Sairaanhoitaja vaihteeksi taas itkee pienipalkkaisuutta IS:ssa
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005450402.html
Ilmeisesti rahojen käyttö ei onnistu?
Kommentit (241)
Sisko74 kirjoitti:
Sairaanhoitajilla ei ole huono palkka ja julkisella puolella on ihan liian hyvät edut muutenkin. Sinne ei yhtään palkankorotuksia ja lomarahat pois pysyvästi.
Hah! Kerro toki näistä julkisen puolen hyvistä eduista. Minulla sairaanhoitajana ei ainakaan ole minkäänlaisia etuja. Palkka on 2350 euroa ja saan sen lisäksi maksimin kokemuslisän, joka on 180 euroa. Kokemuslisän saa 15 työvuoden jälkeen ja tämän jälkeen palkka ei nouse enää.
Jos nyt vertailen tuttavapiirissäni olevien ei sairaanhoitajien palkka-asioita, niin kyllä heillä palkka nousee uusien vastuualueiden myötä, samoin työkokemuksen. Samoin tulee jos jonkinlaista bonusta. Hoitajat eivät tuota mitään (edes yksityisellä), joten palkka pysyy yhtä paskana vuodesta toiseen ilman bonuksia tai korvausta vastuualueiden lisäämisestä.
Niin ja mainitsemani palkka on bruttopalkka. Netto on hieman reilu 1800.
Vierailija kirjoitti:
Sisko74 kirjoitti:
Sairaanhoitajilla ei ole huono palkka ja julkisella puolella on ihan liian hyvät edut muutenkin. Sinne ei yhtään palkankorotuksia ja lomarahat pois pysyvästi.
Hah! Kerro toki näistä julkisen puolen hyvistä eduista. Minulla sairaanhoitajana ei ainakaan ole minkäänlaisia etuja. Palkka on 2350 euroa ja saan sen lisäksi maksimin kokemuslisän, joka on 180 euroa. Kokemuslisän saa 15 työvuoden jälkeen ja tämän jälkeen palkka ei nouse enää.
Jos nyt vertailen tuttavapiirissäni olevien ei sairaanhoitajien palkka-asioita, niin kyllä heillä palkka nousee uusien vastuualueiden myötä, samoin työkokemuksen. Samoin tulee jos jonkinlaista bonusta. Hoitajat eivät tuota mitään (edes yksityisellä), joten palkka pysyy yhtä paskana vuodesta toiseen ilman bonuksia tai korvausta vastuualueiden lisäämisestä.
Niin ja mainitsemani palkka on bruttopalkka. Netto on hieman reilu 1800.
Vimppa kokemuslisän saa 10v ja lomat tulee täyteen 15v.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä muuten on, et kun nää nuoret sairaanhoitajattaret saa vakiviran, niin heti ollaan paksuna ja ollaanki vuositolkulla pois töistä hoitovapaalla. Tiedän monta tällaista meidänkin osastolta.
Voi luoja näitä kommentteja :D Ja mihinköhän tilastoon tämäkin fakta perustuu? Muilla aloillako naiset eivät tule raskaaksi ja jää hoitovapaille? Voisikohan tuo johtua siitä, että hoitajista nyt sattuu suurin osa olemaan naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitään ei tarttis ihmisten mukaan sairaanhoitajille maksaa eikä ne osaa mitään. Käytännössä sitten asia on juuri toistepäin. Kaikki pitäis kyllä tietää erikoislääkäritasoisesti. Lisäksi pitäisi olla ennustaja. Sen lisäksi pitäisi olla poliisin, papin ja sossun taidot, vähintäänkin farmaseutti sekä RTG-hoitaja. Ihmisten vaatimukset on käytännössä kyllä sitten ihan toista....Ja jos jonkun pienen inhimillisen virheen teet, niin kyllä heti soitetaan Iltalehteen tai vähintäänkin vauva-palstalle ja avaudutaan aiheesta. Kaiken tuon lisäksi sairaanhoitajat saavat päivittäin ( toimipaikasta riippuen, ainakin päivystyksessä) kuulla valituksia oman työnsä lisäksi muiden ammattiryhmien virheistä tai toimintatavoista. Lääkäreiden kansallisuudesta, kielitaidosta, nuoruudesta / vanhuudesta, sukupuolesta, sairaalan ruoasta ja vääränlaisista peitoista tai tyynyistä, siivouksesta, jonotusajoista, huoltotöistä, sairaalan kahvista, taksimatkojen kalliudesta, väärän värisistä kanssaihmisistä, poliitikkojen ratkaisuista, sotesta, siitä miten nykyään on kaikki huonoa ja huonommaksi menee koko ajan. Alkaa olla jo niin nähty tämä ala. Älkää ikinä hakeutuko sairaanhoitajan töihin. T. Sh itse
Tämä on niin totta! Lisäksi joutuu vahtimaan kokemattomampien lääkärien tekemisiä ja niitä pi**un opiskelijoita saa olla ohjaamassa ihan koko ajan.. Mua on alkanut pelottaa tämä miten koen työni, olen valmistunut 6 vuotta sitten ja nyt jo alkaa olla mitta täynnä.. En vain tiedä mitä muuta tekisin.. Olen yrittänyt miettiä mitä hyvää työssäni on, enkä keksi muuta kuin että on vakityö, osittain hyvä työporukka ja saan auttaa ihmisiä.. Lyhyt on plussien lista..
