Lasketaanko 50-vuotias vielä nuoreksi aikuiseksi?
Mites on?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuori aikuinen on 18-25 v, siitä eteenpäin vain aikuinen. Keski-ikäinen on 45-65 v. Mutta mikäs sitten on? Onko vanha aikuinen vai mikä? Ei ainakaan vanhus, minusta vanhukseksi voi sanoa sitten, kun on sellainen rollaattorilla köpöttelevä ja toimintakyvyltään jo huomattavasti heikentynyt. Esim. anoppiani en pidä vanhuksena, vaikka on jo 87-v, hän kun vielä tekee itse kaikki kotityöt ja hoitaa kaikki asiansa itsenäisesti, ajaa autoa, käy jumpassa, uimassa ja sauvakävelyllä, laulaa kuorossa, tekee käsitöitä, hoitaa puutarhaa jne. Appeni kyllä on jo vanhus, 89-v ja asuu palvelutalolla, ei paljon näe eikä kuule eikä muista senkään vertaa ja istuu pyörätuolissa.
Kyllä 50 vuotiaasta ylöspäin ihminen on yksinkertaisesti VANHA, mitä sitä kieltämään ja kaartelemaan. 65 vuotias ei ole enään mikään keski-ikäinen vaan eläkeikäinen.
Keski-ikäisenä on perinteisesti pidetty n. 45-60-vuotiasta, mutta eliniän pidennyttyä se jatkuu nykyään vähän pitempään. Eläkkeellä taas voi olla vaikka minkä ikäinen, eli se ei käy nimitykseksi yli 65-vuotiaalle. Ikäihminen, seniori tms. on minusta keinotekoinen nimitys. Joku voi tietysti olla vanha jo 50-vuotiaana, mutta kyllä minusta tuntuu oudolta pitää vanhana ihmistä, joka vielä on terve, elää täysillä ja voi olla vaikka pikkulasten vanhempi. Vanha on käsitteenä aika epämääräinen. Äitini (yli 80 v) mielestä minä 46-v olen nuori, omasta mielestäni keski-ikäinen.
Riippuu ihmisestä. Joku voi olla edelleen nuori ja elinvoimainen 😉, joku toinen taas tätiytynyt/ukkoutunut/rupsahtanut. 💜
Tottahan toki, niin kauan kun ei tarvi rollaattoria on nuori ja sitten kun tarvii niin pinoaa sen kahden longboardin päälle.
Miehet on, naiset ei.
Siksi, että naiset kypsyvät varhemmin, kuten olemme monesti saaneet täältä lukea.
50 on nuori vielä, mutta siinä 60-vuotiaana voi jo miettiä lasten hankintaa... 70 is new 30 ;)
Periaatteessa näin, jos käy hyvä tuuri elämän lotossa, mutta sitähän ei kukaan voi taata. Itse olen suosiolla 37-v aikuinen, en tarvii nuori etuliitettä.
Vierailija kirjoitti:
50 on nuori vielä, [...] 70 is new 30 ;)
Hieman maltillisemmin sanoisin, että 70 on uusi 50 ja nykypäivän viiskyt vee on wanhan ajan kolmekymppinen. 50-vuotias on tänä päivänä ihan normiaikuinen. Ei enää nuori aikuinen vaan just tullut sellaiseen hyvään ikään aikuisuuteen nähden.
N52
Hyvä vitsi. 😂Mutta vastaan silti että ei lasketa.