Miksi monet työttömät eivät suostu tekemään muun alan töitä kuin "omansa", vaikka olisi mahdollisuus?
Alettiin ihan sattumalta kaverien kanssa puhua työpaikoistamme ja kävi ilmi, että todella monella on työkavereina sellaisia, jotka ovat ns. väärällä alalla koulutukseensa nähden. Toimistossa on töissä maisteria, kaupassa sosiaalialan ammattilaista ja kampaajaa, b-to-b-myynnissä asentajaa jne.
Mikä siinä on, että on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ilmeisesti kuvittelevat, että eivät voi tehdä mitään muuta työtä kuin sitä mihin ovat hankkineet koulutuksen? Eikö ole kuitenkin parempi tehdä ylipäätään töitä kuin olla työttömänä selittämässä jotakin mutkunmullaontääkoulutus? Voihan siellä toimistossa tai kaupassa töissä ollessakin hakea niitä oman alan töitä. Jos taas siksi ei voi tehdä jotakin työtä, kun se on omasta mielestä "minun koulutuksellani alentavaa", voi vain ihmetellä että millä logiikalla työttömyys on jotenkin parempi vaihtoehto.
Ja eikö se nyt jotakin kerro, jos ei koulutuksestaan huolimatta pääse oman alan töihin? Joko paperit on keskimääräistä huonommat tai hakijasta saa vaikutelman, että tämä ihminen ei ole oikea tähän tehtävään vaikka kuinka olisi koulutus. Jos töitä haluaa tehdä, silloin tehdään jotakin muuta tai hankitaan uusi tutkinto paremmilla papereilla eikä vuodesta toiseen vänkytetä koulutuksesta, josta ei kuitenkaan mitään hyötyä ole, kun sillä ei töitä saa.
Se on selvää, että kaikille ei riitä oman alan töitä, mutta mikä siinä on että kaikille ei tahdo kelvata nekään työt, mitä olisi mahdollista tehdä?
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea soopaasi. Otsikko oli typerä. Yhtä typerä kuin "miksi monet miehet on seksirikollisia", "miksi monet naiset on murhaajia" tai "miksi monet lapset kiduttaa pieneläimiä". Se että joku random-tyyppi sanoo "monet", ei tarkoita yhtään mitään.
Lähes kaikki pidempään työttömän olleet tekisi mielellään melkein mitä tahansa oikeaa työtä. Puhelinmyynti ei muuten ole työtä vaan epäkohta, joten siitä on turha länkyttää.
Moni etsii ensin liian pitkään oman alansa töitä. Lopulta työttömyysjakso on niin pitkä, ettei saa enää muunkaan alan töitä.
Koska työnantajat eivät yleensä palkkaa "väärän" alan ihmisiä, kun niitä oikeitakin on tarjolla.
Ihmiset nyt vain kiinnostuvat eri asioista. Hyvä niin.
Siksi, että työttömyys on aikaa, jolloin odotetaan että oman alan töitä tulisi. Ja niitä tulee kyllä, jollei satu olemaan cd-levykauppias tai trikoohousujen myyjä.
Tää "monet" on suhteellinen käsite. Monkako tälläistä ihmistä oikeasti tunnet? Itse olen myös tehnyt ei-oman alan töitä valmistumisen jälkeen ja nyt olen oman alan töissä. En oikeasti tunne yhtään ihmistä, joka notkuisi kotona, koska suostuu tekemään vain oman alan töitä. Onko näitä ihmisiä sitten vain joissain tietyissä piireissä todella paljon?
Olen lukiolaisesta ollut kirjojen lukija ja sisällä viihtyvä runotyttö. Minusta ei ole fyysiseen työhön, varsinkaan nyt 50-vuotiaana.
No minä olen töissä hyvinpalkatulla markkinointialalla ja olen hyvä siinä. Nyt olen väliaikaisesti työtön, enkä todellakaan ala missään varastossa lajittelemaan muoviläpysköitä!
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea soopaasi. Otsikko oli typerä. Yhtä typerä kuin "miksi monet miehet on seksirikollisia", "miksi monet naiset on murhaajia" tai "miksi monet lapset kiduttaa pieneläimiä". Se että joku random-tyyppi sanoo "monet", ei tarkoita yhtään mitään.
Lähes kaikki pidempään työttömän olleet tekisi mielellään melkein mitä tahansa oikeaa työtä. Puhelinmyynti ei muuten ole työtä vaan epäkohta, joten siitä on turha länkyttää.
Missä kohdassa ap mainitsi puhelinmyynnin? B-to-b myyntiä voi tehdä myös ihan perinteisesti asiakaskäynneillä ja kiinteällä kk-palkalla, kuten toimitaan tunnettuja tuotteita myyvissä kunnollisissa yrityksissä, jollaisessa olen itsekin ollut työssä. Jos kuvittelee kaiken myyntityön olevan lehtimyyntiä puhelimessa, ei ihme jos on työttömänä kun lienee jo yleissivistyksessä isoja puutteita. Sitäpaitsi peruslehtimyyntihän ei edes ole b-to-b myyntiä.
