokaluokkalainen viereen kouluun. Olisi kiva saatella eskarilainen (joka saa siis pyöräillä päiväkotiin!) pyörällä ja mennä samaa matkaa tokaluokkalaisen kanssa, kun useimmat aamut alkavat kuitenkin molemmilla yhdeksältä. Voisi samalla pyöräillä puistoon kuopuksen kanssa. Ei kuitenkaan onnistu, koska tokaluokkalainen ei saa viedä fillariaan kouluun.

Vierailija
17/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten piha olisi aika täysi, jos kaikki saisivat tulla pyörällä kouluun. V älitunnitkin on porrastettu.

Vierailija
18/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä koulumatkat kuuluvat tavallaan koulupäivään ja ovat koulun vastuulla. Itse asiassa oppilaat eivät kai edes saisi mennä koulun jälkeen muualle kuin kotiin tai hoitopaikkaan. Eli vasta kotona käytyään saisi mennä esim. kylään tai ostoksille (tätä vaan ei taida monikaan noudattaa). Mielestäni laki menee näin, mutta lainkaan varma en ole.

Vierailija
19/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin hän ei saa liikkua ennen kuin kolmannella luokalla...

Terveisin äiti joka on pyöräillyt ekaluokkalaisen kanssa koko viime syksyn :)

Vierailija
20/31 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kohta lähtee kouluun esikoinen ja tästä meiltä on kouluun matkaa 2,6km. Minusta se on kyllä todella pitkä matka ekaluokkalaiselle kävellä! 3km on raja että saa kyydityksen.