Jos ette ole nukkuneet yöllä minuuttiakaan, menettekö aamulla töihin?
Kyseessä tahaton unettomuus (eikä esim. päihteiden käytöstä johtuva). Pystyttekö menemään töihin vai soitatteko ettette pääse? Kerrotteko oikean syyn eli unettomuuden vai kerrotteko syyksi, että olette kipeänä (flunssa, päänsärky mahakipu tms.)?
Kommentit (49)
Nukun ensin yövuorossa pikkutorkkuja ja menen aamulla kotiin nukkumaan.
Yön valvominen ei ole ollenkaan niin paha kuin kerran kun otin epähuomiossa 2 melatoniinia ja ketopinorin. Niin hirveetä työpäivää en ole kokenut liki 40 vuotisen uran aikana.
Menen, muuten voisin olla saikulla joka viikko. Ja miten se kotonaolo sitten asiaa parantaa. En ainakaan päiväunia uskaltais nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Yön valvominen ei ole ollenkaan niin paha kuin kerran kun otin epähuomiossa 2 melatoniinia ja ketopinorin. Niin hirveetä työpäivää en ole kokenut liki 40 vuotisen uran aikana.
Itse aloitin tietyn lääkityksen unettomuuteen muutama vuosi sitten. Ensimmäinen tabletti aiheutti sen, että olin töissä aivan seis. En kunnolla pystynyt puhumaan ja piileskelin sermien takana hiljaa omissa oloissani, koska hävetti niin paljon, ja vasta iltapäivällä alkoi ajatus jotenkin kulkea. Pelästyin niin, etten meinannut enää uskaltaa ottaa koko lääkettä. Lääkäri kuitenkin pyysi jatkamaan ja muutaman päivän jälkeen ei ollut enää ollenkaan tuollaista oloa. Eli noissa voi aluksi tulla tottumattomalle outoja vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdistysen valvotun yön jälkeen kyllä mutta jos unettomuus vaivaa pidempää, niin menen lääkäriin joka antaa ihan aiheesta saikkua.
Ei oo terveellistä, jos on pidempi unettomuus. En ole korvaamaton. Tulee äkkiä muita terveysongelmia.
Ei se mikään leikin asia ole.Minulle lääkäri määräsi työpsykologille menoa unettomuuteen. Menin. Hän puolestaan patisti unikouluun. En mennyt. Saikkua voidaan antaa, mutta samalla annetaan ymmärtää, ettei se ole mikään ratkaisu. Kuten ei yleensä olekaan. Itselläni ongelma on päässä sekä varsinkin työssä. Lomalla voin oikein hyvin.
Mulla taas auttoi 2 viikon saikku. Sain rytmin kuntoon. Sitä ennen unettomuutta oli 2 viikkoa. Eli nukahdin joskus 4-5 välillä ja sain nukuttua noin 2 tuntia. Ei se oikeen riitä. Ei pää enää toimi.
Mihinkää psykologille ei laittanut. Sain nukahtamislääkkeet jolla korjasin unet.
Sit pääsin rytmiin ja en tarvinnut lääkkeitä. Välillä tulee kausia, kun unettomuus vaivaa. Tosin noin pitkää jaksoa ei oo ollut
Mulla oli aikaisemmin unettomuutta. Joko en nukahtanut ajoissa tai jos nukahdin, niin heräsin yöllä valvomaan etten saanut uudelleen nukutuksi. Oli ihan kamala kierre. Sain kuitenkin työt tehtyä. Viimein todettiin lievä uniapnea ja unettomuus katosi. Hoito uniapneakiskoilla. Päänsärky, aivosumu ja yöheräämiset loppuivat. Ihanaa, kun nykyää menee sänkyyn niin saa nukutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Menen, muuten voisin olla saikulla joka viikko. Ja miten se kotonaolo sitten asiaa parantaa. En ainakaan päiväunia uskaltais nukkua.
Ite oon kans huomannut että olo on pahin, jos jää sänkyyn pyörimään ja unettomuuskierre valmis. Seuraavana yönäkään ei takuulla saa unta, jos on pyörinyt päivän sängyssä ja yrittänyt saada unta. Sellainen outo olotila päällä. Ei myöskään, jos on onnistunut nukkumaan päiväunet. Eli paras on olla jalkeilla. Eli töihin vaan. Poikkeuksena ne, jotka ajaa työkseen autoa tai on muulla tavoin tarkkaavaisuudellaan vastuussa muiden hengestä. Mutta niidenkään ei kannata jäädä sänkyyn pyörimään, vaan käyttää päivä vaikka kotitöihin ja ulkoiluun.
Jokainen tapaus on yksilöllinen. Itselläni joskus nuorempana ei ollut mitään unettomuutta. Silloin, jos satuin nukkumaan päiväunet, niin ne vaikuttivat aina haitallisesti sitten seuraaviin yöuniin, koska olin liian pirteä, eikä uni tullut.
Nykyään ihan eri. Kärsin ajoittaisesta unettomuudesta ja se on hirveää. Joskus saan nukuttua päiväunet ja se parantaa oloani aivan huomattavasti, eikä päiväunilla ole mitään huonoa vaikutusta seuraaviin yöuniin. Yö voi olla uneton vaikka monta yötä peräkkäin, ilman päiväuniakin, jos menee huonosti.
Kyllä menen töihin vaikka en olisi nukkunut koko yönä.