Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imettäminen on kamalaa paskaa! Miten joku nauttii?

Vierailija
13.11.2017 |

Voi luoja että on hankalaa, ensinnäkin tuo kuukauden ikäinen vaan yrittää tarttua ihan raivolla kiinni mutta kyllästyy sekunnissa ja alkaa hirveä ulina. Jos suostuu imemään, niin sitä kestää hyvällä tuurilla 5 minuuttia, sitten kun yritän laskea hänet alas niin taas huuto. Joskus harvoin on joku hyvä päivä että jaksaa keskittyä kunnolla. Joskus haluaa muuten vaan pitää tissiä suussa. Iltaa kohden koko maidontuotanto loppuu ja vauva vaan kitisee kai nälkäänsä, kunnes yöllä sitten tissit räjähtää lakanoille. En tiedä kumpi on vastenmielisempää, liivit päällä vai maidossa nukkuminen.

Yöllä tuo ei ollenkaan malta asettua syömään vaan örisee ja sätkii läpi yön. Annan korviketta yötä vasten, joskus sammuu siihen, viime yönä ei. Miten imetys voi jonkun mielestä olla niin ihanaa? Tekis mieli luovuttaa ja siirtyä 100 % korvikkeisiin, mutta siitäkin tulisi huono omatunto. Jos joku päivä saan pumpattua riittävästi, voin luvata, ettei tuo ulisija näe tissiä enää ikinä!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että imetys tuntuu sinusta kurjalta. Aluksi on monella hankaluuksia sen suhteen mutta kyllä se siitä! Itseni mielestä imetyksessä oli tylsintä, maidon nousun tunne, jano ja hormmoonit teki minusta väsyneen haamun. Oletko antaa ainut vauvalle vielä tuttipullosta?

Vierailija
2/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosia ne vauvat voi olla :(

Tunnetko kuitenkin maidon herumisen, ja olet varma että vauva saa maitoa rinnoista tarpeeksi? Voiko olla että maitoa suihkuaa rinnoista liikaakin eikä vauva siksi viihdy rinnalla? Onko imuote hyvä?

Tsemppiä kamalasti, imetys voi onnistuessaan olla ihanaa, ainakin mulla oli. Mutta kyllä siihen meni aikaa että se rupesi sujumaan. Pyydä apua neuvolasta, imetyksen tuki ry:ltä tai joltain tutulta?

Ja muista ettet ole huono äiti, vaikka siirtyisitkin korvikkeeseen kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. Voisitko tuunata jostain pyyhkeestä rintojen ympärille kääreen yötä vasten, niin ei olis maidot ympäriisä? Pystytkö itse pysymään rauhallisena imetystilanteessa vai oletko jo valmiiksi raivona? Vauva saattaa aistia sun hermoilun ja siksi ei osaa keskittyä imemiseen.

Vierailija
4/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalalta. Voisitko tuunata jostain pyyhkeestä rintojen ympärille kääreen yötä vasten, niin ei olis maidot ympäriisä? Pystytkö itse pysymään rauhallisena imetystilanteessa vai oletko jo valmiiksi raivona? Vauva saattaa aistia sun hermoilun ja siksi ei osaa keskittyä imemiseen.

Useimmiten pysyn rauhallisena, joskus harvoin väsyneenä tulee vaan riuhdottua ja sanottua että "syö nyt, saatana!", joskus vaan itkettää, minkä varmasti hän aistii. Aina kun joku neuvolan ammattilainen katsoo imetystäni, kaikki sujuu hienosti, eli eivät ole päässeet näkemään sitä todellisuutta. Nyt voisin huonosti nukutun yön jälkeen nukkua kun vauva nukahti viimein, mutta join juuri kahvia, joten ei väsytä.

Vierailija
5/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun levotonta vauvaa auttoi imettäminen kapaloituna sekä se että lähtee kävelemään samalla kun imettää. Voi olla että sulla on suihkutissit eli se maito mikä on kertynyt suihkua paineella saman tien ulos ja vauva meinaa tukehtua siihen. Sitten ei enempää enää tulekaan. Iltakitinä ja jatkuva tissillä roikkuminen kuuluu asiaan, vauva tankkaa yötä varten ja ”tilailee” rasvaisempaa maitoa tuolla imu-kitinä-rallilla. Ja se ainakin toimii hyvin, päätellen siitä että maitoa valuu yöllä. Syökö vauva monta kertaa öisin?

Kysy teidän neuvolasta onko teillä päin koulutettua imetysohjaajaa joka voisi auttaa. Varsinkin ekan kanssa imettäminen voi olla tosi hankalaa. Mulla onnistui kunnolla vasta neljännen lapsen imettäminen kun lopulta osasi asettua vaan olemaan vauvan kanssa. Kolmannen kohdalla jo tajusin että pääsen helpommalla kun yritäkään laskea vauvaa sylissäni minnekään. Niinpä meidän nuorimmaiset on viettäneet elämänsä ensimmäiset 5 kuukautta tiukasti kantoliinassa ja -repussa.

Vierailija
6/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä kamalia vapaamatkustajia nuo pennut kun käyvät maitobaarissa ihan ilmaiseksi :o :( Eivät jätä tippiä, oksentavat vaan päälle kiitokseksi joskus.

Vierailija
7/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla koliikkia?

Vierailija
8/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun levotonta vauvaa auttoi imettäminen kapaloituna sekä se että lähtee kävelemään samalla kun imettää. Voi olla että sulla on suihkutissit eli se maito mikä on kertynyt suihkua paineella saman tien ulos ja vauva meinaa tukehtua siihen. Sitten ei enempää enää tulekaan. Iltakitinä ja jatkuva tissillä roikkuminen kuuluu asiaan, vauva tankkaa yötä varten ja ”tilailee” rasvaisempaa maitoa tuolla imu-kitinä-rallilla. Ja se ainakin toimii hyvin, päätellen siitä että maitoa valuu yöllä. Syökö vauva monta kertaa öisin?

Kysy teidän neuvolasta onko teillä päin koulutettua imetysohjaajaa joka voisi auttaa. Varsinkin ekan kanssa imettäminen voi olla tosi hankalaa. Mulla onnistui kunnolla vasta neljännen lapsen imettäminen kun lopulta osasi asettua vaan olemaan vauvan kanssa. Kolmannen kohdalla jo tajusin että pääsen helpommalla kun yritäkään laskea vauvaa sylissäni minnekään. Niinpä meidän nuorimmaiset on viettäneet elämänsä ensimmäiset 5 kuukautta tiukasti kantoliinassa ja -repussa.

Ja siis niin että se imetysohjaaja tulisi vaikka teille kotiin. Tai olisi edes imetystukihenkilö jolta vii kysellä neuvoja? Jos vauva ei rauhoitu tarttumaan rintaan vaan alkaa raivota, lypsä hieman maitoa suoraan vauvan suuhun ensin niin tajuaa että ruoka on jo tulossa eikä tarvitse raivota enää. Samoin voi yrittää aloittaa imettämisen jo siinä vaiheessa kun vauva on vielä puoliunessa. Toiset vauvat menee nälkäisenä sellaiseen ”hälytystilaan” ettei niiden kanssa onnistu enää mikään. Kokemusta omieni kanssa.

Vierailija
9/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Miulla ei imetys sujunut myöskään, maitoa ei vaan tullut ja nännit niin olemattoman pienet että vauvan oli todella vaikeaa saada imuotetta. Kaksi viikkoa yritin, myös pumpun kanssa (joka sekin yhtä vaikeaa kuin vauvan kanssa) ja sitten menin korvikkeille, en enää jaksanut sitä kipua mitä tuli kun vauva tai pumppu ottamassa maitoa ja sitä vauvan huutoa, kun ei saa miusta yhtään mitään ja ei enää edes yrittänyt imeä, kun turhautui kun ei sieltä tule kun pari hassua tippaa....

Kuopuksen kanssa sama homma, nyt vaan lopetin jo viikon jälkeen. Mun hermot eikä kipukynnys riittänyt tuohon touhuun. Kaikki olivat onnellisempia, kun siirryin korvikkeisiin.

Vierailija
10/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla mitään lasta ole trollipeikko.

Vierailija
11/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 9# jatkaa,

Monilla on vielä se pakkomielle, että äidin KUULUU imettää vaikka sattuisi niin perkeleesti, sillähän ei merkitystä ole. Jos äiti voi huonosti, kyllä se vauva senkin huomaa. En koe häpeää, että siirryin niin pian korvikkeisiin. En ymmärrä, miten siihen kipuun tottuu. Isoäitikin vähän ihmetteli, kun korvikkeille menin. Häneltä tuli niin paljon maitoa, että pystyi pumppaamaan sitä muillekkin.... Kiva jos joitakin onnistaa ja imetys sujuu bueno, kaikilla ei näin käy ja siitä ei tulisi syyllistää. Ei kukaan äiti halua ryhtyä heti korvikkeisiin, joillain ei vain ole vaihtoehtoja.

Vierailija
12/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen nimi Ulina,mukava sukupuolineutraali nimi.

Vierailija
13/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 9# jatkaa,

Monilla on vielä se pakkomielle, että äidin KUULUU imettää vaikka sattuisi niin perkeleesti, sillähän ei merkitystä ole. Jos äiti voi huonosti, kyllä se vauva senkin huomaa. En koe häpeää, että siirryin niin pian korvikkeisiin. En ymmärrä, miten siihen kipuun tottuu. Isoäitikin vähän ihmetteli, kun korvikkeille menin. Häneltä tuli niin paljon maitoa, että pystyi pumppaamaan sitä muillekkin.... Kiva jos joitakin onnistaa ja imetys sujuu bueno, kaikilla ei näin käy ja siitä ei tulisi syyllistää. Ei kukaan äiti halua ryhtyä heti korvikkeisiin, joillain ei vain ole vaihtoehtoja.

Oikeassa olet. Itsekin olen omiani joutunut lisäruokkimaan korvikkeella osittain koska maitoa ei tullut määrällisesti riittävästi vaikka imetys sinänsä sujui ihan Ok lopulta. Tärkeintä on ettei vauvalla ole nälkä. T: tuo aiemmin kirjoittanut 4:n lapsen äiti

Vierailija
14/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen nimi Ulina,mukava sukupuolineutraali nimi.

Itse asiassa ei olla vielä lähetetty papereita maistraattiin. Kiitos vinkistä. Sointuisi hyvin etunimen kanssa vaikka toiseksi nimeksi.

Ap

Vierailija
15/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tulee lapsesta, kun äidin kielenkäyttö ja käytös tuota luokkaa. Varaudu tapaamaan vauvasi aikanaan vankilan portilla...

Vierailija
16/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi aistii ärtymyksen joten ethän koskan tiuski lapselle tai ole ärtynyt. vauva on viisaampi kuin luuletkaan ja huomaa sinun tunnetilasi. Yritä rauhassa imettää ja jos ei onnistu niin korviketta sitten. Ja ilman ärtymystä tai syyllisyyden tunnetta.

Imetysliivit todella ahdistaa, käytä kireää toppia jonka sisällä maidonkerääjät tai liivinsuojat pysyvät. Itse saan tiehyttukoksen liiveistä joten käytän tuota toppia aina.

Kokeile imettää makuullaan. Eritoten yöllä mukava asento ja lapsi saa rauhassa etsiä imuotetta. Jos päästää irti niin tarjoa rintaa vähän eri kulmassa (yläviistosta, alaviistosta, itse rintaa litistäen) jolloin lapsi voi kokeilla eri imuotetta lötääkseen parhaimman. Irtipäästäminen kertoo että ote on huono. Lapsen täytyy sada leuka auki ja suu appoisen auki eli tuo ’haukkaamisote’ onnistuu usein jos lapsella pää vähän taaksepäin.

Imetys on alkuun vaikeaa. Jos vielä vähän jaksat niin se helpottuu. 2kk-3kk ikäinen jaksaa ko imeä paremmin ja on imuotteeltaan vahvempi.

Itse olen imettänyt 4 lasta reilun vuoden ikään ja vaikka imetyksessä oma vaivansa on, niin kyllä se on oikeasti mukavaa. Mutta tiedän että jos se ei suju, niin se voi olla kamalaa. Siksi olisi tärkeä saada ohjaus kotiin. Esim doulat tekevät kotikäyntejä, googlaa oman kotipaikkasi doulayhdistys. Tsemppiä!

Vierailija
17/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aloittajalla mitään vauvaa ole. Kukaan äiti ei kirjoittaisi vauvastaan tuolla tavalla. Huono ja mauton provo.

Vierailija
19/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihasin sitä myös. Lopetin 2 viikon jälkeen.

Lapsi täyttää keväällä 17. Vauvavuoden jälkeen ruokintatavalla ei ole ollut mitään merkitystä.

Vierailija
20/26 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen tulee lapsesta, kun äidin kielenkäyttö ja käytös tuota luokkaa. Varaudu tapaamaan vauvasi aikanaan vankilan portilla...

Ihmisiä äiditkin ovat, ja imetys voi pahimmillaan olla vittumaista paskaa.