Täishamppoolla pesty keskiviikkona, perjantaina löytyi 1 elävä täi.
Onko hoito onnistunut? Eikö tuon pesun pitänyt tappaa täit?
Kommentit (97)
Täishampoo tappaa oikeasti vain elävät täit (vaikka jotkut shampoot väittävät muuta). Munat (saivareet jäävät vielä hiuksiin, joten niistä tulee uusia täitä. Täillä menee kuitenkin kuoriutumisesta yli viikko siihen, että se munii itse. Uusintahoita käsketään tekemään viikon päästä juuri siksi, että sillä saadaan tapettua edellisen hoidon jälkeen kuoriutuneet täit ennen kuin ne ehtivät munia uusia munia. Tämäkään ei kuitenkaan riitä, jos täitä on jäänyt jonnekin muualle ja saa uusintatartunnan esim. pipoon jääneistä täistä. Sen vuoksi on tärkeää käsitellä myös vaatteet ja vuodevaatteet ym. jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekista voi ostaa täikamman. tiheämpi kuin normikampa. Munat jäävät täikampaan.
Ei jää. Juuri niistä apteekin täikammoista meillä solahti munat läpi helposti.
Voi sitä alapeukuttaa mutta ihan hyvää hyvyyttäni nyt vain kerron, että noin se meni.
Ihan hyvyyttäni voin kertoa että täikampoja on erilaisia.
Meillä käytettiin sitä suihketta joka tappi elävät täit ja shampoot päälle.Tämän jälkeen pakkasimme itsemme ilman mitään tavaroita autoon ja oltiin mummolassa 3vrk.Kahden viikon jälkeen uusi käsittely ja taas mummolaan evakkoon.Ei ole sen jälkeen näkynyt,onneksi.
Näiden ohjeiden lisäksi voitte ottaa käyttöön suoristusraudan. Sillä käsitellään hiukset aivan tyvestä latvaan pieninä osioina, jolloin munat paistuvat. Lapsen on pysyttävä paikallaan, jotta rauta ei polta päänahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Näiden ohjeiden lisäksi voitte ottaa käyttöön suoristusraudan. Sillä käsitellään hiukset aivan tyvestä latvaan pieninä osioina, jolloin munat paistuvat. Lapsen on pysyttävä paikallaan, jotta rauta ei polta päänahkaa.
Aikuisella hiusten värjääminen tappaa munat. Lämpö tappaa munat.
Apteekissa myydään myös täikampaa joka toimii sähköllä.
Meillä 3 vuotta sitten tämä episodi, 2 poikaa. Kävin hurjaan taistoon, shampoopesut tietysti ja poikien päänahat kävin huolella läpi, kammalla jakaus jakaukselta kohdevalon alla lakanan päällä ja kynnet avuksi. Vei aikaa mutta maksoi vaivan, kaikki lähti samantien. Tekstiilejä saunotin ja osan pakastin, pesin jne, mutta myöhemmin luin, että täit ei elä ihmisen ulkopuolella paria-kolmea vuorokautta pidempään, joten ylihysteeriseksikään ei ole tarvetta alkaa (vaikka itse kyllä aluksi olin). Joka tapauksessa, kyllä tuo pään huolellinen "siivous" kannattaa, se on tehokkainta. Käytin myös saksia siinä hommassa. Sympatiat kaikille asian kanssa taisteleville.
Kampaaminen pesun jälkeen on tosi tärkeää. Shampoo ei välttämättä tapa kaikkia täitä ja uusia voi vielä kuoriutua munista. Onneksi täi munii vasta n 4 vk ikäisenä joten jos säännöllisesti kampaa pari vk pesun jälkeen niin kaikki täit varmaan jää kampaan. Itse kampasin aluksi aamuun illoin, lopussa kerran päivässä. Täit lähti.
Shampoota voi käyttää mutta ei ole pakko. Tärkeintä on kammata täikammalla muutaman viikon ajan joka päivä hiukset. Silloin kuoriutuneet saadaan pois päästä, eikä uusia munia enää tule.
Kampaaninen on tärkeintä, kerrallaan noin tunti on hyvä aika!!
