Normaalipainoisena laihduttaminen riskien takia (verenpaine, sokerit, iso vatsanympärys)
Kokemuksia muilta, joilla paino normaalipainossa eli bmi alle 25, mutta on täytynyt laihduttaa riskien vuoksi.
Itsellä tämä tilanne siis, bmi 24, mutta vyötärönympärys on 92 cm (mitattu 2 cm navan yläpuolelta), joka on siis liikaa. Lisänä myös todettu kohonnut verenpaine, riski sairastua kakkostyypin diabetekseen nettitestin mukaan erittäin suuri.
Millä keinoin painoa alas, kun se on tässä ollut viimeiset 15 vuotta?
Mihin vyötärönympärysmittaan olisi hyvä tähdätä, toisin sanoen, mikä riittää?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoisena laihduttaminen on ihan hlvetin vaikeaa. Olen siinä normaalipainon ylärajoilla (BMI), navasta mitattuna ympärysmitta on 88-89cm, joka on 157cm pituiselle todellakin ihan järkyttävän iso luku. Mutta kun en laihdu! Olen pitkään mennyt n. 1600 kcl, liikun 1,5h lenkkeilen joka päivä (reipasta kävelyä) ja lisäksi liikun kävellen joka paikkaan. Ilmeisesti täytyy kaloreiden saantia vähentää tuosta ihan huomattavasti, että tuloksia tulee.
Ihan sama täällä!! Tässä painossa ei se paino tipu, vaikka lisää liikuntaa reippaastikin ja muka vähän katsoo mitä syö. Ihan sama lukema viikosta toiseen.
Sullaki on toi maha näköjään ongelma, miten hitossa sitä sais pienemmäks?Ne rasvat lähtee syömällä, ei liikkumalla. Liikuntaa kannattaa silti harrastaa.
Eli syömällä mitä? Mikä liikuntamuoto auttaa rasvamahaan?
Ruokaa syömällä. Liikunta ei auta rasvamahaan. En kuitenkaan tarkoita, että liikunta olisi tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoisena laihduttaminen on ihan hlvetin vaikeaa. Olen siinä normaalipainon ylärajoilla (BMI), navasta mitattuna ympärysmitta on 88-89cm, joka on 157cm pituiselle todellakin ihan järkyttävän iso luku. Mutta kun en laihdu! Olen pitkään mennyt n. 1600 kcl, liikun 1,5h lenkkeilen joka päivä (reipasta kävelyä) ja lisäksi liikun kävellen joka paikkaan. Ilmeisesti täytyy kaloreiden saantia vähentää tuosta ihan huomattavasti, että tuloksia tulee.
Ihan sama täällä!! Tässä painossa ei se paino tipu, vaikka lisää liikuntaa reippaastikin ja muka vähän katsoo mitä syö. Ihan sama lukema viikosta toiseen.
Sullaki on toi maha näköjään ongelma, miten hitossa sitä sais pienemmäks?Ne rasvat lähtee syömällä, ei liikkumalla. Liikuntaa kannattaa silti harrastaa.
Ei kyllä mä veikkaan, että liikunta kuluttaa enemmän kaloreita kuin syöminen. Jälkimmäinen aktiviteetti taitaa kuulemma jopa lisätä sitä rasvan määrää kehossa.
Pelkkiin kaloreihin ei pidä kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen laihduttaminen ei ole tarpeen, mutta ruuan sisältöä voi varmasti miettiä. Puhtaat sokerit pois, lisää kasviksia ja hedelmiä, ja paljon kestävyysliikuntaa.
Sokeria on ruokavaliossa aika paljon, sitä voisi vähentää. Kasviksia ja hedelmiä menee vähintään puoli kiloa joka päivä jo. Alkoholia en käytä.
Mikä laji olisi hyvä? Kuntosali ei kiinnosta yhtään, voiko vastaavia liikkeitä tehdä kotona?
Mites reippaat kävelylenkit ja kunnon kasvaessa mahdollisesti välillä myös juoksu? Ja kyllähän kotona voi tehdä kehonpainolla vaikka mitä lihaskuntoliikkeitä, vielä jos ostaa vaikka käsipainot ja/tai kahvakuulan kotiin. Netti ja liikuntaan keskittyvät lehdet on pullollaan hyviä ohjeita. Pilatesta voi myös tehdä kotona. Ja tosiaan sitä ruokavaliota hyvä siistiä, ei tarvitse mitään ihmeellisiä superfoodeja ruveta vetämään mutta etenkin valkoisen sokerin karsiminen ja höttöhillareiden jättäminen pois on tärkeää, jos mahaa haluaa pienemmäksi. Vaikuttavat sokeriarvoihinkin. Mahdollisesti myös, jos sulla on annoskoot olleet liian isoja, kannattaa niitä pienentää.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa, etenkin juoksu on hyvä laji, reipas kävely myös. Näillä sain omaa vatsaani pienemmäksi, toki myös laihtuminen vei rasvaa mahasta. Mullakin on taipumusta keskivartalolihavuuteen. Juoksu ja kävely vähentävät myös viskeraalista rasvaa. Googlaa juoksukouluohjeita, ne auttavat nollakuntoistakin.
Tähtää siihen, että saat hiilarit lähinnä kasviksista. Viljoja vähemmälle, samoin roskaruokaa. Juotko limsoja tai mehuja? Tai maitoa, piimää, kaakaota? Nämä minimiin. Hedelmiä en lähtisi lisäämään, niissä on paljon sokeria ja rasittavat maksaa. Lisää ruokavalioon rasvaa, proteiinia saat todennäköisesti tarpeeksi muutenkin.
Olen melko rapakuntoinen, kun liikuntaa en ole harrastanut. En varmasti jaksa juuri hölkätäkään, reipas kävely onnistuu. Syön melko paljon leipää, pastaa, suklaata ja leivoksia ja maitotuotteita, jugurttia yms. hedelmiä ja vihanneksia paljon, jonkin verran limua.
Proteiinia saan varmasti liian vähän, kun lihaa en juurikaan syö, syön kalaa/kanaa vain ehkä 3 kertaa kuukaudessa, muuten kasvisruokaa.
Kysyit,että mikä riittää. Naisille virallinen ohje on alle 80 cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen laihduttaminen ei ole tarpeen, mutta ruuan sisältöä voi varmasti miettiä. Puhtaat sokerit pois, lisää kasviksia ja hedelmiä, ja paljon kestävyysliikuntaa.
Sokeria on ruokavaliossa aika paljon, sitä voisi vähentää. Kasviksia ja hedelmiä menee vähintään puoli kiloa joka päivä jo. Alkoholia en käytä.
Mikä laji olisi hyvä? Kuntosali ei kiinnosta yhtään, voiko vastaavia liikkeitä tehdä kotona?
Mites reippaat kävelylenkit ja kunnon kasvaessa mahdollisesti välillä myös juoksu? Ja kyllähän kotona voi tehdä kehonpainolla vaikka mitä lihaskuntoliikkeitä, vielä jos ostaa vaikka käsipainot ja/tai kahvakuulan kotiin. Netti ja liikuntaan keskittyvät lehdet on pullollaan hyviä ohjeita. Pilatesta voi myös tehdä kotona. Ja tosiaan sitä ruokavaliota hyvä siistiä, ei tarvitse mitään ihmeellisiä superfoodeja ruveta vetämään mutta etenkin valkoisen sokerin karsiminen ja höttöhillareiden jättäminen pois on tärkeää, jos mahaa haluaa pienemmäksi. Vaikuttavat sokeriarvoihinkin. Mahdollisesti myös, jos sulla on annoskoot olleet liian isoja, kannattaa niitä pienentää.
Hyviä neuvoja, kävelylenkit onnistuvat. mulla on pilates DVD itä kotona, myös muita jumppa ja jooga DVD itä. Missä on höttöhiilareita? Tarkoittaako valkoinen sokeri siis itse lisättyä? Annoskoot eivät ole isoja olleet koskaan, syön aika vähäisesti. Mutta sokerituotteita käytän ihan liikaa..Onko se sokeri nyt siis syynä tähän maharasvaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa, etenkin juoksu on hyvä laji, reipas kävely myös. Näillä sain omaa vatsaani pienemmäksi, toki myös laihtuminen vei rasvaa mahasta. Mullakin on taipumusta keskivartalolihavuuteen. Juoksu ja kävely vähentävät myös viskeraalista rasvaa. Googlaa juoksukouluohjeita, ne auttavat nollakuntoistakin.
Tähtää siihen, että saat hiilarit lähinnä kasviksista. Viljoja vähemmälle, samoin roskaruokaa. Juotko limsoja tai mehuja? Tai maitoa, piimää, kaakaota? Nämä minimiin. Hedelmiä en lähtisi lisäämään, niissä on paljon sokeria ja rasittavat maksaa. Lisää ruokavalioon rasvaa, proteiinia saat todennäköisesti tarpeeksi muutenkin.
Olen melko rapakuntoinen, kun liikuntaa en ole harrastanut. En varmasti jaksa juuri hölkätäkään, reipas kävely onnistuu. Syön melko paljon leipää, pastaa, suklaata ja leivoksia ja maitotuotteita, jugurttia yms. hedelmiä ja vihanneksia paljon, jonkin verran limua.
Proteiinia saan varmasti liian vähän, kun lihaa en juurikaan syö, syön kalaa/kanaa vain ehkä 3 kertaa kuukaudessa, muuten kasvisruokaa.
Ruokavalion korjaus on nyt sun eka homma. Liikut kuntosi mukaan, älä yritä liikaa, ettet stressaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä neuvoja, kävelylenkit onnistuvat. mulla on pilates DVD itä kotona, myös muita jumppa ja jooga DVD itä. Missä on höttöhiilareita? Tarkoittaako valkoinen sokeri siis itse lisättyä? Annoskoot eivät ole isoja olleet koskaan, syön aika vähäisesti. Mutta sokerituotteita käytän ihan liikaa..Onko se sokeri nyt siis syynä tähän maharasvaan?
Sokeri on pääsyy maharasvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia saan varmasti liian vähän, kun lihaa en juurikaan syö, syön kalaa/kanaa vain ehkä 3 kertaa kuukaudessa, muuten kasvisruokaa.Ruokavalion korjaus on nyt sun eka homma. Liikut kuntosi mukaan, älä yritä liikaa, ettet stressaannu.
Eli mitä pitäis lisätä, miten voin lisätä proteiinia? En välitä liharuuista, tykkään kasvisruuista. Riittääkö kananmunat proteiinin lähteeks? Onko noi proteiinijuomat mistään kotoisin?
Mulla oli sama ongelma. Paino normaali, mutta vatsanympärys 92cm, ruumiinrakenne vielä sellainen, että on pieni perse ja ohuet jalat. Liikuntaa en ollu koskaan harrastanut.
Ihan ensin poistin ruokavaliosta kaikki sokeriset ja makeat, sipsit ym. roskaruuat. Paljon kasviksia, lopetin myös leivän, perunan ja pastan syömistä vähensin roimasti. Rupesin harrastamaan liikuntaa 4-5krt viikossa: kahvakuulalla, käsipainoilla ja kunnon hiit-rääkkiä siihen oheen.
Nyt vuoden päästä vatsanympärys on reilusti alle 80cm ja olo on muutenkin tosi pirteä ja oon saanu vähän muotoja siihen olemattomaan perseeseen.
Aloittaminen taitaa olla vaikeinta, mutta kun alkuun pääsee ei haluakaan palata siihen entiseen elämäntyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aloittanut juoksun rapakuntoisena, aluksi 200 metrin hölkkääminenkin oli tosi tuskallista, mutta kehitys on nopeaa. Vuorottele kävelyä ja hölkkäämistä, ja kunnon kasvaessa hölkkäosuudet pidentyvät ja kävelyosuudet lyhenevät.
Hiilihydraatit ja sokerit nimenomaan kertyvät vatsalle. Leipä minimiin, pari palaa päivässä riittää (mielellään jotain muuta kuin vehnäjauhoista tehtyä). Leivokset, pasta ja peruna myös minimiin. Valmisjogurtit ovat sokeripommeja. Hedelmiä saa syödä, mutta jos niitä menee useampi päivässä, kannattaa vaihtaa osa marjoihin.
Proteiinia saat myös maitotuotteista, monista kasviksista, palkokasveista, pähkinöistä, munista. Mitään proteiinijuomia sinun ei kannata lähteä käyttämään.
Kotiin voit ostaa kahvakuulan ja tehdä sarjoja Youtube-videoiden tahtiin. Lenkkeilyllä ja ruokavalion viilaamisella pääset kuitenkin jo hyvään alkuun.
Jätä sokeripitoiset tuotteet pois.
Vaihda hedelmät muihin kasviksiin.
Leipä, mehut, limut, karkit pois. Lisää proteiinia vaikkapa raejuustosta, kananmunista ja pähkinöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia saan varmasti liian vähän, kun lihaa en juurikaan syö, syön kalaa/kanaa vain ehkä 3 kertaa kuukaudessa, muuten kasvisruokaa.Ruokavalion korjaus on nyt sun eka homma. Liikut kuntosi mukaan, älä yritä liikaa, ettet stressaannu.
Eli mitä pitäis lisätä, miten voin lisätä proteiinia? En välitä liharuuista, tykkään kasvisruuista. Riittääkö kananmunat proteiinin lähteeks? Onko noi proteiinijuomat mistään kotoisin?
Kananmunat on ok ja juustot. Haluatko syödä kalaa? Proteiinijuomat ei ole mistään kotoisin, pelkkää lisäainelitkua, niinkuin proteiinipatukat, ja yleensä kaikki keinoruoka, jota mainostetaan sillä proteiinilla.
Koko ruokavalio uusiksi ja liikuntaa joka päivälle. Nyt ei ole kyse kaloreista vaan epäterveellisestä ruoasta. Juuri tuollainen eines-hiilaripaska kerryttää sen paskamahan, ja liikkumattomuus vielä siihen päälle... Huh. Tutustu vaikka hyvähiilihydraattiseen ruokavalioon. Sitä, tai jopa vähähiilarista, suosittellaan nykyään diabeetikoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama ongelma. Paino normaali, mutta vatsanympärys 92cm, ruumiinrakenne vielä sellainen, että on pieni perse ja ohuet jalat. Liikuntaa en ollu koskaan harrastanut.
Ihan ensin poistin ruokavaliosta kaikki sokeriset ja makeat, sipsit ym. roskaruuat. Paljon kasviksia, lopetin myös leivän, perunan ja pastan syömistä vähensin roimasti. Rupesin harrastamaan liikuntaa 4-5krt viikossa: kahvakuulalla, käsipainoilla ja kunnon hiit-rääkkiä siihen oheen.
Nyt vuoden päästä vatsanympärys on reilusti alle 80cm ja olo on muutenkin tosi pirteä ja oon saanu vähän muotoja siihen olemattomaan perseeseen.
Aloittaminen taitaa olla vaikeinta, mutta kun alkuun pääsee ei haluakaan palata siihen entiseen elämäntyyliin.
Eli on mahdollista päästä maharasvasta eroon normaalipainoisena. Teitkö tuota jumppaa kotona? Mulla on kyllä ihan muhkea persekin, lantionympärys on suuri :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat on ok ja juustot. Haluatko syödä kalaa? Proteiinijuomat ei ole mistään kotoisin, pelkkää lisäainelitkua, niinkuin proteiinipatukat, ja yleensä kaikki keinoruoka, jota mainostetaan sillä proteiinilla.
Juusto, kananmunat kuuluu viikottain ruokavalioon. Kalaa vois lisätä, vaikka pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sokeri voi olla itse lisättyä eli esim. jos kahviin laitat sokeria tai lisäät sitä vaikka puuroon tai leivot paljon ja käytät siinä puhdasta valkoist sokeria. Sitten on sitä niin sanottua piilosokeria, sitä onkin nykyään todella monessa asiassa. Esimerkiksi lähes kaikki valmiiksi maustetut jukurtit, valmiit keksit, pullat ym. leivonnaiset kaupasta, monissa maustekastikkeissa sitä on paljon (myös ketsupissa), sokeroidut mehukeitot ja kiisselit, mehut. Noita jos käytät paljon ja etenkin juuri valmiita kaupasta ostettuna, ne kannattaa heti jättää pois. Jukurttia rupeat syömään ihan maustamattomana, sinne sekaan voi laittaa marjoja tai hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä ja vähän voi laittaa hunajaa jos jotain makeutusta haluaa, mutta sen hunajankin kanssa kannattaa pitää tolkku, ettei montaa lusikallista lisää, energiaa siinäkin on. Sokeri voi siis hyvinkin olla syynä maharasvaan, tuppaa kertymään juuri siihen seudulle, näin oli ainakin mulla yhdistettynä juurikin liikaan määrään höttöhiilareita opiskelijaelämän seuruksena kun pääsi lihomaan. Ja höttöhiilareilla tarkoitan siis vaaleita vehnäjauhoja (ja siitä tehtyjä tuotteita, kuten sämpylät, vaalea pasta, pitsa ym) valkoista riisiä, couscousia (se on vehnää). Ne kannattaa jättää pois. Perunaakin välttelin. Noilla konsteilla ja liikunnalla pääsin itse takaisin omiin mittoihini, n. 8-9 kiloa laihduin. Hedelmiä mä esim en jättänyt pois, söin varmaan kolme kappaletta päivässä, ei haitannut ollenkaan laihtumista. Leipääkin söin päivässä pari palaa, mutta katsoin että se on 100 % kaura- tai ruisleipää.
Ennen muuta lisäisin liikuntaa, se pienentää tautiriskejä, vaikka paino pysyisi samana. Höttöhiilareita voi tietysti karsia myös ja kasviksia lisätä (muuta kuin hedelmiä mieluiten, jos hedelmiä jo kuluu).
Vierailija kirjoitti:
Koko ruokavalio uusiksi ja liikuntaa joka päivälle. Nyt ei ole kyse kaloreista vaan epäterveellisestä ruoasta. Juuri tuollainen eines-hiilaripaska kerryttää sen paskamahan, ja liikkumattomuus vielä siihen päälle... Huh. Tutustu vaikka hyvähiilihydraattiseen ruokavalioon. Sitä, tai jopa vähähiilarista, suosittellaan nykyään diabeetikoillekin.
Kyllä, tämä maha on tasan tästä sokerimössöstä, mitä olen syöny enkä ole liikkunu.
Täytyypä tutustuu tohon hyvähiilihydraattiseen. Vähähiilarinen on kai ongelma, kun en syö lihaa. Kana menee silloin tällöin, kalaa voin syödä vaikka viikottain.
Ei kyllä mä veikkaan, että liikunta kuluttaa enemmän kaloreita kuin syöminen. Jälkimmäinen aktiviteetti taitaa kuulemma jopa lisätä sitä rasvan määrää kehossa.