Mitä tehdä kun mies haluaa meille aina kaikkein vaikeimmat asiat?
Mies haluaa aina valita sen vaihtoehdon, joka on (mielestäni) kaikkein työläin ja vaikein ja aikaavievin. Mies haluaa meille mökin, vuokramökki ei kelpaa vaan pitää olla oma. No mikään uusi pieni mökki ei kelpaa vaan pitää olla iso joten on rahaa vain vähän vanhempaan mökkiin. Sellainen vaatii ihan kamalasti remontoimista ha huoltamista ja laittamista. Mies haluaa omakotitalon, vaikka kumpikaan meistä ei ole koskaan sellaisessa asunut eli ei ole mikään taitava hoitamaan omakotitaloa. Eikä siinäkään uutta pientä kivitaloa vaan ison ja vähän vanhemman (koska taaskaan ei ole rahaa isoon uuteen) ja omakotitalossa ja sen pihassa on minun mielestä ihan kamalasti työtä koko ajan. Ollaan mietitty koiraa ja mies tietenkin haluaa sellaisen rodun joka on kaikkein työläin ja turkki vaatii paljon hoitoa jne. Jos ollaan ostamassa huonekaluja niin mies haluaa tietenkin sen joka on vaikein kasata. Jne jne..
Mies ei siis varta vasten halua työläintä ja aikaa vievintä vaan koska ollaan vain keskituloisia niin jos pitää hankkia jotain niin tietenkin edullisin on sellainen, jossa pitää itse tehdä eniten. "Omatoimimies" saa siis rahalla enemmän tai isomman koska omalle työlle ei ole hintaa.. Sitten se ei kuitenkaan osaa tehdä tai rakentaa tai remontoida niin kuin kuvitteli vaan väsyy kaikkeen hommaan ja väsyy siihen että se ei osaa ja asiat menee pieleen ja sitten se on ihan kamalan vihainen (itselleen). Kun sanon että en suostu vanhaan mökkiin tai omakotitaloon tms koska en ehdi hoitaa niitä enkä osaa hoitaa niitä niin se pettyy pahasti ja lupaa että hän hoitaa kaikki jos vain suostun. Ja kyllähän minä silloin voinkin suostua ja olen suostunutkin, mutta tässä sitä sitten ollaan että se on vain hirveän stressaantunut siitä kaikesta sen vastuusta ja työmäärästä ja vihainen itselleen.
Mikään järkipuhe ei auta, sitä olen yrittänyt jo vuosikausia. Mitä ihmettä tehdä tuolle ukolle?
Kommentit (85)
Minustakin on hyvä neuvo, että kehuu miestä mahdollisimman paljon ja kertoo tälle säännöllisesti, että ihailee ja arvostaa häntä. Näin ehkä miehen itsetunto vähän kohenisi ja jatkuva näyttämisen tarve lientyisi. Olen opettaja, ja työssäni olen huomannut, että positiivisen toiminnan vahvistaminen kehumalla on tehokkain käytöstä ohjaava toimintatapa. Uskon, että tämä pätee myös aikuisiin. Miestä siis voi kehua myös silloin, kun hän ei tee mitään vaan rentoutuu, tyyliin "Onpa ihanaa vain olla ja nautin, kun näen sutkin relaamassa. Tällaiset kiireettömät hetket ovat parhaita".
Ajattelin myös, että ehkä tuossa mökkiasiassa olisi tehokkaampaa vedota miehen tunteisiin kuin järkeen. Sano, että sinustakin mökki olisi kiva juttu, mutta että toden teolla pelkäät työmäärää. Sano, että olet uupunut omakotitalon töistä etkä jaksa uutta projektia. Korosta väsymystäsi ja uupumustasi. Kerro, ettet halua sitoa omia rahojasi johonkin sellaiseen, johon sinulla ei ole lainkaan voimavaroja. Sano, että oman mielenterveytesi takia tarvitsisit rentoa vapaa-aikaa. Jos miehen on pakko saada mökki, hän voi hankkia omilla säästöillään ja omalla riskillään pienen mummonmökin remppaprojektiksi. Tee selväksi, ettet halua pilata miehen unelmaa mutta että tässä kohtaa teillä ei vain ole sama unelma. Sano, että olet pahoillasi, ettet voi olla tässä mukana mutta että sinun täytyy ajatella omaa jaksamistasi.
Fiksu ja laiska mies sulla. Tietää, että sä hoidat kaikki hommat kunhan hän vaan aikansa valittaa kuinka on väsynyt. Tyhmä sinä. Sori.
Mulla tulee mieleen, että jos miehelle ehdottaisi jotain pienempää projektia? Mökki on valtavan iso ja aikaavievä projekti joka jatkuu läpi elämän jotta pysyy kunnossa. Omalla isoisälläni oli aikoinaan heidän okt:ssa oma verstas jonne hän pääsi nikkaroimaan aina kun tuntui. Rakensi kaikkea kaappikelloista soittimiin ja kynttilänjaloista hyllyihin. Ja se piti tyytyväisenä!
Tai ehkä joku huvimaja grillauspaikkoineen omalle pihalle jossa saa sitä mökin tuntua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sama mökin suhteen, yhden kesän tekee siellä asiaan kuuluvia juttuja
Ei ole mitään asiaan kuuluvia juttuja. Mökille mennään rentoutumaan, eikä tarvitse tehdä mitään. Ihme kitisijöitä olette.
Sinkkumies
Mitä ihmettä.. Jos kerran mökki on oma.. Ensinnäkin mökki pitää kalustaa ja hommata kaikki tarvittavat välineet ja huoltaa niitä. Vesipumppu? Puutyöt? Ulkokäymälä, kemiallinen wc.. Ellei ole vesijohtoverkossa, läheskään kaikki mökit eivät ole.. Mökkiä pitää siivota, ja huolto- ja korjaustöiltä ei voi välttyä kuten ei ok-talossakaan.. Pitää hoitaa pihaa, ja jos on ranta niin rannan siivous, mahdollinen laituri.. Kuka olettaa että voi ostaa mökin, mennä rentoutumaan milloin tahansa.. Ja joku hyvä haltija pitää kaiken aina miellyttävässä kunnossa ja siistinä ja ehjänä! Haloo... Tätä varten onkin ne vuokramökit..
No näinhän se on. Mutta minusta on kyllä ihan sulaa hulluutta haluta kesämökkiä, jos ei selviä edes omakotitalosta. Siinähän on täysin tuplatyö samaa hommaa! Nimim. 200 m2 omakotitalo itselläkin ja tämän kanssa pärjätään, mutta ei tulisi mieleenkään hankkia kesämökkiä :D