Älkää nyt oikeesti katselko niiden lääkäreiden ja heidän virheittensä perään!! Oikeesti vähän kevennäyte nyt omaa työtaakkaanne ja annatte lääkäreiden kantaa itse omat vastuunsa! Kun tätä peräänkatsomista ylläpidetään niin se jatkuu hamaan tappiin asti. Viime kädessä kyllä sairaalan johto ja valvira pitää lääkäreiden puolia jos hoito- tms virheitä tapahtuu. Olen joo hoitoalalla mutta en sairaalassa.
Sairaanhoitajilla on ihan riittävästi vastuuta siinä omassa työssäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?
Harvinaisen typerä kommentti! Meinaat siis, että hoitsu voi tehdä työnsä täysin vastuuttomasti, koska lääkärillä(kin) on vastuu ihmishengestä. Nuija olet.
Siis tässä on taas tyyppi joka on väkertänyt lapsia vaikka ei ole varaa edes elättää itseään. Eipä kummoinen sairaanhoitaja ole kun ei edes ehkäisystä mitään tiedä. Minun mielestäni tällaisilta yhteiskunnan pitäisi vaan ottaa lapset pois ja pistää lastenkotiin. Kyllä lastenkodit lisääntyisivät suomessa huimasti, mutta ehkä tuleva sukupolvi oppisi siitä jotakin. Eihän nuo lapset tuollaisen äidin kanssa mitenkään opi että itsensä on pystyttävä elättämään ennenkuin ottaa vielä muidenkin elämästä vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että miehet harvemmin valittaa omasta palkkakuopastaan. Ilmeisesti valittava nainen saa enemmän klikkejä..
Johtuiskohan siitä, että monilla miesvaltaisilla aloilla tienaa paremmin, vaikka ei olisi AMK:n tasoista koulutusta eikä olisi vastuussa ihmishengestä?
No mihin niitä lääkäreitä tarvitaan, jos hoitsut on vastuussa ihmishengistä?
Harvinaisen typerä kommentti! Meinaat siis, että hoitsu voi tehdä työnsä täysin vastuuttomasti, koska lääkärillä(kin) on vastuu ihmishengestä. Nuija olet.
Olettekos koskaan olleet sairaalassa, siellä ei kyllä yksikään hoitsu eikä yksikään lääkäri ota vastuuta yhtään mistään. Näin se valitettavasti on tänä päivänä.
Minä olen sairaanhoitaja ja mieheni on poliisi. Itse vaihdoin tähän työhön toiselta alalta, jossa palkka (brutto) 3000/kk päivätyössä, mutta työpaikat kiven alla eikä sillä koulutuksella muunkaan alan töitä saanut. (Sivuhuomautuksena, että ala kyllä työllisti hyvin silloin kun siihen kouluttauduin, rakennemuutos vei sieltäkin työt) Kouluttauduin siis uudelleen.
Kyllä nykyään saa tehdä ihan hirveästi enemmän, ikävinä aikoina ja raskaampaa työtä kuin ennen, että saisi edes lähelle saman palkan kuin siistissä sisätyössä! Itse teen öitä harvoin, koska meillä on vakiyököt, mutta mieheni tekee 12 tunnin yövuoroja esim. klo 18-06, saattaa olla yksi nukkumispäivä ja taas 12 tunnin aamuvuoro 06-18. Hänen työnsä on vielä raskaampaa, jos kohta ei aivan niin suurta erityisammattitaitoa vaativaa. Kenttäpoliisin työhän on pääosin varsin yksinkertaista, vaikka eritteitä ja väkivaltaa kohtaa hänkin. Kummankaan meidän palkkaus ei ole missään suhteessa työaikoihin ja työn sisältöön ja vaativuuteem tai joskus jopa inhottavuuteen.
Voi olla hyväkin, että sairaanhoitajien palkat ovat sitä mitä ovat. Ei kutsumusammattiin tarvita rahan takia sinne tulevia, vaan sellaisia jotka oikeasti välittävät ihmisistä ja niiden hoitamisesta enemmän kuin rahasta.
Hyviä kokemuksia sairaanhoitajista kirjoitti:
Voi olla hyväkin, että sairaanhoitajien palkat ovat sitä mitä ovat. Ei kutsumusammattiin tarvita rahan takia sinne tulevia, vaan sellaisia jotka oikeasti välittävät ihmisistä ja niiden hoitamisesta enemmän kuin rahasta.
No niin, nyt saatiin tämäkin argumentti ilmoille.. Hoitaja voi todellakin olla hyvä hoitaja ilman, että on kutsumusammatissa. Palkkatyö on siinä missä muutkin!
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt oikeesti katselko niiden lääkäreiden ja heidän virheittensä perään!! Oikeesti vähän kevennäyte nyt omaa työtaakkaanne ja annatte lääkäreiden kantaa itse omat vastuunsa! Kun tätä peräänkatsomista ylläpidetään niin se jatkuu hamaan tappiin asti. Viime kädessä kyllä sairaalan johto ja valvira pitää lääkäreiden puolia jos hoito- tms virheitä tapahtuu. Olen joo hoitoalalla mutta en sairaalassa.
Sairaanhoitajilla on ihan riittävästi vastuuta siinä omassa työssäkin!
Työskentelen lasten puolella sh:na eikä mulla ainakaan luonto anna myöten olla katsomatta perään, jos tiedän että homma ei ole menossa ihan putkee.. Yksikköni on sellainen, ettei lasten henkikulta ole useinkaan vaarassa, mutta harmia tulee jos menee jotain pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa tai sitten sulla on jotain bruttopalkan lisäksi maksettavia etuuksia. Jos 3600 € brutosta jää käteen 2200 € on veroprosentti yli 60 %.
Tämä juttu ei ole totta.
Noh, matematiikka nyt ei sairaanhoitajilla ole ykkösvahvuus.
4000 euron palkasta jää käteen osapuilleen 2500, kun vähennetään tellit ja vellit.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kokemuksia sairaanhoitajista kirjoitti:
No niin, nyt saatiin tämäkin argumentti ilmoille.. Hoitaja voi todellakin olla hyvä hoitaja ilman, että on kutsumusammatissa. Palkkatyö on siinä missä muutkin!
No tuotahan se muillakin duunareilla on. Epämukavat työajat, kiirettä, kasvava työkuorma, vastuu ja fyysinen rasitus ja suhteessa niihin liian pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ärsyttää. 2000 e nettona on n. 2800 e/kk.
Minua aina huvittaa nämä jutut... Opettajana saan 3600 euroa bruttona, ja nettona se on 2200. Siitä huolimatta minua pidetään aivan älyttömän paljon parempituloisena kuin hoitajia tai muita, jotka tienaavat bruttona tonnin vähemmän, vaikka käytännössä saamme käteen suurin piirtein saman verran.
Tämä! Yhteiskunta on rakennettu niin, että käytännössä lähes kaikilla netto asettuu välille 2000-3000 euroa/kk huolimatta bruttopalkasta. Eli sh, jolla brutto on 2800, saa käteen 2200, ja akateemisesti kouluttautunut päällikkötason henkilö, jolla brutto on 6000, saa käteen 3000. (En viitsi edes mainita sitä, että yhteiskunnan tuilla elävät työnvieroksujat saattavat päästä lähes samaan...) Ihan perseestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko74 kirjoitti:
Niin ja mainitsemani palkka on bruttopalkka. Netto on hieman reilu 1800.Vimppa kokemuslisän saa 10v ja lomat tulee täyteen 15v.
Systeemiä muutettiin muutamia vuosia sitten, ennen sai kokemuslisää myös palveltuaan 15v. Muistan vieläkin kuinka suuren raivon tämä herätti.
Miksi täällä monet sairaanhoitajat hokevat, että pärjäävät sinkkuna kyllä tuolla alle 2000€ nettopalkalla, mutta että sillä ei voi perhettä elättää? Haloo nyt, yleensä perheessä on myös mies joka käy töissä! Jos hän olisikin pienipalkkainen mies ja saisi tuon saman alta 2000€ nettona, niin kyllä sillä yhden lapsen pystyy elättämään. Ja jos se mies sattuukin jättämään perheensä, niin kyllä yhden lapsen yh:na vielä joten kuten pärjää tuolla pienelläkin palkalla, kun nuukasti elelee.
Harva Suomessa tienaa niin hyvin, että sillä yhdellä palkalla elättäisi useamman lapsen pesueen. Eikä ole tarkoituskaan.
Hoitsuissa on pettyneitä jotka ei muuta keksi kuin palkasta ruinaamisen. Saitte jo 500 egee. Ruinaus jatkuu. Työelämä kun ei vaan oo aina ihkuu. Mitä te nuorena luulitte. Naiset on naisille susia ja se on se ongelma hoitsujen keskuudessa ei raha.
Lisää feministejä sinne niin ois parempi. Monet hoitsut on naisille v.päitä ja miehille hunajaa. Tonne kun eksyy nätti nuori nainen, niin syövät elävältä.
Vaikka olen nainen pieni palkkasessa työssä rupesin kiinnistumaan sijoituksesta.
Tein vähän aikaa sitten ekan sijoitukseni.
Näyttäisi tämän sh:n ongelmat olevan jossain muussa kuin pienessä palkassa. Blogissaan mainitsi ottaneensa lainaa, jotta saisi maksettua kulutusluottojaan pois. Eli kulutus ja varat eivät kohtaa.