Missä asioissa lapsiperheet joustavat lapsettomien hyväksi?
Tuosta koulujen lomaviikkokeskustelusta tuli mieleen. Missä asioissa homma on toisinpäin, eli lapsiperheet joustavat lapsettomien hyväksi? Itse en nyt keksi ainuttakaan tilannetta, jossa näin olisi.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisissa asioissa lapsettomat kaipaisivat lapsiperheeltä joustoa?
Kaipaisin välillä esimerkiksi lapsivapaita hotelleja, lentoja, ravintoloita... Mutta tulee aina niin helvetillinen meteli lapsiperheiltä, jos sellaisen tarjoamista joku taho uskaltaa edes harkita.
Sen kun pistät perustaen, jos noille on oikeasti kysyntää, luulisi että sulla on ihan kultakaivos käsissä. Tai siten voi käydä niin kuin mieheni totesi, "sellaiseen paikkaan en rahojani kanna, jolle ei lapset kelpaa asiakkaaksi." Ollaan siis lapseton pariskunta, ei ole ollut muiden lapsista mulle vaivaa ikinä missään. Eiku, on ollut kerran, ruokakaupassa nuori pari sellaisen pienen kanssa (osasi istua). Huuti koko kauppareissun kun päätä olisi leikattu, kyllä kävi niitä vanhempia sääliksi, kun siinä soi omatkin korvat ja ei tarvinnut vieressä sitä kuunnella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta koulujen lomaviikkokeskustelusta tuli mieleen. Missä asioissa homma on toisinpäin, eli lapsiperheet joustavat lapsettomien hyväksi? Itse en nyt keksi ainuttakaan tilannetta, jossa näin olisi.
Lapsiperheet joustavat siinä, että he käyttävät omaa aikaansa 24 tuntia vuorokaudessa ensimmäisten vuosien ajan, ja tämänkin jälkeen yli puolet vuorokaudesta vuosien tai vuosikymmenten ajan lasten hoitamiseen ja kasvattamiseen. Taloudellisia resursseja he käyttävät lapsettomien puolesta yhden lapsen kasvatukseen laskennallisesti noin 100 000 euroa per lapsi.
Tämä jousto on varsin massiivinen kädenojennus lapsettomille ihmisille, koska ilman tätä panosta lapsettomat joutuisivat väistämättä viettämään vähintäänkin elämänsä viimeiset vuodet kuolevalla maapallolla, ilman lääketieteellistä tai muuta hoivaa. Jokainen lapseton hyötyy aivan valtavasti lapsia hankkineiden ihmisten panoksesta ihmiskunnan jatkuvuuden turvaamiseen ja tulevaisuuden työvoiman kasvattamiseen.
Ihan turha panna tätä vastaan jotakin työpaikan syysloman allokointia.
Hah. Sano yksikin vanhempi, joka on hankkinut lapsensa turvaamaan yhteiskunnan tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet joustavat siinä, että he käyttävät omaa aikaansa 24 tuntia vuorokaudessa ensimmäisten vuosien ajan, ja tämänkin jälkeen yli puolet vuorokaudesta vuosien tai vuosikymmenten ajan lasten hoitamiseen ja kasvattamiseen. Taloudellisia resursseja he käyttävät lapsettomien puolesta yhden lapsen kasvatukseen laskennallisesti noin 100 000 euroa per lapsi.
Tämä jousto on varsin massiivinen kädenojennus lapsettomille ihmisille, koska ilman tätä panosta lapsettomat joutuisivat väistämättä viettämään vähintäänkin elämänsä viimeiset vuodet kuolevalla maapallolla, ilman lääketieteellistä tai muuta hoivaa. Jokainen lapseton hyötyy aivan valtavasti lapsia hankkineiden ihmisten panoksesta ihmiskunnan jatkuvuuden turvaamiseen ja tulevaisuuden työvoiman kasvattamiseen.
Hah. Sano yksikin vanhempi, joka on hankkinut lapsensa turvaamaan yhteiskunnan tulevaisuutta.
Lapsen hankkimisen motivaatiolla ei ole mitään merkitystä; efekti on täsmälleen sama. Lapsettomat hyötyvät ihan samalla tavoin muiden hankkimien lasten tuottamasta yhteiskunnan ja sen palveluiden jatkuvuudesta täysin riippumatta siitä, mikä on lasten hankkimisen motiivi.
Ihan yhtälailla me kaikki hyödymme muiden veroista täysin riippumatta siitä, maksavatko he niitä mielellään vai eivät. Motiivi ei tässä merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaan mahdollisuus sairaanhoitoon ja vanhemmiten muutenkin elämään.
Eikö riitä?
Vai mistä aiot poimia 80-vuotiaat ikätoverisi hoitamaan sinua. Joo... tietysti Afrikasta, mutta eivät hekään tänne tule ilman toimivia nuorempien ihmisten hoitamia yrityksiä ja valtionhallintoa.
Juu, ei auta se lapsettomien hehkuttama valtava rahansäästökään mitä lapsen hankkimatta jättäminen tuo. Ei saa rahallakaan hoitajiaan nuorennettua.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi typerä snowflake aloitus. Lapsiperheet saavat joustoa koska on kohtuullista, yhteisvastuullista ja tärkeää että esim. vanhemmat voivat olla lasten kanssa loma-aikana. Tai että ei tarvitse jonottaa pienten lasten kanssa terveyskeskuksessa. Se jonka mielestä nämä ovat väärin ei ole mitään muuta kuin lapsellinen ääliö.
Kyllä sinäkin olet lapsena päässyt jonon ohi kun oli korva kipeä, ja olisiko ollut kivaa viettää lomat aina yksin kotona?
.
On tärkeää, että kuka tahansa voi toisinaan viettää lomansa läheistensä kanssa, riippumatta läheisen iästä tai edes sen läheisen perhestatuksesta. Ja kyllä lapsetonkin voi joutua esimerkiksi järjestelemään töitään vaikka puolisonsa, tai jonkun muun läheisen, leikkauksen tai sairastumisen takia.
Ja päivystyksessä mennään kiireellisyys-, ei ikäperustaisesti. Tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hankkimisen motivaatiolla ei ole mitään merkitystä; efekti on täsmälleen sama. Lapsettomat hyötyvät ihan samalla tavoin muiden hankkimien lasten tuottamasta yhteiskunnan ja sen palveluiden jatkuvuudesta täysin riippumatta siitä, mikä on lasten hankkimisen motiivi.
Ihan yhtälailla me kaikki hyödymme muiden veroista täysin riippumatta siitä, maksavatko he niitä mielellään vai eivät. Motiivi ei tässä merkitse mitään.
Eli koska lasten hankkiminen todellisuudessa on täsmälleen yhtä itsekäs valinta kuin lasten hankkimatta jättäminen, on ihan turha jeesustella kuinka lapset tulevat tulevaisuudessa huolehtimaan myös lapsettomista.
Hassua, että osa kommentoijista esittää asian ikäänkuin ne omat lapset olisi tehty pelkästään hyvää hyvyyttään maapallon tulevaisuutta turvaamaan, ja vanhemmat siinä pakotettuina uhraavat oman elämänsä hoitamalla heitä 24/7 ensimmäiset vuodet.
Ettei se oma halu saada lapsia olisi kuitenkin ollut motiivina lisääntymiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koska lasten hankkiminen todellisuudessa on täsmälleen yhtä itsekäs valinta kuin lasten hankkimatta jättäminen, on ihan turha jeesustella kuinka lapset tulevat tulevaisuudessa huolehtimaan myös lapsettomista.
Ihan yhtä mahoa on jeesustella yksipuolisesta joustamisesta lapsettomien puolella.
Itse ainakin miellän joustamisen niin, että perheelliset ymmärtävät lapsettomallakin olevan elämää, ihmissuhteita jne jotka ovat tärkeitä. Ettei lapsettoman tarvitse aina olla joustamassa, kun joku "perustelee" vaatimuksensa lapsilla. Joustan mielelläni töissä, kunhan joustamista tapahtuu myös toiseen suuntaan.
En kyllä ymmärrä, miksi kukaan lapseton haluaisi pitää lomansa koulujen loma-aikoina? Itsellä on lapsia ja vituttaa ihan suunnattomasti olla lasten kanssa esim. syys- ja hiihtolomalla reissussa, kun joka paikka on täynnä muiden hunosti käyttäytyviä kakaroita.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi kukaan lapseton haluaisi pitää lomansa koulujen loma-aikoina? Itsellä on lapsia ja vituttaa ihan suunnattomasti olla lasten kanssa esim. syys- ja hiihtolomalla reissussa, kun joka paikka on täynnä muiden hunosti käyttäytyviä kakaroita.
Kaikki ei matkustele lomilla. Tai sitten se puoliso saattaa olla opettaja, jonka loma on juuri koulujen lomaviikolla. Kyllähän näitä vaihtoehtoja käytiin jälleen kerran läpi siinä alkuperäisessä lomaketjussa.
Yksi tekee lapsen, ja perustelee, että se oli hyödyllinen teko, koska jonkun täytyy hoitaa tulevaisuuden vanhukset, ja hän vanhemman roolissa joustaa omasta elämästään hoitamalla lasta.
Toinen jättää lapsen tekemättä, ja kokee sen olevan oikea valinta, koska maapallolla on muutenkin jo liikaa porukkaa. Myös hän kokee joustaneensa omasta elämästään yhteiseksi hyväksi valitsemalla lapsettomuuden.
Onko toisella heistä suurempi oikeus vaatia tässä hetkessä joustoa ja isompaa osuutta yhteisestä hyvästä tämän vapaaehtoisen valintansa pohjalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei matkustele lomilla. Tai sitten se puoliso saattaa olla opettaja, jonka loma on juuri koulujen lomaviikolla. Kyllähän näitä vaihtoehtoja käytiin jälleen kerran läpi siinä alkuperäisessä lomaketjussa.
Minä kyllä katson ihan puhtaaksi kettuiluksi tieten tahtoen lykkiä lomansa silloin kuin lapsiperheellä olisi se ainoa sauma päästä reissuun perheen kanssa, jos itse ei aio tehdä muuta lomallaan kuin kotoilla yksikseen. Juu ei ole pakko joustaa, mutta ei sillä saa kyllä kavereitakaan työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
No, minä en ole aina ollut "lapsiperhe". Ehdin olla yli kymmenen vuotta työelämässä ennen lapsen saamista ja silloin olin aina töissä koulujen lomaviikot ja joulunalus- ja jälkeisviikot, ikinä en ollut silloin lomilla, vaikka olisin varmaan voinut veemäisesti vaatia itselleni silloin vapaata. En kuitenkaan vaatinut, kun minulla ei ollut erityistä tarvetta olla silloin vapaalla. Bussit kulkevat harvoin vuorovälein silloin ja kaikki vapaa-ajan paikat on täynnä lapsiperheitä. Mieluummin olisin vapaalla muulloin. Kun lapsi tuosta kasvaa, voin taas lakata laittamasta lomatoiveita noille viikoille. Nytkään en "vaadi" mitään, mutta lapsettomat työkaverit ovat fiksusti olleet toivomatta lomia kriittisille viikoille, joten minä olen saanut monesti lomia niihin.
Jos sen ihan laskee, että jos 40 vuoden työurasta on n. 12-14 vuotena noina viikkoina lomalla ja muuten ei, niin eipä siinä mitään epäreilua minusta ole. Minä en kerta kaikkiaan tajua, miksi joku huvin päiten haluaa pitää lomansa silloin, kun joka paikka kaupungilla ja lomakohteissa on täynnä lapsiperheitä, minä en ainakaan ja lopetan heti, kun lapsi on tuosta vähän kasvanut.
Mä olen monesti vaihtanut vuoroa, että sinkku työkaverini pääsee viikonloppuna johonkin, koiranäyttelyyn, festarille, muuten vaan viinaa vetämään tai itselleen miestä iskemään. Monesti myös lomat järjestelty siten, että sinkku saa silloin loman kun hänellä ja koirallaan on enemmän kisoja mihin haluaisi osallistua. Monesti on työnantaja soittanut mulle viikonloppuna, että tulisinko töihin, kun perjantaina oli palkkapäivä ja kaikki sinkut ovat nyt yllättävästi sairastuneet ja vain perheellisiä ja eläkeiän partaalla kiikkuvia on vaivautunut töihin tulemaan.
Vastaavasti olen sitten saanut pitää lomani syysloman ja hiihtoloman aikoihin ja jouluna ei ole tarvinnut tehdä kuin aamuvuoroa.
Ootteko te kaikki töissä jossain hoitoalalla? Mun ei oo koskaan tarvinnut taistella loma-ajoista eikä mun työpaikoissa ei kukaan ole joutunut vasten tahtoaan istumaan toimistossa joulunpyhinä tai juhannuksena. Minä ja lapsettomat kollegat ollaan lomilla ihan samoihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä katson ihan puhtaaksi kettuiluksi tieten tahtoen lykkiä lomansa silloin kuin lapsiperheellä olisi se ainoa sauma päästä reissuun perheen kanssa, jos itse ei aio tehdä muuta lomallaan kuin kotoilla yksikseen. Juu ei ole pakko joustaa, mutta ei sillä saa kyllä kavereitakaan työpaikalta.
Eli matkustelemattomuus on yhtä kuin kotona kykkiminen? Avarra nyt hyvä ihminen vähän maailmakuvaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"lapsettomat joutuisivat väistämättä viettämään vähintäänkin elämänsä viimeiset vuodet kuolevalla maapallolla"
Ei elämä maapallolla loppuisi vaikka ihmiset eivät lisääntyisi. Lajeja kuolee sukupuuttoon koska ihmiset lisääntyvät LIIKAA.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko te kaikki töissä jossain hoitoalalla? Mun ei oo koskaan tarvinnut taistella loma-ajoista eikä mun työpaikoissa ei kukaan ole joutunut vasten tahtoaan istumaan toimistossa joulunpyhinä tai juhannuksena. Minä ja lapsettomat kollegat ollaan lomilla ihan samoihin aikoihin.
Sulla on todella kapea näkemys työelämästä ja työpaikoista noin ylipäätään. Hoitoala on vain yksi ala, jossa ollaan jouluna ja juhannuksena ja ympäri vuorokauden. Näin äkkiseltään tulee mieleen poliisit, pelastuslaitos, siivoojat, joukkoliikenne. Sitten monilla aloilla on päivystysluonteisia hommia, kuten sähköllä, kaukolämmöllä jne. esim niin, että saa olla kotona, mutta kun hälytys tulee niin on mentävä.
Itse olen ollut joukkoliikenteessä siivoojana, ja kyllä siellä oltiin juhlapyhät töissä. Poikkeuksena oli joulu, jolloin työt loppui aamuvuoron jälkeen ja seuraavan kerran putiikki aukaistiin joulupäivänä iltavuorosta.