Kolmas sukupuoli lapsentajuisesti
Tokaluokkalainen kysyi multa eilen että mikä on kolmas sukupuoli ja halusin tietty kertoa heti lapselle, mutta huomasin että ei kyllä ole kokonaisvaltaisesti selkeä asia itsellenikään. Kerroin siitä että miten jostakin ihmisestä ei välttämättä tunnu tytöltä eikä pojalta tai sitten voi tuntea itsensä ikään kuin molemmiksi.
Miten joku seksuaalineuvoja tämän asian suosittelisi lapsentajuisesti selittämään?
Kommentit (135)
Kolmas sukupuoli on eri asia kuin transsukupuolisuus. Faktat kuntoon! Sukupuolia on jo Saksassakin virallisesti kolme, on naiset, miehet ja intersukupuoliset eli ne joiden kromosomit esimerkiksi kertovat muuta kuin fyysinen sukupuoli. Lapsi voi syntyä molempien sukupuolielinten kanssa ja vanhempien pitää päättää kummaksi leikataan - vaikka nykyään ei taideta leikata ennen kuin lapsi (aikuisena) itse osaa tehdä päätöksiä oman sukupuolensa suhteen.
Kyllä kuuluu jos nämä epänormaalit ihmiset alkavat vaatia että heillä on oikeus tulla vanhemmiksi. Tai jos yhteiskunnassa heidän vaatimuksesta kaikki pitää muuttaa unisexmalliiseksi. Tai jos mennään siihen että tyttöä ei saa kutsua tytöksi eikä poikaa pojaksi. Loistava esimerkki oli liikennemerkkien muuttaminen sukupuolineutraaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei tunnu tytöltä tai pojalta!... jaaha, miltäs sen pitäisi tuntua. Sukupuoli on keho, siis sukuopuoli, ei sillä ole tunteiden kanssa tekemistä.
Kyllä patologi tietää kun kuolet, olitko nainen vai mies. ei se ruumiilta kysele että mitä se tunsi olevansa, mies vai nainen, se näkee sen päältä, kuten kuuluukin.Koska nämä tunneasiat on alettu sotkea tähän ja miksei kukaan puhalla peliä poikki. Menee liian pitkälle että aletaan keksiä uusiä sukupuolia vain miellyttääksemme ihmisiä joilla ei näy olevan biologia hallussa, eihän siitä loppua tule, joku haluaa olla "sukupuoleltaan" yksisarvinen ja toinen klingoni.
Antaa poikien pukeutua mekkoon jos haluavat jne, ei se silti heidän sukupuoltaan muuta, EI VAATE TAI LUONNE KENENKÄÄN SUKUPUOLTA MUUTA, SAATI MIELIHALU.
kauhean vanhakantaisia ajattelua kehitellä uusia sukupuolia vain siksi että joku ei mahdu ahtaaseen tytön tai pojan rooliin, typerää. Tyttöjä ja poikia ne silti ovat, ei mitään transseja tai muumuusukupuolisia.Menipä tämä sinulle tunteisiin. Onko sukupuolesi sinulle kovinkin herkkä asia?
Ei sen kummemmin, ärsyttää vain että on niin tyhmiä ihmisiä jotka eivät edes tiedä mitä sukupuoli tarkottaa, kaikenlaiset tunnetilat, seksuaali-identiteetit ja huvittamiset pitää asiaan liittää, vaikka ne eivät sukupuoleen vaikuta piirun vertaa.
Itse tiedän kyllä kumpaa sukupuolta olen, huvitti se tänään tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kolmansia. On tyttöjä ja poikia. Se on ihan sama mitä haarojen välistä löytyy. Tärkein asia on siellä korvien välissä joka määrittää ihmisen persoonan ja kaiken muunkin.
mutta haarojen väli määrittää sen sukupuolen, ei korvien väli. sukupuolia on tasan kaksi, jos luonteen ja mielitekojen perusteella sukupuoli määriteltäisiin, sukupuolia olisi 5 miljardia.
sukupuoli on biologinen määritelmä, ei tekemistä korvien välillä.
