Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko realistinen budjetti?

Budjetointi on rankkaa...
14.11.2017 |

Oon tekemässä elämäni ensimmäistä budjettia, koska olen muuttamassa omilleni. Yritin selvitellä tulevia kulujani, mutta osaako joku kokeneempi sanoa, onko suunnitelma ollenkaan realistinen? Onko jotain joka jäi huomaamatta?

http://aijaa.com/6z3unZ

Ja tiedän, palkka on mitätön :D

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee itsellesi suuniteltu ruokalista jossa on kaikki ruuat mitä viikon aikana tarviit työlounaseväistä aamiaisiin ja kunnon ruokiin. Siis mitä ruokai söisit viikon aikana ja kuinka paljon menee. Sitten laita kaikki listalle ja käy kaupassa katsomassa niille tämän päivän hinnat. Voit yllättyä aika paljon... Sitten vielä jos samaan kauppalaskuun otetaan wc-paperit, shampoot, hammastahnat ja muut niin hinta onkin jo aika iso.

Ei välttämättä ole. 50€ riittää viikossa, 60€ on jo osin luksustakin. Noilla siis 2 lämmintä ruokaa per päivä (eineksiä harvoin) ja lisäksi aamu sekä iltapala, palautusjuomat urheiluun, hedelmät, kahvit, taloustavarat jne.  Avainjuttu on tosiaan se suunnittelu ja mielellään kaikki ostokset kerralla. Kun on saanut ruokalistan rullaamaan, on siinä helppo tehdä eri variaatioita kun pääsee homman jyvälle. Ja kas, nopeasti huomaakin että homma todella toimii!

No tottakai 50e riittää viikossa. ALoittajan ajattelema 25e/viikossa taas on ihan tosi tosi vähän. Riitää ajoittain, mutta ei minusta jatkuvalla syötällä takaa riitttävän monipuolista ruokavaliota. 50e riittänee sen sijaan jo ihan hyvin.

Vierailija
22/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivakuutus on pakollinen aivan kuten auton liikennevakuutuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaatekulut eivät minusta ole erityisen alakanttiin. Ei aikuisella nuorella kovin usein ole mitään ihan pakollisia juttuja. Minulla ainakin on monta vuotta ollut samat kengät, nyt ostin uuden talvitakin 60e hintaan kun vanha alkoi jo hajoilla. Jätän sen vielä varatakiksi. Kun paino ei vaihtele, samat vaatteet menee vuodesta toiseen. Alusvaatteita taidan uusia eniten, kun alkaa tulla reikiä. Eikä varmasti mene 240euroa minulla vuodessa vaatteisiin. 

No tokihan noinkin voi elää. Kyllä ne katukuvasta näkee joilla on se kulahtanut vuosia vanha takki joita ikä paistaa ja kengät melkein puhki kuljetut. Se on sitten eri asia, haluaako sen näköisenä töihin mennä, ei anna esimerkiksi työhaastattelussa kovin hyvää kuvaa.

Mutta tottahan aina on köyhiä ja aina joku pärjää sillä minimilläkin - kun on pakko. Se on eri asia, onko se realistista kun ajatellaan tilannetta että ihminen ei oota että vaatteet hajoaa päälle kunnes hankkii uusia, ja ap minun ymmärtääkseni mietti kuinka paljon tavallisesta ihmisillä kuluu minimissään näihin.

Vierailija
24/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutus ei ole pakollinen.

Vierailija
25/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suht realistinen tuo on. Tuon ylijäämän kun sijoittaa niin kolmen kuukauden päästä saa jo takaisin päin noin 5€ tuottoja joka kuukausi. Tuossa budjetissa se vitosen lisä on jo hyvä

Vierailija
26/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa vuokra-asunnoissa kotivakuutus pitää ottaa.

Vierailija
27/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kuin tv-lupa ennen. Miten ihmeessä sen toinen osapuoli varmistaa?

Vierailija
28/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi käyttää exceliä tai jotain vastaavaa taulukkolaskentaa niin helppo muutella lukuja eikä tule mitään laskuvirheitä edes vahingossa.

Vierailija
29/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä suunnitelmalta vaikuttaa.

