Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täishamppoolla pesty keskiviikkona, perjantaina löytyi 1 elävä täi.

Vierailija
10.11.2017 |

Onko hoito onnistunut? Eikö tuon pesun pitänyt tappaa täit?

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun meille tuli täitartunta, laitoimme täigeeliä tai täishampoota päähän joka ilta.

Kammat ja hiuslenkit ja pipot pakastettiin vuorokaudeksi. Harjat kiehautettiin. Tyynyliinat vaihdettiin joka aamu.

Pojilla, joilla on ihan lyhyet hiukset, on helppoa: täit lähtee jokapäiväisellä hiusten imuroinnilla.

Tytöillä tämä on kauhea ongelma.

Munat ei lähde millään imurilla. Ne ei irtoa hiuksista muuten kuin kynnellä vetämällä.

Onhan täikammatkin sitä varten, että saivareet irtoaa.

Me pääsimme eroon runsaasta täikannasta ahkeralla täishampoon käytöllä, kokemukseni mukaan ne saivareet, jotka jäävät hiuksiin, e ovat kuolleita tai pelkkiä saivareenkuoria?

Meillä ei ole ollut täitä enää kahteen kuukauteen. Sitä ennen olikin puolen vuoden taistelu täitartuntojen kanssa, joten kokemusta on... ja apteekki rikastui. Pikainen arvioni on että syysimme apteekkeihin 500€ rahaa, edelleen ostamme sieltä pajunkuorishampoota.

Meillä oli täitä viime talvena. Munat ei tartu kampaan. Ne on niin pieniä että menee siitä läpi. Munat ei myöskään irtoa millään. Helpompi irrottaa koko hius. Kampa helpottaa vain munien löytämistä.

Me vedettiin tytön toiveesta sinnikkään täitartunnan aikana hiukset siiliksi. Vihasi sitä kutinaa ja sitä jokailtaista hirveää operaatiota mikä paksun luonnonkiharan tukan kanssa oli. Sen jälkeen oli paljon helpompi päästä niistä eroon.

Vierailija
62/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai oltaisiin otettu toiset keinot käyttöön jos tuo ei olisi tehonnut. Mutta miksi nähdä suuri vaiva jos pienemmälläkin pääsee? Aine vaikutti yön ajan päässä, seuraavana päivänä täikampaan jäi vain raatoja eikä eläviin sen koommin törmätty. Munat olivat tosiaan elottomiksi litistyneitä. Onneksi tämä jäi toistaiseksi ainoaksi täitartunnaksi meidän perheessä.

Lähiaikoina käytetyt pipot, takit ja hiuslenksut sekä sänkypehmot pestiin ja laitettiin muutamaksi päiväksi komeroon. Lakanat tietenkin pesuun ja sohvat peitettiin puhtailla lakanoilla. Tytön hiukset letitin tiukasti hoitoon.

Ai MIKSI?! No vaikka siksi, että tartutatte koko ajan muita niillä täisillä päillänne jos ette hoida ongelmaa heti pois OHJEIDEN MUKAAN. Lääke apteekista, huolellinen täikampaus JOKA ilta kahden viikon ajan, kaikki pesuun minkä voi pestä, muut pakkaseen tai saunaan tai pariksi viikoksi "jäähylle" jos ei mikään muu onnistu. JOKA yön jälkeen on lakanat yms. vaihdettava. Sohva imuroitava ja jos irtotyynyjä niin ne saunaan/pakkaseen/jäähylle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laottakaa sitä dilikonitäishampoota, joka tukahduttaa täut. Nixille tms täillä voi olla jo kehittynyt vastustuskyky. Siöti pitää toistaa viikon päästä, kun munia voi olla. Lisäksi täitä ja munia voi olla missä vain - sohvat, vaatenaulakko ja takit ja auton istuimet jne. Pyyhkeet tietenkin pitää käsitellä. Ja siis täitorjunta koko perheelle yhtä aikaa.

Ihan hirveä vitdaus. Näin niistä pääsee kyllä eroon n kuukaudessa.

Helpointa on jos vain on tilaa, ostaa iso arkkupakastin, jonne laittaa kaiken käsittelyyn, niin ei tarvitse hulluna pestä. Se on kätevää myös ulkomailta tullessa, käsimatkatavaroille ja postimyyntipaketeille yms luteiden ennaltaehkäisyksi.

Suosittelen oikolukemaan kirjoituksesi ennen sen lähettämistä, eihän tuota jaksa edes lukea, kun joka toisessa sanassa näppäilyvirhe.

Vierailija
64/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin vaan ekan sivun ja ihmettelen kuinka erilaista tietoa ihmisillä on täistä. Lukekaa ne ohjeet ja toimikaa niiden mukaan, eikä mitään omia variaatioita.

Ihmekään, jos täitartuntoja riittää, kun jengi ei osaa hävittää niitä.

Vierailija
65/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytääkö ne täit varmasti?

Pitkin vuotta koulussa on ollut täitä, ja aina käsketään kammata ja etsiä. Olen kammannut pojat aamuin illoin täikammalla, ja tytön hoitoaineella ja täikammalla iltaisin.

Olisinko löytänyt täit jos niitä olisi meillä ollut?

Vierailija
66/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
67/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaaminen pesun jälkeen on tosi tärkeää. Shampoo ei välttämättä tapa kaikkia täitä ja uusia voi vielä kuoriutua munista. Onneksi täi munii vasta n 4 vk ikäisenä joten jos säännöllisesti kampaa pari vk pesun jälkeen niin kaikki täit varmaan jää kampaan. Itse kampasin aluksi aamuun illoin, lopussa kerran päivässä. Täit lähti.

Täiden häädön tärkein asia on kampaaminen, kampaaminen ja kampaaminen. Sen lisäksi, että käytettiin täiahampoota, pajunkiorishampoota ja pakastettiin hiusharjat, -lenkit, pipot jne, kampasin täikammalla kaikkien hiukset huolellisesti joka päivä kunnes ei ilmaantunut yhtään löydöstä eli täitä. Samana päivänä kuoriutumisesta tai kammattuna pois päästä eikä se ehtinyt munia seuraavaa sukupolvea. Vaikea kaikkia saivareita on löytää ja nyppiä, ja shampoon myrkytysteho ei ole 100%. Tottakai lapset valittivat, että tiheä täikampa sattuu, mutta mahdollisimman varovasti, mutta kuitenkin tehokkaasti piti kammata, ymmärsivät kuitenkin, miksi oli pakko kammata.

Vierailija
68/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkin vuotta koulussa on ollut täitä, ja aina käsketään kammata ja etsiä. Olen kammannut pojat aamuin illoin täikammalla, ja tytön hoitoaineella ja täikammalla iltaisin.

Olisit.

Vierailija
69/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän maan jossa myydään täitä sen takia että ihmisen uskovat niiden puhdistavaan ja parantavaan vaikutukseen. Monikulttuurisuus on rikkaus, te maksatte niiden poistamisesta ja he maksavat että saisivat niitä. Ja kyllä, meillä on suuri yhteisö tämän maan kansalaisia täällä.

Vierailija
70/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaus pesun jälkeen on tärkeintä. Kaikki munat täytyy saada pois, koska ne ei välttämättä kuole.

munat täytyy saada pois.

Vierailija
71/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut vuoden aikana jokaiseen bongaamaani täikeskusteluun tilanteestani, jossa aloin löytää itseltäni täitä noin puolen vuoden välein siitä asti kun aloitin nykyisessä työpaikassani.

Täishampoolla ja kampaamisella lähtivät, mutta sitten päätin että ennaltaehkäisy olisi hyödyllisempää. Käytän pajunkuorishampoota ehkä kerran viikossa - mulle on hiusten ulkonäkö tärkeää ja se kuivattaa mun hiuksia liikaa, muuten käyttäisin useamminkin.

Sitä tärkeämpänä kikkana olen käyttänyt teepuuöljyä: pari tippaa reiluun teelusikalliseen kookosöljyä, sekoitetaan ja hierotaan huolellisesti päänahkaan. Annan vaikuttaa ehkä tunnin, joskus pidempään, ja pesen pois. Ainakin monta kuukautta olen nyt selvinny ilman täitartuntoja, edellisen kerran löysin täin päästäni toukokuussa ja sen jälkeen aloitin tämän teepuurutiinin. Varmaan tänä viikonloppuna koitan jaksaa taas laittaa hoitoaineen päähän ja kammata sitten hiukset läpi, pienikin kutina päänahassa saa heti pienen paniikin aikaiseksi ja kun en ole taas kuukauteen kampaillut niin tarkistan nyt vieläkö olen selvinnyt ilman täitä.

Kehotan kokeilemaan!

Vierailija
72/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut muutaman kerran täitä ja näköjään on hyvin yksilöllistä miten ne saa häviämään, toisella hävisi ekan pesun jälkeen ja toisella saatiin pestä 3 kertaa täishampoolla (Paranix ja bevitamed). Erittäin tärkeää on nyppiä ne munat pois, täikampaan ne ei jää. Lisäksi suosittelen otsalampun käyttöä, täit ja munat ovat pieniä, mutta kirkkaan otsalampun valossa ne näkee hyvin. Säilytimme hiusharjoja ja hiuslenkkejä koko ajan pakastimessa pari viikkoa ja pahimman ajan vaihdoin tyynyliinat joka päivä. Pipot olivat myös pakastimesssa joka yö. 

Tänä syksynä kun koulusta tuli ilmoitus täistä, aloimme käyttää heti pajunkuorishampoota ja ainakaan vielä ei ole meillä täitä näkynyt.. kop kop.

Vierailija
73/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin nousee tuskanhiki kun edes asiaa ajattelee. Meillä ollut päiväkodista kolme kertaa täirumba. Eka kerralla olin ihan hysteerinen ja saunotin ja pyykkäsin 60 asteessa kaiken irtoavan. Ihme ettei sauna syttynyt tuleen. Sitten kuulin myös tuon että osan voi laittaa jätesäkkeihin moneksi päiväksi pois käytöstä niin ei tarvi saunottaa ja pyykätä kaikkea. Yhtäkään kertaa ei ole sattunut olemaan kunnon pakkanen, jolloin kaiken olisi voinut vain viskata pitkäksi aikaa ulos.

Toka kerralla ei meinattu päästä elokoista eroon. Tai itse asiassa en ole ihan varma oliko niitä edes varmasti meillä, mutta jotain ylimääräistä hitusta mukulalla oli hiuksissa. Itse olen talon ainoa aikuinen ja minulla on pitkät hiukset. Minulla on myös todella huono näkö ilman rillejä. Pääni oli aivan verillä kuin raastoin päänahkaani eri apteekin mömmöjen kanssa metallikammalla. Kun en nähnyt niin jyystin ja jyystin hiuksiani varmuuden vuoksi.

Lakanoita pesin joka päivä. Otettiin peitot pois käytöstä myös. Vika kerralla tajusin tavallaan eristää vaatekaappini eli käytettiin vain muutamaa vaatetta uudestaan ja uudestaan. Ne välillä pesuun tai joka päivä pakastimeen yöksi. Naulakosta otettiin käyttöön vain yhdet ulkovaatteet ja ne yöksi aina pakastimeen. kaikki muut vaatteet laitoin pois käytöstä jätesäkkeihin. Lähtihän ne elukat sitten lopulta.

Vierailija
74/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin löytyi parin päivän päästä hiuksista pienen pieni täi. Luulin ensin saivareeksi, mutta lapsi huomasi että se liikkui. Eli ei pesussa ollut kuollut. Pesin uudestaan täishampoolla ja joka päivä kävin hiukset läpi täikammalla. Viikon päästä vielä pesu. Ja sen jälkeen vielä täikammalla käytössä parin viikon ajan. Käytössä aine, joka tukahdutti. Ostin uuden tyynyn ja vaihdoin lakanat joka toinen päivä. Pehmolelut pakkasessa viikon. Pipot tms myös pakkasessa. Omasta kokemuksesta sanon, että täikampaus on yhtä tärkeää kuin pesu.

Vierailija
75/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa konsti on majoneesi. Päähän ja hiuksiin noin tunniksi. Tukehduttaa täit ja sen jälkeen pesu ja huolellinen kampaaminen. Laventeliöljy ennaltaehkäisyyn. Ranskalaisen kampaajan neuvo. Toimi.

Vierailija
76/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyvätkö lapsesi monikulttuurista koulua?

Ps. Tuberkuloosirokotukset kannattaa myös tarkastaa.

Näitä on kaikissa päiväkodeissa ja kouluissa.

Vierailija
77/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläviä täitä ei juurikaan näe. Munat löytää helpommin. Ovat kuin hilsettä, mutta kun yrität vetää pois se ei irtoa millään.

Vierailija
78/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän maan jossa myydään täitä sen takia että ihmisen uskovat niiden puhdistavaan ja parantavaan vaikutukseen. Monikulttuurisuus on rikkaus, te maksatte niiden poistamisesta ja he maksavat että saisivat niitä. Ja kyllä, meillä on suuri yhteisö tämän maan kansalaisia täällä.

Voihan tuossa olla jopa jotain perää että niistä on jotain hyötyä jossain. Sellaisesta ainakin on tutkimuksissa saatu viitteitä, että se ei ole ihmiselle välttämättä hyväksi että nykyään ei ole mitään suolistoloisia. Jotenkin ne saattavat kuulemma vaikuttaa positiivisesti suolistomikrobeihin ja sitä kautta terveyteen. Maailma on sillä tavalla omituinen paikka että melkein kaikella on täällä joku tarkoitus. Mutta niin kuin Tuntemattomassa sotilaassakin tätä mietittiin niin en minäkään keksi mitä hyötyä niistä täistä ja luteista on ja kyllä ne meiltä lähtee vähän vikkelään.

Vierailija
79/97 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti on vähän liian lyhyt aika.

Vierailija
80/97 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjäys ei tapa munia. Se on vanha harhaluulo.