Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikkea kahvipöydässä maistelevat ja sitten kesken jättävät lapset

Vierailija
13.11.2017 |

Kutsuin lapsiperheen kahville. Kahvipöytään tullessa lapsi valittaa, kun pöydässä ei ole omia lempikeksejä tai lemppari pillimehua. Sitten lautaselle otetaan montaa sorttia ja haukataan pala tai kaksi. Lopulta lautaselle jää näykitty kakkupala, pullasiivu, keksejä, puoliksi syöty tikkari ja pillimehu, josta on otettu pari hörppyä. Onko tällainen tavallistakin lasten kanssa nykyisin? Nimimerkillä omassa lapsuudessa sai valita yhtä tai kahta sorttia.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan käsittämätön ketju. :D

Olen sentään ajatellut että ne huonot kasvattajat poikkeuksia, mutta joko tämä ketju vetää niitä magneetin lailla luokseen tai sitten huonoja vanhempia on vain TOSI PALJON.

Siis ei ole ok, ei todellakaan ja ei ole liikaa vaadittu lapselta että joko syö valitsemansa herkut tai sitten jättää syömättä, mutta uusia ei tipu.

Huono kasvattaja, jos antaa lapsensa maistaa eri ruokia? Ok. Minusta on hyvä, jos lapsi maistaa kaikkea. Ei tarvitse tykätä, mutta sen verran pitää vain ottaa, ettei jää hirveästi roskiin laitettavaa eli pikkuiset palat kaikkea tai sitten maistaa vanhemman lautaselta ensin. Rajaamalla aina vaihtoehtoja voidaankin ajautua tilanteeseen, jossa lapsi alkaa syömään yksipuolisesti. Eli valitaan aina vain tuttua ja turvallista, kun varsinainen maistelu on kielletty.

Vierailija
22/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapsia neuvotaan, että kaikkea täytyy maistaa. 

Meillä kun kutsutaan vieraita, on tapana kattaa runsas pöytä sillä periaatteella, että jokaiselle löytyy ainakin jotain mieleistä. Missään nimessä ei ole pakko maistaa kaikkea. Jos tarjolla on useaa eri lajia keksiä, pullaa, kahta erilaista kakkua, karkkeja ja vaikka paria lajia piirakkaa, luulisi vanhempien tajuavan että tarkoitus ei ole, että pikku Mikko-Irmeli ottaa palan jokaista lajia kertamaistelemista varten. Ei edes aikuisvieraat ota kaikkea yleensä, vaan valitsevat mitä haluavat ottaa. Kotona voitte maistella ja heittää ruokaa roskikseen niin paljon kuin haluatte, mutta muiden ihmisten kodeissa vieraana ollessa voisi ajatella pöytätapojakin. Törkeää haaskaustahan tuo on rohmuta ruokaa lautaselleen ja jättää syömättä. Lapset eivät osaa usein vielä itse säännöstellä, mutta vanhempien luulisi osaavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun kutsutaan vieraita, on tapana kattaa runsas pöytä sillä periaatteella, että jokaiselle löytyy ainakin jotain mieleistä. Missään nimessä ei ole pakko maistaa kaikkea. Jos tarjolla on useaa eri lajia keksiä, pullaa, kahta erilaista kakkua, karkkeja ja vaikka paria lajia piirakkaa, luulisi vanhempien tajuavan että tarkoitus ei ole, että pikku Mikko-Irmeli ottaa palan jokaista lajia kertamaistelemista varten. Ei edes aikuisvieraat ota kaikkea yleensä, vaan valitsevat mitä haluavat ottaa. Kotona voitte maistella ja heittää ruokaa roskikseen niin paljon kuin haluatte, mutta muiden ihmisten kodeissa vieraana ollessa voisi ajatella pöytätapojakin. Törkeää haaskaustahan tuo on rohmuta ruokaa lautaselleen ja jättää syömättä. Lapset eivät osaa usein vielä itse säännöstellä, mutta vanhempien luulisi osaavan.

Lapsen ei pidäkään antaa itsenäisesti rohmuta kaikkea, vaan vanhempi säännöstelee niiden ruokien määrää, joita lapsi haluaa maistaa.

