Tyttären kutsuminen tytöksi, mielipiteitä kaivataan
Olen vieläkin ihan puulla päähän lyöty.
Kävin hetki sitten hakemassa 5 -vuotiaan tyttären päiväkodista ja bussissa hän selosti innoissaan miten oli selviytynyt temppuradasta, jonka olivat rakentaneet. Kehaisin häntä taitavaksi tylleröksi ja samassa joku minulle täysin tuntematon nainen kaverinsa säestyksellä puuttui keskusteluun ja ikään kuin korjasi lauseeni ja sanoi tytölleni "Oletpa tosi etevä ja reipas lapsi!" Hän katsahti minuun ja kuin tyhmälle, hän valisti, ettei lapseni tyttöys liity hänen taitoihinsa millään tavalla. Eli minun ei tulisi häntä kehuessani kutsua häntä tytöksi. No tilanne jäi auki, koska en oikein keksinyt sanottavaa.
Nyt olen todella ärtynyt. Rupesin miettimään puhetapaani enkä vielä huomannut siinä mitään väärää. Mitä muka tein väärin?
Minun lapseni ON tyttö! Miksi en saa kutsua häntä tytöksi kehun, eli positiivisuuden kokemuksen yhteydessä? Kutsun häntä myös lapseksi, esim esitellessäni hänet tai kertoessani miten hän on minulle kaikkein rakkain, koska on lapseni. Kutsun häntä tytöksi kun puhuessani haluan selventää, että tämä nimenomainen lapseni (minulla on myös poika). Jos molemmat olisivat innoissaan kertoneet onnistuneensa temppuradassa, en olisi spesifioinut heidän sukupuoliaan, vaan sanonut jotain "Onpa minulla taitavia lapsia!". Eli kehu ei tule sukupuoliliitteen kanssa automaattisesti, vaan silloin kun se on kohdistettu nimenomaiselle jommallakummalle lapselleni. Kutsun tytärtäni myös useilla hellittelynimillä, lempinimellä, nimellä, eli hän ei ole mikään "pelkkä tyttö".
Jos lapseni on tyttö ja taitava, enkö muka saa kutsua häntä taitavaksi tytöksi? Miksen olisi saanut tukea hänen onnistumisen kokemustaan? Olisin voinut sanoa "Oletpa taitava" jättäen lauseen siihen, mutta voisiko joku selittää, miksi tuossa lauseessa, tuossa asiayhteydessä sana Tyttö oli niin väärin? Ja minusta tuntuu, että sanavalintoihini puuttunut kaksikko ei sinänsä ole niin kiinnostunut lasten kasvatuksesta kuin mitä se on spn:n ajamisesta.
En ikinä keksi mitään sanottavaa kun tilanne on päällä. Voi v että ottaa päähän.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kutsuisitko taitavaa lastasi esim. hiusvärin mukaan? Esim. oletpa sinä taitava brunette? Hiusväri on samalla tavalla ominaisuus kuin sukupuoli ja sillä ei ole mitään tekemistä taitavuuden kanssa.
Miten lasta sitten saa kutsua? Pelkällä sukupuolineutraalilla etunimellä, vai?
Vierailija kirjoitti:
Kutsuisitko taitavaa lastasi esim. hiusvärin mukaan? Esim. oletpa sinä taitava brunette? Hiusväri on samalla tavalla ominaisuus kuin sukupuoli ja sillä ei ole mitään tekemistä taitavuuden kanssa.
Kai vanhemmat ja lapsi edelleen saavat ITSE päättää, miten he toisiaan kutsuvat?
Vierailija kirjoitti:
Tässä toinen omituinen saivartelija. Kyllä onnistumisestakin voi kehua. Jo on, kun koko ajan saisi varoa sanojansa ettei vaan lapsi mene pilalle.
Tietenkin onnistumisesta saa kehua, kunhan sen tekee oikein. Ei ole hyvä sanoa "oletpa taitava piirtäjä", parempi on sanoa esim. "onpa hienot värit, oletpa nähnyt vaivaa näihin yksityiskohtiin".
Televisiossa psykologi puhui tästä ja se kuulosti erittäin järkeenkäyvältä. En vain osaa selittää sitä niin hyvin, vaikka kuunnellessa ymmärsin sen idean. Tärkeää on, ettei lapseen liitetä jotain ominaisuutta jota häneltä odotetaan jatkossakin ja johon ei voi itse vaikuttaa. Jos kehutaan että on taitava piirtäjä tai hyvä laulaja, siinä tulee viestineeksi sitä, että vain onnistuminen hyväksytään ja pelkkä yrittäminen ei riitä. Ja että ei pidä yrittää sellaisia asioita, missä ei ole luontaisesti hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä toinen omituinen saivartelija. Kyllä onnistumisestakin voi kehua. Jo on, kun koko ajan saisi varoa sanojansa ettei vaan lapsi mene pilalle.
Tietenkin onnistumisesta saa kehua, kunhan sen tekee oikein. Ei ole hyvä sanoa "oletpa taitava piirtäjä", parempi on sanoa esim. "onpa hienot värit, oletpa nähnyt vaivaa näihin yksityiskohtiin".
Televisiossa psykologi puhui tästä ja se kuulosti erittäin järkeenkäyvältä. En vain osaa selittää sitä niin hyvin, vaikka kuunnellessa ymmärsin sen idean. Tärkeää on, ettei lapseen liitetä jotain ominaisuutta jota häneltä odotetaan jatkossakin ja johon ei voi itse vaikuttaa. Jos kehutaan että on taitava piirtäjä tai hyvä laulaja, siinä tulee viestineeksi sitä, että vain onnistuminen hyväksytään ja pelkkä yrittäminen ei riitä. Ja että ei pidä yrittää sellaisia asioita, missä ei ole luontaisesti hyvä.
Morjes...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselle puhutaan suoraan, niin ei tarvitse kutsua miksikään. Voi sanoa vain, että "oletpa taitava" ja katsoa lasta päin, jolloin tajuaa kenelle puhutaan.
Tuskin sinäkään puhut näin: "Hei kaveri/pomo/Tarja/kaupankassa sullahan on hieno kampaus", tai muuten kutsut ihmisiä joka lauseessa nimellä, sukupuolella tai muulla statuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapselle puhutaan suoraan, niin ei tarvitse kutsua miksikään. Voi sanoa vain, että "oletpa taitava" ja katsoa lasta päin, jolloin tajuaa kenelle puhutaan.
Tuskin sinäkään puhut näin: "Hei kaveri/pomo/Tarja/kaupankassa sullahan on hieno kampaus", tai muuten kutsut ihmisiä joka lauseessa nimellä, sukupuolella tai muulla statuksella.
Ei ehkä tarvitse kutsua mitenkään, mutta jos se tuntuu tarpeelliselta tai hyvältä siinä tilanteessa, niin miksei saa? Puhutteleehan rakastunut pariskuntakin toisiaan kullaksi, rakkaaksi, muruksi tai vaikka miksi, niin kai nyt lapsen ja vanhemmankin välisessä suhteessa voi puhua hellittelynimillä?
Vierailija kirjoitti:
Sinä et kutsu lastasi miksikään? Sanoisit vaan "taitavaa". Olisiko mielestäsi väärin sanoa oletpa taitava rakas? Oletpa taitava lapsi, onko sekin väärin? Oletpa taitava eskarilainen, vissiin väärin? Taitava kerholainen?
Oikeastaan miksi lasta edes pitäisi kehua jostain opituista taidoista ollenkaan, eikö niin? Jos lapsi nyt jostain taidosta innostuu niin sillehän voi sanoa, että sellasta se on jotkut oppii jotkut ei, ei se tee sinusta yhtään parempaa olentoa.