Varsinaiseen aiheeseen liittyen, monet niistä jotka eivät saa koulutustaan vastaavaa työtä ja sitä käyttävät (teko)syynä olla hakematta mitään muuta työtä, ovat usein sellaisia jotka eivät ole aikanaan opiskellessa vaivautuneet vaan on menty siitä mistä on helpoimmalla päästy, joten paperit ja osaaminen eivät kovin kummoiset ole. Sitten onkin kätevä vedota koulutukseen, koska kovin nopeasti ei ole vaaraa töihin joutumisesta, mutta jos hakisi vaikka kauppaan voisi vaikka huomatakin päässeensä töihin, joten ei muita kuin oman alan töitä hakemaan.
Moderni yhteiskunta perustuu pitkälle vietyyn työnjakoon.
No oisko siksi kun ei huolita? Eikä ole hakijan häpeä, vaan hallituksen häpeä, kun ei osata tehdä työttömyydelle mitään (tai pikemminkin: ei haluta). Ja työnantajan häpeä, kun odottaa hakijoilta liikoja ja usein esim. odotukset koulutustaustasta ovat kapeita (vain tekninen tai kaupallinen koulutus kelpaa mihinkään).
Häpeä aloitustasi ja häpeä tietämättömyyttäsi.
Siitäkin tulee sanomista, kun lähtee ulkomaille koulutuksen jälkeen parempien töiden perässä.
No jaa, ei sinne toimustoonkaan joka koulutuksella pääse, jos ei oman alan töitä saa. Meillä ainakin hakijoiden paperipinosta laitetaan silppuriin kaikki, joilla ei ole alan koulutusta. Sen jälkeen katsotaan, onko alan kokemusta. Jos ei, silppuriin. Ylikoulutetut silppuriin. Jäljelle jää alan koulutus ja vastaava työkokemus. Normi toimistohommiin ei oteta esmes kirjanpitäjän kokemusta omaavaa. Tuollaiset lähtee heti, kun kokemusta vastaava paikka löytyy..
Missä maisterien pitäisi työskennellä, kun toimisto ei ilmeisesti ole sopiva paikka?
Sori, etsin vielä itseäni.
Olen samaa mieltä. Ei väärälle alalle kouluttautuminen ole mikään lupalappu töistä kieltäytymiseen. Jos on kouluttautunut alalle jolta ei saa töitä, niin sitten tehdään joko hanttihommia tai kouluttaudutaan uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Moderni yhteiskunta perustuu pitkälle vietyyn työnjakoon.
Vielä on paljon työpaikkoja, joita voi tehdä lyhyehkön perehdytyksen jälkeen. Myyjät, siivoojat, rakennusmiehet, assarit jne...
Vierailija kirjoitti:
No minä olen töissä hyvinpalkatulla markkinointialalla ja olen hyvä siinä. Nyt olen väliaikaisesti työtön, enkä todellakaan ala missään varastossa lajittelemaan muoviläpysköitä!
Olet töissä, mutta kuitenkin työtön... Laitatko vielä verotietosi, haluaisin välittää ne edelleen eräälle kiinnostuneelle.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, ei sinne toimustoonkaan joka koulutuksella pääse, jos ei oman alan töitä saa. Meillä ainakin hakijoiden paperipinosta laitetaan silppuriin kaikki, joilla ei ole alan koulutusta. Sen jälkeen katsotaan, onko alan kokemusta. Jos ei, silppuriin. Ylikoulutetut silppuriin. Jäljelle jää alan koulutus ja vastaava työkokemus. Normi toimistohommiin ei oteta esmes kirjanpitäjän kokemusta omaavaa. Tuollaiset lähtee heti, kun kokemusta vastaava paikka löytyy..
No ei tietenkään pääse väärän alan papereilla koulutusta vaativaan työhön. Mutta pääsee sellaiseen työhön, johon ei vaadita mitään koulutusta. Se ei yleensä ole mitään toimistotyötä vaan esim. varastohommia tai marketin kassaa. Jos ei kelpaa, niin kouluttautuu uudelleen sellaiselle alalle jolta löytyy töitä.
Asiaan voi vaikuttaa se, että aika usein nuo muun alan työt, joita kenties voisi onnistua saamaan "väärästä" koulutuksesta huolimatta, olisivat palkaltaan ja vaativuudeltaan alempitasoisia kuin oma aiempi työ tai mihin koulutus antaisi mahdollisuuden. Eli tuntuisi taantumiselta tai koulutuksen hukkaan heittämiseltä.
Jos on "oman alansa" töitä tehnyt ja kuulunut liittoon ja saa ansiosidonnaista, tuon ilmiön vielä ymmärtää, mutta siinä vaiheessa kun ollaan peruspäivärahalla, on jo todella omituista olla mieluummin työttömänä kuin tehdä edes jotakin työtä, koska rahaa saa helposti enemmän jo osa-aikaisena kaupassa. Mitä nolosteluun tulee, mieluummin sitä sanoisi olevansa missä tahansa työssä kuin työtön.