Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti kuormittaa, milloin tästäkin tuli tämmöistä :-/

Vierailija
07.11.2017 |

Puuh... Meillä on vasta kaksi lapsista päivähoidossa ja nyt jo ihan mitta täynnä tämän syksyn jälkeen. Oli tämä nyt jo keväällä tätä, mutta koko ajan vain tahti kiihtyy.

Tuntuu ettei yhtenäkään päivänä uskalla ihan vain viedä lapsia hoitoon kun aina karhutaan jotain tai pitää olla jotain spesiaalia tarviketta mukana. Onko hoitoaikalappua? Onko lomalappua? Onko lupalappua? Onko sitä kyselyä? Joko palautitte sen toisen kyselyn, siihen punaiseen postilaatikkoon? Ne lasten toivekyselyt siihen keltaiseen boxiin sitten! Ensi viikolla on sitten viimeinen päivä palauttaa lupalappu, että saako lapsen maalattu kädenjälki näkyä yhteisessä Suomi100 taideteoksessa kaupungintalolla. Ja laittaisitteko nimen siihen vasu aikatauluun, mikä aika sopii. Muistakaa valokuvauslappu! Ja jos vielä laitatte montako osallistuu Suomi100-juhlaan, se lappu on siinä ovessa (niiden miljoonan muun kaavakkeen vieressä rivin jatkeena).

Tällä viikolla pitää muistaa molemmille eri päivinä jumppavaatteet. Ja toiselle lisäksi luistimet+kypärä. Torstaina valokuvaus, eli jotain siistiä päälle. Toinen tarvitsee ison kiven mukaan huomenna ja toinen torstaina lasipurkin ja yksinäisen sukan (?!). Isänpäiväkahvit myös perjantaina, vaativat osansa aikataulujen järjestelyistä.

Ensi viikollekin on jo pyyntönä toiselle roskapussi jotain retkeä varten ja toiselle vuorostaan luistimet. Herra ties mitä muuta tässä vielä ehtii ennen ensi viikkoa.

Ihan olisi riittävästi arjessa muistettavaa ja pyöritettävää ilman päiväkodin säätämistäkin. Jonkun toiveen joskus ymmärtää, mutta helvetti kun joka päivä jotain muistettavaa, hyvän hoidon kannalta kuitenkin aika turhaa. Riittäisi vähempikin ja ne saamarin lupalaput voisi hoitaa vaikka kerralla syksyllä, lupa kaikkeen vaan. Tuskin siellä mitään asiatonta puuhaa lapsille teettävät.

En halua olla se paska huonomuistinen mutsi, jonka lapsi kärsii päiväkodin hoitajien huokailusta "että ai sulla ei nyt ole, taaskaan", kun äiti ei ruuhkavuosina muista roskapussia, sukkaa, purkkia, kiveä, luistimia, valokuvausta, jumppavaatteita, kuriksia, varahanskoja... Yritän saada lapset edes asianmukaisissa ja säähän sopivissa puhtaissa vaatteissa hoitoon ja itseni ajoissa töihin, siinäkin jo näillä keleillä riittävästi hommaa.

Nuorin on perhepäivähoidossa. Se jos mikä on luksusta <3. Lapsi viedään ja hoitaja ottaa ovella vastaan. Kaikki tarvittava löytyy sieltä ja tunnelma on viedessä rauhallinen. Voi kun päiväkodinkin arki saataisiin rauhalliseksi ja leikki ja hyvä perushoito pääasiaan. Säästyisi ne lomakepaperit vaikka lennokkien tekoon.

Kommentit (377)

Vierailija
21/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä on käynyt mielessä, että ollakseen hyvä "päiväkotivanhempi", pitäisi käytännössä olla oikeastaan kotivanhempi. Kaikki ohjeistukset hoitopäivien pituudesta, loma-ajoista, kaikki kyselyt, vasut, vaihtovaatteet, lelupäivät, kirjapäivät, pelipäivät, ruskakahvit, Halloweenit, retkipäivien eväät, erityisaikataulut, liikuntapäivät, luistimet, lupalaput, asiakaskyselyt, arvioinnit, isovanhempien päivät, isänpäiväkahvit, päiväkotisovelluksen testaus yms. vaatisi delegoinniltaan ja aikataulultaan sitä, että kotivanhempi hoitaisi ne.

Tuohon päälle vielä Wilma ja avot!

Ja joo, first world problems, tiedetään. Mutta ei pidä ihmetellä, jos ja kun vanhemmat on väsyneitä työ- ja perhe-elämän ristipaineissa. Ihania juttuja periaatteessa, mutta liika on liikaa.

Vierailija
22/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan näitä päiväkodin lippuja ja lappuja! Kivaa piristystä ja vaihtelua siihen omaan ankeaan työhön. Päiväkodin kuukausi-infoa on ihanaa lukea ja niitä lappuja on kiva täytellä vaihteeksi, kun on päivät pitkät harrastanut työpaikallaan byrokratiaa. Ja kyllä minä tykkään muutenkin olla perillä siitä mitä oman lapseni hoitopaikassa tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nykyään ulkoistetaan, vanhemmille, asiakkaille, potilaille. Niin kuin mikä tahansakin Suomessa, hyvä idea kuolee liialliseen byrokratiaan ja turhuuteen, palveluiden laatu laskee, työntekijät uupuu, vanhemmilta lähtee järki. 

Siis ai kauheaa! Yhteiskunta ja hoitajat ulkoistavat vastuun lapsista vanhemmille! Voitteko kuvitella? 😱

Vierailija
24/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Hoitoajat ja jumppavaatteet ihan vielä normisettiä mutta meidän p.kodissa saa sailyttää vai 1 varakengät kun "eteinen täyttyy" joten kumpparit mukaan.. lenkkarit mukaan.. huomenna sataa joten tuotteko kumpparit.. ylihuomenna ulkoillaan leikkikentällä joten tuotteko lenkkarit jne... aina jotain unohtuu ja rukkaset hukassa jne

Vierailija
25/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIelellään se henkilökunta jättäisi tuon kaiken tekemättä. Mutta esim. hoitoaikalistaa ei voi enää lykätä seinälle, ettei rikota tietosuojaa. Ja valitettavasti sen henkilökunnan täytyy tietää lasten hoitoajat, jotta voivat järjestää hoitoaikoja. Loma-aikakyselyillä turvataan se, että lomankin aikana on tarpeeksi aikuisia töissä.

Liikunta kuuluu osaksi vasua ja on ihan kiva, jos lapset teillä vaihtavat liikuntavarusteet.

Mutta ymmärrän toki, että on kuormittavaa ja toivottasti pian koittaa teillä se aika, kun lapset itsekin jo vähän muistavat ja muistuttavat heille tärkeistä jutuista. Tsemppiä.

Vierailija
26/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, kuormittaa myös meillä päiväkodin henkilökunnalta, kun kokoajan pukkaa näitä suomi100v, vihreälippu, kunnan oma liikuntajuttu -tapahtumia ja projekteja. Ovat myös pois aidosti lapsilta, sillä silloin jää vähemmälle se tekeminen, mitä opet ja hoitajat ovat suunnitelleet juuri näille lapsille.

Itse vanhempana kehittäisin jonkinlaisen systeemin mistä välitän ja mistä en, mitkä siis torppaan ensikuulemalta. Esim jotkut suomi 100v jutut saattaisivat jäädä ensikuulemalta pois, jumppaan saa mennä myös normaalivaatteissa (tosin ilman sukkia), sen sijaan tuo sukan tuominen voi olla tärkeä juttu lapselle, jos kaikki tuovat ja tekevät siitä sukkanuken. Kun jotain pyydetään tuomaan niin kysy reippaasti miksi, ja tee heti päätös onko tämä lapselle tärkeää vai ei, ja onko se välttämätöntä. Sen mukaan kirjaat ylös muistiin tai et. Esimerkiksi jonku lelun tai kirjan tuominen voi olla tärkeä kokemus lapselle, joskus jostain tuodusta materiaalista tehdään jotain johon osallistuminen olisi juuri sinun lapsellesi ihana kokemus.

Mutta olen tismalleen samaa mieltä, vanhemmilta vaaditaan liikaa muistamista. Päiväkodeissa on monesti myös ulkoatulleita päälleliimattuja projekteja, jotka eivät ole merkityksellisiä lapsille. Vasut sen sijaan ovat tärkeitä lapsen kannalta (on paljon lapsia joiden käytös voi herättää aitoa huolta joko vanhemmissa tai päiväkodin henkilökunnassa, sekä myös sinun lapsella voi olla jotain tärkeää kehitysaskelta johon on hyvä päiväkodissakin kiinnittää huomiota). On mielestäni harmi jos vasut sekoittuvat vanhempien mielessä kaikenmaailman jumppien ja sukkien tuomisten jatkeeksi. Silloin jotain on pielessä joko tiedottamisessa tai toiminnan määrässä. Esim tuollaisten toivetaulujenkin täyttö pitäisi olla vapaaehtoista, tyyliin jos on oikeasti mielessä jotain.

Lto

Vierailija
27/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oikeasti suuri helpotus kun nuorin lapsi lähti kouluun ja sitä on onneksi jo 11 vuotta aikaa. Päivähoito ei todellakaan vastaa nykyajan työelämän vaatimuksia... tai siis ei vastannut tuolloin yli 10 vuotta sittenkään ja tuskin on noista ajoista paljon parantunut.

Vierailija
28/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIelellään se henkilökunta jättäisi tuon kaiken tekemättä. Mutta esim. hoitoaikalistaa ei voi enää lykätä seinälle, ettei rikota tietosuojaa. Ja valitettavasti sen henkilökunnan täytyy tietää lasten hoitoajat, jotta voivat järjestää hoitoaikoja. Loma-aikakyselyillä turvataan se, että lomankin aikana on tarpeeksi aikuisia töissä.

Liikunta kuuluu osaksi vasua ja on ihan kiva, jos lapset teillä vaihtavat liikuntavarusteet.

Mutta ymmärrän toki, että on kuormittavaa ja toivottasti pian koittaa teillä se aika, kun lapset itsekin jo vähän muistavat ja muistuttavat heille tärkeistä jutuista. Tsemppiä.

Tuo kaikki säätäminen on seurausta siitä että päivähoito pyritään järjestämään lain säätämällä minimillä, ei piiruakaan pelivaraa turvallisempaan suuntaan. Äänestäkää porvareita ja valittakaa palveluiden niukkuutta.

Vierailija
29/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että ap:n lasten päikyssä tehdään ihan liikaa kaikkea ylimääräistä! Mullekin on todellakin tarpeeksi, että lapsen saa vietyä päikkyyn puhtaissa vaatteissa ja varavaatteita on riittämiin mukana/päikyssä säilössä. Jos pitäisi erikseen lähteä keräilemään jotain kiviä ja muistaa viedä muovipusseja, niin siitä ei tulis mitään. Lippulappusia on tullut tämän syksyn aikana kaksi kappaletta, ja molemmat oli lomakyselyitä. Lupalaput täytettiin ekan kahden päikkypäivän aikana. Liikkumaan voi mennä normivaatteissa, kun niitä vaihtovaatteita löytyy kuitenkin lisää.

Mielestäni olisi tärkeää muistaa, että lapsi viedään hoitoon yleensä siitä syystä, että vanhemmat eivät omalta työssäkäynniltään voi pitää lapsia kotona hoidossa. Eli tämmöisillä vanhemmilla myöskään harvoin on aikaa värkätä mitään ylimääräistä. Mulla ei ainakaan ole, jos haluan viettää aikaa lapseni kanssa iltaisin kotona.

Vierailija
30/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitosopimuksessa lapseni hoitoajaksi on sovittu 6.30 - 17.00. Kyllä, ylittää 10 tuntia, mutta tuon verran aikaa tarvitaan, jos minä olen töissä 7.30 - 16, koska ikinä ei voi olla varma, miten työmatka sujuu. Toki pyritään siihen, että lapsi haetaan aikaisemmin, mutta sitäpä kun ei tiedä käytännössä vielä edes aamulla, koska hoitopäivä päättyy. En ymmärrä,miksi ihmeessä minun pitäisi yrittää joka perjantaina ennustaa, millaisia hoitopäivät ovat, kun sopimus joka tapauksessa on matkat + työaika.

Vierailija
31/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lelupäivät ym mainitaan aina ilmoitustaululla joka ei oleedes eteisessä. Sit pitää muistaa daisyviestit ja avata pdf tiedostot ja muistaa tärkeät päivämäärät. Kalenteri on muutenkin täynnä ja tuon kaiken päälle hoitajien syyllistävät katseet kun taas on lappu palauttamatta... tottakai nuo kaikki kuuluu kuvioon mutta joskus liika on liikaa! Jokainen päivä on lappuja liimailtu kaapin oveen kun hakee muksuja. AINA.

Eikö riitä että eteisessä on yksi lappu johon kirjoitetaan kyllä tai ei että saako lasta kuvata tai haastatella tai mitä tahansa?! Tai miksei ole kaikki daisyssa? Miksi on daisyt sekä laput?

Vierailija
32/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevatko nuo laput siis täysin satunnaisesti? Toimisiko joku viikottain tai kerran kahdessa viikossa rastitettava lappu, jossa olisi alekkain kaikki seuraavan ajan asiat? Luulisi että luvan voisi antaa kolmeen turhaan asiaan samalla nimmarilla, kuten myös kiviä ja sukkia voisi pyytää tuomaan yhtenä päivänä useamman tulevan askartelun tarpeisiin.

Vierailija
33/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitosopimuksessa lapseni hoitoajaksi on sovittu 6.30 - 17.00. Kyllä, ylittää 10 tuntia, mutta tuon verran aikaa tarvitaan, jos minä olen töissä 7.30 - 16, koska ikinä ei voi olla varma, miten työmatka sujuu. Toki pyritään siihen, että lapsi haetaan aikaisemmin, mutta sitäpä kun ei tiedä käytännössä vielä edes aamulla, koska hoitopäivä päättyy. En ymmärrä,miksi ihmeessä minun pitäisi yrittää joka perjantaina ennustaa, millaisia hoitopäivät ovat, kun sopimus joka tapauksessa on matkat + työaika.

