Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä asioissa lapsiperheet joustavat lapsettomien hyväksi?

Vierailija
10.11.2017 |

Tuosta koulujen lomaviikkokeskustelusta tuli mieleen. Missä asioissa homma on toisinpäin, eli lapsiperheet joustavat lapsettomien hyväksi? Itse en nyt keksi ainuttakaan tilannetta, jossa näin olisi.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään.

Vierailija
2/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisissa asioissa lapsettomat kaipaisivat lapsiperheeltä joustoa? Itse esim. tapaan lapsettomia ystäviäni useimmiten ilman lapsia. Onko tämä nyt yksi esimerkki joustosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan mihin sä tarvit joustoa omassa elämässä. Opiskelut, sairaus...?

Vierailija
4/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa enpä tiedä oisko missään. Itselläkin 2 lasta, mutta täytyy myöntää, että toisinpäin en muista joustaneeni ka ikinä.

Vierailija
5/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisissa asioissa lapsettomat kaipaisivat lapsiperheeltä joustoa? Itse esim. tapaan lapsettomia ystäviäni useimmiten ilman lapsia. Onko tämä nyt yksi esimerkki joustosta?

Vaikka nyt niiden työvuorojen ja lomien järjestelyssä. Sekin on äärimmäisen veemäistä, että kerros- ja rivitaloissa lapset saavat mekastaa päivästä toiseen sisällä ja ulkona niin paljon kuin lystää, mutta jos lapseton tulee kerran yöllä kotiin niin että jopa puhuu rappukäytävässä, siitä ollaan heti vaatimassa suunnilleen häätöä. 

Vierailija
6/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen aikaisin töihin niin lapseton saa nukkua pitkään. Samoin päivystää pikku joulu-päivä ja myös seuraavan päivän jotta lapseton voi toipua rankasta viikonlopusta.

Vierailija
7/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lapsiperheitä tämän maan demografia olisi vielä raskaampi kantaa myös lapsettomille. Jos lapsia ei olisi, kaadettaisiin koko veropohja nykyisille työssäkävijöille mukaan lukien heidän oman vanhuutensa kulut. Ei olisi veroprosentit enää niitä mitä nyt.

Vierailija
8/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä joustetaan ihan ksikkien kohdalla silloin kun tarve vaatii.

Kun työkaverin mies sairastui vakavasti ja tiedossa oli lyhyt, karu taistelu, niin työkaveri teki osa- aikaisesti töitä ja me muut hoidettiin hänen asiakkaitaan. Kyn mies kuoli, hän jäi kolmen viikon lomalle. Se oli ihan itsestään selvää että muut joustaa.

En mä koe että mun lasten takia töissä on suuremmin kukaan joutunut joustamaan. Kun lapset sairastivat, tein töitä etänä. Loma-ajatkin meni helposti kun juuri kukaan ei halunnut olla lomalla hiihtolomaviikolla.

Vierailija
9/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti lapsettomana aikoinaan töissä sain aina kuulla " sulla kun ei ole lapsia, niin ei kai väliä milloin lomasi pidät". Mielessäni ajattelin,että ei ole lapsia mutta elämä on!

Vierailija
10/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi typerä snowflake aloitus. Lapsiperheet saavat joustoa koska on kohtuullista, yhteisvastuullista ja tärkeää että esim. vanhemmat voivat olla lasten kanssa loma-aikana. Tai että ei tarvitse jonottaa pienten lasten kanssa terveyskeskuksessa. Se jonka mielestä nämä ovat väärin ei ole mitään muuta kuin lapsellinen ääliö.

Kyllä sinäkin olet lapsena päässyt jonon ohi kun oli korva kipeä, ja olisiko ollut kivaa viettää lomat aina yksin kotona?

Ilman muuta taas itse "joustan" eli olen normaali huomaavainen ihminen jos esim. näen että vanhempi ihminen tarvitsee istumapaikan, päästän ohitseni kun sinkku kiitää leipäpussin ja yhden siiderin kanssa kassalle ja minä olen ostamassa perheelle ruokaa koko viikoksi ym. normaalia. Erikseen en ymmärrä miksi juuri lapseton tarvitsisi joustoa jos ei muuta syytä ole kuin että ei ole lapsia. Jos niin kovasti puristaa niin olet ihan vapaa lisääntymään.

