Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis oliko jollekin yllätys, että vanhuksia ylilääkitään iltaisin hoitolaitoksissa jotta niukka hoitohenkilökunta selviäisi paremmin tehtävistään?

Vierailija
11.11.2017 |

Sängyssään nukkuva vanhus on paljon helppohoitoisempi kuin käytävillä hoippuva jatkuvasti apua pyytävä vanhus. Katsokaapa oman vanhuksenne lääkitys ja erityisesti listalla ne lääkkeet, joiden kohdalla lukee ”Tarvittaessa”! Nämä ovat yleensä rauhottavia ja unilääkkeitä ja sen tarpeen määrittelee hoitohenkilökunta (ei siis lääkäri) omien tarpeittensa perusteella.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua pyytävä vanhus tarkoittaa yli kahdeksankymppistä papparaista, joka lakkaamatta huutaa äitiä nukahtamiseensa saakka.

Nukahtamislääkkeet ovat siunaus papparaiselle itselleen, muille potilaille ja myös henkilökunnalle.

Vierailija
2/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja ja määrittelen tarvittavien lääkkeiden käyttötarpeen asiakkaan tarpeiden kautta. Esimerkiksi hyvän perushoidon yksi kulmakivistä on säännöllinen unirytmi. Ei ole asiakkaan edun mukaista, että hän vaeltaa yöt ahdistuneena käytävällä ja päiväaikaan täyttää unentarpeen torkuilla sohvalla, ruokapöydän ääressä jne. Lääkemäärä on lääkärin määrämä ja minimillä aloitan, tarkoitus ei ole ylilääkitä asiakasta "tajuttomaksi". Periaate myös on, että ensin käytetään lääkkeettömiä keinoja, kuten mm. päiväaktiivisuuden lisääminen, turvallisuuden tunteen lisääminen, kivun lääkkeetön hoito, pysähtyminen ja kuuntelu. Kun olen yöllä töissä, olen töissä, en lepäilemässä ja viettämässä leppoista työvuoroa. Joten, jos asiakas valvoo tarvittavista huolimatta, teen työni silti hyvin eli pidän huolta ja pyrin vastaamaan asiakkaan tarpeisiin muilla keinoin. Ymmärrän myös olevani hyvässä tilanteessa, sillä kaikkialla ei ole resursseja tällaiseen, vaan ylilääkitsemistä tapahtuu oikotienä onneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jossain määrin samaa mieltä. Em. skenaarioon kun lisätään vielä ns. neuroleptit "nukahtamiseen, ahdistukseen jne" yhdistettynä yleensä korkeaan ikään ja surutyöhön kodista luopumiseen niin en ihmettele lainkaan, että omaiset omat shokissa n. 3kkn. jälkeen kuinka se kunto nyt onkaan noin romahtanut.

Vierailija
4/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki pääsisivät ulkoilemaan joka päivä, luulisi että illalla nukuttaisi paremmin. Jos sisällä vaan möllöttää, ei mitään liikuntaa - äkkiä ollaan vuoteen omana ja miettikää miten pitkiä ne päivät on. Hoitajalla "ei ole aikaa" sanoa huomenta, ei aikaa laittaa yksin huoneessaan asuvan radiota päälle aamulla, että olisi edes jotain muuta kuin hiljaisuutta, ei aikaa laittaa sänkyä niin päin että näkisi ikkunasta ulos, ei aikaa vetää vanhalle sotaveteraanille housuja jalkaan aamulla, saa olla vaipoissa koko päivän... tämä on niin järkyttävää. Hakekaa ihmeessä ne äitinne ja isänne, mummonne ja pappanne sieltä kotiin. Virkistyvät muutamassa viikossa.

Tiedän niin paljon hoitolaitoksista että omille vanhemmille lupasin aikanaan ettei heitä viedä mihinkään laitokseen. Eikä viety. Äiti vietiin sairaalaan samana päivänä kun kuoli, omin jaloin meni sinne. Isä ehti olla sairaalassa pari vuorokautta.

Vierailija
5/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on lähinnä lottovoitto päästä hoitolaitokseen. Kunnat ajavat omat laitoksensa alas ja tilalle tulee ulkomaisten sijoitusyhtiöiden laitokset, johon kunnalla on vain vähän paikkoja. Kunnalliset paikat maksavat vanhuksen eläkkeen verran, suoraan ostettuina sijoitusyhtiöstä/paikkakunnasta riippuen noin 4000-5000 €/kk.

Vierailija
6/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua pyytävä vanhus tarkoittaa yli kahdeksankymppistä papparaista, joka lakkaamatta huutaa äitiä nukahtamiseensa saakka.

Nukahtamislääkkeet ovat siunaus papparaiselle itselleen, muille potilaille ja myös henkilökunnalle.

Ilmoitan tämän Valviraan ja ip si selvitetään.

Vierailija
7/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla tällainen viesti kuuluu Valviralle? Älä viitsi tuhlata valvontaihmisten kallista työaikaa, jää oikeat tapaukset huomaamatta tällaisten väärien ilmoitusten takia. ohis

Vierailija
8/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on yllätys, 15v olen vanhustyötä tehnyt hoitolaitoksessa.

Vierailija
9/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jossain määrin samaa mieltä. Em. skenaarioon kun lisätään vielä ns. neuroleptit "nukahtamiseen, ahdistukseen jne" yhdistettynä yleensä korkeaan ikään ja surutyöhön kodista luopumiseen niin en ihmettele lainkaan, että omaiset omat shokissa n. 3kkn. jälkeen kuinka se kunto nyt onkaan noin romahtanut.

Vierailija
10/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki pääsisivät ulkoilemaan joka päivä, luulisi että illalla nukuttaisi paremmin. Jos sisällä vaan möllöttää, ei mitään liikuntaa - äkkiä ollaan vuoteen omana ja miettikää miten pitkiä ne päivät on. Hoitajalla "ei ole aikaa" sanoa huomenta, ei aikaa laittaa yksin huoneessaan asuvan radiota päälle aamulla, että olisi edes jotain muuta kuin hiljaisuutta, ei aikaa laittaa sänkyä niin päin että näkisi ikkunasta ulos, ei aikaa vetää vanhalle sotaveteraanille housuja jalkaan aamulla, saa olla vaipoissa koko päivän... tämä on niin järkyttävää. Hakekaa ihmeessä ne äitinne ja isänne, mummonne ja pappanne sieltä kotiin. Virkistyvät muutamassa viikossa.

Tiedän niin paljon hoitolaitoksista että omille vanhemmille lupasin aikanaan ettei heitä viedä mihinkään laitokseen. Eikä viety. Äiti vietiin sairaalaan samana päivänä kun kuoli, omin jaloin meni sinne. Isä ehti olla sairaalassa pari vuorokautta.

Voi ei!

Valitettavasti jo kotihoidossa on niin huonokuntoista väkeä, että ulkoilu on kaunis toive. Omalla työpaikallani esimies kehoittaneet ulkoiluttamaan vanhuksia eräänä viikkona, kun asiakkaita oli paljon pois ja hoitajilla aikaa. Eräs asiakas sitten kuoli kotipihaan, kynnyksen ylitys veikin loput voimat.

On myös paljon vanhoja, jotka odottavat kuolemaa. Kyse ei ole masennuksesta, vaan elämän ehtoopuolella eksistentiaalinen kriisi tulee hiipuvalle luonnollisesti. He eivät halua ulos, vaikka fyysisesti mitään estettä ei ole.

Monet myös toivovat pääsevänsä ulos, mutta mahdollisuuden tarjoutuessa eivät haluakaan.

Toki ne, jotka ulos haluavat, täytyisi sinne viedä säännöllisesti. Usein vain omaisten ja asiakkaan toiveet ovat ristiriidassa.

Vierailija
11/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla tällainen viesti kuuluu Valviralle? Älä viitsi tuhlata valvontaihmisten kallista työaikaa, jää oikeat tapaukset huomaamatta tällaisten väärien ilmoitusten takia. ohis

Rikokseen yllyttämisestä tulee.

Vierailija
12/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikea tapaus ja törkeä.

Vierailija
13/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin ilmoittautua Valviraan ihan itsekin, mutta mistä syystä ja mitä minun pitäisi sinne kertoa?

Vierailija
14/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on lähinnä lottovoitto päästä hoitolaitokseen. Kunnat ajavat omat laitoksensa alas ja tilalle tulee ulkomaisten sijoitusyhtiöiden laitokset, johon kunnalla on vain vähän paikkoja. Kunnalliset paikat maksavat vanhuksen eläkkeen verran, suoraan ostettuina sijoitusyhtiöstä/paikkakunnasta riippuen noin 4000-5000 €/kk.

Kunnallisella paikalla on laskennallinen maksimihinta, joka nykyisin on noin 3000 e/kk. Sen ylittävät tulot vanhus saa pitää.

Vierailija
15/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka teilaatte nro.1 viestin, suosittelen menemään vanhainkotiin vaikealle dementiaosastolle. Se todella on vanhukselle avuksi, että tämän saa nukkumaan. Joskus käy niin, että potilas huutaa läpi yön, on ahdistunut, yrittää lähteä liikkeelle vaikka liikuntakyky on mennyttä, saattaa olla väkivaltainen itselleen ja uuvuttaa itsensä täysin. Tuloksena on aamulla puuskuttava, raskaasti hengittävä, entistä sekavampi ja täysin itse itsensä mehustama vanhus. Kuntoutus ja mobilisointi muuttuu mahdottomaksi kun potilas tuskin jaksaa istua. Ja seurauksena sama toistuu seuraavana yönä. Lääkkeillä on tarkoitus pitää yllä vuorokausirytmi ja lepo. Vaikeasti muistisairaan moottorit saattavat jyllätä potilaan omien voimien yli täysin ylikierroksille.

Vierailija
16/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin ilmoittautua Valviraan ihan itsekin, mutta mistä syystä ja mitä minun pitäisi sinne kertoa?

Teeppä se niin autat heitä. Jos vieläkin kyselet edes tällaisia niin vielä vakavampi tapaus olet. Et kuulu tuohon työhön ollenkaan.

Vierailija
17/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lähäri kirjoitti:

Olen hoitaja ja määrittelen tarvittavien lääkkeiden käyttötarpeen asiakkaan tarpeiden kautta. Esimerkiksi hyvän perushoidon yksi kulmakivistä on säännöllinen unirytmi. Ei ole asiakkaan edun mukaista, että hän vaeltaa yöt ahdistuneena käytävällä ja päiväaikaan täyttää unentarpeen torkuilla sohvalla, ruokapöydän ääressä jne. Lääkemäärä on lääkärin määrämä ja minimillä aloitan, tarkoitus ei ole ylilääkitä asiakasta "tajuttomaksi". Periaate myös on, että ensin käytetään lääkkeettömiä keinoja, kuten mm. päiväaktiivisuuden lisääminen, turvallisuuden tunteen lisääminen, kivun lääkkeetön hoito, pysähtyminen ja kuuntelu. Kun olen yöllä töissä, olen töissä, en lepäilemässä ja viettämässä leppoista työvuoroa. Joten, jos asiakas valvoo tarvittavista huolimatta, teen työni silti hyvin eli pidän huolta ja pyrin vastaamaan asiakkaan tarpeisiin muilla keinoin. Ymmärrän myös olevani hyvässä tilanteessa, sillä kaikkialla ei ole resursseja tällaiseen, vaan ylilääkitsemistä tapahtuu oikotienä onneen.

Tuota mä en ole koskaan ymmärtänyt. Mulla on moninivelrikko, ollut jo vuosia. Parin vuoden sisällä on ortopedin mukaan vaihdettava ainakin polviniveet. 24/7 kipu vaikuttaa elämässäni aivan kaikkeen. Erityisen vaikeaa kipu on öisin tai kun on muutoin pidemmän aikaa paikoillaan. Kun yöuni on rikkonaista ja lyhyttä, päivällä on väsýnyt, ärtynyt ja ahdistunutkin. Olen kokelllut myös uni- ja nukahtamislääkkeitä, mutta aamulla kivut ovat vieläkin pahemmat. Sekä kaikki mahdolliset lääkkeettömät hoidot aina hevoslinimentistä tens-laitteeseen. Nuo poppakonstit auttavat maksimissaan 30:ksi minuutiksi ja sen jälkeen kipu alkaa uudelleen. 

