Sairaanhoitaja vaihteeksi taas itkee pienipalkkaisuutta IS:ssa
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005450402.html
Ilmeisesti rahojen käyttö ei onnistu?
Kommentit (241)
Ei yhtään enää sairaanhoitajille lisää palkkaa. 😡
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
No miehethän tunnetusti saavat automaattisesti samasta työstä viidenneksen korkempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään enää sairaanhoitajille lisää palkkaa. 😡
Kuinkas paljon tässä nyt ollaan lisää saatu? Ensin 4 v opiskelua ja nyt terveydenhoitajana brutto 2500€ niin ei tässä paljoa juhlita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ärsyttää. 2000 e nettona on n. 2800 e/kk.
Minua aina huvittaa nämä jutut... Opettajana saan 3600 euroa bruttona, ja nettona se on 2200. Siitä huolimatta minua pidetään aivan älyttömän paljon parempituloisena kuin hoitajia tai muita, jotka tienaavat bruttona tonnin vähemmän, vaikka käytännössä saamme käteen suurin piirtein saman verran.
Tämä! Yhteiskunta on rakennettu niin, että käytännössä lähes kaikilla netto asettuu välille 2000-3000 euroa/kk huolimatta bruttopalkasta. Eli sh, jolla brutto on 2800, saa käteen 2200, ja akateemisesti kouluttautunut päällikkötason henkilö, jolla brutto on 6000, saa käteen 3000. (En viitsi edes mainita sitä, että yhteiskunnan tuilla elävät työnvieroksujat saattavat päästä lähes samaan...) Ihan perseestä!
Meitä on myös paljon kenen nettotulot jäävät reilusti alle kahden tonnin, mm. Myyjiä, siivoojia, ketkä tekee täyttä päivää 1600 euron bruttotuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sairaanhoitaja saan käteen 1980 euroa. Pidän sitä surkeena palkkana siitä taidosta mitä mulla on.
Mä diplomi-insinöörinä saan käteen 2200 euroa, netto 4300€. Pidän sitä surkeena palkkana siitä että valtion vientitilasto hypähtää aina kerran vuodessa kun toimitamme tuotteemme.
t. ex-nettomaksaja
Mitähän tämäkin tarkoitti? Onko brutto 4300e ja jos on niin kyllähän netto pitäisi olla silloin paljon enemmän kuin 2200e?
Se 4300 on brutto.
Ja joo, munkin mielestä neton pitäis olla enemmän.
Multa tälle ahneelle kommunistivaltiolle ei mikään riitä.
Koitas nyt tilata uusi verokortti.. Minun bruttoni on 3700 ja netto paljon enemmän kuin sinulla.....
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien palkasta valittaminen noin yleisesti saa savun nousemaan päästä. Miksi lähteä opiskelemaan alaa, jos se ei kiinnosta ja palkkataso on omasta mielestä surkea? Eri asia, jos työllisyystilanne tai muu merkittävä seikka sattuisi muuttumaan merkitsevästi oman valmistumisen jälkeen.
Psykologiaa on huomattavasti vaikeampi päästä opiskelemaan, opinnot raskaampia, työt raskaampia ja palkka ei paljoa kummoisempi kuin sairaanhoitajilla. Eläinlääkäreiden koulutus vähintään 6v, mahdollisesti 12v. Sisäänpääsy erittäin vaikea, valtaosa kursseista vaativia, monissa yliopistoissa viimeiset luennot kestävät iltaan ja jo välitenttikaudella tenttejä voi olla useampi/päivä. Työssä luonnollisesti suuri vastuu. Keskipalkka ei kuitenkaan eroa paljoa sairaanhoitajista.
Mikä sairaanhoitajien keskipalkan tulisi olla ja millä perustein sen pitäisi olla miltei sama tai korkeampi kuin lääkäreillä?
Psykologin työt ja opinnot raskaampia? Viikon vitsi.
Sairaanhoitajat tukevat lääkärin työtä sairaalassa korvaamattomalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua aina huvittaa nämä jutut... Opettajana saan 3600 euroa bruttona, ja nettona se on 2200. Siitä huolimatta minua pidetään aivan älyttömän paljon parempituloisena kuin hoitajia tai muita, jotka tienaavat bruttona tonnin vähemmän, vaikka käytännössä saamme käteen suurin piirtein saman verran.