Vierailija
24/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epäilemättä vanha kääkkä, mutta sanon suoraan, että monien nykylasten pöytätavat hämmästyttävät.

Itselläni kävi kylässä lapsiperhe, jolle olin kattanut runsaan kahvipöydän (lapsille tarjolla juomaksi mehua, maitoa ja vettä). Perhe toi tuomisiksi laatikollisen berliininmunkkeja, joita en ollut osannut odottaa, mutta toki asetin nekin tarjoilulautaselle ja panin pöytään.

Viisivuotias poika istahti munkkilautasen viereen, ja nuolaisi sitten vuorollaan jokaisen munkin kuorrutusta puraisten muutamasta vielä pienen palasen.

Tuijotin tyrmistyneenä osaamatta sanoa mitään. Lapsen äiti tirskui huvittuneena ja isä totesi, että "meidän Eetu on niin kovasti makean perään". Kumpikaan ei tehnyt elettäkään estääkseen pojan porsastelua.

Vierailija
25/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsua ihmisiä kylään ja tarjota jos vaikka mitä herkkua, jos kerran on noin kauhean vaikeaa? Keitä teille edes käy??? Siis oikeasti ,jotain puolituttuja vai työtuttuja vai? Kai ystävien ja perheen kesken voi tarjoilla vähemmän tai ottaa hävikki puheeksi jos ottaa päähän?

Vierailija
26/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsua ihmisiä kylään ja tarjota jos vaikka mitä herkkua, jos kerran on noin kauhean vaikeaa? Keitä teille edes käy??? Siis oikeasti ,jotain puolituttuja vai työtuttuja vai? Kai ystävien ja perheen kesken voi tarjoilla vähemmän tai ottaa hävikki puheeksi jos ottaa päähän?

Ei meillä usein niin moukkamaisia vieraita käykään, kuin mitä tässä ketjussa näyttää riittävän. Meidän ystävät ja tuttavat pääsääntöisesti hallitsevat käytös- ja pöytätavat ja välittävät opettaa ne lapsilleenkin. He eivät siis anna lastensa lastata herkkuja lautasen täydeltä kerrallaan vain sillä periaatteella, että ihan joka paikassa ja tilanteessa kaikkea pitää maistaa. He ymmärtävät, että maistamista voi opetella kotona ja kylässä opetellaan sitten sitä, että herkkuja ei hamstrata yli oman tarpeen ja heitetä roskikseen kertanuolaisun jälkeen. Ajattelin vain muistuttaa näistä kohteliasta pöytätavoista, kun tässä ketjussa nyt niin moni tuntuu lasten porsastelua puolustelevan.

Vierailija
27/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällöttää lapset, jotka koskettelevat esimerkiksi useampaa pullaa ennen kuin valitsevat, minkä ottavat. Somessa ällötti, kun äiti laittoi kuvan lapsestaan sekoittamassa taikinaa, välillä lapsi laittoi sekoituslusikan suuhun ja takaisin kulhoon jatkaten sekoittamista. Ehkä oon kukkahattutäti, mutta jotain hygieniaa sentään.

Vierailija
28/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää lapset, jotka koskettelevat esimerkiksi useampaa pullaa ennen kuin valitsevat, minkä ottavat. Somessa ällötti, kun äiti laittoi kuvan lapsestaan sekoittamassa taikinaa, välillä lapsi laittoi sekoituslusikan suuhun ja takaisin kulhoon jatkaten sekoittamista. Ehkä oon kukkahattutäti, mutta jotain hygieniaa sentään.

Toivottavasti se pulla oli vaan omalle perheelle, ei sillä sillon oo niin väliä. Muuten joo, ällöttävää.

Vierailija
29/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä äidit ja isät syövät lasten jättämät jämät.

Yleensä?!? Oikeasti? Kuuluuko se jämien syöminen jopa ns.kahvitteluetikettiin? Odotetaanko äitinä minulta tosiaankin lasteni jämien syömistä??? Hieman ällöttävä ajatus.

Vierailija
30/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä että lapset maistelevat ylipäätään, myöhemmin ehtii opetella hienoja tapoja.

Vierailija
31/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni mamma ostaisi kotiin lapselle tarjottavaksi montaa sorttia, antaisi haukata pari kertaa ja sitten kiikuttaisi loput roskikseen hymyillen?

Vierailija
32/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä puolustellaan, että on hyvä, että lapset maistelevat. Tsiisus! On tosiaan hyvä että maistelevat, mutta sillä tarkoitetaan porkkanaa, punajuurta, perunaa, kalaa jne. Eli opetetaan lapsi KOTONA syömään monipuolisesti RUOKAA.

EI TODELLAKAAN nuoleskella ja maistella niitä Irja-tädin leipomuksia KYLÄSSÄ!! Joku roti nyt mammat ja maalaisjärki käyttöön! HUH!

Vierailija
33/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se lapsi saanut mielestäsi syödä kaiken sen, mikä lautaselleen otti? Jos olisi, niin mitä väliä sillä on, menivätkö ne puolikkaat keksit pöydältä roskiin vai lapsen vatsaan? Kummassakin tapauksessa ne olivat pois sinulta.

Voi luoja miten idoottimainen ajattelutapa..

Vierailija
34/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on inhottavaa käydä kylässä ystäväni luona, kun lapsi sorkkii kaikkea kahvipöydässä. Syö mokkapalasta pelkän kuorrutteen, ojentaa minulle pullan johon juuri koski nuolemillaan käsillä jne.

Vanhemmista nämä tavat voivat olla söpöjä, mutta minua ei kiinnosta syödä lapsen näpräämiä leivonnaisia. Jättäkää esim. ne lapsen leipomat pullat kotiväen itse syötäväksi.

Vierailija
35/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi parit esiteinit äitinsä kanssa. Lapset latasivat lautasensa täyteen herkkuja, mm. isot palat täytekakkua. Sitten otettiin kuvat instaan, "herkuttelemassa kummitädin luona, nams". Vissiin nuolaisivat keksiä ja söivät puoli lusikallista kakkua, muuten kaikki jäi siihen ja minä kippasin vierailun jälkeen roskiin liki koskemattomat leivonnaiset. Äidinkin mielestä oli ihan ok. Ainakaan ei puuttunut mitenkään.

Vierailija
36/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytätapojen kasvatus on näemmä joiltain vanhemmilta unohtunut!

Vierailija
37/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vanhemmista näyttää ajattelevan, ettei lasta tarvitse kylässä kieltää "kun on tällainen erikoistilanne niin on ihan okei, että meidän Pirkko-Paavali tyhjentää yksin koko keksikulhon".

Vierailija
38/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä että lapset maistelevat ylipäätään, myöhemmin ehtii opetella hienoja tapoja.

Sitä maistelemista voi opetella kotona oman perheen kesken, samoin "hienoja tapoja" eli normaalit pöytätavat yleensä opetellaan kotona, sitten kun osataan käyttäytyä, mennään kyläilemään. Ihme curling-vanhempia ketju täynnä 😲 Ei normaali-ihmisten mielestä ole kohtuutonta odottaa että syö sen mihjn on koskenut ja ottaa sen verran kuin jaksaa syödä.

Vierailija
39/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mun lapset saa maistaa kaikkea tarjottavaa, sehän on jopa suotavaa.

Mutta mitä enemmän valitsee sitä vähemmän niitä saa, esim. Annan omasta pullasta palasen, ruokalusikallisen jätskiä, 5mm paksu kakkusiivi jne.

Sitä en kyllä ymmärrä että otetaan keksejä useampi ja nuollaan jokaista jonka jälkeen jätetään kaikki.

Tai kun vanhempi antaa lapsen koskettaa jokaista pullanpalaa valitessaan.

Yskii pöytään tai haukkuu tarjottavia.

Tälläistä käytöstä sietää ehkä alle kaksi vuotiailta ja jos vanhempi kuitenkin opettaa samalla eikä katso vierestä kun minä opetan.

Vierailija
40/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvo pätee oikeaan ruokaan ja maistelua harjoitellaan kotona. Se että Pirkko-Petteri ottaa kyläpaikan kahvipöydässä viittä sorttia herkkua ja nuolaisee kaikkia kerran, ei ole maistelun harjoittelemista vaan huonoa käytöstä.