Siis oliko jollekin yllätys, että vanhuksia ylilääkitään iltaisin hoitolaitoksissa jotta niukka hoitohenkilökunta selviäisi paremmin tehtävistään?
Sängyssään nukkuva vanhus on paljon helppohoitoisempi kuin käytävillä hoippuva jatkuvasti apua pyytävä vanhus. Katsokaapa oman vanhuksenne lääkitys ja erityisesti listalla ne lääkkeet, joiden kohdalla lukee ”Tarvittaessa”! Nämä ovat yleensä rauhottavia ja unilääkkeitä ja sen tarpeen määrittelee hoitohenkilökunta (ei siis lääkäri) omien tarpeittensa perusteella.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
alkaa varustautumaan siihen että tämä ketju ja erityisesti muutama tykkääjineen ei ole mahdollisesti vanhustöissä ( missään hoitotyössä !) kohta sillä ette kuulu sinne ollenkaan.
Tämä lähtee Valviraan. Kiitos heille jotka puolustivat täällä etttisesti korkeatasoista hoitoa.
Hei kuule, kannattaa vilkaista myös hoitajat.netin juttuja, sielläkin varmaan jokainen viesti ansaitsee mielestäsi ilmoituksen Valviraan....
Vierailija kirjoitti:
Mä toivon, että ennenkuin olen itse vanhus ja laitoshoidon tarpeessa, Suomessa on alettu joko suhtautua toisella tavalla kivunhoitoon tai sitten eutanasia on laillistettu.
Minä myös. Varalle täytyy tietenkin olla suunnitelma jossa osaa arvioida milloin on oikea aika lähettää itsensä tuon puoleiseen. Tekee itselleen suuren palveluksen kun ei jää "hoitajien" ja laitosten varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain lähäri kirjoitti:
Olen hoitaja ja määrittelen tarvittavien lääkkeiden käyttötarpeen asiakkaan tarpeiden kautta. Esimerkiksi hyvän perushoidon yksi kulmakivistä on säännöllinen unirytmi. Ei ole asiakkaan edun mukaista, että hän vaeltaa yöt ahdistuneena käytävällä ja päiväaikaan täyttää unentarpeen torkuilla sohvalla, ruokapöydän ääressä jne. Lääkemäärä on lääkärin määrämä ja minimillä aloitan, tarkoitus ei ole ylilääkitä asiakasta "tajuttomaksi". Periaate myös on, että ensin käytetään lääkkeettömiä keinoja, kuten mm. päiväaktiivisuuden lisääminen, turvallisuuden tunteen lisääminen, kivun lääkkeetön hoito, pysähtyminen ja kuuntelu. Kun olen yöllä töissä, olen töissä, en lepäilemässä ja viettämässä leppoista työvuoroa. Joten, jos asiakas valvoo tarvittavista huolimatta, teen työni silti hyvin eli pidän huolta ja pyrin vastaamaan asiakkaan tarpeisiin muilla keinoin. Ymmärrän myös olevani hyvässä tilanteessa, sillä kaikkialla ei ole resursseja tällaiseen, vaan ylilääkitsemistä tapahtuu oikotienä onneen.
Tuota mä en ole koskaan ymmärtänyt. Mulla on moninivelrikko, ollut jo vuosia. Parin vuoden sisällä on ortopedin mukaan vaihdettava ainakin polviniveet. 24/7 kipu vaikuttaa elämässäni aivan kaikkeen. Erityisen vaikeaa kipu on öisin tai kun on muutoin pidemmän aikaa paikoillaan. Kun yöuni on rikkonaista ja lyhyttä, päivällä on väsýnyt, ärtynyt ja ahdistunutkin. Olen kokelllut myös uni- ja nukahtamislääkkeitä, mutta aamulla kivut ovat vieläkin pahemmat. Sekä kaikki mahdolliset lääkkeettömät hoidot aina hevoslinimentistä tens-laitteeseen. Nuo poppakonstit auttavat maksimissaan 30:ksi minuutiksi ja sen jälkeen kipu alkaa uudelleen.
Jostain syystä suomalaisten lääkäreiden ja hoitajien mentaliteettiin kuuluu, että asiakkaan on kivuistaan vaan kärsittävä. Ymmärrän pelon kipulääkkeiden aiheuttamasta riippuvuudesta, jos kyseessä on työkykyinen, työikäinen henkilö. Sen sijaan en ymmärrä lainkaan, jos kyseessä on pysyvästi laitoishoidossa oleva vanhus. Vanhusten kipu ilmenee usein juuri levottomuutena ja ahdistuksena. Tätä sitten lääkitään - jos lääkitään - mutta ei vahingossakaan lääkitä levottomuuden ja ahdistuksen aiheuttajaa. Mä toivon, että ennenkuin olen itse vanhus ja laitoshoidon tarpeessa, Suomessa on alettu joko suhtautua toisella tavalla kivunhoitoon tai sitten eutanasia on laillistettu.
Sinä siis odotat että sinun kuolemasi siirtyisi jonkun muun tunnolle? Mielenkiintoista. Eutanasiaa ei tule Suomeen tämä on kristitty maa.
Ja se kivun hoitaminen ei sinunkaan mielestäsi ole vaihtoehto? "Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat" vai miten se nyt meni?
En usko, että eutanasiaa tekemään atrvitsisi velvoittaa ketään, jonka arvomaailmaa vastaan se sotii. Kyse ei ole koskaan päivystysasiasta eikä tarve olisi edes HUS-alueella jatkuva. Riittäisi 1-2 lääkäriä per sairaanhoitopiiri, jotka toimenpiteen suorittaisivat. Vapaaehtoisia varmasti löytyy tuon verran. Itsekin suostuisin. Mä armahdan lemmikkieläimenikin, kun niiden elämä alkaa olla enää pelkkää kärsimystä. Miksi ihmisten pitäisi kitua yhtään sen enempää? Paitsi jos on sadisti ja tykkää katsella toisen kärsimystä.
Menipä tämä ketju "kummallisille" poluille! Liekö aloittajan tarkoituskin?
Juu.. sehän onkin mainiota, kun se yksi vanhus viilettää yöt pitkin osastoa. Kömpii muiden sänkyyn ja herättää.. huutaa ja reuhaa. Pahimmassa tapauksessa loukkaa itsensä kun tippuu sängystä ( ne reunat ei auta..siitä vielä isompi vamma, kun rysähtää kiipeillessä kenttään..). Sitten omaiset möykkää, kuinka huonoa hoitoa on ja kenen syy, kun vanhus kaatuillut yöretkillään. Tuttavan mies dementoitui todella nopeasti ja oli kotona( puoliso omaishoitaja). Muisteli kuinka raskaita yöt ovat välillä, kun mies viipottaa pitkine taloa ja koittaa pyrkiä ulos jne. Kokeilkaas te ' vanhukset lääkitään tajuttomaksi' jonkin aikaa olla sellaisen seurassa, joka vetää rallia joka yö.. saattatte ehkä nähdä aiheen eri kannalta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua pyytävä vanhus tarkoittaa yli kahdeksankymppistä papparaista, joka lakkaamatta huutaa äitiä nukahtamiseensa saakka.
Nukahtamislääkkeet ovat siunaus papparaiselle itselleen, muille potilaille ja myös henkilökunnalle.
Ilmoitan tämän Valviraan ja ip si selvitetään.
Ihan ohiksena, mutta nää ilmotan taholle xx-uhkailut ovat kyllä huvittavia😂😂😂
Harvalla on eläke 3000 €.
Sinänsä ongelma on puuttuvat kunnalliset paikat, joissa menettäisi vain eläkkeensä. Huonokuntoinen pariskunta, jotka menivät näihin sijoitusyhtiöiden hoitokotiin myivät asuntonsa. Rahat riittivät noin kahdeksi vuodeksi. Toinen vanhuksista kuoli ja toinen sijoitettiin kunnan osakkeeseen kotihoidon varaan. Kotihoito piipahtaa muutaman minuutin kerrallaan paikalla.