Vinkkejä ientulehduksen hoitoon?
Pari viikkoa on ollut ikenet hemmetin kipeät. Turvotusta ei ole, mutta ikenet tuntuvat siltä kuin ne olisi raavittu vereslihalle, hampaiden harjaus ainakin sähköhammasharjalla on melkoisen epämukavaa ja verta tulee pari kertaa viikossa pesun yhteydessä.
Kävin kesällä hampaiden vuositarkastuksessa, ei ollut mitään kummoisempaa ongelmaa ja hammaskiveä vähän poistettiin. Pesen hampaani aina aamuin ja illoin ja käytän satunnaisesti hammaslankaa, nyt olen koittanut tehohoitoa ja langata päivittäin. Olen myös syömättä mitään ylisuolaista ja juomatta alkoholia tai hiilihapollisia juomia jne (ei tietoa olisiko tarvetta mutta tuntuu siltä että nuo pahentavat tilannetta). Tottakai varaan ajan hammaslääkärille jos tämä jatkuu, mutta yritän vielä viikon tai pari hoitaa asian itse. Lisäideoita mikä voisi auttaa tilannetta?
Kommentit (23)
En tiedä onko sinulla sama tilanne, mutta minulla oli ikenet pari viikkoa sittten kipeät ja mietin jo kaikenlaista, ne oli pienillä haavoilla sieltä täältä, joten varsinkin sähköhammasharjalla harjaaminen sattui, joten lopetin sen ainakin viikoksi, harjasin vain tavallisella harjalla rauhallisesti ja lankasin joka ilta. Siitä se sitten rauhoittui ja tuossa yhtenä iltana kokeilin taas sähköhammasharjaa eikä tuntunut enää pahalta. Ne oli vaan päässeet haavautumaan ja haavautuneet sitten lisää siitä sähköhammasharjasta, jolloin suu tuntui aika kipeältä. Ehkä olin harjannut liian kovaa.
Corsodyliä tai paro-xää purskutellen 2xpäivässä ensin viikko ja jos viikon jälkeen vielä tulehdusta sitten toinen viikko. Ei pitempään. Huolellinen harjaus tämän lisäksi 2xpäivässä ja päivittäinen lankaus. Jos ei apua, hakeudu hammashoitoon.
T. Shg
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko sinulla sama tilanne, mutta minulla oli ikenet pari viikkoa sittten kipeät ja mietin jo kaikenlaista, ne oli pienillä haavoilla sieltä täältä, joten varsinkin sähköhammasharjalla harjaaminen sattui, joten lopetin sen ainakin viikoksi, harjasin vain tavallisella harjalla rauhallisesti ja lankasin joka ilta. Siitä se sitten rauhoittui ja tuossa yhtenä iltana kokeilin taas sähköhammasharjaa eikä tuntunut enää pahalta. Ne oli vaan päässeet haavautumaan ja haavautuneet sitten lisää siitä sähköhammasharjasta, jolloin suu tuntui aika kipeältä. Ehkä olin harjannut liian kovaa.
Tavallisen hammasharjan väliaikainen käyttö voisi kyllä olla hyvä idea. Tulisi varmaan harjattuakin paremmin, kun nyt niiden ienrajojen puhdistaminen sähköharjalla on niin tuskallista...
Kiitos muistakin vinkeistä, käyn hakemassa apteekista jotakin noista suuvesistä. Onko Corsodyl värjännyt kellään hampaita ja jos niin on käynyt, kauanko on kestänyt että väri on lähtenyt pois?
AP
Jos ikenet haavautuu, se ei ole enää ientulehdusta. Kenties punajäkälää? Älä nyt vaan "hoida" tilannetta kuntoon kotikonstein vaan äkkiä hammaslääkärille joka voi diagnosoida limakalvosairauden..
Vierailija kirjoitti:
Jos ikenet haavautuu, se ei ole enää ientulehdusta. Kenties punajäkälää? Älä nyt vaan "hoida" tilannetta kuntoon kotikonstein vaan äkkiä hammaslääkärille joka voi diagnosoida limakalvosairauden..
T. Hml
Vierailija kirjoitti:
En ole havainnut mitään haavaumia ikenissä eikä veri myöskään tule "keskeltä" ientä vaan ihan niistä hammasrajoista. Tunne ikenissä vain on kuin olisi hiekkapaperilla hinkattu ja voimakas suola ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hml
Voihan ne haavautua liian rankasta harjaamisesta?
Miten tuollainen punajäkälä hoidetaan?
Vierailija kirjoitti:
Corsodyliä tai paro-xää purskutellen 2xpäivässä ensin viikko ja jos viikon jälkeen vielä tulehdusta sitten toinen viikko. Ei pitempään. Huolellinen harjaus tämän lisäksi 2xpäivässä ja päivittäinen lankaus. Jos ei apua, hakeudu hammashoitoon.
T. Shg
Ei näin. Corsodyliä tai Paroexia vain hml:n tai shg:n NÄHTYÄ suuhun. Jos tilanne sitä vaati. Näkemättä ei missään nimessä. Jos kyse ei olekaan ap:n itse päättelemästä vaivasta, se voi vaan pahentaa tilannetta..
Lisäksi jos hammaskivet on poistettu puoli vuotta sitten, se on liian pitkä aika Corsodyl kuurin aloitukseen. Corsodyl vain heti hkp:n jälkeen, eikä puoli vuotta myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hml
Ei kyllä terve ien haavaudu harjan kosketuksesta. Jos näin, niin harjan vaihto softiin. Soft harjalla et saa tervettä ientä haavoille vaikka yrittäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hml
Ei kyllä terve ien haavaudu harjan kosketuksesta. Jos näin, niin harjan vaihto softiin. Soft harjalla et saa tervettä ientä haavoille vaikka yrittäisit.
Minulla on softit harjat ja olen siis tuo nro 3, jolla ikenet kipuili hetken aikaa, mutta rauhoittui sitten kun pidin taukoa sähköhammasharjasta. Nyt ei ole kipuja, en usko että minulla ainakaan mitään jäkälää siellä ole. Voiko sellainen jäkälä parantua itsestään, vai onko se pahempi juttu?
No siinä tapauksessa varaisin ajan shg:lle hammaskiven poistoon ja putsiin. Se, että lääkäri on poistanut "hieman" hammaskiveä tarkastuksen yhteydessä, ei kyllä vastaa shg:n tekemää koko suun kattavaa putsia. Johan sen kertoo toimenpiteeseen varattava aikakin. Vertaa hammaslääkärin käyttämä 5-minuuttinen ja shg:n 60min. Hammaslääkäri yleensä poistaa pahimmat ja näkyvimmät vain ja shg:llä on aikaa poistaa kauttaaltaan alkavatkin hammaskivet, jotka sijaitsee piilossa ikenen alla ientaskussa.
Jos ien on kipeä ja vuotaa jo vertakin, et sinä sitä kotikonstein enää kuntoon saa. Siellä ientaskussa on jotain, mikä ärsyttää sitä ientä, niin että se tulehtuu. Ja toisilla nyt vsan on sellainen kudostyyppi, joka reagoi tosi voimakkaasti ihan pieneenkin määrään hammaskiveä.
Voi myös miettiä onko aloitettuviime aikoina uusia lääkityksia, todettu sairauksia tms. jotka vaikuttavat suun terveyteen. Myös mm. raskaus pahentaa ja voimistaa ientulehdusta lähes välittömästi. Tee raskaustesti hahahah:D
Sen perustyyppi on juuri tuollainen paheneva-paraneva. Suu on välillä todella kipeä ja menee limakalvo herkästi rikki ja sitten tulee taas parempia kausia. En nyt sano, että sinulla on se, mutta mieti asiaa, jos vielä uusiutuu.
Vierailija kirjoitti:
Sen perustyyppi on juuri tuollainen paheneva-paraneva. Suu on välillä todella kipeä ja menee limakalvo herkästi rikki ja sitten tulee taas parempia kausia. En nyt sano, että sinulla on se, mutta mieti asiaa, jos vielä uusiutuu.
Tämä oli siis vastaus numero kolmoselle..
Itse käytin Corsodyliä omaan tulehtuneeseen ikeneen paikallisesti. Laitoin sitä siis pumpuliin, ja pumpilituppo minuutiksi ikenen päälle. Oli ihan liian tujua tavaraa mun ikenille muutoin.
Niin ja käytin Corsodyliä ihan h.hoitolan puhelinpäivystäjän suosituksesta.
Olen myös huomannut, että hammastahnat joissa on natriumlauryylisulfaattia, aiheuttaa itselleni ienongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ok, mutta kerro nyt vielä se että minkälaista hoitoa se vaatisi jos on punajäkälää? Ja mistä sellainen aiheutuu?
T: 3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mutta kerro nyt vielä se että minkälaista hoitoa se vaatisi jos on punajäkälää? Ja mistä sellainen aiheutuu?
Punajäkälän syntyä ei tunneta, enkä mene perinnöllisyydestäkään takuuseen. Suussa se on krooninen sairaus ja hoitona on ainoastaan ärsyttävien aineiden välttely. Toisin sanottuna hammastahnat vaihdetaan mietoihin, suuvedet pois, vältetään ärsyttäviä ruoka-aineita jne. Ja ruoka-aineistakin pitää oppia tunnistamaan itselle sopimattomat. Ei ole mitään yksiselitteistä. Esim. toisten limakalvoja ärsyttää tomaatti, toisten ei.
Mutta mene nyt ensin sinne lääkäriin kuiten, jos vielä ikenet menee repaleiseksi. Voi olla kyse ihan jostain muustakin, tuo nyt vaan tuli ekana mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punajäkälän syntyä ei tunneta, enkä mene perinnöllisyydestäkään takuuseen. Suussa se on krooninen sairaus ja hoitona on ainoastaan ärsyttävien aineiden välttely. Toisin sanottuna hammastahnat vaihdetaan mietoihin, suuvedet pois, vältetään ärsyttäviä ruoka-aineita jne. Ja ruoka-aineistakin pitää oppia tunnistamaan itselle sopimattomat. Ei ole mitään yksiselitteistä. Esim. toisten limakalvoja ärsyttää tomaatti, toisten ei.
Mutta mene nyt ensin sinne lääkäriin kuiten, jos vielä ikenet menee repaleiseksi. Voi olla kyse ihan jostain muustakin, tuo nyt vaan tuli ekana mieleen.
Ok, kiitos vastauksesta.
Apteekista meridol-hammastahna ja/tai suuvesi. Jos oikein paha niin corsodyl tai samaa ainetta sisältävä suuvesi 2viikon kuurina.