Tämä! Yhteiskunta on rakennettu niin, että käytännössä lähes kaikilla netto asettuu välille 2000-3000 euroa/kk huolimatta bruttopalkasta. Eli sh, jolla brutto on 2800, saa käteen 2200, ja akateemisesti kouluttautunut päällikkötason henkilö, jolla brutto on 6000, saa käteen 3000. (En viitsi edes mainita sitä, että yhteiskunnan tuilla elävät työnvieroksujat saattavat päästä lähes samaan...) Ihan perseestä!
Meitä on myös paljon kenen nettotulot jäävät reilusti alle kahden tonnin, mm. Myyjiä, siivoojia, ketkä tekee täyttä päivää 1600 euron bruttotuloilla.
Täällä ilmoittautuu joukon jatkoksi 20 vuoden työkokemuksella insinööri, jonka bruttopalkka reilu 2200 e/kk ja käteen jää reippaasti alle 2000 e/kk. Sairaanhoitajan palkalla elää jo ihan mukavasti. Itsekin sain parhaina aikoina melkein 2700 e/kk bruttona ja siitä netto oli yli 2000 e/kk. Sillä pärjää ihan hyvin, ei tarvitse penniä venyttää, toisin kuin tällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa tai sitten sulla on jotain bruttopalkan lisäksi maksettavia etuuksia. Jos 3600 € brutosta jää käteen 2200 € on veroprosentti yli 60 %.
Tämä juttu ei ole totta.
Noh, matematiikka nyt ei sairaanhoitajilla ole ykkösvahvuus.
4000 euron palkasta jää käteen osapuilleen 2500, kun vähennetään tellit ja vellit.
Mites minulla jää käteen yli 2500 ja palkka 3700.... Ettei olisi jäänyt ne lounaat ym. huomioimatta ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?
Niinhän se menee, että kun hoitsu mokaa, niin sen hoitsun lisäksi lääkäri pistetään syypääksi, vaikka hänellä ei olisi osaa eikä arpaa tilanteeseen.
insinööri-äiti kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu joukon jatkoksi 20 vuoden työkokemuksella insinööri, jonka bruttopalkka reilu 2200 e/kk ja käteen jää reippaasti alle 2000 e/kk. Sairaanhoitajan palkalla elää jo ihan mukavasti. Itsekin sain parhaina aikoina melkein 2700 e/kk bruttona ja siitä netto oli yli 2000 e/kk. Sillä pärjää ihan hyvin, ei tarvitse penniä venyttää, toisin kuin tällä palkalla.
Nykyään palkanmaksun peruste on työtehtävät, ei koulutus. Jos teet insinöörin työtä, olet myynyt itsesi todella halvalla. 2200e/kk on suunnitelun, projektinvedon tai työnjohtajan palkaksi todella onneton ja suosittelen äkkiä päivittämään sen vaikka liiton avustuksella.
Mä teen sähköalan suunnittelua ja pidän omaa 3300e/kk hieman pienehkönä siitä. Viihdyn kuitenkin talossa ja pidän työstäni, joka on jo mielestäni ainakin puolet palkasta.
Hoitsut vois mun mielestä pistää jos sen turpansa rullalle palkkavaatimustensa kanssa. Lastentarhanopettajat ovat paljon syvemmässä palkkakuopassa, eikä siihenkään riitä rahaa nyt eikä huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Mites minulla jää käteen yli 2500 ja palkka 3700.... Ettei olisi jäänyt ne lounaat ym. huomioimatta ...
Mistäs minä sen tietäisin. Ettei olisi joku mehevä vähennys jäänyt huomioimatta?
Palkka 4100
Tyel maksu 252
Työt vak maksu 65
Ennakonpidätys 1200 (29,5%)
Maksetaan 2572
Laitanko palkkakuitista kuvan, häh?
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien työpäivä on huomattavasti löysempi kuin hoitajien. Ei ole ihme, että heillä riittää virtaa vielä tuottoisaan iltavastaanottoon.
.
