Mikä on perustee? Sellainen teelaji, jota edes suurin osa voisi juoda? MENEE HERMO.
Minä en juo kahvia, enkä teetä. En tiedä, mikä on hyvää kahvia tai pahaa teetä. Siksi ostan aina Juhlamokkaa ja Earl Grey-teetä vieraille.
Juhlamokkaa juo kaikki, eikä juuri kukaan valita. Tai no jotkut ovat maininneet, että tykkäävät tummapaahtoisesta ja sitten kun sitä on ollut tarjolla, niin jotkut ovat muikistelleet suitaan, että onpa vahvaa kahvia. Perusjuhlamokasta ei tule valituksia.
Mutta se tee! Ikinä ei kelpaa mikään. Earl Grey ei kelpaa, sitä ei kukaan ilmeisesti haluaisi. Kun tarjoan sitä, teenjuojat kysyvät, olisiko muuta. Ei ole. Aa, no.. ok.. no, ehkä mä yhden kupin otan. Ja sitten kun kysyn, mitä muuta olisin voinut ostaa, tulee listaa:
-rooibos
-marjatee
-vihreä tee
-musta tee
-kamomillatee
-meng shan hua mao feng-jasmiinitee
-chai-tee
-oolong
Kun en itse juo teetä ja vieraita käy kerran kahdessa kuukaudessa, niin en jaksaisi täyttää kaappejani erilaisilla teeladuilla, joilla en tee yhtään mitään. Earl Grey-paketti ei paljoa tilaa vie, eikä se Juhlamokka, mutta voisin täyttää kokonaisen pienen kuivakaappini pelkillä teelaaduilla, jos yrittäisin miellyttää kaikkia.
Teenjuojat, mikä vika on Earl Greyssä ja mikä muu olisi joku "yleistee", joka menisi paremmin alas?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Minusta Earl Grey on ihanaa, ja perustee, jota löytyy melko suurella varmuudella joka paikasta. Sehän on (bergamotilla) maustettua mustaa teetä. Toisaalta, ainakin Suomen laitoksissa perustee on ikuisuuden ollut Liptonin keltainen pussitee (Yellow label, maustamaton musta). Jos hankit sitä varalle niin alkaa Earl Grey kummasti kelpaamaan 😀
Minä pidän paljon enemmän liptonista kuin esim twiningsin earl greystä. Juon teetä siis päivittäin. Suosikki on assam. Kunnon tumma musta tee, ei mitään bergamotöljyjä seassa. Moni earl grey maistuu tosi voimakkaasti sille öljylle, siksi en itse pidä siitä. Assam, darjeeling ym ovat sitten makuasioita. Vieraille tarjoaj aina assamia elleivät halua muuta. Valikoimaa on hyllyllinen, kaikille on ilmeisesti löytynyt mieleistä. Maustettua teetä en itse juurikaan juo, pidän mustasta. Muutama maustettu on, stockan Helsinki tee ja Forsmanin siniset silmät.
No mun mielestä se Earl Grey on just se perustee. Mutta tosiaan, osta se lajitelmapaketti niin on nirsoilla vieraillasi jotain valinnanvaraa.
T. Teeihminen
Itse en juo kahvia, niin en ymmärrä miten se halvin mahdollinen peruskahvi ei uppoa vieraille. Kai he on sitten niin nirsoja, kun pitäisi olla juhlamokkaa tai muuta tiettyä merkkiä.
Kaikkihan ne on sitä samaa ruskeeta vettä.
Uskomatonta kikkailua.
Mulla on venäläistä mustaa ja kiinalaista vihreää irtoteetä. Ko. maista ostan tai pyydän tuliaisina. Pidän perkeleen hifistelijöille kevyen alustuksen maiden teekulttuurista, niin eivät uskalla nirsoilla. Itse en juo teetä muuta kuin matkoilla! :D
Keltanen Lipton on tosiaan todella perus. Samoin vihreä tee on aika neutraali. Mutta tosiaan lajitelma varmasti tuossa tilanteessa paras, niitä on myynnissä vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en juo kahvia, enkä teetä. En tiedä, mikä on hyvää kahvia tai pahaa teetä. Siksi ostan aina Juhlamokkaa ja Earl Grey-teetä vieraille.
Juhlamokkaa juo kaikki, eikä juuri kukaan valita. Tai no jotkut ovat maininneet, että tykkäävät tummapaahtoisesta ja sitten kun sitä on ollut tarjolla, niin jotkut ovat muikistelleet suitaan, että onpa vahvaa kahvia. Perusjuhlamokasta ei tule valituksia.
Mutta se tee! Ikinä ei kelpaa mikään. Earl Grey ei kelpaa, sitä ei kukaan ilmeisesti haluaisi. Kun tarjoan sitä, teenjuojat kysyvät, olisiko muuta. Ei ole. Aa, no.. ok.. no, ehkä mä yhden kupin otan. Ja sitten kun kysyn, mitä muuta olisin voinut ostaa, tulee listaa:
-rooibos
-marjatee
-vihreä tee
-musta tee
-kamomillatee
-meng shan hua mao feng-jasmiinitee
-chai-tee
-oolongKun en itse juo teetä ja vieraita käy kerran kahdessa kuukaudessa, niin en jaksaisi täyttää kaappejani erilaisilla teeladuilla, joilla en tee yhtään mitään. Earl Grey-paketti ei paljoa tilaa vie, eikä se Juhlamokka, mutta voisin täyttää kokonaisen pienen kuivakaappini pelkillä teelaaduilla, jos yrittäisin miellyttää kaikkia.
Teenjuojat, mikä vika on Earl Greyssä ja mikä muu olisi joku "yleistee", joka menisi paremmin alas?
"Perustee" länsimaissa on yleensä maustamaton musta tee. Samoin kuin "peruskahvi" on ainakin Suomessa maustamaton vaaleahkopaahtoinen suodatinkahvi.
Maustetut teet, jota Earl Greykin on, ovat sitten jo erikoisempia, ja useat maustetut teet on tehty huonolaatuisesta jämäteestä ja sekaan sotkettu mausteet ja korea pakkaus päälle. Rooibos ja kamomilla eivät teetä sisälläkään, vaan ovat muita haudukkeita. Suomessa perus-mustaa teetä on usein peruskaupoissa hyvin huonosti, koska ihmiset ilmeisesti tykkäävät ostaa niitä maustesotkuja. Liptonin Yellow Labelia yleensä löytyy tai Twiningsin English Breakfastia ja mahdollisesti jotain nimetöntä mustaa teetä. Ne ovat suurin piirtein peruskahvia vastaavia.
Mulla on piparminttu ja sitruunateetä, uponneet tähän mennessä kaikille.
No jo on nirsoja kavereita. Ja röyhkeitä. Mulle ei tulisi mieleenkään kylässä marista tarjottavista ja vaatia tarjolle omia suosikkejani. Sitä syödään/juodaan mitä tarjotaan. Earl Gray on just hyvää perusteetä.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan nro 16 ajatusta. Talossa tavallaan ja vieraat käy ajallaan. Minusta jo ihan riittää, että olet ostanut kahvia kuivumaan ja teetä pölyttymään pelkästään vieraita varten.
Ketkä kannattivat teelajitelmaa, ajatelkaa kun sinne jää enää ne huonot teepussijämät mitä nirsot eivät halua käyttää. Sitten tulee kommenttia, että ai, täällä on vaan tätä enää jäljellä yyh.
Mitään teelajitelmia kannata kun niistä suurin osa on surkeita sotkuja. Mieluummin purkki hyvää maustamatonta mustaa irtoteetä. Omat suosikkini ovat Assam ja Darjeeling.
