Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko realistinen budjetti?

Budjetointi on rankkaa...
14.11.2017 |

Oon tekemässä elämäni ensimmäistä budjettia, koska olen muuttamassa omilleni. Yritin selvitellä tulevia kulujani, mutta osaako joku kokeneempi sanoa, onko suunnitelma ollenkaan realistinen? Onko jotain joka jäi huomaamatta?

http://aijaa.com/6z3unZ

Ja tiedän, palkka on mitätön :D

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan realistinen. Mutta ehkä kannattaa katsella muutama kuukausi ja täsmentää budjettia käytännön kautta.

Vierailija
2/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamenot näytti aika pieniltä. Kokkaatko paljon itse ja syötkö simppelisti? Silloin kai ihan realistinen summa, mutta mulle 25 euroa viikossa olisi tosi vähän. Hygienia- ja siivoustuotteisiin menee myös rahaa, mutta "kodin hankinnat" varmaan kattaa osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: Hyvä että tuolla on vähän löysää, ettet ole jokaista senttiä varannut johonkin. Nimittäin yllätyksiä tulee yllättävän usein (siksi ne onkin yllätyksiä).

Mahtaakohan 100 € kotona tehtävään ruokaan riittää, siitä en ole ihan varma. Ehkä varmuudeksi laittaisin siihen 150 €? (Oletan, että saat muualta ilmaista ruokaa, vai?)

Palkasta verot huomioitu?

Vierailija
4/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, verot on huomioitu. Meinasin tota 100 euroa ruokaan, koska tunnen monia, jotka pärjää kahdellakin kympillä per viikko. Mutta aika näyttää :O

Ap

Vierailija
5/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutukset 0 €? Kotivakuutus kannattaa ehdottomasti olla ja kun sinulla on auto, vähintään liikennevakuutus on pakollinen.

Kannattaa budjetoida myös "muut". Aina tulee jotain "muuta", jota et ole huomannut budjetoida. Sukulaisen häät, kaverin synttärit, lääkäri ja lääkkeitä, kadonneen avaimen uusiminen, parkkisakko, aurinkolasit, hajonnut kännykkä jne.

Vierailija
6/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kulut aika pienet. Polttoaine, verot, vakuutukset, katsastus, huollot, remontit, rengaskulut..

Ruokaan aika vähän rahaa, kuten vakuutuksiinkin..

Vierailija
7/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus miettinyt auton hommaamista, ja haaveet tyssäsi aina siihen, että se vaikutti tulevan ihan uskomattoman kalliiksi. Toki voi olla, että tein laskelmia varovaisuuttani ja pessimistisyyttäni yläkanttiin, mutta yllättävältä kuulostaa, että "vain" 200 € riittäisi per kuukausi. Kannattaa perehtyä siihen tarkkaan, ellet ole jo niin tehnytkin.

Vierailija
8/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lopputulema" pitäisi olla 340, ei 360. 

110 € ruokaan on mahdollinen jos kokkaat itse ja tiedät mitä teet. Sillä saa tosi hyvääkin ruokaa, mutta aikaa tietty kuluu jos ei ihan makaronia halua kokoajan syödä. Keittoliha on halpaa ja hyvää, mutta sitä pitää hauduttaa jokunen tunti jne.

Jos olet muuttamassa omillesi, niin kodin hankintoihin menee kyllä paljon rahaa. Siivous- ja pesuvälineet ja -aineet, astiat, pannut, kattilat, muut kokkausvälineet, matot, verhot.. Toki noita ostelee sitten pikkuhiljaa tarpeen mukaan.

Vierailija
9/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaate- ja ruokamenot näyttävät vähän alakanttiin mitoitetulta.

Vierailija
10/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan autossa otettu huomioon se vuosittainen autovero? 

Ruokaan laittaisin kanssa sellaisen 50-100€ lisää. N. 50€ / viikko on hyvä ja sillä saa oikeastaan ostettua ruoan lisäksi myös taloustarvikkeet.

Hyvin mietitty, selvästi jäsennelty ja ihan järkevän oloinen laskelma. Siitä se lähtee :)

Vierailija
11/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutukset 0 €? Kotivakuutus kannattaa ehdottomasti olla ja kun sinulla on auto, vähintään liikennevakuutus on pakollinen.

Kannattaa budjetoida myös "muut". Aina tulee jotain "muuta", jota et ole huomannut budjetoida. Sukulaisen häät, kaverin synttärit, lääkäri ja lääkkeitä, kadonneen avaimen uusiminen, parkkisakko, aurinkolasit, hajonnut kännykkä jne.

Monet vuokranantajat vaativat vakuudeksi kotivakuutuksen. N 20€/kk yksiöön.

Itse en ainakaan vuokraisi asuntoa ilman vuokralaisen vakuutusta.

Vierailija
12/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata ruokaan vähän enemmän. Toki 100e voi riittää, mutta sekin on pidemmän päälle ankeaa, jos ei voi ikinä ostaa kaupasta mitä haluaa vaan päivästä toiseen halvinta makaronia ja tonnikalaa. Tuo 100e budjetti ei salli mitään herkuttelua, oikeastaan ikinä.

Vierailija
13/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakulut on epärealisistiset. Tuplaa summa niin olet lähellä oikeaa summaa - ja sekin vain jos syöt varsin järkevästi halvinta ja tätä rataa.

Vaatteet olet arvioinut hyvin vähäiseksi. Kahella kympillä et saa ees paitaa, saati takkia tai kunnon kenkiä. 20e /kk on 240e/v. Saat sillä summalla ehkä yhen takin, housut, kengät ja pari paitaa. Mutta alushousuja, sukkahousuja ja rintaliivejä ja sukkia etc kuluu normaalikäytössä vuosittain ostettaviksi. Alushousutkin maksaa sen viitisen euroa minimissään. TIetty jos kaikki muut hankit kirppikseltä (alkkareita ja sukkia nyt ei niistä juuri saa) niin sit onnistunee.

Vierailija
14/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokulut on aika pienen oloiset. Mun tuttavaiirissäni autollisilla menee muistaakseni minimissään noin 3000e/vuosi autoon.

Vierailija
15/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Autoa mulla ei oo aikasemmin ollut, niin saatoin arvioida vähän alakanttiin, mutta kodintarvikkeita etc. olen kerännyt jo hyvin. Kotivakuutusta vuokranantaja ei vaadi, mutta onko se hyvä olla?

-Ap

Vierailija
16/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitatko tänne budjetin, niin ei tarvitse klikkailla epämääräisiä linkkejä. mielelläni kommentoisin.

Vierailija
17/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, verot on huomioitu. Meinasin tota 100 euroa ruokaan, koska tunnen monia, jotka pärjää kahdellakin kympillä per viikko. Mutta aika näyttää :O

Ap

Jos pärjää kahella kympillä viikko, ruokavalio on erittäin yksipuolinen ja köyhä. Jää vitamiinit aika minimaalisiksi. Lienevät nämä niitä tyyppejä jotka syövät eimerkiski koulussa toisen asteen opintolaitoksissa ilmaisen ruuan eikä kotiin osteta juuri muuta kuin aamias/viikonloppuruokia. Luultavasti ne tyypit ei myöskään laske oikein kulujaan vaan arvioivat sinne päin vaan - huomioimatta mitä heillä on kaapissa ennestään tai saatuna vanhemmilta tms.

Tee itsellesi suuniteltu ruokalista jossa on kaikki ruuat mitä viikon aikana tarviit työlounaseväistä aamiaisiin ja kunnon ruokiin. Siis mitä ruokai söisit viikon aikana ja kuinka paljon menee. Sitten laita kaikki listalle ja käy kaupassa katsomassa niille tämän päivän hinnat. Voit yllättyä aika paljon... Sitten vielä jos samaan kauppalaskuun otetaan wc-paperit, shampoot, hammastahnat ja muut niin hinta onkin jo aika iso.

Vierailija
18/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoon välttämättä mene mahdottomia. Minkä verran ajoa tulee vuodessa ja millainen menopeli sulla on (tai tarkoitus hankkia), niin yritetääs vähän laskea niitä?

Kotivakuutus kannattaa ottaa. Samoin tapaturma jne. Ovat monesti samassa paketissa niin ei tule mahdottoman kalliiksi lainkaan.

Vierailija
19/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esimerkiksi lähivakuutuksen (vai mikä nykyään onkaan) nuorisovakuutuspaketti. Maksamme 140e/vuosi, siihen kuuluu kotivakuutus, matkavakuutukset ja muistaakseni joku tapaturmavakuutuskin (en ole koskaan tarvinnut). Asumme omakotitalossa vuokralla, 3 henkeä. Summa oli edullisempi silloin kun asuin yksin. Varaisin kuitenkin vakuutusmaksuun noin 10-15e/kk. Olettaen, että autovakuutus on laskettu auton kuluihin.

Meillä auton pakolliset kulut ovat n. 700e/vuosi, siihen bensat ja katsastukset päälle. Bensaan menee max 100e/kk. 

100e/kk ruokaan on ainakin itsellä riittänyt nuorempana. Kovin erikoista ei sillä toki syöty (kokkasin muuten esimerkiksi ruokakermaa ekaa kertaa joskus 25-vuotiaana, juustoja ja kermoja ei mun ruokavalioon satasella mahtunut). 

Ja vaatekulut eivät minusta ole erityisen alakanttiin. Ei aikuisella nuorella kovin usein ole mitään ihan pakollisia juttuja. Minulla ainakin on monta vuotta ollut samat kengät, nyt ostin uuden talvitakin 60e hintaan kun vanha alkoi jo hajoilla. Jätän sen vielä varatakiksi. Kun paino ei vaihtele, samat vaatteet menee vuodesta toiseen. Alusvaatteita taidan uusia eniten, kun alkaa tulla reikiä. Eikä varmasti mene 240euroa minulla vuodessa vaatteisiin. 

Vierailija
20/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itsellesi suuniteltu ruokalista jossa on kaikki ruuat mitä viikon aikana tarviit työlounaseväistä aamiaisiin ja kunnon ruokiin. Siis mitä ruokai söisit viikon aikana ja kuinka paljon menee. Sitten laita kaikki listalle ja käy kaupassa katsomassa niille tämän päivän hinnat. Voit yllättyä aika paljon... Sitten vielä jos samaan kauppalaskuun otetaan wc-paperit, shampoot, hammastahnat ja muut niin hinta onkin jo aika iso.

Ei välttämättä ole. 50€ riittää viikossa, 60€ on jo osin luksustakin. Noilla siis 2 lämmintä ruokaa per päivä (eineksiä harvoin) ja lisäksi aamu sekä iltapala, palautusjuomat urheiluun, hedelmät, kahvit, taloustavarat jne.  Avainjuttu on tosiaan se suunnittelu ja mielellään kaikki ostokset kerralla. Kun on saanut ruokalistan rullaamaan, on siinä helppo tehdä eri variaatioita kun pääsee homman jyvälle. Ja kas, nopeasti huomaakin että homma todella toimii!