Mä olen käyttänyt Paranix Sensitive-silikonivalmistetta. Se levitetään hiuksiin yöksi, kääritään hiukset pyyhkeeseen ja aamulla huuhdotaan. Sitten kampaus täikammalla. Todellakin lähtee kertahoidolla täit. Pakkauksessa sanotaan että se tukahduttaa myös munat ja uskon sen pitävän paikkansa, kuolleet täit ja kuivuneet saivareet ropisevat kammatessa hiuksista. Meillä ei ole ikinä kyseisen valmisteen jälkeen enää viikon päästä löytynyt eläviä täitä. Ja kammat, harjat, hiuslenkit pakastimeen. Lakanat ja pyyhkeet pesuun. Pehmolelut jätesäkkiin joka suljetaan ilmatiiviisti ja pidetään karanteenissa ainakin sen viikon verran.
Jotkut vannovat vauvaöljyn nimiin ja tekevät sillä vastaavan käsittelyn. Itse tykkään tuosta Paranixista kun se on helpompi pestä pois hiuksista.
Olen kirjoittanut vuoden aikana jokaiseen bongaamaani täikeskusteluun tilanteestani, jossa aloin löytää itseltäni täitä noin puolen vuoden välein siitä asti kun aloitin nykyisessä työpaikassani.
Täishampoolla ja kampaamisella lähtivät, mutta sitten päätin että ennaltaehkäisy olisi hyödyllisempää. Käytän pajunkuorishampoota ehkä kerran viikossa - mulle on hiusten ulkonäkö tärkeää ja se kuivattaa mun hiuksia liikaa, muuten käyttäisin useamminkin.
Sitä tärkeämpänä kikkana olen käyttänyt teepuuöljyä: pari tippaa reiluun teelusikalliseen kookosöljyä, sekoitetaan ja hierotaan huolellisesti päänahkaan. Annan vaikuttaa ehkä tunnin, joskus pidempään, ja pesen pois. Ainakin monta kuukautta olen nyt selvinny ilman täitartuntoja, edellisen kerran löysin täin päästäni toukokuussa ja sen jälkeen aloitin tämän teepuurutiinin. Varmaan tänä viikonloppuna koitan jaksaa taas laittaa hoitoaineen päähän ja kammata sitten hiukset läpi, pienikin kutina päänahassa saa heti pienen paniikin aikaiseksi ja kun en ole taas kuukauteen kampaillut niin tarkistan nyt vieläkö olen selvinnyt ilman täitä.
Kehotan kokeilemaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut vuoden aikana jokaiseen bongaamaani täikeskusteluun tilanteestani, jossa aloin löytää itseltäni täitä noin puolen vuoden välein siitä asti kun aloitin nykyisessä työpaikassani.
Täishampoolla ja kampaamisella lähtivät, mutta sitten päätin että ennaltaehkäisy olisi hyödyllisempää. Käytän pajunkuorishampoota ehkä kerran viikossa - mulle on hiusten ulkonäkö tärkeää ja se kuivattaa mun hiuksia liikaa, muuten käyttäisin useamminkin.
Sitä tärkeämpänä kikkana olen käyttänyt teepuuöljyä: pari tippaa reiluun teelusikalliseen kookosöljyä, sekoitetaan ja hierotaan huolellisesti päänahkaan. Annan vaikuttaa ehkä tunnin, joskus pidempään, ja pesen pois. Ainakin monta kuukautta olen nyt selvinny ilman täitartuntoja, edellisen kerran löysin täin päästäni toukokuussa ja sen jälkeen aloitin tämän teepuurutiinin. Varmaan tänä viikonloppuna koitan jaksaa taas laittaa hoitoaineen päähän ja kammata sitten hiukset läpi, pienikin kutina päänahassa saa heti pienen paniikin aikaiseksi ja kun en ole taas kuukauteen kampaillut niin tarkistan nyt vieläkö olen selvinnyt ilman täitä.
Kehotan kokeilemaan!
Oletko koulussa töissä vai mitä? Miksi sun jatkuvasti tarvii pelätä täitartuntaa? Jos ne kerran hoitaa pois, niin eihän niitä loppuelämänsä tarvitse "ehkäistä"? Aika raskaalta kuulostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meille tuli täitartunta, laitoimme täigeeliä tai täishampoota päähän joka ilta.
Kammat ja hiuslenkit ja pipot pakastettiin vuorokaudeksi. Harjat kiehautettiin. Tyynyliinat vaihdettiin joka aamu.Pojilla, joilla on ihan lyhyet hiukset, on helppoa: täit lähtee jokapäiväisellä hiusten imuroinnilla.
Tytöillä tämä on kauhea ongelma.Munat ei lähde millään imurilla. Ne ei irtoa hiuksista muuten kuin kynnellä vetämällä.
Onhan täikammatkin sitä varten, että saivareet irtoaa.
Me pääsimme eroon runsaasta täikannasta ahkeralla täishampoon käytöllä, kokemukseni mukaan ne saivareet, jotka jäävät hiuksiin, e ovat kuolleita tai pelkkiä saivareenkuoria?
Meillä ei ole ollut täitä enää kahteen kuukauteen. Sitä ennen olikin puolen vuoden taistelu täitartuntojen kanssa, joten kokemusta on... ja apteekki rikastui. Pikainen arvioni on että syysimme apteekkeihin 500€ rahaa, edelleen ostamme sieltä pajunkuorishampoota.
Yksikään saivare ei ole kyllä koskaan ikinä jäänyt täikampaan :D Kynnellä on saanut vetää irti ja katsoa suunnilleen 10 hiusta kerrallaan juuri myöten kirkkaassa valossa käännellen, että on kaikki munat löytyneet. Kaksi kertaa tämä ruljanssi käyty läpi viime syksynä. Onneksi vaan yksi lapsista, se pitkähiuksisin tottakai, sai täitä ja havaittiin aina aika ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Laottakaa sitä dilikonitäishampoota, joka tukahduttaa täut. Nixille tms täillä voi olla jo kehittynyt vastustuskyky. Siöti pitää toistaa viikon päästä, kun munia voi olla. Lisäksi täitä ja munia voi olla missä vain - sohvat, vaatenaulakko ja takit ja auton istuimet jne. Pyyhkeet tietenkin pitää käsitellä. Ja siis täitorjunta koko perheelle yhtä aikaa.
Ihan hirveä vitdaus. Näin niistä pääsee kyllä eroon n kuukaudessa.
Helpointa on jos vain on tilaa, ostaa iso arkkupakastin, jonne laittaa kaiken käsittelyyn, niin ei tarvitse hulluna pestä. Se on kätevää myös ulkomailta tullessa, käsimatkatavaroille ja postimyyntipaketeille yms luteiden ennaltaehkäisyksi.
Hirväen shellkeä kirotus!
Mulla on 3 tyttöä, joilla kaikilla pitkät vyötärölle ulottuvat hiukset. Täitartunnoista on päästy seuraavalla setillä:
- hiusten pesu täit tukahduttavalla shampoolla (Paranix tai vastaava) kolme kertaa aina viikon välein
- pesun jälkeen hiusten kampaus täikammalla ja silmällä näkyvien saivareiden poisto joko kynnellä tai leikkaamalla hius - eivät todellakaan jääneet kiinni mihinkään meillä käytössä olleeseen täikampaan!
- vuodevaatteiden vaihto
- pipot, harjat, hiuslenksut, unilelut ym pesuun ja/tai pakkaseen pariksi vuorokaudeksi
- muu tartuntavaarassa ollut ei-niin-tärkeä tavara isoon muovisäkkiin kuukaudeksi
Ärsyttävintä on saada uusi tartunta koulusta/päiväkodista heti edellisen perään. Uusintatartuntoja on vaikea estää, meillä ei toiminut apteekissa myytävät pajunkuorishampoot/estosuihkeet.
Heti alkoi kutittaa päätä kun luki alustuksen. Tsemppiä kaikille asian kanssa taisteleville.
Meillä kuoriutui täivauvoja useampaan otteeseen, vaikka oli käytetty sitä myös munat tukahduttavaa. Mutta pari viikkoa kampausta, kampausta, kampausta. Aamulla pikaisesti, illalla ajan kanssa. Täisaunoja, pipot säilöttiin pakastimessa. Mietin kyllä kuinka kävisi, jos ei olisi saunaa eikä pakastinta. Eikä äidillä joka ilta ylimääräistä tuntia tytön pitkiin hiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuoriutui täivauvoja useampaan otteeseen, vaikka oli käytetty sitä myös munat tukahduttavaa. Mutta pari viikkoa kampausta, kampausta, kampausta. Aamulla pikaisesti, illalla ajan kanssa. Täisaunoja, pipot säilöttiin pakastimessa. Mietin kyllä kuinka kävisi, jos ei olisi saunaa eikä pakastinta. Eikä äidillä joka ilta ylimääräistä tuntia tytön pitkiin hiuksiin.
Tarkennus vielä, kampaamalla lähti siis kuoriutuneet täit, munat sitten loppujen lopuksi leikkasin saksilla pois. Ja niitähän piisasi joka kampauskerralle. Ja tukahduttavaa käytin useampaan otteeseen.
Voi sitä alapeukuttaa mutta ihan hyvää hyvyyttäni nyt vain kerron, että noin se meni.