Vai että lääkäreillä löysä työpäivä! Lääkärit eivät ehdi kahville eivätkä vessaan, joinakin päivinä eivät syömäänkään. Hoitajat pukkaavat lääkärin listalle potilasasioita vaikka kuinka paljon, ja itse sitten istuskelevat aamuin illoin kahvilla ihan rauhassa ja käyvät syömässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?
Sairaanhoitajat on vastuussa hengistä, kun puhutaan palkoista, mutta kun jotain tapahtuu ja aletaan puhua vastuusta, niin sitten on lääkäri vastuussa.
Monessa paikassa lääkäri on paikalla kerran viikossa.
Ja silloin kun ei ole, soitetaan lääkärille jos jotain sattuu tai hälytetään ambulanssi. Kyllä nekin potilaat lääkäriin saadaan.
Kylläpä surettaa ammatin aliarvostus. Voin omasta ja lähes kaikkien kollegoideni puolesta sanoa, että työtä tehdään todella suurella sydämellä, aidosti potilaasta välittäen ja melkein loputtomiin joustaen omankin elämän kustannuksella.
Työ on kolmivuorotyötä yliopistollisen sairaalan erikoissairaanhoidossa. Valmiin sairaanhoitajan perehdytys hoitajaksi joka voi tehdä kaikkia työtehtäviä kestää n.3 vuotta. Potilastyön lisäksi on hallittava todella mittava määrä laitteita ja virka-ajan ulkopuolella myös farmaseutin, välinehuoltajan, laitoshuoltajan,sihteerin, osastonhoitajan ja kriisityöntekijän tehtävät.
Varsin useasti käy tilanne, jossa hoitajat neuvovat päivystävää lääkäriä ja ohjeistaa mm. määrättävissä lääkkeissä.
Peruspalkka on 2490€. Lisillä saa toki lisää rahaa, mutta älkää hyvät ihmiset ajatelko vuorolisiä osaksi työstä saatua palkkaa. Vuorolisät ovat korvausta siitä, että olet töissä epäinhimilliseen aikaan, oman sosiaalisen- ja perhe-elämäsi uhraten, vieläpä terveyden kustannuksella. Kroppa on todella sekaisin yövuoroista ja rytmin muutoksista. Illat, viikonloput, koulujen pyhät... Vuorolisät ei todellakaan ole iso korvaus tuosta.
Itse rakastan työtäni joka on monipuolista, ja merkityksellistä erikoisosaamista vaativaa tiimityötä. Siksi jaksan sitä vaikka palkka ei todellakaan ole kohdillaan
Itse saan päivätyöstä hoitajana oikealla verokortilla n. 1830e/kk. Olin tosi tyhmä kun lähdin opiskelemaan tätä alaa. Sain lapset opintojen aikana joten näin parhaaksi suorittaa ne loppuun.
Nyt kun lapset on tehty olen vaihtamassa ihan muihin hommiin. Koko homma alkoi vituttaa jo opiskeluaikana. Mutta ei sitä 19-vuotiaana osaa ehkä ihan ajatella niin laaja-alaisesti. Että miten elätät kaksi lasta tuolla palkalla jos jää yksin esim leskeyden vuoksi tai jos puolisolta menee työt.
Turvatumman tulevaisuuden vuoksi tämän teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kovin moni tekee vakituista duunia tuolla liksalla. Opiskelijat kenties, mutta kuka tahansa aikuinen ihminen saa halutessaan työn yli kahden tonnin liksalla.
Mä en tarvitsisi lisää palkkaa, jos saataisiin lisää hoitajia. Hoitajamitoitus kiristetty aivan olemattomaksi. Hoidan vanhuksia, veteraaneja, saattohoitopotilaita. Jos vuoron aikana on jopa seitsemän vanhusta joista suurin osa vuoteeseen hoidettavia, syötettäviä ja pestäviä, voin sanoa että hommaa riittäisi hyvin kahdelle hoitajalle. Ei jää aikaa läsnäololle tai jutustelulle. Joillakin ei ole omaisia jotka kävisivät pitämässä seuraa tai järjestämässä virikkeitä. Teemme vain pakolliset, nekin kiireessä... se tuntuu pahalta. Emme käsittele mitään tuotteita vaan eläviä ihmisiä.
No, huh huh!