Tuo on tosiaan ihan turhaa. Meillä on riittänyt, että he, joilla on aina sama työaika ovat ilmoittaneet sen kerran.  Ehkä teilläkin voisi onnistua?

Lainauksen kirjoittaja siis olen

Vierailija
34/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeesti toimiva kikka on pieni valkotaulu, johon piirtää kahden viikon päivät ruudukkoon ja värikoodeilla muistettavat asiat ja pyyhkii ne pois sitä mukaan, mitä on tehnyt :) Ei tarvitse ylimääräisiä stressata onko muistanut kaikki, kun kaikki on ylhäällä. Meillä ainakin toiminut

Vierailija
35/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosiaan ihan turhaa. Meillä on riittänyt, että he, joilla on aina sama työaika ovat ilmoittaneet sen kerran.  Ehkä teilläkin voisi onnistua?

Lainauksen kirjoittaja siis olen

Ja meillä on myös voinut ilmoittaa nämä sähköpostilla.

Vierailija
36/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie päiväkotiin kiviä, roskapusseja, punaisia kartonkeja, luistimia tai retkieväitä. Totean hoitajille iloisesti, että hoitomaksu on maksettu, lopusta huolehditte te. Lisäksi olen kieltänyt lapseni kuvaamisen sekä retket päiväkodin pihan ulkopuolelle. Tässä seuraa se, että lasten hoitopäivät ovat huomattavasti rauhoittuneet, kun eivät joka päivä kävele pitkin kaupunkia käsi kiinni köydessä. Satutuntiin ei tarvita kirjastoa eikä paloautoa nähdäkseen tarvitse mennä paloaseman pihaan.

Vierailija
37/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todennut päiväkodille, että lapsi on siellä hoidossa. En aio tuoda yhtään mitään muuta kuin varavaatteet. Ja mitä erilaisiin lupiin tulee, niin olen yksiselitteisesti kieltänyt kaiken.

Eli lapsellasi ei koskaan ole säiden ja aktiviteettien mukaisia varusteita, eikä hän ikinä pääse osallistumaan retkille yms. tapahtumiin kuten muuthoitokaverit?

Kuulostaapa tosi onnellliselta lapsuudelta... eiku!

Vierailija
38/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuulostaa ihanalta päiväkodilta. Siellä tapahtuu asioita. Mulle ei tuota stressiä tuontyyppiset yhtään. Tietysti unohduksia sattuu joskus, mutta yleensä koen nämä tällaiset muistamiset positiivisina. Laitan ne heti kalenteriin ylös, niin muistan paremmin.

Enempi mulle aiheuttaa stressiä, jos lapsilla on jokin asia hullusti. Ongelmat kaverisuhteissa, ylivilkkautta, kiusaamista, sairauksia, oppimisvaikeuksia, eroahdistusta tms.

Vierailija
39/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh on kyllä paljon kaikkea! Ja kyllä tuollaisten jumppien ym pitäisi lukea viikkotiedotteessa, koska nehän suunnitellaan etukäteen. Jumppaviikkona veisin jo maanantaina lokeroon molemmille jumppavaatteet.

Surullisinta tuossa on mielestäni se, että toimintaa on niin paljon että ne oikeasti tärkeät jutut näyttävät vanhemmista turhilta. Siis esimerkiksi vasun täyttäminen on normaalitilanteessa kerran vuodessa ja toisen kerran on sitten arviointikeskustelu. Nämä ovat ainoat kunnon keskustelut, jolloin hoitaja/ope kunnolla paneutuu yhdessä vanhempien kanssa lapsen tilanteeseen ja perheen tarpeisiin varhaiskasvatuksen suhteen. Noissa mietitään yhdessä onko tarvetta vaikkapa puheterapiaan tai muuhun yhteistykumppaniin, ja päiväkoti voi myös ajaa perheen asiaa jos tuntuu ettei neuvolassa oteta tosissaan jotain.

Ja toinen mikä on sille lapsellekin tärkeää, on se isänpäivä. Jos kuulisitte itse kuinka lapset puhuvat ihan viikon jos toisenkin siitä kuinka oma isä/pappa/isäpuoli/eno/setä tulee paikalle meille "perheen ulkopuolisille", niim olisitte eri mieltä siitä kuinka kurjaa on järjestää aikaa siihen. Ette uskokaan kuinka merkityksellistä se on, kun vanhempi osallistuu johonkin päiväkodissa.

Mutta kyllä minä ymmärrän, etteivät nuo tunnu miltään, jos kuormitus on tuota luokkaa.

Vierailija
40/377 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi voi voi.....