Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ois perintö asioista mullakin kysyttävää. Vanhempien talo + minä ja mun sisko

Vierailija
08.11.2017 |

Eli heiltä sitten jäisi meille tuo talo, enkä ymmärrä näistä asioista yhtään mitään ja koitan järkevästi kirjoittaa.. Voiko vanhemmat antaa sen talon vaan mun siskolle? Itse en haluaisi koko taloa enkä siis olla mitenkään osallinen siihen.

Mulla on ulosotossa velkaa ja jos siskon kanssa myytäisiin se talo, menisi oma osuuteni ulosottoon, enkä siltikään niillä määrillä saisi velkojani kuitattua kokonaan, joten ei tuossa ole mitään järkeä. Mulla ei ole kummosia tuloja kun en ole töissäkään, joten en edes työnteolla saa lyhennettyä velkojani.

Joten järkevintä ois että mun rahallisen osuuden talosta sais sisko, eli sisko sais koko talon myyntihinnan itelleen koska hänellä elämässä on kaikki hyvin, työt, oma talo sun muuta. Niin saispahan edes se rahat omaan käyttöönsä ja tehkööt niillä mitä tekee.

Voiko tuota mitenkään tehdä niin, että

a) talo menis perintönä kokonaan siskolle

tai

b) menee meille kummallekin ja se myydään ja sisko sais jotenkin ne rahat talosta kokonaan itelle

Huoh. Tuntuu että siskokin ikäänkuin häviäis rahallisesti tuossa, jos kummatkin saadaan talon myynnistä puolet ja mun rahat menee automaattisesti ulosottoon, kun senkin määrän ois voinu vaan antaa siskolle eikä elättää sillä jotain helvetin ulosottoa kun ne mun velatkaan ei siitä kokonaan kuittaudu.

Sori sekavan oloinen teksti.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoliko ne sun vanhemmat, vai miksi ovat antamassa pois taloaan? Olet kuitenkin osallisena kuolinpesässä ja kyllä ne velkojat haluavat osuutensa vaikka sitten siitä kuolinpesästä.

Vierailija
2/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentilla voi päättää että tietty osa, vaikka se talo, menee sun siskolle. Jos kaikki jää yhteiseksi, eli ei testamenttia, niin silloin jos toinen haluaa talon, täytyy lunastaa sisarus ulos. Eli talon arvo arvioidaan ja sitten maksat sen summan siskollesi ja saat talon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"elättää jotain helvetin ulosottoa". On siinäkin elämäm koululaisella taas loistava järjenjuoksu.

Vierailija
4/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vanhemmillesi että testamenttaa omaisuutensa siskollesi. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
5/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, voiko perinnöstä kieltäytyä?

Vierailija
6/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vanhemmillesi että testamenttaa omaisuutensa siskollesi. Ongelma ratkaistu.

Ei ole, koska lakiosaa ei voi testamentata.

Vierailija
7/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää että vanhempasi testamenttaavat talon siskollesi.

Vierailija
8/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Pyydät vanhempiasi tekemään testamentin siskon hyväksi ja et vaadi lakiosaa perinnönjaossa.

2) Luovut perinnöstä kirjallisesti mahdollisimman pian vanhempiesi kuoleman jälkeen. (Googlaa "perinnöstä luopuminen ulosotto" ja vastaavilla hakusanoilla.

Vierailija
9/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöstähän voi kieltäytyä joko kokonaan tai omien perillisten hyväksi ja silloin ei saa mitään, vaan perintö menee joko muille perillisille tai oma osuus menee omille lapsille.

Mutta jos on ulosototossa niin voiko silloin kieltäytyä omaisuudesta jota on saamassa? Ehkä voi. Ei kai ulosotto voi sen kummemmin pakottaa ottaa vastaan työtä kuin perintöäkään. Vai voiko?

Vierailija
10/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Jokainen voi tasan tarkkaan tehdä ihan millaisen testamentin haluaa:)) hölmö

Vierailija
11/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koko omaisuutensa voi testamentata jollekkin. Jos perillinen haluaa, niin hän voi kiistää testamentian ja vaatia lakiosaa. Jos ei vaadi, niin testamentti toteutuu.

Vierailija
12/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku, voiko perinnöstä kieltäytyä?

Normaalisti voi, mutta en tiedä että voiko ulosotto vaikuttaa tilanteeseen jotenkin.

Vierailija
13/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein kysymyshän on, että mitä on möhlinyt, ettei edes puolet vanhempien talosta riitä kattamaan velkojansa?

Vierailija
14/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

"elättää jotain helvetin ulosottoa". On siinäkin elämäm koululaisella taas loistava järjenjuoksu.

Aivan. Velkojat ovat elätteneet ulosotossa olevaa ja haluavat nyt omansa takaisin.

Vierailija
15/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi paljon huonoja ja jopa vääriä neuvoja:

- 2:n neuvo talon lunastaminen ei kuulu mitenkään tähän asiaan (sinä et pysty lunastamaan kun olet ulosotossa, ja siskosi lunastaessa sinun osuutesi menisi velkojille, minkä tahdoit välttää).

-6:n väite, että lakiosaa ei voi testamentata pitää kyllä kai periaatteessa paikkaansa, mutta ei liity mitenkään mihinkään. Lakiosaa voidaan vaatia, jos testamentti määrää sinut perinnöttömäksi tai antaa sinulle pienemmän osuuden kuin lakiosa olisi. Sen voi myös jättää vaatimattakin, jolloin jako menee suoraan testamentin mukaan.

terv. 8

Vierailija
16/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyttäisin tuon mahdollisuutena kuitata velkojani ja niin sinunkin pitäisi tehdä. Velat ovat omiasi ja niistä on vastattava. Ulosottoviranomainen ei ole tehnyt sinun velkojasi vaan sinä itse. 

Kiinnostaa tietää miten paljon sinulla on ulosotossa?

Ymmärrän viestistä että vanhempasi ovat elossa ja ei ole vielä mitään perintöä edes tullut. 

Vierailija
17/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siskosi sitten perii koko talon ja myy sen niin. On laitonta että siskosi nostaa ison tukun käteistä pankista ja antaa sitä sinulle. Eli vaikka tämmöinen sopisikin sinulle ja siskolle niin muistakaa ettei näin saisi tehdä.

Vierailija
18/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Pyydät vanhempiasi tekemään testamentin siskon hyväksi ja et vaadi lakiosaa perinnönjaossa.

2) Luovut perinnöstä kirjallisesti mahdollisimman pian vanhempiesi kuoleman jälkeen. (Googlaa "perinnöstä luopuminen ulosotto" ja vastaavilla hakusanoilla.

Jos sinulla on lapsia, et voi edes luopua lakiosuudestasi, vaan osuutesi siirtyy lapsillesi.

Eikö muuten olisi ideaa yrittää selvitellä ne ulosottosi?  Sinähän ne velat kai olet ottanut, eikä mikään ulosottomies? Peiliinkatsomisen paikka, elämää ei kannata tuhlata ulosottomiehen väistelyyn.

Vierailija
19/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Jokainen voi tasan tarkkaan tehdä ihan millaisen testamentin haluaa:)) hölmö

Testamenttaan sinulle kaikki vanhat kalsarini ja sinä et voi kieltäytyä vastaan ottamasta perintöä?

Vierailija
20/27 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voisivat tehdä testamentin siskon hyväksi ja samalla testamentilla tehdä ap:n perinnöttömäksi vedoten esim. tämän tuhlailevaan elämäntapaan. Googleta perinnöttömäksi Tuskin ulosottomies käskisi ryhtyä riitauttamaan asiaa.

Perinnöttömäksi voi tehdä vain tietyin perustein. Ensimmäinen on se, että on tuomittu rikoksesta, jolla on loukannut perittävää. Se ei ehkä toteudu. Mutta toinen laissa mainittu peruste perinnöttömäksi tekemiselle on se, että perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää. Säännös on varsin tulkinnanvarainen. Oleellista on kuitenkin se, että kyseinen elämäntapa on jatkuvaa toimintaa. Lyhyt ajanjakso tai epäsäännöllisesti toistuva kunniaton tai epäsiveellinen elämäntapa ei näin ollen oikeuta perinnöttömäksi tekemiseen. Ratkaisevaa on myös tällaisen käyttäytymisen muodostama kokonaiskuva.

Jos perittävä haluaa tehdä perillisen perinnöttömäksi, hänen tulee määrätä asiasta testamentissa ja mainita samalla testamentissaan peruste perinnöttömäksi tekemiselle. Kun perillinen on tehty testamentilla perinnöttömäksi, menee hänen osuutensa sille, jolle se olisi kuulunut siinä tapauksessa, että perillinen (tässä yhteydessä siis perinnöttömäksi tehty henkilö) olisi kuollut ennen perittävää eli perinnöttömäksi tehdyn sijaantuloperilliselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi