Huoh! Työkaveri kertoi että hänellä oli tili NOLLILLA ennen palkkapäivää
Kuinka ei osaa aikuinen ihminen säätää menojaan niin, että ei tarvitsisi säästää syömisistä viimeisinä päivinä ennen palkan tuloa? Siis luulin että ne on jotain max 25 v. joilla voi olla tili nollilla, mutta näköjään aikuiset ihmisetkin on ihan pihalla.
Kommentit (53)
On mullakin tili nollilla aina, kun pitäisi olla lainaamassa rahaa ties kenen kaljoihin.
Minulla on 3 egee ja tilipv keskiviikkona. Näin on aina ennen seuraavaa palkkaa. Yksin asun, palkka naurettavan pieni verrattuna menoihin. Palkka ei ole noussut kuin ehkä parikymppiä 10 vuodessa! Vuokra ja ruoka ja kaikki muu eläminen on kallistunut koko ajan. Näillä mennään. ja koskaan ei centtiäkään säästöön! Naurettavaa sanoa että tili nollilla jos oikeasti on jollakin toisella tilillä rahaa! eihän silloin ihminen ole pers aukinen!!
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa, jotkut eivät vain suostu näkemään miten tuhlaavat rahaa. Eivät muka käytä kuin tarpeelliseen, sitten osoitat joitain turhia kuluja, eihän ne ole kalliita ihan halpoja, eikö nyt 5€ 10€ tai 20 € saa silloin tällöin käyttää, paitsi kun niitä on lähes joka päivälle. Sitten kun alkaa vääntää rautalangasta, kuinka paljon kuussa jatkuvat pikku ostokset tekee, suututaan kuinka mitään ei saisi ostaa, tylsää arkea, ei hyvän makuista ruokaa, ei pientäkään iloa muka saa.
Pienistä puroista syntyy iso joki.
Ok. Kerro mitä voin tehdä? Nettopalkka on 1000. Vuokra 700, työmatkakulu 106. Ei ole omaisuutta. Asun vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole sitä varmuuspuskuria kun sitä on hoettu jo ajat! Aina vähintään 2-3 kuukauden menojen verran rahaa jemmassa!
Milläs säästät sen jos joutuu elämään kädestä suuhun? Ja vaikka oliskin säästöjä niin nopeasti se menee vaikka autoremppaan tms. ja sitten ollaan taas lähtöruudussa. Älä tuomitse jos et tiedä lähtökohtia.
Ootas... Miten olisi töissä käymällä? Ihan vaan hurjan veikkauksen heitän.
Mä käyn töissä ja tienaan 800 euroa kuussa. Vuokra 500 euroa, bussilippu 100 euroa ja muut laskut 30 euroa. Ruokaan loput. Säästöjä on tällä hetkellä 110 euroa. Kerro toki miten saan helposti ja nopeasti säästettyä 1600 euroa, kun koko ajan on jotain mitä pitäisi ostaa. Tällä hetkellä esimerkiksi talvikengät.
Mä en koskaan edes muista, milloin on palkkapäivä. Ihan sama, kun ei tarvitse pennejä laskea ja voi hankkia kaiken sen, mitä tarvitsee.
Minun mieheni. Ollut vakitöissä useamman vuoden ja silti minä, pätkätyöläinen, joudun antamaan miehelle jatkuvasti rahaa sekä maksan isomman osan vuokrasta.
Kyllä vituttaa aikuisen 28-vuotiaan ihmisen saamattomuus.
Ero kolkuttelee jo ovella kun en jaksa olla mikään huoltaja.
Aika isolla osalla ”köyhistä” palkka tai eläke menee turhuuksiin kuten veikkauksen peleihin. Olen töissä pankissa ja on jotenkin surkeaa katseltavaa, kun asiakas kertoo ettei pienet tulot riitä mihinkään ja sitten kuitenkin tilitapahtumat kertoo, että raha riittäisi kyllä jos sitä yhtään osaisi käyttää.
Itsellänikin on pienet tulot, mutta saan ne riittämään ihan hyvin kun elää jo valmiiksi tulojen mukaan. Asunto on ostettu realiteetit huomioiden, ei pienellä palkalla voi lyhentää mitään jättivelkaa. Lounaalla ei ole pakko käydä päivittäin ulkona, vaikka iso osa työkavereista käykin (ja samalla valittaa ettei raha riitä mihinkään). Vaatteita voi työssäkäyväkin ostaa kirpparilta. Prisman 60 % illat voi hyödyntää kuka vaan. Veikkauksen pelejä ei tarvitse kukaan eikä etenkään köyhä. Kaikkea samaa mitä kavereilla on, ei ole pakko saada, vaikka se harmittaisikin.
Voi kuule, mun mies saa tilin nollille palkkapäivänä ;) Maksaa silloin kaikki laskut, eli hyvä että on niin rahaa. Minä sitten pidän meidät ruoissa. Ja ikää lähemmäs 50v. Kädestä suuhunkin voi elää! *onnelliset*
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan edes muista, milloin on palkkapäivä. Ihan sama, kun ei tarvitse pennejä laskea ja voi hankkia kaiken sen, mitä tarvitsee.
Suomi siirtyi euroaikaan jo vuonna 2002. Sinä se vaan pennien kanssa pelaat.
Mullakin on! Rakastan shoppailua, enkä osta mitään halpaa. Musta on ihana tuhlata ja hemmotella itseäni kauniilla kodilla sekämuuta perhettä herkuilla ja lahjoilla. Kun on rahaa säästössä ja sijoitettuna, voi täysin huoletta tuhlata. Mulle pihistely ei tuo minkäänlaista nautintoa, päinvastoin ahdistaa:) älä sinä meidän muiden rahankäytöstä huolestu.
Mulla on vuosia ollut rahat vähissä, eron jälkeen. Mutta joka kk sitä pärjätään.
Vuosikausia ollut excel taulukko, johon olen kirjoittanut kaikki menot, jaan summan 12 ja tiedän paljon pitää laittaa säästöön.
Lisäansiota yritän saada missä vaan voin. Mm voitin 3 lippua vkonlopun messuille ja myin ne netissä. 36 euroa rahaa.
Tosi on tyhjennetty. Tällä hetkellä ei ole yhtään tavaraa, jonka laittaisin kirppikselle, olen tehnyt aina paljon käsitöitä ja kaikki ompelulankoja lukuunottamatta ovat käytetty. Jopa kaikki irtonapit, käytin ne joulukortteihin.
Vuosien saatossa olen tehnyt itselleni listan tavaroista, jotka haluaisin. Mm en edes muista milloin olen ostanut itselleni uuden vaatteen.
Vaihtoehtoja ei ole.
Mulla riittää raha yleensä ihan hyvin, mutta luulen olevani aika vaatimaton ihminen muutenkin. Äskeinen vastaaja kertoi tehneensä oikein listan siitä kaikesta mitä haluaisi ostaa. Mä en edes keksimällä keksi, mitä tarvitsisin. Vaateshoppailua inhoan, en tarvitse yhtään uutta vaatetta. Kodin sisustus ei kiinnosta. En haluamitään uusia kippoja tai kuppejakaan. Mun mielestä mulla on kaikki mitä ihminen voi tarvita ja pärjään ihan hyvin pienillä tuloilla.
Suurin osa esim.vangeista tai asunnottomista tai päihdeongelmaisista on aikuisia ja harvalla heistä on säästöjä.