Maksatteko ystävillenne jotain palkkaa, kun nämä tulevat vahtimaan lapsianne?
Kommentit (71)
Ystäviä tai sukulaisia ei käytetä hyväksi. Lastenhoito on työtä ja työstä pitää maksaa palkkaa. Ei ihmisiä voi muutenkaan pyytää tekemään ilmaista työtä. Kun tarvitsee työntekijän, sellainen tulee palkata. Jos ei ole varaa lastenhoitajaan, pitää hoitaa lapsensa itse. Kuinka niin moni kehtaa hyväksikäyttää muita? Tämä on samaa porukkaa, joka on järjestellyt arkensa ilmaisen "turvaverkon" varaan. Loisia.
Muistakaa maksaa verot valtiolle!!!
Ystävien kanssa vastavuoroisesti on hoidettu. Naapurintytölle maksoin palkkaa. Nämä ovat kaksi eri asiaa, kavereiden kanssa vuorottelu ja lapsenvahdin palkkaaminen. Kaverini pitöisivät huonoa vitsinä jos ehdottaisin palkanmaksua enkä itsekään ottaisi rahaa vastaan siitä, jos kaverin lapset ovat meillä.
En, koska vastavuoroisesti otamme heidän lapsensa juhlien ym. menojen ajaksi.
Jääkaappiin hyvää ruokaa paljon varaamme.
Vierailija kirjoitti:
Ystäviä tai sukulaisia ei käytetä hyväksi. Lastenhoito on työtä ja työstä pitää maksaa palkkaa. Ei ihmisiä voi muutenkaan pyytää tekemään ilmaista työtä. Kun tarvitsee työntekijän, sellainen tulee palkata. Jos ei ole varaa lastenhoitajaan, pitää hoitaa lapsensa itse. Kuinka niin moni kehtaa hyväksikäyttää muita? Tämä on samaa porukkaa, joka on järjestellyt arkensa ilmaisen "turvaverkon" varaan. Loisia.
Voi jestas.
Ystävyyssuhteet todellakin perustuvat muuhun kuin rahaan. Meillä lapseton ystävä käy silloin tällöin vahtimassa lapsia.
Autollisina aina tarpeen tullen kyyditsemme häntä jonnekin, mies auttaa vaikka huonekalujen kokoamisessa tai pienissä kodin remppahommissa.
Kaikki ollaan tyytyväisiä :)
Lähden siitä, että aikuinen ihminen osaa kieltäytyä, jos tuntee itsensä hyväksikäytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lastenhoidosta ei pidä maksaa kenellekään, ei edes LTO:lle. Miksi ihmeessä pitäisi, jos sukulaisia ja naapurintyttöjä voi ottaa ilmaiseksi töihin.
Tietenkin lastenhoidosta maksetaan! Harva meistä ihan ilokseen viettää aikaansa vieraiden lasten kanssa ja yrittää 50-sivuisesta ohjekirjasta päätellä, saako lapsi syödä kaurapuuroa maidon kanssa vai ei.
Kyllä minä ja aika moni muukin jeesataan kaveria ihan ilmaiseksi kun tiedossa on ettei hänellä ole paljon rahaa käytössään ja on käytännössä yksin lasten kanssa kun mies kuoli.
Olen leski ja meillä miehen vanhemmat ovat enemmän kuin kärkkäitä tulemaa avuksi. Ei tarvita muita lapsenvahteja, aina tulevat pyydettäessä ja ovat vain iloisia, kun voivat olla avuksi. Ihania ihmisiä.
Riippuu varmaan ystävyyssuhteen laadusta. Mä voin mennä vahtimaan muutamaan otteeseen vuodessa mun ystävien lapsia, enkä todellakaan odota tai koe tarvitsevani siitä minkäänlaista palkkiota. Nämä on kuitenkin silloin jos aikataulut sovitaan etukäteen, ja mulla ei itselläni ole vielä siinä vaiheessa mitään tärkeää sovittua menoa kyseiselle illalle.
Mutta siinä vaiheessa jos hoitoapua aletaan pyytämään kuukausittain, ja se otetaan ns. itsestäänselvyytenä, niin voipi maku mennä siitäkin touhusta. Ja vastaavasti jos kyseessä on joku etäisemmäksi jäänyt ystävä, niin toivoisin saavani vastineeksi vaikkapa rasian suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Heille palkkio on aika minkä saavat olla lasteni kanssa.
Näinhän se vastaaja nro 8 myös yrittää uskotella. Totuus on varmasti toinen.
Vierailija kirjoitti:
No en maksaisi, mutta toisaalta en myöskään pyydä koskaan tuollaisia, jos en voi tehdä vastaavaa palvelusta heille. En osaa edes kuvitella pyytäväni lapsetonta ystävää hoitamaan lapsiani, jos en voi tehdä jotain vastaavaa palvelusta hänelle.
Näin koska ystävyys ei ole työnantaja-työntekijä -palkkasuhde, vaan täysin tasavertainen kumppanuussuhde.
Eri asia on sitten jeesata kaveria ilman palkkaa, mutta niitä palveluksia tehdään vastavuoroisesti vähintään sama määrä takaisin.
Minä tavallaan tarkoitin tuota, mutta muotoilin sen huonommin. Minusta ystävyyteen kuuluu vastavuoroinen avunanto, josta voi kieltäytyä tietysti myös. Jos ystävä kysyy minua muuttoavuksi, niin oletan saavani "palkaksi" ruuat ja apua itse sitä tarviessani myös. Samoin ajattelen lapsenvahtina olosta, enemmän merkitsee se miten autetaan takaisin, eikä se saako ystävä "palkkaa" avusta. Kulukorvaus toki erikseen..