Ja haarojen väli voi määrittää kolme sukupuolta, ei kahta. Transsukupuolisuus on ihan eri asia.
Minä olen selittänyt 10-vuotiaalle, että joillakin ihmisillä on pään sisällä ongelmia. En siis ole selittänyt, että heillä olisi jokin fyysinen korjaamista vaativa vika tai että oikeasti olisi olemassa enemmän sukupuolia kuin kaksi. Pikemminkin olen vetänyt selityksen psykologian ja mielen häiriöiden puolelle.
Tuo janajuttu oli hyvä, taidan sitä pyöritellä päässäni ja kenties jopa tarkastella lapsen kanssa. Mielenkiintoista ensin mietiskellä itse että mihin sitä itsensä sijottaisi!
Arvasin että tää aloitus herättäisi täällä tunteita mutta oon kyllä yllättynyt keskustelun sävystä. Yllättävän... öö, konservatiivisia näkemyksiä. Toisaalta nyt kun laittaa kunnolla itsensä likoon ja koettaa olla järkevä ja muodostaa mielipiteitä niin en mä tiedä enää itsekään että mitä ajattelen vaikkapa sukupuolesta ja sen biologisuudesta.
Periaatteessa oon sitä mieltä että ihan pöllöä määrittää ketään miksikään, mutta puhunko siis sukupuolesta vai siitä sukupuoli-identiteetistä? Musta meitä on niin monenlaisia kun on ihmisiäkin, jokaisella joku oma juttu. Mitä siihen Saksan kolmannen sukupuolen määritelmään kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Kolmas sukupuoli on eri asia kuin transsukupuolisuus. Faktat kuntoon! Sukupuolia on jo Saksassakin virallisesti kolme, on naiset, miehet ja intersukupuoliset eli ne joiden kromosomit esimerkiksi kertovat muuta kuin fyysinen sukupuoli. Lapsi voi syntyä molempien sukupuolielinten kanssa ja vanhempien pitää päättää kummaksi leikataan - vaikka nykyään ei taideta leikata ennen kuin lapsi (aikuisena) itse osaa tehdä päätöksiä oman sukupuolensa suhteen.
Ai TÄTÄKÖ sillä tarkoitetaan! Kiitos sulle selvennyksestä. Intersukupuolisuus on mulle ihan uusi termi.
Sillä mä tästä halusinkin keskustella että faktat selviäis. :)
Vierailija kirjoitti:
Muutaman epämuodostuman vuoksi ei voi sanoa että "sukupuolia on kolme". Jos 1 ihminen miljardista syntyy epämuodostuneena, ei se tarkoita että se on uusi sukupuoli. Onhan niitä synnynnäisiä vammoja joka lähtöön, ei ne silti sukupuolta määritä muuksi mikä se on.
Aivan sama mitä seksuaalihihhulit on saaneet Saksassa lakiin kirjattua.
Suurempi ongelmahan tässä on, että nykyään moni kuvittelee että sukupuolen voi päättää, ilman mitään epämuodostumiakin. Alataan väittää että sukupuolen voi päättää ym. roskaa. Alkaa LGBTX.-liike sekottaa todellisuudesta vieraantunutta fantasiaansa tieteellisiin tosiasioihin. Sukupuoli, se ei ole tunnetila tai mikä haluan olla, tai mitä vaatteita puen, se on vain sukupuoli. Kuka keksi sekottaa seksuaali-identiteetin ym. sukupuoleen. Mistä ihmeestä tää hörhöily sai alkunsa.
On olemassa naisia, miehiä ja intersukupuolisia, mutta intersukupuolisia on monenlaisia, eikä se ole oma sukupuolensa. Esimerkiksi kromosit X ja XXY omaavat eivät ole mitenkään samaa sukupuolta, vaikka molemmat voidaan laskea intersukupuolisiksi. Jotkut hyvin harvat eivät siis ole tyttöjä tai poikia. Mielestäni kuitenkin sukupuolia on kaksi kun puhutaan ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sukupuoli ole mikään tunne.
Tämän kun kaikki ilmapäät ymmärtäisi.
Ensimmäinen ohjeeni olisi olla lukematta yhtään vastausta mitä Vauva-foorumi aiheesta tarjoaa.
Toka vinkkini olisi, että kysy vaikka Setan FB-sivulla, niiltä varmasti saisi hyvän vastauksen.
Kolmas vinkki on lähinnä kaikille muille kirjoittajille: jos haluatte vedota tieteeseen, biologiaan ja haarojen väliin, niin sukupuolia on kolme. Ymmärrän että muunsukupuolisuus voi olla hankala asia käsittää jos oma sukupuoli-identiteetti on täysin selkeä ja empatiakyky ei riitä asettumaan toisten ihmisten asemaan, mutta intersukupuolisuutta ette pysty biologiaan vetoamalla ohittamaan. Intersukupuolisia lapsia syntyy Suomessa parikymmentä joka vuosi. Vähintä mitä voisitte yrittää tehdä helpottaaksenne niidenkin lasten elämää, olisi se että lopettaisitte heidän äänekkään tuomitsemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi vaan sanoa että sukupuolia on kaksi, että se on biologinen määritelmä., ei ole kolmea sukupuolta tai kymmentä.
Sukupuoli ei ole mikään kokemus tai päätäntä-asia, eikä seksuaalinen suuntaus, sukupuoli on sukupuoli. Miksi tämä asia pitää nykyään sotkea seksuaali-identiteettiin ja luonteeseen, menee puurot ja vellit pahasti sekasin.
Alkaa oikeasti ihmetyttää tämä touhu kun kaikki asiat väännetään joksikin muuksi mitä ne ovat, järjenkäyttö ei ole enää sallittua, mutta sen soisi olevan.
Mm, hyviä ajatuksia. Etenkin tuon seksuaali-identiteetin esille tuominen.
Mutta eikö silloinkaan sukupuoli ole kokemus, jos sitä lähdetään esimerkiksi hormonihoidoin ja kirurgisin keinoin muuttamaan?
Sellanen ihmispolo kuvittelee ettei voi olla oma itsensä omana supuolenaan, vaan pitää leikata värkit että voi pukeutua tietyllä tavalla tms. Ahtaat sukupuoliroolit tekee ihmisistä sairaita, eikä se LGBT-yhteisö mikälie asiaa paranna, kun oikein lietsoo ihmisiä vaihtamaan sukupuolta ja kehittelee teorioita, että "koska ajattelet noin, et voi olla mies, olet muusukupuolinen" jne. Ja nuo LGBT-ihmiset pitävät itseään kai hyvinkin "edistyksellisinä ja suvaitsevaisina", vaikka ajattelevat hyvin vanhakantaisesti sukupuolista ja siksi antavat ihmisille yhä uusia sukupuolia, koska ei mies tai nainen voi käyttäytyä tai pukeutua niin tai näin..
Aivan uskomatonta saissea, herätkää nyt hyvät ihmiset ajattelmaan itse. Olkaa mitä olette, varmaa on vain se että sillä ei ole tunnetilan tai vaatetuksen kanssa mitään tekemistä, olet joko nainen tai mies, pukeudut ja ajattelet miten hyvänsä, olit homo tai hetero (eivät liity sukupuoleen nämä asiat mitenkään). piste.
Vierailija kirjoitti:
"ei tunnu tytöltä tai pojalta!... jaaha, miltäs sen pitäisi tuntua. Sukupuoli on keho, siis sukuopuoli, ei sillä ole tunteiden kanssa tekemistä.
Kyllä patologi tietää kun kuolet, olitko nainen vai mies. ei se ruumiilta kysele että mitä se tunsi olevansa, mies vai nainen, se näkee sen päältä, kuten kuuluukin.Koska nämä tunneasiat on alettu sotkea tähän ja miksei kukaan puhalla peliä poikki. Menee liian pitkälle että aletaan keksiä uusiä sukupuolia vain miellyttääksemme ihmisiä joilla ei näy olevan biologia hallussa, eihän siitä loppua tule, joku haluaa olla "sukupuoleltaan" yksisarvinen ja toinen klingoni.
Antaa poikien pukeutua mekkoon jos haluavat jne, ei se silti heidän sukupuoltaan muuta, EI VAATE TAI LUONNE KENENKÄÄN SUKUPUOLTA MUUTA, SAATI MIELIHALU.
kauhean vanhakantaisia ajattelua kehitellä uusia sukupuolia vain siksi että joku ei mahdu ahtaaseen tytön tai pojan rooliin, typerää. Tyttöjä ja poikia ne silti ovat, ei mitään transseja tai muumuusukupuolisia.
Jos lapsi syntyy molempien sukupuolielinten kanssa tai vaikka väärien kromosomien, niin minkä silloin pitäisi määrittää hänen sukupuolensa? Hän saattaa olla sekä nainen että mies. Miten asia sinun mielestäsi tulisi ratkaista? Leikataan pippeli pois ja laitetaan mekko päälle? Vai olisiko tunneasiat tässä kuitenkin isossa roolissa? Ajattelusi on vahingoittavan stereotypistä ja alentavaa. Et taida osata ajatella kovin laajasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sukupuoli ole mikään tunne.
Tämän kun kaikki ilmapäät ymmärtäisi.
Jotenkin pöyristyttävää tää, että ruvetaan nimittelemään jos on väärää tietoa tai ollaan eri mieltä. Tietty, tää on av, että kyllä mä tiesin mihin ryhdyin...
Mutta siis ymmärrän äärimmäisen helposti kuinka eri termit voi tämän asian tiimoilta mennä sekaisin. Esimerkkinä, koen olevani suhteellisen järkevä ja tiedonjanoinen ihminen, ja mulla on pillu. Ja olen nainen. Mutta sitten kun olen mieheni kanssa sängyssä, niin toisinaan en voi välttyä kuvittelemasta itseäni mieheksi kun teemme erinäisiä asioita ja se ajatus kiihottaa minua, joten se on fine.
Ihan varmasti muillakin kun mulla on, noh, erikoisia kokemuksia sukupuoliasioiden suhteen ja nyt vasta kuulin ton termin "seksuaali-identiteetti", ei mikään kumma että joillakin mietityttää niin sukupuoli- kuin seksuaaliasiatkin.
Siksi mä täältä tulin kysymään että pääsee vähän tarkastelemaan katsantoa ja kuulemaan faktoja ja rakentamaan uusia mielipiteitä.
Mutta ihme touhua tuo nimittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi vaan sanoa että sukupuolia on kaksi, että se on biologinen määritelmä., ei ole kolmea sukupuolta tai kymmentä.
Sukupuoli ei ole mikään kokemus tai päätäntä-asia, eikä seksuaalinen suuntaus, sukupuoli on sukupuoli. Miksi tämä asia pitää nykyään sotkea seksuaali-identiteettiin ja luonteeseen, menee puurot ja vellit pahasti sekasin.
Alkaa oikeasti ihmetyttää tämä touhu kun kaikki asiat väännetään joksikin muuksi mitä ne ovat, järjenkäyttö ei ole enää sallittua, mutta sen soisi olevan.
Mm, hyviä ajatuksia. Etenkin tuon seksuaali-identiteetin esille tuominen.
Mutta eikö silloinkaan sukupuoli ole kokemus, jos sitä lähdetään esimerkiksi hormonihoidoin ja kirurgisin keinoin muuttamaan?
Sellanen ihmispolo kuvittelee ettei voi olla oma itsensä omana supuolenaan, vaan pitää leikata värkit että voi pukeutua tietyllä tavalla tms. Ahtaat sukupuoliroolit tekee ihmisistä sairaita, eikä se LGBT-yhteisö mikälie asiaa paranna, kun oikein lietsoo ihmisiä vaihtamaan sukupuolta ja kehittelee teorioita, että "koska ajattelet noin, et voi olla mies, olet muusukupuolinen" jne. Ja nuo LGBT-ihmiset pitävät itseään kai hyvinkin "edistyksellisinä ja suvaitsevaisina", vaikka ajattelevat hyvin vanhakantaisesti sukupuolista ja siksi antavat ihmisille yhä uusia sukupuolia, koska ei mies tai nainen voi käyttäytyä tai pukeutua niin tai näin..
Aivan uskomatonta saissea, herätkää nyt hyvät ihmiset ajattelmaan itse. Olkaa mitä olette, varmaa on vain se että sillä ei ole tunnetilan tai vaatetuksen kanssa mitään tekemistä, olet joko nainen tai mies, pukeudut ja ajattelet miten hyvänsä, olit homo tai hetero (eivät liity sukupuoleen nämä asiat mitenkään). piste.
Ihmispolo ei kuvittele yhtään mitään. Miksi vähättelet toisten ihmisten kokemuksia ja tuomitset ja yrität tunkea omaa arvomaailmaasi muiden naamalle? Nämä ihmiset ovat kyllä heränneet ajattelemaan itse ja sillä on paljonkin tekemistä tunnemaailman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ohjeeni olisi olla lukematta yhtään vastausta mitä Vauva-foorumi aiheesta tarjoaa.
Toka vinkkini olisi, että kysy vaikka Setan FB-sivulla, niiltä varmasti saisi hyvän vastauksen.
Kolmas vinkki on lähinnä kaikille muille kirjoittajille: jos haluatte vedota tieteeseen, biologiaan ja haarojen väliin, niin sukupuolia on kolme. Ymmärrän että muunsukupuolisuus voi olla hankala asia käsittää jos oma sukupuoli-identiteetti on täysin selkeä ja empatiakyky ei riitä asettumaan toisten ihmisten asemaan, mutta intersukupuolisuutta ette pysty biologiaan vetoamalla ohittamaan. Intersukupuolisia lapsia syntyy Suomessa parikymmentä joka vuosi. Vähintä mitä voisitte yrittää tehdä helpottaaksenne niidenkin lasten elämää, olisi se että lopettaisitte heidän äänekkään tuomitsemisen.
Kiitos vastauksestasi! Mä kyllä arvasin että täältä tulee monenkirjavaa juttua mutta koen toisaalta että mun oma öö, medianlukutaito ja lähdekriittisyys on sillä tasolla että pystyn poimimaan ns. jyvät akanoista.
Ja kun en oo Facebookissa niin en pääse sieltä tiedustelemaan ja toisekseen, ei musta oo yhtään huono käydä täällä tätä keskustelua! Mahdollisesti joku muukin mamma pääsee/joutuu käymään samat juttutuokiot kotona.
Vierailija kirjoitti:
Älä oikeasti viitsi tätä intersukupuoli höpinää. Ei se ole tuomitsemista jos titeaa faktan, sukupuolia on kaksi. Jos joku luonnonoikku syntyy epämuodostuneen sukuelimen kanssa, se ei asiaa muuta. Epämuodostuneita lapsia on ollut maailmansivu, ei se epämuodostumista vielä uutta sukupuolta tee. halloo.
Tällä planeetalla on miljardeja eliölajeja, en tiedä yhtäkään jolla olisi kolme sukupuolta, luonto ei tarvitse kuin kaksi sukupuolta, ne ovat lisääntymiseen. Yksineuvoisiakin on. Kolmesukupuolisia ei. Eikä sukupuoli ole millään lajilla valinta tunteen perusteella.
Ihmiset on sangen huvittavia olentoja näiden fantasioidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolirooli määrittyy sillä mikä tehtävä yksilöllä on lajin lisääntymisessä. Ihmisen lisääntymisessä tarvitaan kaksi yksilöä, toinen siittää ja toinen kantaa lapsen. Nuo kaksi roolia, miehen ja naisen, ovat ihmisen sukupuolet. Mitään kolmatta roolia lisääntymisessä ei ole, joten kolmatta sukupuoltakaan ei ihmisillä ole.
Siis itse oon ihan samaa mieltä, että mitäpä se kenellekään kuuluu, mutta pointti oli nimenomaan se, kun lapsi kysyi. Siitä heräsi keskustelua.