Pitäisikö olla huolissaan 9v tyttäreni painosta?
Hei.
Mitä mieltä olette, pitäisikö jo huolestua kun 9v tyttäreni painaa 19.8kg, pituutta 124cm. Hän on aina ollut hyvin solakka ja pienikokoinen. Syö kyllä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta pieniä annoksia. Aina hän on mennyt omalla käyrällään enkä ole asiasta stressiä ottanut, mutta nyt sain kuulla tuttavalta kauhistelua, miksi hän on noin laiha ja että eikö hän syö ollenkaan. Joten miten on? :/
Kommentit (16)
Ei pidä!
Ihan normaalipaino on sirolle tytölle tuossa iässä.
Onko joku puupää sanonut toista?
Jos tyttö syö normaalisti niin kaikki on varmasti hyvin. Mulla on samanlainen siro neitonen kotona, syö tosi paljon mutta on pieni ja hoikka. :)
Painokontrolleissa on ravattu vaikka tyttö on hyvinvoiva kaikin puolin. Tuntuu että sen kouluterkkarin mielestä kaikkien pitäisi olla vähän pulleita...
Vierailija kirjoitti:
No on pieni.
Meidän poika on toisesta ääripäästä, eli 9-vuotias ja pituutta 150 cm ja painoa 50 kg :)
Jäätävä läski tuon ikäiseksi. Ja sua naurattaa?
Näen manboobsien hyllyvän, ihramahan hölskyvän ja puuskutuksen kuulen...
Tee jotain asialle.
50 kg on asiallinen paino hoikalle 160-senttiselle aikuiselle. Luuston leveys ja lihakset, iho kasvavat todella yhdeksänvuotiaan mitoista.
Veisin terveystarkastukseen eli perusteellisiin verikokeisiin. Oletteko itse siroja ja pienikokoisia? Tiedän lapsen, jolla oli syöpä kun ei kasvanut..siksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei.
Mitä mieltä olette, pitäisikö jo huolestua kun 9v tyttäreni painaa 19.8kg, pituutta 124cm. Hän on aina ollut hyvin solakka ja pienikokoinen. Syö kyllä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta pieniä annoksia. Aina hän on mennyt omalla käyrällään enkä ole asiasta stressiä ottanut, mutta nyt sain kuulla tuttavalta kauhistelua, miksi hän on noin laiha ja että eikö hän syö ollenkaan. Joten miten on? :/
Sinun pitäisi olla huolissasi kirjoitustaidostasi.
Jos kouluterveudenhoidosta ei kuulu älämölöä, tuskin on aihetta siunailla. Käske naapurisi pitää huolta omista asioistaan.
Kertauksena:
Minä olen huolissani, sinä olet huolissasi, hän on huolissaan...
Vaikka sen TV-ohjelman nimi on mikä on, tuo ylläoleva pätee edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei.
Sinun pitäisi olla huolissasi kirjoitustaidostasi.
Jos kouluterveydenhoidosta ei kuulu älämölöä, tuskin on aihetta siunailla. Käske naapurisi pitää huolta omista asioistaan.
Kertauksena:
Minä olen huolissani, sinä olet huolissasi, hän on huolissaan...
Vaikka sen TV-ohjelman nimi on mikä on, tuo ylläoleva pätee edelleen.
Ja hupskävipä
Jos kasvanut tasaisesti sekä pituus että paino, niin ei huolta, vaikka menisikin ihan alakäyrillä. Toiset vaan ovat pieniä ja siroja. Jos kuitenkin paino suhteessa pituuteen laskenut, tai pituuskasvu hidastunut selvästi, niin olisi syytä tarkkailla asiaa ja selvittää mistä johtuu. Kouluterkkari voi mitata ja katsoa onko kasvu ok ja onko syytä seurata tai tutkia tarkemmin.
Mun 110 pitkä 4-vuotias painaa enemmän.
7v poika on meillä saman kokonen. Kaverinsa yhtä pitkä ja painos 10kg enemmän. Eli ihan normi pituus/paino suhde
Vierailija kirjoitti:
Mun 110 pitkä 4-vuotias painaa enemmän.
Niin meitä on eri kokoisia, on erilaisia ruumiinrakenteita, kuten olet varmaan huomannut. Toiset on pulleampia, toiset laiheliineja ja normaalipainoon mahtuu monennäköistä ja kokoista kulkijaa sekä lapsissa että aikuisissa.
Vierailija kirjoitti:
No on pieni.
Meidän poika on toisesta ääripäästä, eli 9-vuotias ja pituutta 150 cm ja painoa 50 kg :)
Huh, eikö sua huoleta lapsesi terveys? Kuulostaa aikas ylipainoiselta. Itse olen 167cm ja 54kg. Poikasi painaa lähes yhtä paljon kuin minä, melkein 20cm pidempi aikuinen.
Meillä tyttö ollut aina pieni ja siro
Neuvolassa välillä siitä paasattiin ja joskus kouluterkkari oli kirjoittanut, että pitäisi syödä enemmän. Josksu lästenlääkäri sanoi että : me ollaan kaikki erikokoisia eikä siitä tarvii olla huolissaan.
Sitten jos kasvussa tulee suuria notkahduksia niin voi asiaa miettiä.
Mutta meilmä tyttö kasvanut kokoajan tasaisesti omalla käyrällään.
On nyt 13v. Ja 152cm pitkä. Pituutta on tullut nyt puolessavuodess 10cm eli jonkinsortin kasvupyrähydys. Painoa n. 37kg. Urheilee paljon mm. Vatsalihakset näkyy. Aina on ollut hyvin liikkuvainen ja energinen taoaus.
Jos syö hyvin ja kasvaa kuitenkin koko ajan, ei ole syytä huoleen.
Ärsyttäviä olette te vanhemmat, jotka tulette tälläiseen ketjuun kertomaan omien lastenne mittoja tai jopa omia mittojanne! Meinaatteko, että joka ikisen ihmisen tässä maailmassa pitäisi olla täsmälleen saman mittainen ja painoinen, urpåt?
Kuulostaa kyllä näin yhtäkkiä todella matalalta painolta. Oma 2,5-vuotias tyttöni on yli 16 kg... eikä ole neuvolassa huolestuttu asiasta ollenkaan. Kasvaa käyrillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö ollut aina pieni ja siro
Neuvolassa välillä siitä paasattiin ja joskus kouluterkkari oli kirjoittanut, että pitäisi syödä enemmän. Josksu lästenlääkäri sanoi että : me ollaan kaikki erikokoisia eikä siitä tarvii olla huolissaan.
Sitten jos kasvussa tulee suuria notkahduksia niin voi asiaa miettiä.
Mutta meilmä tyttö kasvanut kokoajan tasaisesti omalla käyrällään.
On nyt 13v. Ja 152cm pitkä. Pituutta on tullut nyt puolessavuodess 10cm eli jonkinsortin kasvupyrähydys. Painoa n. 37kg. Urheilee paljon mm. Vatsalihakset näkyy. Aina on ollut hyvin liikkuvainen ja energinen taoaus.
Kävin tarkistamassa ja 9 vuotiaana meillä tyttö ollut 125cm ja 21kg, joten himpun vain isompi ap.n Tyttöä. Ei tosiaan kannata huolia jos kasvu on kuitenkin tasaista sillä omalla käyrällä.
No on pieni.