-Se joka sanoi että tulisi olo kuin olisi palkannut lapsenlikan, kun ei mielestäni ystävyydessä ole sellaisesta kyse
En maksaisi. En kyllä ole koskaan pyytänyt ystäviä lapsenvahdiksi. Äitini on vahtinut meidän lapsia, tai sitten on palkattu ulkopuolinen hoitaja. Tuntuisi oudolta pyytää ystäviltä tuommoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en maksaisi, mutta toisaalta en myöskään pyydä koskaan tuollaisia, jos en voi tehdä vastaavaa palvelusta heille. En osaa edes kuvitella pyytäväni lapsetonta ystävää hoitamaan lapsiani, jos en voi tehdä jotain vastaavaa palvelusta hänelle.
Näin koska ystävyys ei ole työnantaja-työntekijä -palkkasuhde, vaan täysin tasavertainen kumppanuussuhde.
Eri asia on sitten jeesata kaveria ilman palkkaa, mutta niitä palveluksia tehdään vastavuoroisesti vähintään sama määrä takaisin.
Minä tavallaan tarkoitin tuota, mutta muotoilin sen huonommin. Minusta ystävyyteen kuuluu vastavuoroinen avunanto, josta voi kieltäytyä tietysti myös. Jos ystävä kysyy minua muuttoavuksi, niin oletan saavani "palkaksi" ruuat ja apua itse sitä tarviessani myös. Samoin ajattelen lapsenvahtina olosta, enemmän merkitsee se miten autetaan takaisin, eikä se saako ystävä "palkkaa" avusta. Kulukorvaus toki erikseen..
-Se joka sanoi että tulisi olo kuin olisi palkannut lapsenlikan, kun ei mielestäni ystävyydessä ole sellaisesta kyse
Jokainen varmasti tietää, jos ystävällä on rahasta tiukkaa. Silloin hänelle ei saa ainakaan tulla mitään kuluja auttamisesta: jos itsellä ei ole pokkaa tarjota bussirahaa tai bensarahaa, pitää yrittää jotenkin muuten korvata. Esim. ostaa hänelle jotakin mitä tiedät hänen tarvitsevan.
Oma kaverini, joka joskus hoitaa lapsiani, ei millään ottaisi minulta rahaa ja suuttuisi jos yrittäisin tarjota. Tunnen hänet niin hyvin että tästä olen 100% varma.
Kuitenkin pystyn auttamaan häntä vastavuoroisesti monin eri tavoin. Esim. kerään kaikki parhaat pieneksi jääneet lastenvaatteet vierashuoneen sängylle pestynä ja silitettynä ja pyydän ottamaan siitä kaikki, joille heillä voisi olla käyttöä (hänen lapsensa on 2 vuotta omaani nuorempi). Kysyn, saisiko hänen lapsensa tulla mukaan kun vien omani leffaan (minä tarjoan) jne.
Tottakai!
Ilmaista työtäkö yrität teettää?
Luultavasti maksusta kieltäydytään, jolloin jäät kiitollisuudenvelkaan.
Lapsia meillä ei ole ollut koskaan hoidossa, mutta koiria on useinkin. Yleensä ihmiset ovat muistaneet jollain tavalla, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Tuttu toi kerran koiran meille kahdeksi viikoksi hoitoon, kun lähti ulkomaille. Koira on aika hankalasti hoidettava, vetää lenkillä ja hajotti mm. kaikki sohvatyynymme. Omistaja ei antanut yhtään mitään vaivanpalkaksi. Olisi tuonut edes karkkia lentokentältä, mutta ei edes sitä. Oli viimeinen kerta kun hoidamme hänen koiraansa.
Vierailija kirjoitti:
Heille palkkio on aika minkä saavat olla lasteni kanssa.
Onhan tää vitsi, onhan?
Et sentään laskuta vahteja lastesi seurasta?
En missään nimessä ottaisi maksua, olen hoidellut kylläkin vain muutamia kertoja. Kaverin lapset on munkin kavereita sitten aikuisinakin. Omia lapsia ei ole. Olen saanut vastapalvelukseksi muuttoapua pariin huonekaluun kun oon sinkku niin on ollut iso apu.
Joka viikko tai kk en ehtisi lastenhoitoavuksi mutta muutaman kerran vuodessa.
En ota mitään viinipullojakaan vastaan tms.
En ala ilmaiseksi hoitamaan kenenkään kakaroita.
En kyllä koskaan ole saanut palkkaa, toki veljen perhe vastavuoroisesti ottaa meidän muksua heille. Kummipojan äiti taas oli niin pa, että vaatetin lapsen hoitoavun ja lintsireissujen lisäksi.
En ole itse pyytänyt koskaan mitään, enkä olettanut saavani palkkaa. Useimmiten ystävien lapset tulevat meille hoitoon, niin siinä ne menevät kuin omatkin. En ole ikinä ajatellut että ystävien kesken maksettais lapsen hoidosta. Omat lapset eivät ole koskaan olleet ystävilläni hoidossa, mutta tiedän että tarvittaessa saisi viedä. Siskoni katsoo lapsia joskus, mutta hänelle en ole maksanut, mutta tulevaisuudessa,kun hänellä on lapsia, niin tulen vahtimaan niitä mielelläni ilman korvausta.
Mikäli ystävän lapsia niin edellytän että saan ruokaa.
Saa leskeneläkkeen, lapset perhe-eläkkeen... saman verran sitä rahaa on kuin miehen eläessä.