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen tee on hyvä kompromissi vihreän ja mustan teen väliltä.
teenjuoja
Valkoinen tee ei minusta ole kompromissi, vaan vihreä teehän on oikeasti mustan ja valkoisen välillä. Valkoinen tee on kaikkein herkin ja hienostunein noista teelajeista. Joku teehen tutustumaton voisi jopa sanoa "mauttomaksi". Hopeaneulatee on arvostetuin valkoinen tee, ja sen luulisi kelpaavan kenelle tahansa vieraalle.
Todelliselle teefanille kelpaa kyllä Earl Gray, mutta ei kelpaa pussitee.
Mä en ole itse mikään varsinainen teenjuoja, mutta sitä tulee juotua satunnaisesti (yleensä erityisesti kipeänä). Itse juon pussiteetä, koska se on helppoa ja ihan hyvää.
Vieraille olen ostanut jotain Pirkan irtoteetä, joka kuulema on hyvää. Lisäksi olen ostanut jotain vihreää ja mustaa irtoteetä (taisi olla merkiltään Forsman), jota ystäväni käski hankkia kun tulee käymään.
Eli kannattaa kysyä siltä teenjuojalta, mitä hän itse juo ja ostaa sitten sitä. Teessä pitkä säilyvyys joten ei tarvitse ostaa kuin muuta pussi varastoon näille "hifisteille". Mulla on lisäksi sellanen teepallo, jolla saavat sitten haudutella.
Itse olisin muuten tällainen hankala vieras, paitsi että minä nielen kohteliaisuudesta ihan mitä tarjotaan vaikka en tykkäisi. En kehtaa valittaa.
Hankala olen siksi, että en pidä kahvista, en voi sietää vihreää teetä, valkoista teetä, rooibosta (hyi hemmetti se imelä hajukin oksettaa, maustettuja teitä. Juon tavallisia mustia teelaatuja (Eark -greykin käy), mutta vain jos saan puoli kuppia maitoa sekaan.
Vieraissa yleensä juon kahvia ja yritän pitää naaman peruslukemilla niellessäni sitä karvasta myrkkyä.
Lajitelma on hyvä ehdotus. Mustasta teestä Twiningsin Earl Grey on mun mielestä ehdottomasti parempaa kuin Liptonin keltainen, jota en saa kurkusta alas.
Pussi irtoteetä, sitä omaa suosikkia, olis tosi hyvä tuliainen taloon, jossa ei juoda teetä. Siitäpä vois sitten kyläillessään ropsauttaa kuuman veden sekaan ja tyytyväisyys täydellistä.
Ihan maustamaton perus musta tee.
Itse juon maustamatonta vihreää, mutta hyväksyn kylätarjottavana mustan ihan mukisematta.
Earl Greyn mausteena käytetty bergamotti on aika sietämätöntä. Marjateet eivät ole teetä (yhtä lailla voisit tarjota kahvina kaakaota).
On sulla kyllä nirsoja ja käytöstavattomia vieraita. Mun mielestäni juuri Earl Grey on sellainen hyvä perustee.
Ihan kauheeta jos kylässä sanoo ottavansa teetä ja sitten tarjolla on vihreää teetä, rooibosta tai jotain yrttiteetä! Musta tee on parasta. Valkoinen menee myös.
Juon paljon teetä mutten kahvia ollenkaan. En voi sietää Nordqvistin teet, mutta melkein kaikki Twiningsin teet ovat hyvät.
Twining's Earl Grey on hyvä perustee.
Liptonin Yellow Label on kauheaa, jos sitä on tarjolla otan aina maitoa teen kanssa.
Kannatan nro 16 ajatusta. Talossa tavallaan ja vieraat käy ajallaan. Minusta jo ihan riittää, että olet ostanut kahvia kuivumaan ja teetä pölyttymään pelkästään vieraita varten.
Ketkä kannattivat teelajitelmaa, ajatelkaa kun sinne jää enää ne huonot teepussijämät mitä nirsot eivät halua käyttää. Sitten tulee kommenttia, että ai, täällä on vaan tätä enää jäljellä yyh.