Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären kutsuminen tytöksi, mielipiteitä kaivataan

Vierailija
14.11.2017 |

Olen vieläkin ihan puulla päähän lyöty.

Kävin hetki sitten hakemassa 5 -vuotiaan tyttären päiväkodista ja bussissa hän selosti innoissaan miten oli selviytynyt temppuradasta, jonka olivat rakentaneet. Kehaisin häntä taitavaksi tylleröksi ja samassa joku minulle täysin tuntematon nainen kaverinsa säestyksellä puuttui keskusteluun ja ikään kuin korjasi lauseeni ja sanoi tytölleni "Oletpa tosi etevä ja reipas lapsi!" Hän katsahti minuun ja kuin tyhmälle, hän valisti, ettei lapseni tyttöys liity hänen taitoihinsa millään tavalla. Eli minun ei tulisi häntä kehuessani kutsua häntä tytöksi. No tilanne jäi auki, koska en oikein keksinyt sanottavaa.

Nyt olen todella ärtynyt. Rupesin miettimään puhetapaani enkä vielä huomannut siinä mitään väärää. Mitä muka tein väärin?
Minun lapseni ON tyttö! Miksi en saa kutsua häntä tytöksi kehun, eli positiivisuuden kokemuksen yhteydessä? Kutsun häntä myös lapseksi, esim esitellessäni hänet tai kertoessani miten hän on minulle kaikkein rakkain, koska on lapseni. Kutsun häntä tytöksi kun puhuessani haluan selventää, että tämä nimenomainen lapseni (minulla on myös poika). Jos molemmat olisivat innoissaan kertoneet onnistuneensa temppuradassa, en olisi spesifioinut heidän sukupuoliaan, vaan sanonut jotain "Onpa minulla taitavia lapsia!". Eli kehu ei tule sukupuoliliitteen kanssa automaattisesti, vaan silloin kun se on kohdistettu nimenomaiselle jommallakummalle lapselleni. Kutsun tytärtäni myös useilla hellittelynimillä, lempinimellä, nimellä, eli hän ei ole mikään "pelkkä tyttö".

Jos lapseni on tyttö ja taitava, enkö muka saa kutsua häntä taitavaksi tytöksi? Miksen olisi saanut tukea hänen onnistumisen kokemustaan? Olisin voinut sanoa "Oletpa taitava" jättäen lauseen siihen, mutta voisiko joku selittää, miksi tuossa lauseessa, tuossa asiayhteydessä sana Tyttö oli niin väärin? Ja minusta tuntuu, että sanavalintoihini puuttunut kaksikko ei sinänsä ole niin kiinnostunut lasten kasvatuksesta kuin mitä se on spn:n ajamisesta.
En ikinä keksi mitään sanottavaa kun tilanne on päällä. Voi v että ottaa päähän.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ASIAAN PUUTTUNUT OLI OIKEASSA. kUUNTEE VAAN NEUVOJA, KUN KERRAN SAAT. olet itse väärässä. On väärin sanoa lapselle että "TYTÖKSI olit taitava." Mutta ihmiseksi et niin ihmeemmin. Tottakai hän oli oikeassa puuttua sinun halventavaan puheeseesi.

muutenkaan en salli tyttären kutsumista tytöksi. Ikäänkuin hän olisi joku tuntematon, lapsi johon sinulla ei ole tunnesidettä Joku  "tyttö" vaan. Olen aiemminkin huomauttanut tällä palstalla. Tyttö on sukupuolirooli, Tytär on lapsesi.

Ei taitava tytöksi, vaan taitava tyttö. Tytärtä kutsutaan tyttäreksi, koska hän on naispuolinen lapsi, eli tyttö.

Olet siis väärässä.

Vierailija
22/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vaan rölliketju, kun tänään oli IS:ssa se Sinkkosen avautuminen sukupuoliaiheista. Hajaantukaa. Tai triggeröitykää. Miten vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut huomauttaja miettiä, millaisen trauman tuo puuttuminen saattoi ap:n tyttäreen jättää. Ap:sta toki varmasti tuntui ikävältä tuo, mutta entäpä lapsesta? Miten tytär koki tuon, että vieras aikuinen(?) tulee yhtäkkiä sanomaan hänen äidilleen, ettei tämä saisi kutsua häntä tytöksi?

Kannatan tietynasteista järkevää sukupuolineutraaliutta, sukupuolten tasa-arvoa ja erilaisten sukupuolikokemusten hyväksymistä ja trans-ihmisten oikeuksia.

Lähtökohtaisesti mielestäni tyttöjä voidaan kuitenkin kasvattaa tyttöinä ja poikia poikina. Vanhempien pitäisi kuitenkin olla herkkänä sille asialle, että jos tyttöä ei kiinnostakaan nuket, hän saa vapaasti leikkiä vaikka autoilla niin halutessaan (itsekin leikin pienenä ja ihan perusheteronainen minusta silti kasvoi) tai jos poika tahtoo leikkiä kotia tms. (itse asiassa naapurin poika halusi leikkiä kanssani kotia, kun olimme otain 5v). Eli jos lapsi itse haluaa kokeilla jotain muuta niin sitten annetaan, eikä kielletä sen vuoksi, että "et sinä voi Matias noin tehdä, se on tyttöjen juttu" tai "älä sinä Anna ota tuota kun se on poikien väri!" tms.

Omat vanhemmat voivat mielestäni ihan huoletta kutsua omaa lastaan tytöksi tai pojaksi, koska heille oman lapsen sukupuoli on selvää. Ainoastaan, jos lapsi itse ilmaisee jotain muuta, sitä pitäisi tukea.

Vieraiden ihmisten pitäisi sen sijaan ottaa vähän rauhallisemmin lapsen sukupuoleen puuttumisen kanssa. Minullekin on jäänyt kummittelemaan mieleen, kun joskus 4-6v lapsosena olin menossa liukumäkeen ja joku nainen kutsui minua pojaksi - uskoakseni sen takia, että minulla oli siniset kumisaappaat jalassa. Sanoi siis omalle lapselleen "anna pojan laskea ensin!" Saa nähdä, muistaako ap:n tytärkin tuon spn-ihmisen tokaisun vielä minun iässäni, 29-vuotiaana.

Eli vieras ihminen voi käyttää ennemmin sanaa lapsi, toinen, kaveri, tms., ellei sitten oikeasti tiedä satavarmasti lapsen sukupuolta.

Vierailija
24/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena ja nuorena ongelmana se että en ollut ollenkaan tyttömäinen eikä "tyttöjen leikit" kiinnostaneet, enkä halunnut että minua kutsutaan tytöksi sen takia. Vähän vanhempana tajusin että eihän tällä sukupuolella ole oikeasti mitään merkitystä vaan voin elää ihan niin miten minusta tuntuu vaikka olenkin nainen. Nuo jotka haluaa välttämättä kieltää sukupuolten olemassa olon tuntuu olevan niitä ahdasmielisiä jotka kuvittelee että naisia ja miehiä on vain yhdenlaisia.

Vierailija
25/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vaan rölliketju, kun tänään oli IS:ssa se Sinkkosen avautuminen sukupuoliaiheista. Hajaantukaa. Tai triggeröitykää. Miten vain.

Onhan tämä aivan uskomaton yhteensattuma kun kyseinen asia on ollut pinnalla ja puhuttanut monia jo jonkin aikaa.

Vierailija
26/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä aivan uskomaton yhteensattuma kun kyseinen asia on ollut pinnalla ja puhuttanut monia jo jonkin aikaa.

Tai oisko tuo huomauttaja lukenu mainitun avautumisen ja innoittunut siitä, ken tietää. Musta nää provo/rölli/porvoo/trolli -huutelijat on palstan pahinta syöpää. Eiköhän nyt jokainen järkevä aikuinen ihminen tajua, ettei kaikki nettiin kirjoitettu ole välttämättä totta. Asiasta voitaneen silti kuitenkin keskustella ilman, että joku yksinkertainen ihminen tulee kiljumaan, ettei usko aiheeseen liittyvän tarinan olevan tosi.

Vierailija
27/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ap sanonut, että lapsesi syntyi pojaksi mutta haluaa olla tyttö. Olisit saanut tytöttelylle täyden tuen.

Vierailija
28/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit ap sanonut, että lapsesi syntyi pojaksi mutta haluaa olla tyttö. Olisit saanut tytöttelylle täyden tuen.

Tämä...

Vierailija
29/48 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi "tyllerö" on pikkasen plösö. Minua sanottiin lapsena tylleröksi, punkeroksi yms., puututtiin syömisiini, painooni  ja ulkonäkööni (ei ollut aihetta kyllä).

Jotenkin tulkitsen "tyllerön" lylleröksi tyttöseksi. Sopii ehkä pullealle vauvalle, mutta muuten kuulostaa ikävältä.

Nimim. äidin ja isän syömishäiriöön kasvattama, viisikymppinen  tyllerö

Vierailija
30/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuoliset saivartelijat olivat ihme törppöjä. Sen sijaan minunkin mielestäni lapsia olisi parempi olla kutsumatta sukupuoliksi.

Vierailija
31/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut huomauttaja miettiä, millaisen trauman tuo puuttuminen saattoi ap:n tyttäreen jättää. Ap:sta toki varmasti tuntui ikävältä tuo, mutta entäpä lapsesta? Miten tytär koki tuon, että vieras aikuinen(?) tulee yhtäkkiä sanomaan hänen äidilleen, ettei tämä saisi kutsua häntä tytöksi?

Kannatan tietynasteista järkevää sukupuolineutraaliutta, sukupuolten tasa-arvoa ja erilaisten sukupuolikokemusten hyväksymistä ja trans-ihmisten oikeuksia.

Lähtökohtaisesti mielestäni tyttöjä voidaan kuitenkin kasvattaa tyttöinä ja poikia poikina. Vanhempien pitäisi kuitenkin olla herkkänä sille asialle, että jos tyttöä ei kiinnostakaan nuket, hän saa vapaasti leikkiä vaikka autoilla niin halutessaan (itsekin leikin pienenä ja ihan perusheteronainen minusta silti kasvoi) tai jos poika tahtoo leikkiä kotia tms. (itse asiassa naapurin poika halusi leikkiä kanssani kotia, kun olimme otain 5v). Eli jos lapsi itse haluaa kokeilla jotain muuta niin sitten annetaan, eikä kielletä sen vuoksi, että "et sinä voi Matias noin tehdä, se on tyttöjen juttu" tai "älä sinä Anna ota tuota kun se on poikien väri!" tms.

Omat vanhemmat voivat mielestäni ihan huoletta kutsua omaa lastaan tytöksi tai pojaksi, koska heille oman lapsen sukupuoli on selvää. Ainoastaan, jos lapsi itse ilmaisee jotain muuta, sitä pitäisi tukea.

Vieraiden ihmisten pitäisi sen sijaan ottaa vähän rauhallisemmin lapsen sukupuoleen puuttumisen kanssa. Minullekin on jäänyt kummittelemaan mieleen, kun joskus 4-6v lapsosena olin menossa liukumäkeen ja joku nainen kutsui minua pojaksi - uskoakseni sen takia, että minulla oli siniset kumisaappaat jalassa. Sanoi siis omalle lapselleen "anna pojan laskea ensin!" Saa nähdä, muistaako ap:n tytärkin tuon spn-ihmisen tokaisun vielä minun iässäni, 29-vuotiaana.

Eli vieras ihminen voi käyttää ennemmin sanaa lapsi, toinen, kaveri, tms., ellei sitten oikeasti tiedä satavarmasti lapsen sukupuolta.

AAMEN.

Vierailija
32/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu sitä pojaksi. Se on trendikästä.

Vierailija
33/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tajua tätä sukupuolivouhotusta ja nyt tulee ehkä tyhmä kysymys: kuinka paljon vaikkapa aikuinen ihminen arjessaan miettii asiaa tai määrittelee itseään sukupuolensa tai seksuaalisen suuntautumisensa kautta? Olenko outo kun en jatkuvasti ajattele itseäni naisena ja heterona tai miksikään muuna?

Cissukupuolinen aikuinen harvemmin miettii sukupuoltaan tai hetero seksuaalisuuttaan, koska normiin kuuluva ei yleensä kohtaa tilannetta, jossa sitä joutuisi pohtimaan. Cissukupuolisena voi vaikka riisua lääkärin edessä pelkäämättä miten toinen suhtautuu tai puhua kumppanista työpaikalla varomatta sukupuolen mainitsemista pelkäämättä, että ennen läheinen työkaveri muuttuu etäiseksi.

Vierailija
34/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta toi "tyllerö" on pikkasen plösö. Minua sanottiin lapsena tylleröksi, punkeroksi yms., puututtiin syömisiini, painooni  ja ulkonäkööni (ei ollut aihetta kyllä).

Jotenkin tulkitsen "tyllerön" lylleröksi tyttöseksi. Sopii ehkä pullealle vauvalle, mutta muuten kuulostaa ikävältä.

Nimim. äidin ja isän syömishäiriöön kasvattama, viisikymppinen  tyllerö

Tuo on sinun tulkintasi. Yhtä hyvin tyllerö voi olla äidin ja tyttären välinen hellittelynimi.

Vierailija
35/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai oisko tuo huomauttaja lukenu mainitun avautumisen ja innoittunut siitä, ken tietää. Musta nää provo/rölli/porvoo/trolli -huutelijat on palstan pahinta syöpää. Eiköhän nyt jokainen järkevä aikuinen ihminen tajua, ettei kaikki nettiin kirjoitettu ole välttämättä totta. Asiasta voitaneen silti kuitenkin keskustella ilman, että joku yksinkertainen ihminen tulee kiljumaan, ettei usko aiheeseen liittyvän tarinan olevan tosi.

Huomautin asiasta siksi, että itse näitä hyvinkin innokkaita sukupuolineutraaliuden kannattajia (ihan fanaatikkoja) tuntevana pidän epätodennäköisenä, että puututaan noin törkeällä tavalla julkisella paikalla täysin ventovieraan ihmisen tapaan kasvattaa lastaan. Kyseessä on aiheena niin pyhä lehmä (ie. jokainen kasvattaa tavallaan), että kynnys sanoa jotain tuollaista päin naamaa on todella korkea hulluimmallekin. Siksi pidin ajallista yhteyttä Sinkkosen haastatteluun vähintäänkin kulmia kohottavana. T. Se Röllin Huutelija

Vierailija
36/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kaikki vaan avautumaan mulle kun juttelen 4-vuotiaan TYTTÄRENI kanssa, joka on TYTTÖ. Make my day ;)

Vierailija
37/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä seksuaalisuudella on tämän kanssa? Tyttö on tyttö ja poika on poika ilman mitään vihjauksia suuntaan tai toiseen. Tuon ikäisen päätä on turhaa sotkea tyttö onkin poika jutuilla. Ilmankos ongelmia tulee kun niitä oikein tehtaillaan.

Vierailija
38/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha_isi kirjoitti:

Tervetuloa kaikki vaan avautumaan mulle kun juttelen 4-vuotiaan TYTTÄRENI kanssa, joka on TYTTÖ. Make my day ;)

Mä luulen että sun TYTTÖ tekee sun joka päivän jo. :)

Vierailija
39/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha_isi kirjoitti:

Mä luulen että sun TYTTÖ tekee sun joka päivän jo. :)

Totta. Joka ainoa päivä :)

En varsinaisesti usko ap:n tarinaa koska suomalaisessa sosiaalisten tilanteiden geenissä on 45% hiirtä. Siltikin koko nykyinen keskustelu sukupuolineutraalista kasvatuksesta on älytön ja kasvatusmetodina sukupuolineutraalius varmasti lasta vahingoittava.

Miten olisi jos kasvattaisitte lapsenne uskomaan, että ne voi olla mitä vaan oli oma sukupuoli mikä vaan....?

Vierailija
40/48 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka periaatteessa onkin oikein, ettei tyttöjä pakoteta tiettyyn ja poikia tiettyyn muottiin vaan annetaan jokaiselle lapselle oikeus olla sellainen kuin on, tuo on ihan käsittämättömän typerää, että joku ulkopuolinen sotkeutuu vanhemman ja lapsen puheisiin. Jos ap:n tyttö tuossa hämmentyi, se hämmennyksen syy ei tosiaankaan ollut tylleröksi puhuttelussa, vaan tuossa idiootissa sivullisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi