Huoh! Työkaveri kertoi että hänellä oli tili NOLLILLA ennen palkkapäivää
Kuinka ei osaa aikuinen ihminen säätää menojaan niin, että ei tarvitsisi säästää syömisistä viimeisinä päivinä ennen palkan tuloa? Siis luulin että ne on jotain max 25 v. joilla voi olla tili nollilla, mutta näköjään aikuiset ihmisetkin on ihan pihalla.
Kommentit (53)
Mullakin käyttötili on tarkoituksella nollilla ennen palkkapäivää. Palkka menee toiselle tilille ja sieltä siirrän käyttötilille kuukauden budjetin verran rahaa. Loput menee isompiin ja harvempiin kuluihin sekä säästöön.
Jos tulisi rahasta puhe joskus saattaisin vahigossa sanoa että ”Tili on nollilla” kun tarkoitan ”Kuukauden budjetti on käytetty.”
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi niin kun auto hajosi. Säästöihin ei viitsinyt koskea.
Minullakin menee tili nollille jo usein viikko tai kaksi ennen palkkapäivää, mutta en laske sitä nollille menemiseksi, koska on kuitenkin säästöt.
Mulla näin joka kuukausi, ei riitä rahat koko kuuta, sihteerinä saan vain 1400 euroa käteen josta maksan vuokran, laskut, auton, päiväkodin jne.. tällä hetkellä tilillä 0,87 senttiä, käteistä kympin verran, sillä lähden kohta kauppaan hakemaan 3 päivän ruoat 3 henkiselle perheelle.
Olen 29v, en lainaa tai ota luottokorttia koska pilasin näillä 18 vuotiaana luottotiedot vuosiksi ja pelkään että menisi uusiksi jos luottoa rupeisi nostamaan, olisin jatkuvasti kierteessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä, mulle tulee eläke joulukuun 1 päivä, ja hyvin pärjään.
Minullekin tulee eläke, asumistuki ja liiton päiväraha. Hyvin pärjää.
Miksi ei ole sitä varmuuspuskuria kun sitä on hoettu jo ajat! Aina vähintään 2-3 kuukauden menojen verran rahaa jemmassa!
Mitä sillä varmuuspuskurilla tekee, eläke tulee tilille vaikken tee mitään. Miten pienituloinen kerää sen varmuuspuskurin, nyt kerro äläkä vittuile.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole sitä varmuuspuskuria kun sitä on hoettu jo ajat! Aina vähintään 2-3 kuukauden menojen verran rahaa jemmassa!
Milläs säästät sen jos joutuu elämään kädestä suuhun? Ja vaikka oliskin säästöjä niin nopeasti se menee vaikka autoremppaan tms. ja sitten ollaan taas lähtöruudussa. Älä tuomitse jos et tiedä lähtökohtia.
Äänestät kokoomusta ja olet sitä mieltä että kuka muka Suomessa tienaa alta 2.500 kuussa, ei kukaan, eikö niin.
Suomessa muutama 100.000 ihmistä tuossa tilanteessa ja 400.000 vielä huonommassa tilanteessa, normi palkkatöissä ylipäätään on Suomessa enää alta 2.000.000 ihmistä, kun ihmisiä on kuitenkin 5.000.000.
Uusin ennuste tuli juuri hetki sitten, 2030, joka ei ole kaukana, 30-40% nykytöistä ei ole olemassa, tilalle ei välttämättä tule mitään.
Kaikki maailman johtavat älyköt ovat jo kertoneet että on kaksi ratkaisua:
-mennään kaikki samaan kuin on nyt 3:nen maailman tilanne
-kansalaispalkka, joka siis printataan
Valitse siitä
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ei osaa aikuinen ihminen säätää menojaan niin, että ei tarvitsisi säästää syömisistä viimeisinä päivinä ennen palkan tuloa? Siis luulin että ne on jotain max 25 v. joilla voi olla tili nollilla, mutta näköjään aikuiset ihmisetkin on ihan pihalla.
