Mikä käsissäni voi olla , kun lääkärit eivät tunnu tietävän? Keksiikö kukaan?
Alkoi syyskuussa,, pieniä kirkkaita rakkuloita jotka kutisevat kamalasti ja ihoa kihelmöi.
Ensi pari kämmenessä, sitten sormet täynnä.
Parkista viikossa kuivuvat, jolloin iho muuttuu valkoiseksi ja paksuksi sekä aukeaa ja kohta alkaa uusi kierros. .
Työterveyslääkäri diagnosoi enterorokon ja kirjoitti kahden viikon sairasloman, kädet eivät parantuneet vaan päinvastoin vaiva levisi myös toiseen käteen. Menin terveyskeskukseen uudelle lääkärille joka taas määritteli herpeksen ja käski laittaa Zoviraxsia. Ei auttanut. Kävin uudestaan työterveyshuollossa ja nyt määräsi kortisonia. Ei apua !
Käyn töissä kädet sideharsoihin käärittynä ja kipeinä, .esim. sormien taivuttelu sattuu.
Osasta sormia valuu kirkasta nestettä.
Kommentit (48)
Kokeile antihistamiinia ihan käsikauppalääkkeistä. Kuuri esim viikon ajan aamuin illoin. Jos on allerginen reaktio, todennäköisesti ne helpottavat jonkin verran.
Äidillä oli joskus, autoimmuunitaudiksi luokiteltiin. Meni ohi parin vuoden jälkeen.
Siskolla ollut tuollaista ja kävi ihotautilääkärillä ja sai avun, diagnoosia en muista. Kävi ensin yleislääkärillä mutta kun heidän hoidot eivät tepsineet ohjasivat työterveydestä erikoislääkärille.
Ongelmia hänellä edelleen on, taipuvainen allergioihin ollut aina, on myös joillekin lääkkeille allerginen.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Voisiko olla tämä?
Oletko käsitellyt sarjakukkaiskasveja? Jättiläisputken "vaarat" on aika hyvin tiedossa, mutta myös muut saman suvun kasvit voivat aiheuttaa oireita. Itse olin keräämässä persiljaa, ja kädet tuli kipeiksi ja punoittivat. Illalla lämpimässä suihkussa nousi valtavia rakkuloita jotka sitten puhkesi ja oli kipeitä.
Muita esim porkkana, palsternakka, tilli, korianteri, muut putkikasvit jne jne
Atooppinen ihottuma, käsiekseema! Ne pienet rakkulat on kyllä rajun näköisiä. Eikö niin, että suihkun tai pitkän käsipesun jälkeen niistä valuu nestettä. Varaa aika ihotautilääkärille. Saat muutaman reseptin erilaisia rasvoja varten. Voidetta laitetaan käsiin yöksi ja puuvillahansikkaat päälle. Häviää jokapäiväisellä hoidolla n. parin viikon päästä.
Epäilen omakokemuksen perusteella, että stressillä voisi olla yhteyttä ekseemaan ajoittaiseen puhkeamiseen.
Eikö se tt-lääkäri voi laittaa lähetettä jonnekin, missä tunnistettaisi ja voitaisi hoitaa? Rasittavaa tuollainen kokeile sitä ja kokeile tätä.
Toisin kuin tuossa väitetään, inulla tuli myös rakkuloita sormiin. Kävin ihopolilla hoidoissa, mutta ne eivät auttaneet mitään. Sen sijaan voin kertoa mikä auttoi.
Illalla käsien pesu lämpimässä, ja helvetillisen kutinan poistaminen rapsuttelemalla ihoa kynsiharjalla. Ei aittaa vaikka rakkulat aukeavat. Sitten 20min huljuttelu suolavesiastiassa. Tuon jälkeen silkis-voidetta pahimpiin kohtiin, ja ceralan perusvoidetta muualle käsiin. Tämän jälkeen yöksi puuvillahanskat käsiin. Puuvillahanskoja pidetään käsissä koko päivä, käsiä ei pestä, ellei ole ihan pakko, vaan ihon annetaan toipua hanskan alla. Hanskoista voi leikata sormenpäät paljaiksi, ja hanskoja vaihdetaan päivän mittaan, kun ne likaantuvat. Seuraavana iltana sama homma. Kortisoni pois, se vain ärsyttää ihoa. Sokeri pois ruokavaliosta, ja vehnä, jos mahdollista. Parissa viikossa pitäisi helpottaa.
ID-reaktio joskus aiemmin olleeseen sieni-infektioon. Kortisonivoide auttaa. Mutta toi ongelma saattaa jäädä krooniseksi ja tulla ajoittain aina uudestaan. Kun aloittaa kortisonivooteen käytön jo heti ensimmäisistä oireista, ei se pääse pahaks ja katoo parissa päivässä. Kokemusta on.
Sekoita kamfer sprii, locopare repair voide ja vauvaöljy seokseksi. Tarvitset ehkä 15ml. Voitele kädet ja laita puuvilla hanskat yöksi käsiin. Sprii desinfioi ja puuduttaa, öljy estää kutinan ja voide pehmentää kuivuvan ihon.
Syynä on todennäköisesti allerginen reaktio jollekin molekyylille joka muistuttaa elimistösi omaa molekylliä. Nyt elimistösi hyökkää myös käsiesi molekyylejä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Atooppinen ihottuma, käsiekseema! Ne pienet rakkulat on kyllä rajun näköisiä. Eikö niin, että suihkun tai pitkän käsipesun jälkeen niistä valuu nestettä. Varaa aika ihotautilääkärille. Saat muutaman reseptin erilaisia rasvoja varten. Voidetta laitetaan käsiin yöksi ja puuvillahansikkaat päälle. Häviää jokapäiväisellä hoidolla n. parin viikon päästä.
Epäilen omakokemuksen perusteella, että stressillä voisi olla yhteyttä ekseemaan ajoittaiseen puhkeamiseen.
Jatkan vielä, olen samaa mieltä kuin 10, kortisoni ei auta. Sitä kuitenkin määrätään helposti, kun oikea diagnoosi on hukassa. Ainoa auttava reseptilääkevoide puuvillahanskojen alle minulle on Bemetson 0,1 %.
Se on ruusu , jota voit hoitaa niin että puhtaalla neulalla puhakiset terveen ihon puolelta aina ne märkänäppylät ja huuhtelet runsaalla vedellä. Se aktivoituu stressissä. Vaihtaa hiukan vaan paikkaa.
En muista aiheuttajan nimeä mutta kun olin itse googlettanut ja kerroin lääkärille hön oli samaa mieltä!
Edelliseen: et tarvii mitään kuin stressin vähentämisen. Ja avaat ne näppylät puhtaasti ja huutelet ja kuivana pidät ne! Älä haudota tai lyö mitään myrkkyja se on veressä se aiheuttaja.
Mulla auttaa vain se kortisoni ja yöksi puuvillahanskat. Päivisin rasvaan halkeileviin kantapäihin tarkoitetulla voiteella, Camillen60. Kerran kaks talvessa käyn käsien parafiinihoidossa. Vaiva ollut 30 vuotta ja on vain talvisin.
Melkoisia spedejä on kyllä lääkäreissä, kun diagnisoivat ekseeman enterorokoksi tai herpekseksi. Lottoarvonta, jossa menetit rahasi, etkä saanut ajoissa apua.
Mulle myös ehdotettiin herpestä, ja sientä, mutta ei ollut kumpaakaan. Mulla ei auttanut edes Bemetson, vaan iho ikään kuin lähti paranemaan sillä, mutta kuurin loputtua parissa päivässä oli taas entisellään. En kiellä ettei eri asiat auta silti toisia, mutta itse aloin paranemaan vasta kortisonin pisjätettyäni, sillä kortisoni ohensi ihoa, ja oli auttavinaan, joten oli helppo vain toivoa että voi kun olisi tauko jo ohi, ja saisi taas aloittaa kortisonilla läträämisen.
10
Vierailija kirjoitti:
Mulle myös ehdotettiin herpestä, ja sientä, mutta ei ollut kumpaakaan. Mulla ei auttanut edes Bemetson, vaan iho ikään kuin lähti paranemaan sillä, mutta kuurin loputtua parissa päivässä oli taas entisellään. En kiellä ettei eri asiat auta silti toisia, mutta itse aloin paranemaan vasta kortisonin pisjätettyäni, sillä kortisoni ohensi ihoa, ja oli auttavinaan, joten oli helppo vain toivoa että voi kun olisi tauko jo ohi, ja saisi taas aloittaa kortisonilla läträämisen.
10
Oliko sulla aivan pieniä (nuppineulanpään kokoisia) kellukkeita vieri vieressä käsissä? Jotka tihkui nestettä. Ja kädet kuivuivat välillä niin, että päällä oli valkoinen kerros, välissä halkeamia? Oliko ekseemaa muualla? Minulla ekseema levisi taipeisiin ja silmiin punertavina ja kutisevina alueina. Montako vuotta olet kärsinyt vaivasta kylminä vuodenaikoina?
Pompholyx? Googlaa. Onko jaloissa/kynsissä sieni-infektio? Se voi tehdä käsiin kutisevan id-reaktion. Googlaa. Voiko olla kosketusallergiaa, esim. jollekin säilöntäaineelle, väriaineelle, kynsilakan hartsille, jollekin muulle? Sinuna varaisin ajan yksityiselle ihotautilääkärille. Maksaa ehkä sen 70-90e mutta ei tarvi sitten loputtomiin arvailla ja kokeilla hyödyttömiä ja kalliita hoitoja. Jos asia tarvii isompia selvittelyjä, saat lähetteen ihotautiklinikalle.