Kelan elatustuki on naurettavan pieni!!
Ei ole lapsen vikaa jos isä lähti lätkimään jo ennen hänen syntymäänsä eikä ole sen koommin naamaansa näyttänyt. Omituinen oletus että täys yh:n lapsi pärjää sillä 150 eurolla per kuukausi koko lapsuusikänsä, mutta ne kenellä isä maksaa elatuksen summa on huomattavasti suurempi. Isiltä kiskotaan kyllä rahaa kaksin käsin mutta täysin isättömille kostetaan isän käytös laittamalla vielä 15-vuotiaana sinnittelemään 150:llä.
Kommentit (45)
Pitäisikö yhteiskunnan kustantaa vielä enemmän lapsensa vapaaehtoisesti hankkineiden kustannuksia! Nehän voivat nousta pilviin, jos kaikki pitää hankkia kalleimman mukaan ja eletään muiden mielipiteiden orjana! Säälittää ne lapset, jotka joutuvat tällaisissa olosuhteissa elämään. Se on henkisesti orjuuttavaa, jos pitää olla uudet merkkivermeet joka asiaan muodin mukaisesti. Ruoka ja asuminen jyvittyy perhekunnassa joka tapauksessa nikn, että isommat pakkaukset ovat aina halvimpia ja asuminen maksaa mitä maksaa. Jos on varaa asua pääkaupunkiseudukka pienellä palkalla, saa taatusti asumislisää. Muualla Suomessa asuminen on selvästi halvempaa.
Saan kahdesta lapsesta Kelalta noin 550, lapsen isältä muutamankympin per lapsi ja asumistukea vaihtelevasti, alennusta päivähoitomaksussa. En tiedä, miksi valittaisin. Ollessani lasten isän kanssa vedätti hän mua raha-asioissa , joten nyt on paremmin.
a.
Tiedoksi vain, että v. 1993 laman aikoina asumistukia supistettiin niin, että esim. minä yhden lapsen yh:na menetin koko tuen. Vuokrani oli markoissa VVO:n kaksiossa n. 2500 mk. Ei siis Helsingissä, kylläkin Uudenmaan pikkukaupungissa. Palkkani oli niin pieni, etten pystynyt enää asumaan tuossa asunnossa. Muutimme siis, vaikka luulin, että voisimme asua tuossa ihan minun loppuelämäni. Tämä on ihan faktaa, ikinä en voi unohtaa miten surullisia olimme muuton takia. Uusi asunto oli tupakanvärjäämine tapetteineen karmea, ulkona ei silmää hivellyt metsät vaan katu. En halunnut edes remppaa kun olin varma, etten siinä kauaa asu.
Ei siis se, että on yh tarkoita, että "saa kaikki tuet". En todellakaan ollut isopalkkainen, kaupungin toimistohommissa olin.
Bernabeu kirjoitti:
No, Kelan elatustuki on noin 150 euroa ja siihen lapsilisä yksinhuoltajakorotuksella n. 145 euroa. Kaiken kaikkiaan alle 300 euroa lapsen kuluihin. Ilmeisesti yh-korotuksen saavat myös ne "yksinhuoltajat" joiden lapsi viettää joka toisen viikon etävanhempansa kanssa. Outoa todella etten ennen edes tullut ajatelleeksi miten omillaan täysin 100 % yksinhuoltajat ovat lapsen elatuksen kanssa. Itse kyllä opiskelin maisterin paperit ja tienaan hiukan keskivertoa enemmän mutta koska teinin kanssa ei oikein voi samassa makkarissa asua on vuokrattava kolmio ja maksettava se tietenkin itse kokonaan. Vuokraa makselenkin sen 1200 euroa. Muuttaisin toki maalle jos töitä löytyisi... Huonostipa lapselle "isän" valitsin.
Miksi helvetissä otit jännämiehen, kun hyviä isiäkin on tarjolla toimistot pullollaan?
Et sitten katsonut tarpeelliseksi mainita tätä pikku yksityiskohtaa aloituksessa? Tiukkaa on meillä muillakin 100% yksinhuoltajilla, vaikka elatusapua saataisiinkin. Eli suunnilleen samalla summalla mennään.