Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi poromiehet ovat riidanhaluisia hirviöitä?

Vierailija
07.11.2017 |

https://www.is.fi/suomi100/art-2000005070148.html

Miksi he haluavat tappaa koiria?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinjan koirat tappaneet poroja, joten poromiehet lahtaavat puolestaan Tinjan koiria. Hyvin yksinkertaista.

Juokseeko ne Tinjan koirat siellä vapaana vai? Taitaa olla juopuneen poromiehen mielikuvitusta..

Välillä pääsevät karkuun. Olen nainen eikä minulla ole poroja.

http://www.uusiinari.com/wp-content/uploads/2015/03/Tinja13.jpg

Maittaa koiralle..

Vierailija
22/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/200172890.jpg

Nussihan tuota neitosta mielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussien tyhjennys.

Vierailija
24/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit siis saada sinäkin mukaan tuliaisia kotiin vietäväksi? Enkä nyt puhu koiranpennuista.

Vierailija
25/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun perheellä on Koillis-lapissa poroja. Emme ole saamelaisia.

Lapissa on sanonta, että kateus vie kalatkin vedestä. Poroisännältä ei saa kysyä montako poroa sulla on. Sama kuin kysyis paljonko sulla on rahaa.

Vierailija
26/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun perheellä on Koillis-lapissa poroja. Emme ole saamelaisia.

Lapissa on sanonta, että kateus vie kalatkin vedestä. Poroisännältä ei saa kysyä montako poroa sulla on. Sama kuin kysyis paljonko sulla on rahaa.

miksi ei sais kysyä paljo mulla on rahaa?

Vierailija
27/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinjan koirat tappaneet poroja, joten poromiehet lahtaavat puolestaan Tinjan koiria. Hyvin yksinkertaista.

Voi kun tämä olisikin aina totta, mutta eipä taida olla. Kyllä siellä menee koirat kokoon tai tekoihin katsomatta jos on mennäkseen, omilta mailtakin. 

t. entinen enontekiöläinen

Vierailija
28/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tämä olisikin aina totta, mutta eipä taida olla. Kyllä siellä menee koirat kokoon tai tekoihin katsomatta jos on mennäkseen, omilta mailtakin. 

Tinjan ex-kumppani kertoi minulle tämän, valitettavasti myös hänen koiriaan oli osallistunut erääseenkin karkumatkaan. Asia ei ole mikään salaisuus, Tinjahan ei tietenkään asiaa mainosta, yritystoiminnan kannalta vähemmän mairittelevaa. Paremmalta tuo lehdessä noin näyttää. 😛

Vierailija
29/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinjan ex-kumppani kertoi minulle tämän, valitettavasti myös hänen koiriaan oli osallistunut erääseenkin karkumatkaan. Asia ei ole mikään salaisuus, Tinjahan ei tietenkään asiaa mainosta, yritystoiminnan kannalta vähemmän mairittelevaa. Paremmalta tuo lehdessä noin näyttää. 😛

Ai se ranskalainen?

Vierailija
30/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se poromies voi hakea korvauksia jos jonkun toisen eläimet tekevät vahinkoa. Ei siellä tarvitse kännipäissään aseen kanssa riehua. Vähän käytöstapoja voisi olla vaikka siellä erämaassa asuukin.

Vierailija
31/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän vuoksi minulla oli poronhoitoalueella asuessani koira joka oli risteytys kahdesta paimenrodusta, eli koira ilman metsästysviettiä. Jotta pystyin kulkea sen kanssa marjassa ja sienessä niin että se oli irti, ei lähtenyt hajujen perässä vaan paimensi laumaansa, eli minua. Henkivakuutus karhun varalta tuo koira erämaa-alueiden reunamilla asuville ja metsässä yksin kulkeville.

Huskylla ja koirasudella on vahva metsästysvietti, tappavat huvikseen. Yhden illan jos ovat karkuteillä, voi tulla pahaa jälkeä ja paljon, porojen kannalta.

Käytännössä alkavat tappaa huvikseen, kun ovat liikkeellä laumassa.  Laumaksi riittää, kaksi yksilöä.  Tappaa kyllä yksinkin, jos on totutettu esimerkiksi poron syömiseen.  Asialliset koiran omistajat eivät anna koskaan poron jätteitä, jolloin voi olle että eivät sitten pidä ravintoeläimenä.  

Vierailija
32/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat syö tai tappaa eläviä Poroja, ette ole tosissanne. Onko siis niin että jos kaksi etelänvetelän koiraa viedään lappiin, ne hyökkää poron kimppuun ja tappaa ja syö....

En usko....eli siloin se olisi joten geneettisesti koodattu sillä etelänvetelän koirat ei erota poroa kengurusta...vai meinnaateko että australiassa ne syö kengurut 

En usko...

Vierailija
34/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat syö tai tappaa eläviä Poroja, ette ole tosissanne. Onko siis niin että jos kaksi etelänvetelän koiraa viedään lappiin, ne hyökkää poron kimppuun ja tappaa ja syö....

En usko....eli siloin se olisi joten geneettisesti koodattu sillä etelänvetelän koirat ei erota poroa kengurusta...vai meinnaateko että australiassa ne syö kengurut 

En usko...

Huvittavaa kun nämä puhuvat aina "etelän vetelistä" vaikka juuri etelässä ne ahkerat ihmiset ovat jotka työllään tekevät tukijaisrahat näille juopuneille lappalaisille. Jos nämä "etelän vetelät" lakkaisivat rahoittamaan lappalaisten elämää, kuolisivat he nälkään muutamassa kuukaudessa.

Vierailija
35/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ite pohtisit, jos pitäisit pihallasi kanoja, ja naapurin rekku käy kerran viikossa/kuussa yhden niistä tappamassa? Ei viitsisi edes syödä, vaan tappaisi vaan huvikseen.

Siis pitää kanoja minun pihalla ja minun koira hätyyttää niitä. Ei poromiestenkään porot ole heidän omilla maillaan, saati pihollaan.

Vierailija
36/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtipidetyt / karanneet koirat tappavat paljon poroja, varsinkin vasoja, vuosittain. Tämän takia poromiehet, jotka muuten eivät kaikki ole saamelaisia, kokevat oikeudekseen ampua kaikki kolmekuukautista kissaa isommat eläimet.

t. luoteis-lappilainen

Minä kun kuulin huhua, että jotkut uhraavat omia vasojaan kupatakseen korvauksia.

Vierailija
37/41 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapista kotoisin olevana tiedän, että poromiehet ampuvat koiria, jos katsovat niiden häiritsevän elinkeinoaan. Moni koira on näin loppunsa saanut.

Vierailija
38/41 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinja on kylläkin ihan lehdessäkin kertonut, että joskus aiemmin häneltä karkasi lauma koiria, jotka tappoivat poroja. Näistä koirista hän hankkiutui eroon. Mitä muuta hänen olisi pitänyt tehdä?

Vierailija
39/41 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinja on kylläkin ihan lehdessäkin kertonut, että joskus aiemmin häneltä karkasi lauma koiria, jotka tappoivat poroja. Näistä koirista hän hankkiutui eroon. Mitä muuta hänen olisi pitänyt tehdä?

Kysytkö minulta? Minusta hänen olisi pitänyt olla rehellinen jo aiemmin, eikä vasta sitten kun oli jäänyt jo kiinni valehtelustaan ja vastapuolen mustamaalaamisesta. Mutta siinä on painanut puntarissa oman yritystoiminnan jatko ja maksavien asiakkaiden mielipide, niin ei ole halunnut ottaa riskiä, vaan yrittänyt valehdella kaikenlaista älytöntä salaliitoista ja lavastamisesta. Ja antanut noita haastatteluita vähän sinne sun tänne joissa antaa ymmärtää olevansa vainottu uhri poromiesten taholta.

Ei ole helppo osa hänellä rakentaa suurkenneliä junantuomana keskelle suomalaisten ja saamelaisten maakiistoja, varsinkin jos oma yritystoiminta aiheuttaa tappiota jollekin jonka suku on asuttanut seutuja sukupolvien ajan ja elänyt metsästä, kuten Tinjakin haluaa tehdä. Itse olisin alkanut pykäämään vetokoiratarhaa vähän etelämmäs jos sellaista halajaisin.

Vierailija
40/41 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat alkuasukkaita?kaikki on uhkia heidän poroilleen.

Ei poromiehet mitään alkuperäisiä saamelaisia ole aina. Onko semmoisia edes olemassa enää

no ei, korkeintaan varttisaamelaisia muutama jossain. Näkeehän sen etteivät ulkonäöltään enää muistuta ollenkaan jotain sadan vuoden takasia kuvia, oikeat saamelaiset oli mustatukkasia, tummaihosia ja vinosilmäsiä, nykysaamelaisilla on kikkuraa bloditukkaa ja sinistä pallosilmää. Suomalainenkin on etnisemmän näköinen (suomalaisilla vinot silmät ja korkeat poskipäät) ja juuret aasiassa kuten niillä oikeilla saamelaisillakin oli.. nykyään on jo kadonnut laji se, tai ainakin laimentunut tunnistamattomaksi, siis saamalainen.

Kovia ovat uhoamaan ja leikkimään saamelaisia.