En elä muiden tarpeiden mukaan
Mutta haluan kyllä, että mun tarpeeni huomioidaan ja kerron myös, mitä ne ovat, ainakin niin hyvin kuin osaan. Jos joku ei kerrok minulle odotuksiaan, en tiedä mitä hänen tarpeensa ovat.
Sitten taas ventovieraiden kanssa minua vaivaavat heidän oletetut odotuksensa, joita siis ihminen ei sano ääneen, mutta joita heillä pitäisi ilman sitä ymmärtää olevan olemassa tai osata huomioida. Luulen, että minulta on tässä kohtaa vaadittu kasvatuksessa liikaa. Minua haittaa se, etten osaa sellaisessa tilanteessa sosiaalisen tms. hylkäämisen pelossa kertoa omia odotuksiani. Vaikka minulla olisi siihen oikeuskin, tai vaikkei olisi kyse edes varsinaisesti ihmissuhteesta, vaan että olen jonkun kalliimman työnkin maksaja.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Sitten siellä oli kuvaa noppaa heittävästä Bransonista lapsineen viinikellarissa, kun ei voinut muuta tehdä kuin venata ja odottaa, milloin Irma tulee. Vikkei yhdennäköisyyttä olekaan, niin kuva toi mieleen isäni ja hetket hänen kanssaan. Isässä oli myös pljon itsevarmuutta ja itseluottamusta. Mutta ei tarpeeksi nöyryyttä päästäkseen pitkälle tai elääkseen vapaana. Vaimo tuli ja sitoi.
Mieti vähän. Tiedätkö kuinka pimeältä tämäKIN kirjoituksesi näyttää. Olet jäänyt lapsen tasolle
Vierailija kirjoitti:
Ja itsevarma isäsi on alkoholisti
Ei ole, vaan oli alkoholin suurkuluttaja. Se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten siellä oli kuvaa noppaa heittävästä Bransonista lapsineen viinikellarissa, kun ei voinut muuta tehdä kuin venata ja odottaa, milloin Irma tulee. Vikkei yhdennäköisyyttä olekaan, niin kuva toi mieleen isäni ja hetket hänen kanssaan. Isässä oli myös pljon itsevarmuutta ja itseluottamusta. Mutta ei tarpeeksi nöyryyttä päästäkseen pitkälle tai elääkseen vapaana. Vaimo tuli ja sitoi.
Mieti vähän. Tiedätkö kuinka pimeältä tämäKIN kirjoituksesi näyttää. Olet jäänyt lapsen tasolle
Itsevarmoista on aivan sama, miltä se susta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanotaan,,että itsevarmuus on persoonallisuuden piirre, eikä se juurikaan muutu. Mulla on se.
Ei sanota.
Ja sinulla ei ole yhtään itsevarmuutta
Se mitä pidät itsevarmuutena itsessäsi on narsismi
Jaa niin itseluottamus on synnynnäistä, ei itsevarmuus. No, sitä mulla ei niin paljon ole, mutta haluan sitä. Kyllä mä toisaalta luotankin itseeni, mutta ilmeisesti sitä ois pitänyt saada treenata, ja sen äiti esti, koska hänellä ei ole itseluottamusta ja mistä lie sitten tullut itsevarmuuteni lapsena ärsytti häntä. Muistutti varmaan siitä, mitä hän oli kadottanut.
En tajua, miksi vanhempi mieluummin nujertaa lapsen itseluottamusta, kuin treenaa sitä?
Sinulla ei ole myöskään itseluottamusta. Muuten et olisi noin itsekäs. Sinulla on vain narsismi
Lapselle ei ole mitään hyötyä olla muiden miellyttäjä, mutta itsevarmuudesta ja itseluottamuksesta on aina hyötyä, kunhan opettelee tai oppii nöyryyttä. Silloin voi olla aika vapaa, jos ne osaa. Ihailen Bransonia tässä. Täysin vapaa ihminen minun silmissäni.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi vanhempi mieluummin nujertaa lapsen itseluottamusta, kuin treenaa sitä?
Näin on! Epäviihdyttävä. En siedä. Vihaan. En auta
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole myöskään itseluottamusta. Muuten et olisi noin itsekäs. Sinulla on vain narsismi
On mulla. Ei mun tartte muita ajatella, he ajattelevat itse itseään ja tuen lapsiani siinä, että ottavat tilan, jonka tarvitsevat. Enkä ole nyt niin erityisen itsekäs. Itsekkyys on vain reaktio oikeuksieni kaventamiseen, jonka äiti aiheutti.
Oon siellä terapiassakin varmaan lähinnä saadakseni itseluottamukseni takaisin ja itsevarmuutta. Nöyryyttä joudun myös opettelemaan, mutta se on helpompaa elämän vastoinkäymisten jälkeen.
Ja itsevarma isäsi on alkoholisti