Pihalla en ole vaikka tili onkin nollasaldoinen joka ikinen kuukausi ennen tilipäivää. Minun silmissä se on hyvä asia, rahat ovat riittäneet. Kaapissa on kyllä ruokaa mutta mitään ei lisää ostella. Mieheni yritys teki konkurssin ja maksamme siitä jäänyttä velkaa jotta sinä veronmaksajana et joutuisi niitä maksamaan, sekin olisi mahdollista mutta moraalia ei anna meillä periksi.
Säästöjä meillä ei ole, konkurssista jäi 95 000e velkaa asuntolainan lisäksi. Viiden vuoden päästä velka on maksettu, on ajateltu että sitten meilläkin on rahaa tilillä ennen tilipäivää ja jää jopa säästöön.
Elämä on ihmeellistä ja aloitus kertoo ehkä eniten aloittajasta itsestään, ei työkaveristaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs säästät sen jos joutuu elämään kädestä suuhun? Ja vaikka oliskin säästöjä niin nopeasti se menee vaikka autoremppaan tms. ja sitten ollaan taas lähtöruudussa. Älä tuomitse jos et tiedä lähtökohtia.
Ootas... Miten olisi töissä käymällä? Ihan vaan hurjan veikkauksen heitän.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on tili nollilla ennen tilipäivää ja se on ihan normaalia. Katsos kun tilipäivänä maksan kaikki laskut ja siirrän kaiken yli jäävän sijoitustilille ja ostan osakkeita. Sitten loppukuun höylään luottokorttia.
Nyt ajattelet että jaiks, luottokortti arjen tarpeisiin = ei osaa hoitaa taloutta. Väärin. Luottokorttia maksuaikakorttina käyttämällä vapautan palkkarahani tuottavampaan tarkoitukseen. Luonnollisesti seuraavana tilipäivänä luottokortin käytetty saldo maksetaan kokonaan pois samoin kuin muut laskut ja tilille yli jäänyt raha menee sijoitustilille. Sijoitettu raha tuottaa parhaimmillaan jo alle kuukaudessa kassavirtaa eikä pankille tarvitse maksaa korkoa luotosta koska sitä ei ole käytetty.
Mulla on käyttötili nollilla ennen palkkapäivää, koska säästän just yhteen isompaan hankintaan. Rahaa olisi, ja kaikkeen välttämättömään sitä voi käyttääkin, mutta työkavereiden lounas- ja baarikutsuista on helpoin kieltäytyä rahatilanteeseen vedoten. Samasta syystä en anna tässä tilanteessa tarjota itselleni: koska mulla kyllä on rahaa, mutta sitä ei vain ole tarkoitettu huvitteluun.
Maailmassa on monia ihmeellisiä asiota. Kannattaisi lukea muutakin kuin AV-palstaa.
Tilillä on 120, josta 80 menee parin päivän päästä lainanmaksuun. Sitten on pari viikkoa aikaa elellä ennen "palkkaa"... Höyryillä mennään. Tilanne on näet se, että yllättäen olen muuttunut yrittäjäksi. Ensimmäisen "palkan" pitäisi tulla edellisen työpaikan viimeisen palkan jälkeen 3 kuukauden välin jälkeen. Siinä on säästöt nyt sulaneet. Ensimmäinen kuukausi oli ihan tavallinen, toinen melkein ok (mitään ylimääräistä en oikein ostanut) ja kolmas on tässä loppuvaiheessa pinnistelyä. Sitten on tullut yllättäviä kustannuksia, kuten auton korjaus, pari kuukautta sitten ostin suht kalliin uuden kännyn, yrittäjyyden aloittamisen kustannuksia. Toivon todellakin, ettei "palkanmaksun" kanssa ole mitään häikkää... Minun kohdallani nämä 0-tilikaudet ovat liittyneet tällaisiin elämänmuutoskohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin käyttötili on tarkoituksella nollilla ennen palkkapäivää. Palkka menee toiselle tilille ja sieltä siirrän käyttötilille kuukauden budjetin verran rahaa. Loput menee isompiin ja harvempiin kuluihin sekä säästöön.
Jos tulisi rahasta puhe joskus saattaisin vahigossa sanoa että ”Tili on nollilla” kun tarkoitan ”Kuukauden budjetti on käytetty.”
Mä jätän käyttötilille aina tonnin, joten en oikeastaan koskaan sano, että tili on nollilla, ellei se tosiaan tarkoita tilinylitystä jonkun ison menon vuoksi. Toisaalta voin sanoa 200-500 euron ostoksesta, ettei "meillä ole varaa" vaikka sinänsä käteisvaroja(kin) tuohon ostokseen olisi. Tarkoitan silloin, että kuukausibudjetista ei riitä tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on tili nollilla ennen tilipäivää ja se on ihan normaalia. Katsos kun tilipäivänä maksan kaikki laskut ja siirrän kaiken yli jäävän sijoitustilille ja ostan osakkeita. Sitten loppukuun höylään luottokorttia.
Nyt ajattelet että jaiks, luottokortti arjen tarpeisiin = ei osaa hoitaa taloutta. Väärin. Luottokorttia maksuaikakorttina käyttämällä vapautan palkkarahani tuottavampaan tarkoitukseen. Luonnollisesti seuraavana tilipäivänä luottokortin käytetty saldo maksetaan kokonaan pois samoin kuin muut laskut ja tilille yli jäänyt raha menee sijoitustilille. Sijoitettu raha tuottaa parhaimmillaan jo alle kuukaudessa kassavirtaa eikä pankille tarvitse maksaa korkoa luotosta koska sitä ei ole käytetty.
Harva luottokortti on täysin kuluton, mutta pankin hyper-premium-asiakkaana se ainakin näennäisesti onnistuu (so. maksat palvelumaksuissa sen luottokortin)
Itse jaksoin luottokorttirumbaa rahansäästömielessä pari-kolme vuotta. Olin ottanut Lindex-Visan ja maksoin aina kaikki sillä. Tiliä pidin tyhjänä ja pieni puskuri lyhyen koron rahastossa. Visassa oli 20-30 euron vuosimaksu, mutta etuohjelman perusteella sain vuodessa 150-250 eurolla lahjakortteja Lindexille. Lyhyen koron rahastosta sain myös n. 50 euroa vuodessa voittoa. Olihan se nyt toki kannattavaa, mutta ilman noita lahjakortteja tuskin olisin jaksanut nähdä vaivaa ja muutenkin silloin oli tulot pienemmät. 50 euron potti tuntui tosi paljon isommalta kuin nyt.
Tilini on nollilla, jos siellä on vähemmän kuin tonni jäljellä.
Mitäs kummallista siinä on. Mulla oli joskus se tilanne myös, nykyään saattaa tilillä olla jopa satanen ennen palkkapäivää, ei tosin aina. Pienet tulot, korkea vuokra, jonkun verran laskuja ja loput rahat meneekin ruokaan, kodin käyttötarvikkeisiin, vaatteisiin ja lasten tarpeisiin.
Minulla on tili nollilla lähes joka kuukausi ennen eläkepäivää. Aina ei kaikkia lääkkeitäkään pysty ostamaan, asumismenot ovat korkeat ja ruokaankin pitäisi jäädä vähän. Tasan ei käy onnenlahjat täällä köyhässä Suomessamme.
Käyttötili on usein nollilla ennen palkkapäivää. Saan palkan muutaman päivän ennen puolisoani ja ennen palkkapäivää tulevat lapsilisät kahdesta lapsesta, niillä rahoilla saa helposti parin viikon ruuat kaupasta, jos ei muuhun tarvitse. Meillä on säästössä pari tonnia äkillisiin menoihin ja luottokortti löytyy, mutta sitä en käytä huvikseni tai siksi kun se on olemassa. Ainoastaan jos on ollut oikein tiukka kuukausi (kuten tämä marraskuu, kun tuli kaikki koulukuvauslaskut, harrastusten vuosimaksut, autovakuutukset jne ylimääräiset kulut), niin saatan loppukuusta tankata auton visalla. Tai sitten siirrän säästöstä käyttötilille vaikkapa kauppareissua varten. Kokonaan rahattomia ei siis olla, mutta silti tilanne voi olla se, että "tili on nollilla".