Normaalipainoisena laihduttaminen riskien takia (verenpaine, sokerit, iso vatsanympärys)
Kokemuksia muilta, joilla paino normaalipainossa eli bmi alle 25, mutta on täytynyt laihduttaa riskien vuoksi.
Itsellä tämä tilanne siis, bmi 24, mutta vyötärönympärys on 92 cm (mitattu 2 cm navan yläpuolelta), joka on siis liikaa. Lisänä myös todettu kohonnut verenpaine, riski sairastua kakkostyypin diabetekseen nettitestin mukaan erittäin suuri.
Millä keinoin painoa alas, kun se on tässä ollut viimeiset 15 vuotta?
Mihin vyötärönympärysmittaan olisi hyvä tähdätä, toisin sanoen, mikä riittää?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali ei kiinnosta yhtään, voiko vastaavia liikkeitä tehdä kotona?
Totta kai kotona voi voimistella. Parhaitahan ovatkin juuri oman kehon painolla tehtävät liikkeet.
Eikö kotijumppaa enää opeteta kouluissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali ei kiinnosta yhtään, voiko vastaavia liikkeitä tehdä kotona?
Totta kai kotona voi voimistella. Parhaitahan ovatkin juuri oman kehon painolla tehtävät liikkeet.
Eikö kotijumppaa enää opeteta kouluissa?
Youtubesta löytyy kivoja kotijumppia. Mikä olisi erityisen hyvä vatsarasvan poistamiseen? Onko se pilates? Jooga?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ruokavalio uusiksi ja liikuntaa joka päivälle. Nyt ei ole kyse kaloreista vaan epäterveellisestä ruoasta. Juuri tuollainen eines-hiilaripaska kerryttää sen paskamahan, ja liikkumattomuus vielä siihen päälle... Huh. Tutustu vaikka hyvähiilihydraattiseen ruokavalioon. Sitä, tai jopa vähähiilarista, suosittellaan nykyään diabeetikoillekin.
Kyllä, tämä maha on tasan tästä sokerimössöstä, mitä olen syöny enkä ole liikkunu.
Täytyypä tutustuu tohon hyvähiilihydraattiseen. Vähähiilarinen on kai ongelma, kun en syö lihaa. Kana menee silloin tällöin, kalaa voin syödä vaikka viikottain.
Vähähiilarisen ruokavalion pääosa on kasviksissa ja rasvassa, ei suinkaan lihassa. Voit noudattaa sitä, vaikka et söisi lihaa.
Et kuulosta normaalipainoiselta. BMI on väestötason mittari, sitä ei voi käyttää yksittäisen ihmisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa, etenkin juoksu on hyvä laji, reipas kävely myös. Näillä sain omaa vatsaani pienemmäksi, toki myös laihtuminen vei rasvaa mahasta. Mullakin on taipumusta keskivartalolihavuuteen. Juoksu ja kävely vähentävät myös viskeraalista rasvaa. Googlaa juoksukouluohjeita, ne auttavat nollakuntoistakin.
Tähtää siihen, että saat hiilarit lähinnä kasviksista. Viljoja vähemmälle, samoin roskaruokaa. Juotko limsoja tai mehuja? Tai maitoa, piimää, kaakaota? Nämä minimiin. Hedelmiä en lähtisi lisäämään, niissä on paljon sokeria ja rasittavat maksaa. Lisää ruokavalioon rasvaa, proteiinia saat todennäköisesti tarpeeksi muutenkin.
Olen melko rapakuntoinen, kun liikuntaa en ole harrastanut. En varmasti jaksa juuri hölkätäkään, reipas kävely onnistuu. Syön melko paljon leipää, pastaa, suklaata ja leivoksia ja maitotuotteita, jugurttia yms. hedelmiä ja vihanneksia paljon, jonkin verran limua.
Proteiinia saan varmasti liian vähän, kun lihaa en juurikaan syö, syön kalaa/kanaa vain ehkä 3 kertaa kuukaudessa, muuten kasvisruokaa.Ruokavalion korjaus on nyt sun eka homma. Liikut kuntosi mukaan, älä yritä liikaa, ettet stressaannu.
Eli mitä pitäis lisätä, miten voin lisätä proteiinia? En välitä liharuuista, tykkään kasvisruuista. Riittääkö kananmunat proteiinin lähteeks? Onko noi proteiinijuomat mistään kotoisin?
Proteiinivalmisteissa kannattaa ainakin välttää huonolaatuisia mutta silti kalliita Fast, Fitfarm, Leader ja Sportlife tuotteita. Tavallinen kuntoilija ei välttämättä muutenkaan mitään valtavia proteiiniannoksia tarvitse, luomukananmunilla pääsee jo hyvin alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma. Paino normaali, mutta vatsanympärys 92cm, ruumiinrakenne vielä sellainen, että on pieni perse ja ohuet jalat. Liikuntaa en ollu koskaan harrastanut.
Ihan ensin poistin ruokavaliosta kaikki sokeriset ja makeat, sipsit ym. roskaruuat. Paljon kasviksia, lopetin myös leivän, perunan ja pastan syömistä vähensin roimasti. Rupesin harrastamaan liikuntaa 4-5krt viikossa: kahvakuulalla, käsipainoilla ja kunnon hiit-rääkkiä siihen oheen.
Nyt vuoden päästä vatsanympärys on reilusti alle 80cm ja olo on muutenkin tosi pirteä ja oon saanu vähän muotoja siihen olemattomaan perseeseen.
Aloittaminen taitaa olla vaikeinta, mutta kun alkuun pääsee ei haluakaan palata siihen entiseen elämäntyyliin.
Eli on mahdollista päästä maharasvasta eroon normaalipainoisena. Teitkö tuota jumppaa kotona? Mulla on kyllä ihan muhkea persekin, lantionympärys on suuri :D
Joo ihan kotona jumppaan, youtubesta löytää ihan hyviä ohjeita. Eikä tuu keksittyä mitään tekosyitä jumpan väliinjättämiseksi.
Tsemppiä, kyllä se on ihan mahdollista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma. Paino normaali, mutta vatsanympärys 92cm, ruumiinrakenne vielä sellainen, että on pieni perse ja ohuet jalat. Liikuntaa en ollu koskaan harrastanut.
Ihan ensin poistin ruokavaliosta kaikki sokeriset ja makeat, sipsit ym. roskaruuat. Paljon kasviksia, lopetin myös leivän, perunan ja pastan syömistä vähensin roimasti. Rupesin harrastamaan liikuntaa 4-5krt viikossa: kahvakuulalla, käsipainoilla ja kunnon hiit-rääkkiä siihen oheen.
Nyt vuoden päästä vatsanympärys on reilusti alle 80cm ja olo on muutenkin tosi pirteä ja oon saanu vähän muotoja siihen olemattomaan perseeseen.
Aloittaminen taitaa olla vaikeinta, mutta kun alkuun pääsee ei haluakaan palata siihen entiseen elämäntyyliin.
Eli on mahdollista päästä maharasvasta eroon normaalipainoisena. Teitkö tuota jumppaa kotona? Mulla on kyllä ihan muhkea persekin, lantionympärys on suuri :D
Joo ihan kotona jumppaan, youtubesta löytää ihan hyviä ohjeita. Eikä tuu keksittyä mitään tekosyitä jumpan väliinjättämiseksi.
Tsemppiä, kyllä se on ihan mahdollista :)
On se mahdollista, mutta ei jumpalla, vaan syömällä.
Ap, sulla on nyt hyvä meininki päällä, pidä kiinni siitä, onnistut tavoitteessasi!
Ei vähähiilarisella lihaa tarvitse syödä. Eikä enemmän proteiinia kun normaalistikaan. Jos syöt maitotuotteita, munia, kalaa ja ehkä joskus kanaakin, niin onnistuu ihan. Ja varsinkin jos ei niin tarkkaan hiilareita rajoita etteivät palkokasvit mahtuisi mukaan.
On useita eri variaatioita vähähiilarisesta ruokavaliosta.