Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen, mitä toimenpiteitä osaat tehdä autollesi?

nettiukko874376
16.11.2017 |

Arvoisat mammat!

Monella daamilla on oma auto. Monesti muilla palstoilla on ollut keskustelua uusavuttomuudesta autoilun suhteen.
Kertokaa mitä huolto- tai korjausjuttuja osaatte autollenne tehdä.
Jos ette osaa tehdä mitään, opetelkaa. Älkää olko kädettömiä.
Olen siis mies.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein mitä vaan, teoriassa. Joskus täytyy kysyä kokeneemmilta vinkkejä (mm. edellisen auton laturi oli niin hankalassa paikassa ettei yksin saanut irrotettua).

Käytännössä on tullut vaihdettua öljyjä, suodattimia, latureita, laakereita, tulppia, tulpanjohtoja, virranjakajia, letkuja, ilmastoinnin säätimiä, alipaineletkuja, on säädetty jarruja, vaihdettu jarruosia, luonnollisesti myös hitsattu ja maalattukin.

Renkaanvaihto kuuluu mun mielestä asioihin, jotka jo autokoulussa pitäisi opettaa.

Sit kun itse ei tajua/keksi mikä vikana niin soitan paikalle ihmisen jonka kanssa pohtia. Sitten saan neuvot jos en itse tajua mitä tehdä ja yritän tietysti tehdä itse.

Vierailija
42/72 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjauksia varten on korjaamot keksitty. Miksi itse suttaisin käteni kun voin ulkoistaa homman toisaall?

Minä noudatan miehenä samaa ruuan kanssa, miksi itse tehdä kun kaupasta saa lämmitystä vaille valmiina. Mutta jostain syystä monien mielestä tämä on noloa ja pitäisi olla mestarikokkaaja.

Ei tarvitse olla mestarikokkaaja, mutta aika vajaan kuvan itsestään antaa, jos ei kykene tekemään mitään kelvollista evästä itselleen. Useimmat kuitenkin syövät useita kertoja päivässä, ja markettien valmisateriat eivät välttämättä myöskään ole ravitsemuksellisesti ihan parasta mahdollista apetta. Kehosi on kuitenkin ainoasi, joten luulisi että kiinnostaa pitää siitä huolta.

Autoa taas ei päivittäin, viikottain tai edes kuukausittain tarvitse huoltaa, riittää kun osaa ajaa ja tankata. Silloin tällöin tarvitsee täyttää pissapoikaa ja tarkistaa öljyjä ja rengaspaineita. Loput voi huoletta ulkoistaa alan ammattilaisille, kuten kerran pari kuussa voi käydä syömässä gurmeeta ravintolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaa, tankata ja laittaa tuulilasinpesunesteen. On mies, ei mitään järkeä tuhlata aikaa sellaiseen mikä ei voisi vähempää kiinnostaa. Jos ei olisi miestä olisi huoltamo. Jos rengas hajoaisi eikä olisi miestä, soittaisin jollekin tutulle miehelle tai kattelisin netistä mihin pitäisi soittaa: en osaa vaihtaa, en halua, ei kiinnosta, enkä vaihda.

Vierailija
44/72 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan enemmän kuin eräs kuuden ällän ylioppilaspoika, joka ei tiennyt, miten auton oven voi avata, kun avaimen kauko-ohjaus lakkasi toimimasta.

Tämä kaukosäätöovi taitaa olla monillekin vaikeaa,odotan milloin avaimeni patteri hyytyy.Ei se pakkasella toimi sen paremmin kuin avaimella kääntäminen.

Vierailija
45/72 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettiukko874376 kirjoitti:

Olen threadin aloittaja.

Mitä teette jos rengas puhkeaa?

Soitan assistant-palveluun. Eihän nykyautoissa ole edes vararengasta.

Vierailija
46/72 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä nykyisiä autoja paljoa itse korjailla, kun suunnilleen lampun vaihtoonkin tarvitaan jokin merkin oma erityistyökalu. Ei ne miehetkään niitä itse kotonaan korjaile. Että sinällään ap:n aloitus on vähän typerä. Tai ehkä se kertoo siitä, kuinka vanhalla autolla ap itse ajelee. Normaali auton käyttö lienee tuttua kaikille auton omistajille sukupuolesta riippumatta (siis tankkaus, nesteiden tarkistus ja mahdollinen lisäys, renkaan vaihto, sulkien vaihto jne.). Ja näistäkin osa hoituu tarvittaessa huoltojen yhteydessä, mutta siis jos tien päällä ollessa joutuu yllättäin rengasta vaihtamaan, niin onhan se syytä tietää miten se tapahtuu.

Vierailija
47/72 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi vanhaa romua pitää osata rassata ja esim hitsata tai pakkeloida. Harrastus on eri asia mutta käyttöauto on auto joka on aina ehjä ja saatavilla ja kunnossa. Ei semmosia hitsaa ja pakkeloi kun joku "elämäm koulu lainen". Miettikää nyt vähän.

Vierailija
48/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi vanhaa romua pitää osata rassata ja esim hitsata tai pakkeloida. Harrastus on eri asia mutta käyttöauto on auto joka on aina ehjä ja saatavilla ja kunnossa. Ei semmosia hitsaa ja pakkeloi kun joku "elämäm koulu lainen". Miettikää nyt vähän.

Tässä kysyttiinkin, että mitä osaat tehdä, ei mitä teet tai mitä olet tehnyt autollesi. Itse osaan tehdä kaiken. Moottorinvaihdosta hitsaamiseen ja maalaamiseen. En niitä kuitenkaan tee. Omistan sellaisen auton, että perushuolto riittää. Sitten kun ei enää riitä, vaihdan autoa. En näe järkeä hassata aikaa sekä rahaa romujen korjaamiseen. Olen korkeakoulun käynyt yrittäjä. Tosin saattaahan silti olla, että hieman on sitä mainitsemaasi "elämäm koulua" myös käyty, jos se kerran on vaatimus ennen kuin autoa saa osata korjata.

Vierailija
49/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan pestä ja vahata yläosattomissa.

Vierailija
50/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan vaihtaa renkaat, öljyt ja öljynsuodattimen ja tarkistaa, että nesteitä on riittävästi. Tietysti myös pestä ja vahata, Nykyään tosin teetän nämä kaikki ammattilaisella.

Vierailija
51/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No silloin 90-luvun alussa, kun pystyi sen ekan 10v vanhan auton ostamaan, auto oli 80-luvun alusta.... Ruostuivat ihan toisella tapaa kuin nämä nykyiset. Ja opiskelijana ei ollut varaa ostaa ruosteetonta tai viedä huoltoon... siispä sitä pakkeloitiin ja maalailtiin itse että ei ruoste leviäisi.

Ja kyllähän tuo meidän parikymppinen harjoittelija juuri viime viikolla etsi tutuntuttua joka voisi hitsata hänen autoaan halvalla.... ei ne nuoret nykyäänkään rahassa kylve.

Vierailija
52/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan käynnistää auton.

Vierailija
53/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen threadin aloittaja.

Paikkausvaahto kehiin.

Vierailija
54/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen threadin aloittaja.

27 vuotta olen autoillut ja näin on sattunut vain kerran. Tietysti laitan vararenkaan tilalle, mutta seuraavassa autossani voisi kyllä olla itsestään paikkautuvat renkaat. Oi tätä nykyaikaa!

Vierailija
55/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai noille nykyautoille edes voi tehdä mitään tankkausta kummempaa. Jos auto sammuu maantienlaitaan, niin soitan vakuutusyhtiön hinauspalveluun ja jos rengas puhkeaa, suhuttelen sinne sitä paikkausainetta. En tiedä missä maailmassa aloittaja asuu, mutta ei minulle ole ikinä tullut vastaan tilannetta, jossa pitäisi osata autoa korjata, ja autoilua takana sentään jo 30v.

Vierailija
56/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tarkastaa öljyt ja lisätä tarvittaessa, pissapojan osaan täyttää, vaihtaa pyyhkijän sulat ja polttimot. Kun mulla oli vielä oma auto, osasin siihen vaihtaa renkaatkin. Miehen autoon en varmaan osaisi, kun tuo käy vaihtaa renkaat kaverillaan jolla on semmoinen ilmanpaine-pultinkiristäjä ja ne on niin perhanan tiukalla ne pultit ettei riittäis ruis ranteessa niiden aukomiseen.

Vierailija
57/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan vaihtaa pyyhkimensulat, renkaat ja öljyt. Täyttää tuulilasinestesäiliön. Tietty tankata ja ajaa. :)

Vierailija
58/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ajaa, tankata, pestä, vaihtaa renkaat ja tarkistaa rengaspaineet, lisätä pissapoikaan nestettä, tarkistaa öljyt ja tarvittaessa lisätä (vanhasta autosta olen vaihtanutkin öljyt ekan kerran jo 18-vuotiaana), vaihtaa polttimot ja tuulilasinpyyhkimet, . Vaihtaa polttimot ja tulpat. Maksaa (ja kilpailuttaa) vakuutukset, ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron. Varata ja viedä määräaikaishuoltoon. Osaan myös lukea huolto/opaskirjaa toisin kuin miehet jotka yleensä yrittää ja erehtyy ensin. Olen konetekniikan DI, kuten miehenikin. Auto on yhteinen.

Samat hommat opetettiin myös lapsille (tyttö ja poika) kun mies opetti ne ajamaan.  Oli vähän perusteellisempi autokoulu. 

Vierailija
59/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaa akun ja ladata sen, vaihtaa sytytystulpat, lamput, lisätä kaikki nesteet, korjata sähköikkunoihin liittyviä juttuja, kaikenlaista pientä.

Vierailija
60/72 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljynvaihto on muuten täysin turhaa tehdä itse kun öljyhuolto tekee sen melkein öljykanisterin hinnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi