Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi vaan lihoo ja lihoo

Vierailija
17.11.2017 |

En enää voi vahtia yläasteelle siirtynyttä tytärtäni. Lihoo koko ajan lisää ja lisää. Urheiluharrastuksia on ja lisäksi ulkoillaan kaikki yhdessä koiran kanssa. Lapsi kulkee kouluun ja kavereille kävellen tai pyörällä. Pituus on nyt 155cm ja paino 65kg. Itse painan saman verran mutta olen 10cm pidempi. Ollaan käyty jo ravitsmusterapeutilla korkean kolesterolin takia. Kotona syödään ihan tavallista ruokaa, kukaan muu ei meistä ole ylipainoinen. Eväät on loppu, en enää tiedä mitä tehdä. Syö salaa, juuri jäi kiinni siitä, että oli syönyt suklaakalenterinsa, jonka mummu antoi alkuviikosta. Tämä on niin hankala asia ratkaista, kun kieltää en voi kaikkea, enkä vahtia koko aikaa. Mitä hemmettiä tässä pitäisi tehdä?

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai tytöllä ole mitään sairautta? Tuon ikäisten kanssa täytyy olla todella varovainen, ettei seurauksena tule esim. Anoreksiaa, ortoreksiaa, bulimiaa. Todella monet anorektikot on niitä joita joskus on sanottu lihaviksi.

Jos turhaan sanoo niin voi tulla anoreksia, mutta jos ohjaa terveelliseen suuntaan niin ei siitä tule. Syömishäiriö se ahmimshäirökin on.

Niin on ortoreksiakin.

Vierailija
82/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääs nyt mammat puntarilla ja miettikää miksi painatte niin paljon? Herkkuja on vaan saatavilla liian helposti ja sohva houkuttaa. Se lihottaa pienemmän ja isomman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on terveellistä ruokaa. Toki on myös jauhoja jne leivontavermeitä, leipää jne. Juustoa, joskus jogurttia. Tuntuu että koko perhe sairastuu kun yhtä pitää rajoittaa. Mä olen niin väsynyt tähän. Yhdessä oltiin terapeutilla. Soitan ma terveydenhoitajalle. Ei tämä enää onnistu näin. Tyttö jaksaa vielä hyvin urheiluharrastuksessaan ja menestyy hyvin koululiikunnassa. En kehu,mutta tyttö on todella lahjakas urheilussa, niin kuin isänsä. Kavereiden kanssa on ollut ehkä hieman normaalia vähemmän, kun moni kaveri on aloittanut seurustelun niin on ns "jäänyt kyydistä", mutta yksinäinen ei ole,on tosi sosiaalista sorttia ja paljon menossa. Ap

Lähden nyt kauppaan, palaan myöhemmin asiaan 😥

Se ns. terveellinen ruoka ei ole näköjään paras mahdollinen lapsellesi.  Kyllä sun on mietittävä muutoksia siihen.

Ei tavallisella kotiruualla lihoa. Ap mainitsi, että lapsi mättää ruokaa salaa.

Mikä on se "tavallinen kotiruoka"?   Se voi olla juurikin sellaista, josta ei saa tarvitsemaansa ravintoa ja energiaa. Salaa syöminen on juuri oire siitä, että se tavan ruoka on ravinnotonta.

No se salaa syöty karkki vasta ravinnotonta on. Ei sillä korvata, kuin kaloreita.

Nälän tunne tai syömisenhalu on kuitenkin sama. Ei lapsi valitse pinaattia energiavajeeseen, vaikka hänellä olisikin raudanpuutos.

Tästä tulikin mieleen, että kannattaisikohan tutkituttaa hivenaineet ja vitamiinit. 

Vierailija
84/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta!! Nostaa hoitamattomana kol.arvoja.

Aiheuttaako se myös ahmimiskohtauksia ja salasyömistä?

Vierailija
85/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö mitään lääkkeitä? Esim. allergialääkkeet (antihistamiinit) voivat nostaa ruokahalua.

Vierailija
86/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on jonkinlainen mantra, jota toistellaan aina, kun havaitaan joitakin ongelmia, esim. vitamiinien ja hivenaineiden puutosta. Ei tarvitse ottaa purkista, sillä kaikki tulee ruuasta. Niinhän sen pitäisi olla, mutta kun aletaan tarkastella lähemmin tarjottavia ruokia, niin tarjolla on liiankin kanssa pastaa, jauhokastikkeita, leipää, rasvaa jne. Näitäkin saa olla toki ruokavaliossa, mutta juurekset ja kasvikset ovat usein harvassa, samoin salaatti. Kaupan majoneesivellissä lilluvat salaatit eivät ole salaatteja, vaan rasvaa. Tämä on yleinen ongelma kaikenikäisten parissa, ei vain nuorten.

Olen taittanut asiasta peistä muutamien läheisten ikäihmisten kanssa. Heillä ei ollut kysymyksessä ylipaino, vaan selvä puutos vitamiineista ja hivenaineista. Hekin toistelivat tätä terveellinen ja monipuolinen ruokavalio -mantraa ja suuttuivat, kun osoitin, mitä kaikkea heidän ruokavaliostaan puuttui. Ei yksi lohko tomaattia ja pari siivua suolakurkkua riitä, kun aterian runko on runsaasti perunaa ja jauhokastiketta, jossa on vain rippusia lihaa. Kun omat voimat hiipuivat ja ruoka tuotiin ateriapalvelusta, niin ei sekään kovin monipuolista ollut, ja se pienenpieni kipollinen salaattia (raastetta) jätettiin syömättä.

En muuten huomannut, mainitsiko kukaan, että tytön kannattaisi käydä verikokeissa ja otattaa kilpirauhaskoe. Vajaatoiminta ilmenee mm. lihomisena. Sitten tuli mieleeni vielä ajatus, jota vähän arkailen edes kirjoittaa, mutta otan härkää sarvista. Tietääkö äiti, onko tytär käynyt omin nokkineen lääkärissä ja saanut mielialalääkettä? Tytärhän on sen ikäinen, että vanhemmille ei anneta tietoja. Nuo lääkkeet lihottavat usein, ja nuorille määrätään useimmiten kaikkein halvimpia nappeja, joilla tuo lihottaminen on erittäin paha sivuvaikutus. Terveyskeskuksesta ei siis tietoja heru, mutta jos välit tyttäreen ovat luottamukselliset, hän ehkä - ilman painostusta - suostuu avautumaan. 

Vanhusten ravitsemus on tässä huono vertailukohta, kun he muutenkin tarvitsevat enemmän suojaravinteita ja koska syövät vähän, suunnilleen kaiken syödyn pitäisi olla priimaa. Kasariruualla lapset ja nuoret pärjäsivtä ilman puutostauteja, miksi se sama pöperö olisi nyt paholaisen ruokaa. 

Vierailija
87/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni hyvä ystävä on ylipainoinen. Siis oikeasti lihava.

Hän käy meillä usein, monta kertaa viikossa.  Kun lapset ovat meillä ilman aikuisia, tämä ystävä tyhjentää herkkuvarastomme. Ja syö todella paljon kaikkea muutakin, mutta herkut varsinkin. (Mitenkä tässä pitäisi mielestänne toimia? Eikö meille saa enää ostaa herkkuja vai eikö lapsi saa tulla meille enää vierailulle?)

Ehkäpä lapsesi syö kavereillaan herkkuja?  

Vierailija
88/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin syöminen vain lietsoo sokerin himoa. Vieroitus kestää yleensä 2 viikkoa. Syökö koulussa lounaan vai korvaa ne makealla myöhemmin iltapäivällä. Onko koulumatkan varrella kauppoja joissa poiketa. Saatko syömään aamupalaksi kaurapuuroa joka tasaa verensokeria.

Vierailija
89/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kolesteroli on huonossa kunnossa ei kyse ole kilpirauhasen vajaatoiminnasta, pituus kasvuun tankkauksesta tai pikkupaheesta vaan hengen vaarallisesta ylensyömisestä. Ahmimishäiriö tuo luultavasti on.

Vierailija
90/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus se on. Teini yrittää piilottaa raskauden oireet joihin kuuluu toi ruokahalun kasvaminen.

Vierailija
91/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin lapsena koulun jälkeen salaa milloin mitäkin. Vanhemmat olivat kyllä aina hoitaneet, että koulun jälkeen oli kunnon ruokaa saatavilla, mutta silti söin (ruuan lisäksi) mitä satuin kaapista löytämään. Pahimmillaan ihan vaan vaikka sokeria. Olin hieman pullea lapsi, oletettavasti juuri tämän takia.

En tänä päivänäkään tiedä miksi söin salaa. Nykyään olen hoikka ja urheilullinen aikuinen, mutta edelleen joskus "lähtee käsistä": saatan syödä suklaata puolisolta salaa ja jäätelöä voi mennä purkillinen kerralla vaikka tiedän, että sen jälkeen on paha olo.

Tuo salaa syöminen kuulostaa näin ollen omaan korvaani pahalta. Nyt ajatellen olisin itse arvostanut sitä, että ongelmaan olisi puututtu jo silloin lapsena. Ei kiloista syytellen, vaan keskusteluapua tarjoten, jos sitä kautta olisin oppinut ymmärtämään miksi näin teen ja hillitsemään itseäni.

Vierailija
92/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut normaalipainoinen tyttö, lapsena ja nyt aikuisena. Lapsena mulla oli koulussa ongelmia kaveripiirissä, jätrttiin ulkopuolelle, puhuttiin pahaa.. numerot ei ollu tarpeeksi hyviä (6-7, joskus 8) äitille ja isälle, joten tunsin olevani kaikessa tosi huono. Se oli ihan hirveetä, vaikka ulkopuolinen näki mussa varmaan ihan normaalin tytön. Mulla oli kyllä ystäviä, mutta tunsin itseni niin epänormaaliksi, koska heidän seura ahdisti. Söin kotona kaikkea. Ihan kaikkea. Jäätelöä ihan sikana pakkasesta, leipää, juustoa, keksejä, omat leipomiset meni omaan napaan... ja se hirveä häpeän tunne, jos jäi kiinni/ei jäänyt. Tsiisus sentään sitä aikaa. Aloin teininä vielä oksentelemaan. Ei siinä mitään, elämä hynyilee nykyään, mutta tästä aiheesta voisi puhua enemmän.

Vierailija
93/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla se raja on siinä, että jos maha alkaa kasvamaan niin syö liikaa. Jos peppuun ja rinoihin menee niin se tekee keholle hyvää. Raskaus on poikkeus.

Vierailija
94/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis tuon aiheuttaa. Ruokahalu nousee vaan.

Vierailija
95/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan pituuskasvu tulossa kun tankkaa. Ehkä olisi hyvä laittaa lapsi tavalliselle terapeutille purkamaan oloaan ja etsimään syitä syömiseen. JOs sinä vauhkoot asiasta, ei tilanne muutu vaan voi jopa pahentua tyttärellesi.

Mä olin lapsena aina painossa edellä muita. Paino tuli ensin, pituus vasta sitten. Koin siitä todella pahaa mieltä, koin olevani lihava jo 9v. Eikä asiaa auttanut että sanottiin pyöreäksi. Herkuttelin alakouluikäisenä paljon ja joskus salaakin.

Jälkikäteen katsottuna olin aika samanlainen kuin muutkin, ulospäin se ei juuri näkynyt. Painoindeksi oli aina siinä jossain 25-26. Vyötärölle ei rasvaa kerääntynyt. Sen sijaan aloin lihoa myöhemmin, kun olin jo luovuttanut painonhallinan suhteen kun olin koko ikäni tuntunut itseni ylipainoiseksi. Laihduttaminen tuntui mahdottomalta mutta 23-24v pääsin vihdoin normaalipainoon.

Mitä yritän tässä sanoa, on se, että me kaikki kehitytään yksilöllisesti. Ymmärtäisin jos lapsella ois selvä lihavuus, mutta entä jos hänellä on lihastakin? Juoko hän tarpeeksi nesteitä?

Kolesterolit ne tossa mitkä mua lähinnä mietityttäisi.. eihän lapsellasi ole mitään sairautta joka vois vaikuttaa niihin?

Vierailija
96/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan kilpirauhaskokeet otettu?

Vierailija
97/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa niistä klipirauhaskokeista hössöttäminen. Ainoa elin joka ylensyömistä aiheuttaa on aivot.

Vierailija
98/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti

Vierailija
99/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyönti

Miten se suklaan salaa mättämiseen auttaa?

Vierailija
100/191 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lapsena ylipainoinen ja aika samoissa mitoissa kuin tyttäresi. tykkäsin syödä, varsinkin herkkuja.

lapsuus oli kuitenkin onnellinen eikä minua kiusattu. kavereita riitti. onneksi painosta ei tehty hirvittävää numeroa vaikka kävinkin liikuntakerhossa ja sain terkkarilta välipala neuvoja.

nyt aikuisena en ole lihava vaikkakin painoindexi ei ole ihan 20!