Vierailija
11/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisi lapsisesta perheestä, joten... Majoitan lapsettomia maailmaa kiertäviä sisaruksiani ilmaiseksi, kun heillä ei ole elämälleen pidemmän aikavälin suunnitelmia. Tupsahtavat lentokoneella Suomeen ja ovat yhtäkkiä asunnottomia. Pyykkiä on hirveät määrät pestäväksi, kerron, että ne täytyy heidän sitten pestä meidän lapsiperhepyykin lomassa, kun ei ole kahta konetta ja kuivaustilastakin puutetta. Makoilevat, ovat netissä, suunnittelevat tulevaa, syövät, jättävät likaisia asioita levälleen ja kun heitä pyytää osallistumaan, niin eivät oikein osaa mitään ilman, että neuvoisin. Näin minä autan. Sitten kehotan heitä menemään maalle vanhempiemme luokse, jos eivät kohta löydä asuntoa itselleen. He säästävät seuraavaa matkaansa varten jopa niin, että minä maksan heidän Suomessa olo aikansa makoilun ja työn haun ajan. Heillä ei ole ikinä kiire löytää asuntoa. Joskus olen lainannut rahaakin takuu vuokraan, kun ymmärsin, että syy meillä bunkkaamiseen onkin, että ei riittävästi rahaa elämän alkuun saattamiseen.

Olenhan minäkin kiertänyt maailmaa. Taitaa olla sukuvika. Olen silti huolehtinut aina siitä, että en palaa tyhjän päälle. Minulla oli tosin ajatus jo nuorena, että matkailu on vain välivaihe elämässäni ja tahdon myös vakinaisemman työn ja perheen. Otan heidät kyllä ilolla vastaan, mutta vähitellen on syntynyt enemmän kulttuurieroja, näistä jokapäiväisistä velvollisuuksista, joita olettaisin myös lapsettomien noin yleensä hoitavan itse.

Vierailija
12/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisissa asioissa lapsettomat kaipaisivat lapsiperheeltä joustoa?

Kaipaisin välillä esimerkiksi lapsivapaita hotelleja, lentoja, ravintoloita... Mutta tulee aina niin helvetillinen meteli lapsiperheiltä, jos sellaisen tarjoamista joku taho uskaltaa edes harkita.

Vierailija
13/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen aikaisin töihin niin lapseton saa nukkua pitkään. Samoin päivystää pikku joulu-päivä ja myös seuraavan päivän jotta lapseton voi toipua rankasta viikonlopusta.

No onpa suppea käsitys elämästä. 😂 Eihän tuosta joustosta ole iloa kuin sellaiselle lapsettomalle, joka käy viihteellä.

Vierailija
14/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi typerä snowflake aloitus. Lapsiperheet saavat joustoa koska on kohtuullista, yhteisvastuullista ja tärkeää että esim. vanhemmat voivat olla lasten kanssa loma-aikana. Tai että ei tarvitse jonottaa pienten lasten kanssa terveyskeskuksessa. Se jonka mielestä nämä ovat väärin ei ole mitään muuta kuin lapsellinen ääliö.

Kyllä sinäkin olet lapsena päässyt jonon ohi kun oli korva kipeä, ja olisiko ollut kivaa viettää lomat aina yksin kotona?

Ilman muuta taas itse "joustan" eli olen normaali huomaavainen ihminen jos esim. näen että vanhempi ihminen tarvitsee istumapaikan, päästän ohitseni kun sinkku kiitää leipäpussin ja yhden siiderin kanssa kassalle ja minä olen ostamassa perheelle ruokaa koko viikoksi ym. normaalia. Erikseen en ymmärrä miksi juuri lapseton tarvitsisi joustoa jos ei muuta syytä ole kuin että ei ole lapsia. Jos niin kovasti puristaa niin olet ihan vapaa lisääntymään.

Sama pätee myös toisinpäin. Ei sitä joustoa keneltäkään pitäisi vaatia tai kenenkään vaatia, jos perusteena on lapset tai se että niitä ei ole.

Vierailija
15/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet varma, että istumapaikkaa tarvitseva vanhempi ihminen tai leipäpussin ja siiderin kanssa kiitävä on lapseton ja sinkku? Tuo on sitä normaalia arkielämän joustoa, minkä soisi tapahtuvan kaikkien kesken perhesuhteista riippumatta.

Vierailija
16/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia lienee, että kokeeko lapseton joutuvansa joustamaan vai ei? Minä pidän mieluummin lomani lapsiperheiden loma-aikojen ulkopuolella, koska silloin saan varattua edullisempia matkoja.  Tahdon heinä-elokuussa vähän kesälomaa, mutta muuten käy vähemmän halutut viikotkin.

Vierailija
17/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä meillä joustetaan ihan ksikkien kohdalla silloin kun tarve vaatii.

Kun työkaverin mies sairastui vakavasti ja tiedossa oli lyhyt, karu taistelu, niin työkaveri teki osa- aikaisesti töitä ja me muut hoidettiin hänen asiakkaitaan. Kyn mies kuoli, hän jäi kolmen viikon lomalle. Se oli ihan itsestään selvää että muut joustaa.

En mä koe että mun lasten takia töissä on suuremmin kukaan joutunut joustamaan. Kun lapset sairastivat, tein töitä etänä. Loma-ajatkin meni helposti kun juuri kukaan ei halunnut olla lomalla hiihtolomaviikolla.

Eikö kuollut saa teillä kuin kolme viikkoa lomaa ja sitten takaisin töihin?

Vierailija
18/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheet vastaavat tulevaisuudesta yhteiskunnassa. 

Ei ehkä tätä voi katsoa joustona, mutta ne lapset maksavat sun eläkkeet ja koko infrastruktuurin sinunkin osaltasi. 

Vähän nyt kansantaloustieteen osaamista toivoisi. Kaikki perustuu jatkumoon, jossa seuraava sukupolvi maksaa edellisen. Juhana Vartiaiselta ja Osmo Soininvaaralta löytyy heti aineistoa. 

Lapseton on vapaamatkustaja keskipalkkaisena ja jopa erittäin hyvätuloisena. 

Vierailija
19/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta koulujen lomaviikkokeskustelusta tuli mieleen. Missä asioissa homma on toisinpäin, eli lapsiperheet joustavat lapsettomien hyväksi? Itse en nyt keksi ainuttakaan tilannetta, jossa näin olisi.

Annetaan mahdollisuus sairaanhoitoon ja vanhemmiten muutenkin elämään.

Eikö riitä?

Vai mistä aiot poimia 80-vuotiaat ikätoverisi hoitamaan sinua. Joo... tietysti Afrikasta, mutta eivät hekään tänne tule ilman toimivia nuorempien ihmisten hoitamia yrityksiä ja valtionhallintoa. 

Vierailija
20/43 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimpana lapsena olen joustanut. Veljeni ja siskoni ovat molemmat lapsettomia.

Töissä olen joustanut silloin kun olin itse lapseton ja ei muuta menoa. Lapsellisena joustan työssä silloin, kun mieheni on ehtinyt kotiin lasten luo. Kun työkaverin lapsi sairastui, niin otin välillä ylimääräisen työvuoron, jos vain sain ylityökorvaukset. Loma-ajat saimme sovittua kaikkia osapuolia miellyttävästi myös, kun olin lapseton.

Minusta tuntuu silti, että sinkkuna en joustanut ollenkaan ainakaan niin, etten olisi itsekin tahtonut joustaa ja perheellisenä taas joustan enemmänkin lapsettomien sukulaisteni suhteen, siis enemmän kuin tahtoisin Olen ollut jopa omassa kodissani epämukavuus alueella heidän seurassaan! Heillä on pinttyneet tapansa ja he kokevat oikeudekseen valittaa ihan pienestäkin! Esim kun suihkuun ei päässyt heti kun tahtoi, kun teini meni ensiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi