Miten ja missä luet kirjoja? Montako sinulla on kesken parhaillaan?
Mulla on aina useampi kirja kesken, yleensä näin:
1) englannin- tai ruotsinkielinen äänikirja kuunneltavaksi bussissa ja käsitöitä tehdessä (nyt Diana Gabaldonin Voyager jonka olen lukenut suomeksi aikaisemmin vuosia sitten, ajattelin maratonina kuunnella koko sarjan läpi uudestaan)
2) pokkari varalukemistoksi bussissa, nyt kesken Janet Evanovichin Plum Lucky englanniksi
3) sohvakirja luettavaksi tv:tä seurattaessa, useimmiten joku kevyehkö tietokirja, esim. Metsän salainen elämä tai Risto Pulkkisen Suomalainen kansanusko (voi olla e-kirjakin tabletilta, usein kyllä kovakantinen ja suhteellisen isokokoinenkin, jos on oikein hyviä kirjoja, näitä voi olla kesken montakin samaan aikaan)
4) saunassa luettava vanhempi kovakantinen kirja (nyt Paula Havasteen Tuulen vihat)
5) yöpöytäkirja eli sellainen jonka kanssa rupean nukkumaan, yleensä uudehko viihderomaani kuten nyt Sophie Kinsellan Kuka on pomo tai voi olla useampikin kesken, vähän mielialan mukaan haluanko jännitystä (esim. Jens Lapidus) vai romantiikkaa ym.
Kommentit (27)
menossa king of thorns, ring of winter ja ringworld :p
luen pelkkää enkkua. Äidinkieltä olen jo melkein kaikki unohtanut, en juuri käytä en koskaan lue.
Mulla on e kirjana Winston Grahamin Poldark - Kapinallinen. Sitten muita keskeneräisiä fyysisenä kirjana tai pokkarina on Diana Gabaldonin Tuliristi, Mick Wallin Lemmy, Ace of Spades, Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike sekä Ulla-Lena Lundbergin Jää. Luen näitä vähän fiiliksen mukaan, mutta tuota mielensäpahoittajaa luen yleensä ruokapöydässä silloin kun syön yksin. Poldark on mulla sellainen matkakirja, koska sitä voi lukea tabletilta tai puhelimelta kun on e kirja, ei tarvitse kantaa kirjaa mukana. Mulla on lievähkö add, enkä jaksa keskittyä pitkäksi aikaa yhteen asiaan ja mun on vaikeaa saada tehtyä asioita loppuun. Siksi mulla on monta kirjaa kesken.
Luen sängyssä. Tällä kertaa kaksi kirjaa menossa. Normaalisti luen yhden kerrallaan. Menossa Juhani Aromäki Sodan ja rauhan ajat. Kosken historiaa,ihmisiä,elämää. Toinen on Hollolan kotiseutukirja.
Luen joka paikassa. Käsilaukussa nyt bussimatkoja varten Anna Janssonin Hämärän lapset, kotona Ruth Rendellin englanninkielinen Wexford-omnibus, Välikukemisina Roman Schatzin Asevelipuolet, Jennifer Weinerin Little Earthquakes ja Anni Kytömäen Kivitasku.
Rakastan kirjoja ja paheeni on ostaa aina uusia ja alkaa lukea niitä vaikka olisi kesken joku toinen. Tällä hetkellä kesken on Ylpeys ja ennakkoluulo, Diana Gabaldonin Muukalainen ja hyllyssä Kuvernöörin nousu(walking dead).
Ennen pystyin lukemaan myös autossa kirjoja, vanhemmiten olen alkanut tulemaan pahoinvoivaksi. Mieluiten luen sohvalla maatessa, viltin alla täydellisessä hiljaisuudessa. E-kirjoja tai äänikirjoja en voi sietää ajatuksenakaan. Se kirja pitää tuntea. En myöskään lainaa omia kirjojani kenellekkään, nehän saattaisivat tahmaantua :D En myös käy enää kirjastoissakaan, harvinaisen paljon likaisia kirjoja!
Tällä hetkellä kesken vain kaksi kirjaa, molemmat ruotsinkielisiä dekkareita. Ensimmäinen oli aika tylsä, joten kun se unohtui kotiin ja tarvitsin lukemista bussimatkalle, kävin ostamassa toisen ja aloitin sen. Bussi/metromatkoilla luen ja iltaisin sängyssä, en juuri muualla.
Niin ja miesystävä lukee minulle ääneen yhtä kirjaa ja yksi yhdessä luettava on hänen luonaan kesken. Yöpöydällä hänen luonaan lojuu myös yksi suomenkielinen dekkari ja kaksi tietokirjaa, jotka ovat kesken, mutta todennäköisesti myös jäävät kesken. En lue väkisin vaan jos kirja ei kiinnosta niin se saa jäädä kesken.
E-kirjoja en lue enkä tykkää kuunnella äänikirjoja.
Eihän se kirja nyt jatkuvasti saunassa asu, ihan hyvin voi olla ja nämä saunakirjat ovat aina muovitettuja kovakantisia (kirjastonkin, hui kamalaa)...