Oletko laskenut Kelan laskureilla että saisit tukia tuon 100e? Kannattaa jättää asumistukihakemus ja selvittää voisiko sitä saada, joskus voi olla pienestä kiinni saako vai ei. Esim 1800e/kk bruttopalkasta asumistuessa huomioidaan tuloksi kuitenkin vain 1500e/kk eli 300e saa tienata ettei sitä huomioida asumistukea laskettaessa.

Jos palkka vaihtelee tai on muuten pieni, kannattaa selvittää myös voiko palkan ohessa saada soviteltua päivärahaa. Sen saaminen vaatii kuitenkin sen, että on työttömänä työnhakijana TE-toimistossa. Ja on myös joka kuukauden rumba hakea tuki. Tässä on sama ansaintaraja, eli tuon 300e/kk saa tienata ennenkuin se alkaa tukeen vaikuttaa.

Muiden tavoin sanoisin myös että ruoka maksaa. 100e vaikuttaa melkoisen naftilta, mutta kyllä tuosta suunnitelmasta suuntaa saa ihan hyvinkin. Jos auto pysyy kunnossa, ei se tarvi monen kuukauden ajan muuta kuin bensaa tankkiin. Sen päälle tietty vakuutus ja autoverot.

Vierailija
30/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on ainakin pitänyt viedä vuokranantajalle kopio kotiovakuutus-sopimuksesta.

Vierailija
31/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaatekulut eivät minusta ole erityisen alakanttiin. Ei aikuisella nuorella kovin usein ole mitään ihan pakollisia juttuja. Minulla ainakin on monta vuotta ollut samat kengät, nyt ostin uuden talvitakin 60e hintaan kun vanha alkoi jo hajoilla. Jätän sen vielä varatakiksi. Kun paino ei vaihtele, samat vaatteet menee vuodesta toiseen. Alusvaatteita taidan uusia eniten, kun alkaa tulla reikiä. Eikä varmasti mene 240euroa minulla vuodessa vaatteisiin. 

No tokihan noinkin voi elää. Kyllä ne katukuvasta näkee joilla on se kulahtanut vuosia vanha takki joita ikä paistaa ja kengät melkein puhki kuljetut. Se on sitten eri asia, haluaako sen näköisenä töihin mennä, ei anna esimerkiksi työhaastattelussa kovin hyvää kuvaa.

Mutta tottahan aina on köyhiä ja aina joku pärjää sillä minimilläkin - kun on pakko. Se on eri asia, onko se realistista kun ajatellaan tilannetta että ihminen ei oota että vaatteet hajoaa päälle kunnes hankkii uusia, ja ap minun ymmärtääkseni mietti kuinka paljon tavallisesta ihmisillä kuluu minimissään näihin.

Höpö höpö. Mulla menee suunnilleen tuon verran vuodessa. Villakangastakki säilyy pitkään hyvänä, yhden syystakin värjäsin vasta ja toinen on ostettu kirpparilta. Suosin muutenkin kirppiksiä. Eniten rahaa menee alusvaatteisiin kun ostan hyviä alusvaateliikkeistä. Niitäkään ei juuri siksi tarvitse uusia joka vuosi. Siistit saappaat ostin 8 eurolla. Kesällä nahkasandaalit alennuksesta 20 eurolla jne. Enkä kulje kulahtaneissa ryysyissä. Kaapista löytyy myös "pakollinen" jakku ja juhlamekkoja.

Vierailija
32/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jotkut vuokranantajat vaativat sen, mutta eivät kaikki. Se ei ole lakisääteinen oikeasti pakollinen, kuten liikennevakuutus.  Omistusasunnossa asuvan ei ole pakko ottaa kotivakuutusta. Minulla ei esimerkiksi ole enää, kun tajusin, etten saisi korvauksia edes sen vertaa, kuin olin maksanut vakuutusyhtiölle vuosia.

Vierailija
33/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä estää seuraavana päivänä soittamasta vakuutusyhtiöön ja sanoa että en mää tarttekaan?

Vierailija
34/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pihi vuokralainen soittaa heti seuraavana päivänä vakuutusyhtiöön ja irtisanoo vakuutuksen...

Vierailija
35/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää virkistyspuolelle pistää noin 750 e/kk. Kerta viikkoon pohjat + radalle ja aski kessua/päivä.

Vierailija
36/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa kotivakuutus hankkia. Nuorison kotivakuutus maksaa alle 100 e vuodessa, tapaturmavakuutus sisältyy tuohon myös. ja ehkä jotain muutakin vielä.

Mm. 

https://www.folksam.fi/vakuutukset/kotivakuutus-nuorille?gclid=EAIaIQob…

Varmaan löytyy muitakin. voit vertailla hintoja ja sisältöä.

Vierailija
37/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mulla menee suunnilleen tuon verran vuodessa. Villakangastakki säilyy pitkään hyvänä, yhden syystakin värjäsin vasta ja toinen on ostettu kirpparilta. Suosin muutenkin kirppiksiä. Eniten rahaa menee alusvaatteisiin kun ostan hyviä alusvaateliikkeistä. Niitäkään ei juuri siksi tarvitse uusia joka vuosi. Siistit saappaat ostin 8 eurolla. Kesällä nahkasandaalit alennuksesta 20 eurolla jne. Enkä kulje kulahtaneissa ryysyissä. Kaapista löytyy myös "pakollinen" jakku ja juhlamekkoja.

Jep, juuri näin. On myös ihan eri asia tehdä vaikka jotain edustustyötä tai työtä joka vaatii jakkupuvut, kuin tehdä jotain perusduunarin hommia. Monissa sellaisissa on työvaatteet ja ne joissa ei ole, eivät vaadi mitään erikoista. Olen itse tehnyt töitä mm: päiväkoti, perhetyö, kauppa, toimisto, ravintola, varasto, tehdas, siivous, baari. Nykyään olen yrittäjä ja tuloni ovat vähintään kolminkertaiset esim päiväkotityöhön verrattuna, eli ongelma ei ole kyllä se ettei olisi varaa. Käytän vaatteisiin sen verran kuin tarvitsee. Edellinen talvitakkini oli Elloksen ahkka-merkkiä, laadukas ja lämmin, ja sain sen alekoodien ja tarjoushinnan vuoksi viidelläkympillä. En edes muista montako vuotta se kesti ilman käytönjälkeäkään. 

Vierailija
38/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri näin. On myös ihan eri asia tehdä vaikka jotain edustustyötä tai työtä joka vaatii jakkupuvut, kuin tehdä jotain perusduunarin hommia. Monissa sellaisissa on työvaatteet ja ne joissa ei ole, eivät vaadi mitään erikoista. Olen itse tehnyt töitä mm: päiväkoti, perhetyö, kauppa, toimisto, ravintola, varasto, tehdas, siivous, baari. Nykyään olen yrittäjä ja tuloni ovat vähintään kolminkertaiset esim päiväkotityöhön verrattuna, eli ongelma ei ole kyllä se ettei olisi varaa. Käytän vaatteisiin sen verran kuin tarvitsee. Edellinen talvitakkini oli Elloksen ahkka-merkkiä, laadukas ja lämmin, ja sain sen alekoodien ja tarjoushinnan vuoksi viidelläkympillä. En edes muista montako vuotta se kesti ilman käytönjälkeäkään. 

Totta. Minulla on työvaatteet, joten töissä ei tarvitse edustava olla.

Vierailija
39/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh jaa.. mun tuttavapiirissä taas juuri nimenomaan nuorilla aikuisilla menee rahaa vaatteisiin - monella tyyli muuttuu aika paljon siitä kun asuvat vanhemmillaan siihen kun aikuistuvat ja ovat omillaan. Teininä on pukutuminen usein rennompaa ja erityyppistä kuin aikuisena. 

Vierailija
40/46 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviitko autoa välttämättä? Se vie paljon rahaa. Vaatteisiin, ruokaan ja hygieniaan voisi budjetoida enemmän. Onko vuokra jo tiedossa ja se olisi tuo 500 euroa? Esim. pk-seudulla pienimmät vuokrat on 700 päälle melkein säännöstään. Miten sosiaalinen elämä? Juhlat ja muut kyläilyt sekä baarissa käyminen? Harrastuksia? Tuet kannattaa laskea. Onnea uuteen kotiin!