Jostain syystä suomalaisten lääkäreiden ja hoitajien mentaliteettiin kuuluu, että asiakkaan on kivuistaan vaan kärsittävä. Ymmärrän pelon kipulääkkeiden aiheuttamasta riippuvuudesta, jos kyseessä on työkykyinen, työikäinen henkilö. Sen sijaan en ymmärrä lainkaan, jos kyseessä on pysyvästi laitoishoidossa oleva vanhus. Vanhusten kipu ilmenee usein juuri levottomuutena ja ahdistuksena. Tätä sitten lääkitään - jos lääkitään - mutta ei vahingossakaan lääkitä levottomuuden ja ahdistuksen aiheuttajaa. Mä toivon, että ennenkuin olen itse vanhus ja laitoshoidon tarpeessa, Suomessa on alettu joko suhtautua toisella tavalla kivunhoitoon tai sitten eutanasia on laillistettu.

Vierailija
18/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa varustautumaan siihen että tämä ketju ja erityisesti muutama tykkääjineen ei ole mahdollisesti vanhustöissä ( missään hoitotyössä !) kohta sillä ette kuulu sinne ollenkaan.

Tämä lähtee Valviraan. Kiitos heille jotka puolustivat täällä etttisesti korkeatasoista hoitoa.

Vierailija
19/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain lähäri kirjoitti:

Tuota mä en ole koskaan ymmärtänyt. Mulla on moninivelrikko, ollut jo vuosia. Parin vuoden sisällä on ortopedin mukaan vaihdettava ainakin polviniveet. 24/7 kipu vaikuttaa elämässäni aivan kaikkeen. Erityisen vaikeaa kipu on öisin tai kun on muutoin pidemmän aikaa paikoillaan. Kun yöuni on rikkonaista ja lyhyttä, päivällä on väsýnyt, ärtynyt ja ahdistunutkin. Olen kokelllut myös uni- ja nukahtamislääkkeitä, mutta aamulla kivut ovat vieläkin pahemmat. Sekä kaikki mahdolliset lääkkeettömät hoidot aina hevoslinimentistä tens-laitteeseen. Nuo poppakonstit auttavat maksimissaan 30:ksi minuutiksi ja sen jälkeen kipu alkaa uudelleen. 

Jostain syystä suomalaisten lääkäreiden ja hoitajien mentaliteettiin kuuluu, että asiakkaan on kivuistaan vaan kärsittävä. Ymmärrän pelon kipulääkkeiden aiheuttamasta riippuvuudesta, jos kyseessä on työkykyinen, työikäinen henkilö. Sen sijaan en ymmärrä lainkaan, jos kyseessä on pysyvästi laitoishoidossa oleva vanhus. Vanhusten kipu ilmenee usein juuri levottomuutena ja ahdistuksena. Tätä sitten lääkitään - jos lääkitään - mutta ei vahingossakaan lääkitä levottomuuden ja ahdistuksen aiheuttajaa. Mä toivon, että ennenkuin olen itse vanhus ja laitoshoidon tarpeessa, Suomessa on alettu joko suhtautua toisella tavalla kivunhoitoon tai sitten eutanasia on laillistettu.

Sinä siis odotat että sinun kuolemasi siirtyisi jonkun muun tunnolle? Mielenkiintoista. Eutanasiaa ei tule Suomeen tämä on kristitty maa.

Vierailija
20/27 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero pitäisikin tehdä päästään vialla olevat (muistisairaat ym.) ja sitten ihan täysillä valoilla kulkevat, joille liikunta on huonoa, aika on pitkää ja toivovat jotain muuta kuin sängyssä makuuta. Tiedän, että esim. tekarit otettiin suusta vanhuksella jo klo 16 (yö tulossa...) ja aletaan pikku hiljaa lääkitsemään yön tokkuraan.

Suomessa on varmaan maailman huonointa vanhusten hoitoa vai onko vielä joku maa, jossa asiat on huonommin? Kannattaa hyvissä ajoin muuttaa muille maille, saa viettää viimeiset vuotensa inhimillisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi