Täishamppoolla pesty keskiviikkona, perjantaina löytyi 1 elävä täi.
Onko hoito onnistunut? Eikö tuon pesun pitänyt tappaa täit?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut vuoden aikana jokaiseen bongaamaani täikeskusteluun tilanteestani, jossa aloin löytää itseltäni täitä noin puolen vuoden välein siitä asti kun aloitin nykyisessä työpaikassani.
Täishampoolla ja kampaamisella lähtivät, mutta sitten päätin että ennaltaehkäisy olisi hyödyllisempää. Käytän pajunkuorishampoota ehkä kerran viikossa - mulle on hiusten ulkonäkö tärkeää ja se kuivattaa mun hiuksia liikaa, muuten käyttäisin useamminkin.
Sitä tärkeämpänä kikkana olen käyttänyt teepuuöljyä: pari tippaa reiluun teelusikalliseen kookosöljyä, sekoitetaan ja hierotaan huolellisesti päänahkaan. Annan vaikuttaa ehkä tunnin, joskus pidempään, ja pesen pois. Ainakin monta kuukautta olen nyt selvinny ilman täitartuntoja, edellisen kerran löysin täin päästäni toukokuussa ja sen jälkeen aloitin tämän teepuurutiinin. Varmaan tänä viikonloppuna koitan jaksaa taas laittaa hoitoaineen päähän ja kammata sitten hiukset läpi, pienikin kutina päänahassa saa heti pienen paniikin aikaiseksi ja kun en ole taas kuukauteen kampaillut niin tarkistan nyt vieläkö olen selvinnyt ilman täitä.
Kehotan kokeilemaan!
Oletko koulussa töissä vai mitä? Miksi sun jatkuvasti tarvii pelätä täitartuntaa? Jos ne kerran hoitaa pois, niin eihän niitä loppuelämänsä tarvitse "ehkäistä"? Aika raskaalta kuulostaa
Olen ihan aikuisten ihmisten kanssa töissä. Meillä on aika...monikulttuurinen työympäristö, en tiedä johtuuko sitten siitä.
Ensimmäinen täitartuna toissakesänä kun aloitin työt, hoidin pois. Se oli niin ällöttävä ja inhottava prosessi että aloin kampailemaan hiuksia parin viikon välein varmuuden vuoksi. Jokunen kuukausi eteenpäin löytyi taas täi ja hoidin ongelman silloinkin. Sen jälkeen aloitin käyttämään täishampoota kerran kuussa (jälleen varmuuden vuoksi), ja toukokuussa löysin kampaillessa yhden elävän täin, joten eikun hoitamaan taas.
En tiedä mistä niitä tulee - olen lapseton sinkku ja mun ihmiskontaktit rajoittuu muutenkin työpaikalle, täitä mulla ei ole ollut koskaan aiemmin, edes lapsena. Mun hiukset tai pipo tai mikään muukaan ei osu toisten hiuksiin...taukotilojen pehmustetut penkit ja työtuolit joita käyttää iso määrä porukkaa vuorollaan inhottaa, aina niihin istuessa mieleen tulee ajatus että joku täipää on ollut tässä ja nyt sieltä joku kiipeää paitaa pitkin mun päänahkaan.
En siis keksi mistä muualta niitä täitä voi mulle tulla kuin työpaikalta. Sitä puolta vuotta ne ei elä petivaatteissa tai pipoissa (tietysti hoidan myös kaiken tuon samalla kun hoidan täit päästä pois), ja jos joku saivar olisi päähän jäänyt niin ei sekään sieltä vasta kuukausien kuluttua kuoriudu.
Ja joo, on hemmetin raskasta. Tässä taas mietin kampaajalla käyntiä mutta sitä ennen tuppaan tekemään parin viikon ajan päivittäisen täikampaamisen, niin vainoharhaiseksi tässä menee. Ja hiukset katkeilee ja hamppuuntuu, varmaan puolet jo ennestään ohuista hiuksista mennyt säpäleiksi tämän takia.
En siis todellakaan ole ehkäisemättä. Ja se kookosöljy/teepuuöljyseos tekee muutenkin päänahalle hyvää, samoin kuin siinä automaattisesti mukana tuleva päänahkahieronta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shampoota voi käyttää mutta ei ole pakko. Tärkeintä on kammata täikammalla muutaman viikon ajan joka päivä hiukset. Silloin kuoriutuneet saadaan pois päästä, eikä uusia munia enää tule.
Mä olen lapselta monet täitartunnat kammannut pois ilman mitään myrkkyjä. Pelkästään kampaamalla on aina pois lähteneet parissa viikossa. Nyt on onneksi jo teini, eikä täitä ole näkynyt ekaluokan jälkeen :)
Kunnollinen metallinen täikämpa, (mulla licemeister) ja lähtee pelkällä kampaamisella.
Ei kaikki täishampoot perustu täiden tappamiseen myrkyillä. Me ollaan kahdesti saatu tartunta hoidettua Paranixilla, joka tukahduttaa täit.
Pitkät ja paksut hiukset minulla ja tytöllä. Kellään ei olisi ollut aikaa eikä viitseliäisyyttä käydä kammalla läpi ja nyppiä saivareita yksitellen.
Pistettiin molemmille pullollinen tukehduttavaa täiöljyä yöksi ja aamulla saivareetkin oli litistyneitä ja kuolleita. Hiuksetkin oli pitkään erityisen kiiltävät ja kauniit.
Vierailija kirjoitti:
Pese tai tuuleta esim. parvekkeella pipoja viikon verran.
Pese kuumassa vuodevaatteet.
Keitä hiusharjat!
Osta apteekista Rausch-pajunkuorishampoota, äläkä käytä enää muuta shampoota. Pese sillä lapsen pää joka toinen päivä, välillä omat hiuksesikin.Täit tarttuvat pääkosketuksessa koulussa:
lapset ovat koulun ryhmätyössä päät yhdessä, välitunnilla kuiskivat jotain niin että hiukset ottavat kosketusta, katsotaan samaa kännykännäyttöä päät yhdessä.
Kuljetaan parijonossa, kun täinkantajalla on pitkä, vapaanaliehuva tukka.Meillä koulussa on yksi perhe, jonka äidillä ja tyttärellä on molemmilla pitkät hiukset ihan täynnä täitä ja saivareita, ollut jo monta vuotta. Kouluterveydenhoitaja ei voi tehdä mitään, rehtori on voimaton, lastensuojelu käy heillä kylässä, mutta ei tiedä mitä voisi tehdä.
Keitä hiusharjat?
Tai osta ihan uudet. Maksaa 1-3e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meille tuli täitartunta, laitoimme täigeeliä tai täishampoota päähän joka ilta.
Kammat ja hiuslenkit ja pipot pakastettiin vuorokaudeksi. Harjat kiehautettiin. Tyynyliinat vaihdettiin joka aamu.Pojilla, joilla on ihan lyhyet hiukset, on helppoa: täit lähtee jokapäiväisellä hiusten imuroinnilla.
Tytöillä tämä on kauhea ongelma.Munat ei lähde millään imurilla. Ne ei irtoa hiuksista muuten kuin kynnellä vetämällä.
Onhan täikammatkin sitä varten, että saivareet irtoaa.
Me pääsimme eroon runsaasta täikannasta ahkeralla täishampoon käytöllä, kokemukseni mukaan ne saivareet, jotka jäävät hiuksiin, e ovat kuolleita tai pelkkiä saivareenkuoria?
Meillä ei ole ollut täitä enää kahteen kuukauteen. Sitä ennen olikin puolen vuoden taistelu täitartuntojen kanssa, joten kokemusta on... ja apteekki rikastui. Pikainen arvioni on että syysimme apteekkeihin 500€ rahaa, edelleen ostamme sieltä pajunkuorishampoota.Yksikään saivare ei ole kyllä koskaan ikinä jäänyt täikampaan :D Kynnellä on saanut vetää irti ja katsoa suunnilleen 10 hiusta kerrallaan juuri myöten kirkkaassa valossa käännellen, että on kaikki munat löytyneet. Kaksi kertaa tämä ruljanssi käyty läpi viime syksynä. Onneksi vaan yksi lapsista, se pitkähiuksisin tottakai, sai täitä ja havaittiin aina aika ajoissa.
https://www.verkkosivuapteekki.fi/Clinic-taeikampa
Tuolla lähti meillä myös saivareet.
Meillä on ollut kaksi kertaa täitartunta (pari vuotta väliä) ja molemmilla kerroilla se on saatu kerralla pois. Yhdellä tytöistä oli meilläkin täishampoolla pesun jälkeen vielä eläviä täitä, mutta itse pesin sillä täishampoolla muistaakseni kaksi tai kolme kertaa. En pitänyt niin pitkää väliä, mitä ohjeessa oli. Sen lisäksi päivittäin pesin petivaatteet, tietysti pakastettiin ja saunotettiin kaikki mahdollinen ja kampasin täikammalla hiuksia aamuin illoin. Lisäksi pidettiin yön yli päässä öljyä&kelmua, taidettiin myös jotain etikkaa hölvätä. Käytin siis sen viikon hävittämisoperaation aikana kaikki mahdolliset keinot, mitä hävittämiseen voisi tarvita, koska olin päättänyt että ne täit tapetaan kerralla vaikka en viikon aikana muuta tekisi. . Luojan kiitos, kerralla on saatu meiltä aina pois ja olin tuolloin lomalla.
Aiheuttaako täitartunta aina kovaa kutinaa päänahassa? Ja näkeekö ne täit sieltä hiusten seasta? Eli huomaako sen varmasti jos niitä on.
Meillä ei tietääkseni koskaan ole täitä ollut, enkä ole nähnyt. Koulusta tulee kuitenkin jatkuvasti lappuja, että täitä on löydetty ja ihan lappuun kuittausta, että hiukset on tarkistettu.
Jos mun pojille tulisi niin kaljuksi vaan. Ovat jo teinejä ja eivät ole saaneet täitä.
Jotkut täit on jo resistenttejä lääkeshampoille. Paras mixtuura on 1 osa oliiviöljyä, 1 osa omenaviinietikkaa, sitte muovimyssy päähän yöksi ja aamulla normi hiuspesu ja tiheällä kammalla mekaaninen poisto. Luonnollisesti hullu siivoominen ja petivaatteiden pesu.
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako täitartunta aina kovaa kutinaa päänahassa? Ja näkeekö ne täit sieltä hiusten seasta? Eli huomaako sen varmasti jos niitä on.
Meillä ei tietääkseni koskaan ole täitä ollut, enkä ole nähnyt. Koulusta tulee kuitenkin jatkuvasti lappuja, että täitä on löydetty ja ihan lappuun kuittausta, että hiukset on tarkistettu.
Olisiko sulla vastauksiakin, eikä vain alapeukkua?! Täitä ei siis ole löydetty meidän lapsilta kummaltakaan koskaan. Laput jaetaan koko koululle.
Vierailija kirjoitti:
Pitkät ja paksut hiukset minulla ja tytöllä. Kellään ei olisi ollut aikaa eikä viitseliäisyyttä käydä kammalla läpi ja nyppiä saivareita yksitellen.
Pistettiin molemmille pullollinen tukehduttavaa täiöljyä yöksi ja aamulla saivareetkin oli litistyneitä ja kuolleita. Hiuksetkin oli pitkään erityisen kiiltävät ja kauniit.
Ei kyllä itselläni ole mitään äärtä ei määrää sille viitseliäisyydelle mikä tuossa tilanteessa löytyy. En todellakaan alkaisi vaan jollain aineella kokeilemaan että kuolevatko vaiko eikö kuole, ja munat päässä siinä sitten odottelua. Jos jotain viitsin niin tämän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin lapsi raapi päätä ihan sormet verillä, mutta kai noihin toiset tottuu jos niitä joillakin on kuukausikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin lapsi raapi päätä ihan sormet verillä, mutta kai noihin toiset tottuu jos niitä joillakin on kuukausikaupalla.
Kiitos! Tuli vain mieleen voiko täitartunta olla itse sitä huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä itselläni ole mitään äärtä ei määrää sille viitseliäisyydelle mikä tuossa tilanteessa löytyy. En todellakaan alkaisi vaan jollain aineella kokeilemaan että kuolevatko vaiko eikö kuole, ja munat päässä siinä sitten odottelua. Jos jotain viitsin niin tämän.
Tottakai oltaisiin otettu toiset keinot käyttöön jos tuo ei olisi tehonnut. Mutta miksi nähdä suuri vaiva jos pienemmälläkin pääsee? Aine vaikutti yön ajan päässä, seuraavana päivänä täikampaan jäi vain raatoja eikä eläviin sen koommin törmätty. Munat olivat tosiaan elottomiksi litistyneitä. Onneksi tämä jäi toistaiseksi ainoaksi täitartunnaksi meidän perheessä.
Lähiaikoina käytetyt pipot, takit ja hiuslenksut sekä sänkypehmot pestiin ja laitettiin muutamaksi päiväksi komeroon. Lakanat tietenkin pesuun ja sohvat peitettiin puhtailla lakanoilla. Tytön hiukset letitin tiukasti hoitoon.
Meillä ei juuri apteekkituotteet tehonneet, eikä ollut enää varaa laittaa täiden häätöön isoja summia. No, tehtiin niin, että yöksi hierottiin päähän kunnon määrä kaupan halvinta rapsiöljyä. Pidemmät hiukset letille, ja muovinen suihkumyssy päähän. Tyyny laitettiin muovipussiin ettei öljyisty. Aamulla täikammalla tarkkaan koko pää, ja sitten normaali shampoopesu. Hiusten melkein kuivuttua käsittely suoristusraudalla tyvestä latvoihin. Yksi tai kaksi tällaista käsittelyä riitti, eikä tullut maksamaan juuri mitään.
Toki sohvanpäällinen, vuodevaatteet ja kaikki vaatteet menivät samaan syssyyn pesuun, harjat ja kammat pakastimeen, silmälasien sangat desinfioitiin jne. Ja autossa niskatukien päällä pidettiin muovipusseja tai jätesäkkejä.
En koskaan ole kokenut niin sitkeää täi tartuntaa mikä tänä loppukesänä tuli jostain ratsastusleiriltä nuoren mukana.
Olen kuitenkin jo iso-äiti ikäinen ja nähnyt yhtä ja toista, ja siivouksen ja täi hävittämisen suhteen mielettömän tarkka.
Kokeiltiin vaikka mitkä täi shampoot apteekista. En jaksa muistaa edes mutta hirveä summa meni.
Kokeiltiin öljyt, kelmut, kookosrasvat yms yön yli .
Kammattiin, föönättiin, kammattiin, kammattiin, pakastettiin kaikki ja saunotettiin.
Imuroitiin, siivottiin.
Pyykättiin kaksi kuukautta kun on iso talo ja väkeä.
Se oli painajaismaista.
Olin niin tarkka kuin ikinä kykenin mutta silti ne uusivat viikon sisällä .
Mietin, että Ruotsissa on puhuttu jo pitkään täiden vastustuskyvystä tai immuuniksi tulosta shampoiden suhteen.
En osaa sanoa voiko täi laji olla eri tjtn.
Hirvittävä urakka.
Kaikille tiedotettiin jotka ikinä vain tekemisissä . Että ei leviäisi mutta silti taistelimme itse pitkään.
Oli todella uuvuttavaa. Aamuin illoin tarkistukset ja kampaukset. Myönnän että myös päivän mittaan.
Vieläkin ihan uuvuttaa se taistelun ajatteleminenkin.
Puistattava kokemus kun alkoi olla jo neuvot vähissä.
Sitä oliiviöljyä, kookosrasvaa yms kului varmaan ämpärillinen .
Tiukoilla kemikaaleilla saa häiriköivän rotan kummasti aisoihin. Postitalosta ei löytynyt koloa johon juosta ; juna ei huomaa.
Tiukoilla kemikaaleilla saa häiriköivän rotan kummasti aisoihin. Postitalosta ei löytynyt koloa johon juosta ; juna ei huomaa.
Käyvätkö lapsesi monikulttuurista koulua?
Ps. Tuberkuloosirokotukset kannattaa myös tarkastaa.
Mä olen lapselta monet täitartunnat kammannut pois ilman mitään myrkkyjä. Pelkästään kampaamalla on aina pois lähteneet parissa viikossa. Nyt on onneksi jo teini, eikä täitä ole näkynyt ekaluokan jälkeen :)
Kunnollinen metallinen täikämpa, (mulla licemeister) ja lähtee pelkällä kampaamisella.